Jag fick en dotter för snart 4 veckor sen. (Enl beräknad födsel är hon nu drygt tre veckor.)
Jag har försökt följa standardmodellen och jag har läst och läst och skrivit ned och antecknat och jag förstår ändå inte riktigt...

Under smekmånaden har jag försökt följa 1,5-2,5.
Problemet har varit (är) att hon däckar vid 1a matningen, så jag har gått för att byta blöja (enda sättet att väcka henne - jag har testat allt: knåda handen, foten, ryggen, krafsa med fingrarna längs revbenen på sidorna... inget håller henne vaken...), sedan fyller jag på från samma bröst eftersom hon inte är mätt efter 1a omgången.
Då har det gått ca 45 min. Hon äter alltså inte särskilt länge. Efter blöjbyte och påfyllning är hon så trött och inte tillräckligt hungrig för att äta från andra sidan. Hon somnar efter 1h och det har varit helt omöjligt att hålla henne vaken längre. Hon blir bara ledsen och övertrött de gånger jag försökt.
Men eftersom hon inte ätit 2a omgången, vaknar hon efter ca 20-45 min och vill ha påfyllning. Inom 1h ger jag mer mat och lägger ner slocknad bebis att sova färdigt. Efter 1h har jag testat att ta upp och starta nyss SM-mål med slocknad bebis (vilket är halvt omöjligt), och då orkar hon ännu mindre vara vaken... Så det har jag gett upp. Jag väcker i stället på tänkt tid, men då har hon inte sovit tillräckligt länge i sträck så.... ja allt blir fel, och vi kommer i otakt så att säga, vad gäller mat och sova.
Sen sover hon gärna 2,5-3h dagtid... Sammanlagt lyckas jag hålla henne vaken mellan 4,5 och 5,5 h innan jag tycker det är läggdags men sen blir det cirkus under kvällen.
Till saken hör att jag har jättesvårt att hjälpa henne få upp raparna.
Så kvällarna blir ett enda långt ledsamhetskrångel...
Hon vill äta, men kan inte för rapen sitter i vägen (hon vill suga, men så fort mjölken kommer blir hon arg och liksom hackar i bröstet), och är då för hungrig för att sova, och blir ledsen. Och när hon efter timmar ibland, äntligen fått upp rapen kan hon äta och somnar. Men då kan det hålla på från som igår kl 17.30 till 23. Och hon kan bli så ledsen att hon skriker så hon nästan inte får luft, om jag inte lyckas bryta innan. Och större delen av kvällen slumrar hon på axeln, men vaknar av hunger och kan inte äta och slumrar vidare och så vidare. Det är alltså inte 5,5 h vrålskrik, utan snarare 5 h hungrig slummer och sammanlagt 20 min vrålskrik, men alldeles för mycket.
Det är inte så varje kväll, men i alla fall varannan, och alldeles för ofta!
Nätterna är ok, men inte så konstigt med tanke på att hon somnar så sent (typ kl 23), klart hon vill sova då och gärna fram till 8- eller 9-tiden på morgonen. Under natten äter hon allt mellan 2gg (vilket har hänt 3 ggr) och 5ggr (vilket händer något oftare...). Det säger sig självt att hon inte kan äta alla gångerna, hon äter ordentligt 2ggr, sen vill hon liksom bara upp och suga lite o somna om (det kan hända att hon äter kl 3 sen upp kl 4, kl 5 och kl 6 för att suga lite). Kanske är det en rap som stör? Sen sover hon som en stock från halv 7. Men eftersom det varit smekmånad och "mat vid minsta pip" som gäller har jag tagit upp.

Hon sover i vagn, på sidan. Jag mörklägger nattetid (inte kolsvart men mörkt) och lägger henne att sova ljust dagtid.

Jag har börjat försöka hålla henne efter 2-2 schema, men det är jättesvårt att hålla henne vaken. Jag märker ju att hon klarar mer vakentid nu, men inte tillräckligt. Idag har hon varit vaken 2x (nästan) 1,5h.
Det här blev långt, ursäkta. Och det blev nog lite rörigt... Precis som mitt huvud just nu m a o...
Jag är i alla fall jättetacksam för hjälp!
/Umm Musab