Hur får man in SM?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Ummusab

Hur får man in SM?

Inlägg av Ummusab »

Hej!
Jag fick en dotter för snart 4 veckor sen. (Enl beräknad födsel är hon nu drygt tre veckor.)

Jag har försökt följa standardmodellen och jag har läst och läst och skrivit ned och antecknat och jag förstår ändå inte riktigt... :roll:
Under smekmånaden har jag försökt följa 1,5-2,5.

Problemet har varit (är) att hon däckar vid 1a matningen, så jag har gått för att byta blöja (enda sättet att väcka henne - jag har testat allt: knåda handen, foten, ryggen, krafsa med fingrarna längs revbenen på sidorna... inget håller henne vaken...), sedan fyller jag på från samma bröst eftersom hon inte är mätt efter 1a omgången.

Då har det gått ca 45 min. Hon äter alltså inte särskilt länge. Efter blöjbyte och påfyllning är hon så trött och inte tillräckligt hungrig för att äta från andra sidan. Hon somnar efter 1h och det har varit helt omöjligt att hålla henne vaken längre. Hon blir bara ledsen och övertrött de gånger jag försökt.
Men eftersom hon inte ätit 2a omgången, vaknar hon efter ca 20-45 min och vill ha påfyllning. Inom 1h ger jag mer mat och lägger ner slocknad bebis att sova färdigt. Efter 1h har jag testat att ta upp och starta nyss SM-mål med slocknad bebis (vilket är halvt omöjligt), och då orkar hon ännu mindre vara vaken... Så det har jag gett upp. Jag väcker i stället på tänkt tid, men då har hon inte sovit tillräckligt länge i sträck så.... ja allt blir fel, och vi kommer i otakt så att säga, vad gäller mat och sova.

Sen sover hon gärna 2,5-3h dagtid... Sammanlagt lyckas jag hålla henne vaken mellan 4,5 och 5,5 h innan jag tycker det är läggdags men sen blir det cirkus under kvällen.
Till saken hör att jag har jättesvårt att hjälpa henne få upp raparna.
Så kvällarna blir ett enda långt ledsamhetskrångel...
Hon vill äta, men kan inte för rapen sitter i vägen (hon vill suga, men så fort mjölken kommer blir hon arg och liksom hackar i bröstet), och är då för hungrig för att sova, och blir ledsen. Och när hon efter timmar ibland, äntligen fått upp rapen kan hon äta och somnar. Men då kan det hålla på från som igår kl 17.30 till 23. Och hon kan bli så ledsen att hon skriker så hon nästan inte får luft, om jag inte lyckas bryta innan. Och större delen av kvällen slumrar hon på axeln, men vaknar av hunger och kan inte äta och slumrar vidare och så vidare. Det är alltså inte 5,5 h vrålskrik, utan snarare 5 h hungrig slummer och sammanlagt 20 min vrålskrik, men alldeles för mycket.
Det är inte så varje kväll, men i alla fall varannan, och alldeles för ofta!

Nätterna är ok, men inte så konstigt med tanke på att hon somnar så sent (typ kl 23), klart hon vill sova då och gärna fram till 8- eller 9-tiden på morgonen. Under natten äter hon allt mellan 2gg (vilket har hänt 3 ggr) och 5ggr (vilket händer något oftare...). Det säger sig självt att hon inte kan äta alla gångerna, hon äter ordentligt 2ggr, sen vill hon liksom bara upp och suga lite o somna om (det kan hända att hon äter kl 3 sen upp kl 4, kl 5 och kl 6 för att suga lite). Kanske är det en rap som stör? Sen sover hon som en stock från halv 7. Men eftersom det varit smekmånad och "mat vid minsta pip" som gäller har jag tagit upp.

:arrow: Det här går ju inte, och jag behöver hjälp med att komma vidare och komma ur det här dåliga mönstret.

Hon sover i vagn, på sidan. Jag mörklägger nattetid (inte kolsvart men mörkt) och lägger henne att sova ljust dagtid.

:?: Är det dags att lägga henne vaken och lära henne somna själv? Nu somnar hon buffad på axeln, vilket är det enda sättet att lugna henne när hon blir så ledsen på kvällen.
:?: Ska jag vagna henne? Hon känns så liten.
:?: Och hur ska jag kunna vagna henne till ro om hon ändå har en rap i vägen, då hon måste upp för att få upp rapen innan hon kan somna?

Jag har börjat försöka hålla henne efter 2-2 schema, men det är jättesvårt att hålla henne vaken. Jag märker ju att hon klarar mer vakentid nu, men inte tillräckligt. Idag har hon varit vaken 2x (nästan) 1,5h.

Det här blev långt, ursäkta. Och det blev nog lite rörigt... Precis som mitt huvud just nu m a o...

Jag är i alla fall jättetacksam för hjälp!

/Umm Musab
:heart: Storebror :heart: 060410 kurad jan 2009
:heart: Lillebror :heart: 071112 kurad okt 2008
:heart: Lillasyster :heart: 100129 kurad aug 2010
:heart: Bebis Liten :heart: 110713
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D GRATTIS kära du, till lilla älsklingen :heart: :wink: :lol:

Nu måste vi lugns ner oss lite fint. Lilla Skräpet är bara en månad. Knappt född till den egentliga födelsen, eller hur? Du märker hur hon börjar kvickna till på allvar, om man säger :?: Så mycket nytt händer nu, så mycket förvirrande och förunderligt. Starkast av allt är strävan till social delaktighet, men hon är ännu mycket trött, mentalt.

Om hon somnar mitt i alltihop så låt det gå fem minuter, inte 20 eller 45 (för då får du bara snuttätande och snuttsovande). Ge Standardmodellen tre dagar att sätta sig :idea: men utan prestationsångest, bara lugnt och fint. Sträva efter 2-2, "mål" på två tim (med allt vad därtill hör) och så sova 2 tim. Behöver inte alls vara exakt så, men sträva efter det, och så 6 tim natt. Man kan ledigt ha så mycket som en halvtimmes marginal både hit och dit. Men försök få till saker och ting någorlunda sammanhängande och TYDLIGT enligt 2-2 :!:

Jag hoppas du låter henne sova på mage och med larm :?: Sidan går bra fram till den egentliga födelsen, men sedan behöver man (lilla barnet) ordning och reda, dvs det sömnbefrämjande magläget.

:arrow: Kvällarna är alldeles för sena.
:arrow: Ja, du ska vagna henne lugn så hon får sina ca två tim dagslurar och sex tim natt.
:arrow: Rapa ska hon göra innan hon läggs. Håll henne stadigt med ena handen över ryggen och med din lösa andra hand buffar du henne rejält i lilla rumpan uppåt. Ge dig inte.

Det här blir så bra, så :wink: Men läs på noga - och NJUT :-({|=

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej Ummusab!

För att ge ett exempel på Alexander den Fetes dag idag, som har varit vår "bästa" dag hitills. Betänk att han är en vecka äldre, alltså:

07.15-8.30 morgonmål (pigg och alert)
8.30-11 sova 2,5
11-13.30 förmiddagsmål (pigg och alert)
13.30-15.30 sova 3
15.30-17 middagsmål, trött
17 sova 20 minuter
18.15-19 sova 45 minuter
19-21 kvällsmål med bad. Pigg

(Som du ser är kvällen lite hackig, men eftersom han inte ens kan stava till kvällstrassel (igår undantaget) så funkar det väldigt bra så.)

Bara för en vecka sedan klarade vi inga dagpass över 1,5 och minst två blev bara en timme. På kvällen kunde vi komma upp i 2 eller 2,5. Sammanlagt ca 6 timmar per dygn. Men det går FORT, lyss till Annas fina svar!

:D
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Hej!
Tack Anna för ditt svar! Och tack för gratulationer!
Så jag ska lugna ner mig? Ok. Jag trodde det var dags att styra upp saker och ting nu :oops: .

Jag har läst i Barnaboken, i kompendiet om SM här på forumet, och i massa andra trådar för tips. Och jag tror att jag har något så när koll teoretiskt sett, men sen i praktiken.... nej, det är där jag fallerar.
Men ok, lugna ner sig var det.
Jag stressar nog, och jag har den där prestationsångesten, faktiskt en ganska stor dos, för jag är förtvivlat rädd att göra exakt samma misstag som med storebröderna. Och jag ser ju på dem två hur gott det gör dem att få sova hela natten! Och jag är så tacksam över att någon (Anna Wahlgren) förstår sig på barn och hur man ska ta hand om dem på bästa sätt, och jag är tacksam att jag hittat dig Anna!! :heart:

:arrow: Jag ska alltså hålla henne vaken enl 2-2? Hon har idag (för första gången på alla vakenpass) orkat 1,5h, och på kvällen 2h. Så nu då, tre dagar att sätta standardmodellen. Tre dagar... nu fick jag mer prestationsånggest :P
:?: Ska jag bestämma tider, eller gå efter 2-2 beroende på när hon vaknar på morgonen?

:?: Idag har hon vaknat efter mellan 2 och 2,5h. Kan jag låta henne sova klart? Så hon orkar vara vaken sen menar jag. Ska jag ta upp innan hon vaknar, alltså när hon börjar knorra och jag märker att hon är nära att vakna, eller ska jag vänta på första skriket?

:?: Storebröderna sover kl 19. Jag vill ju så klart ha samma tid för henne, ska jag vänta med det och ta det i samband med att jag sätter schema, eller ska jag sträva dit redan nu? Idag somnade hon "tidigt" nu kl 21 (och man vet ju aldrig, hon kanske vaknar till ordentligt och natten infaller kl 23 igen...), men är kl 21 ok?

:?: Jag ska alltså vagna nu? Är det då slut med att somna buffad i rumpan på axeln? Och hur lång tid får det ta tills hon somnar vagnad? Jag menar om hon ska sova t ex kl 12 och det tar 30 min, ska jag räkna sovtiden därifrån eller från kl 12?

Anna! Jag skulle vilja ha dig här och att du sa: "gör si" "gör så". Mycket enklare!!! :D
Lustigt, det är mitt tredje barn, men jag är lika nervös som första gången nu, när jag ska lyckas från början :shock: :D

Jag har fullt med frågor, och jag är mycket tacksam över att få hjälp.

/Umm Musab
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ummusab skrev:
:arrow: Jag ska alltså hålla henne vaken enl 2-2? Hon har idag (för första gången på alla vakenpass) orkat 1,5h, och på kvällen 2h. Så nu då, tre dagar att sätta standardmodellen. Tre dagar... nu fick jag mer prestationsånggest :P
Du ska inte prestera nått! Inga perfkta dagar eller perfekta sovpass eller nått åt det hållet. Du ska erbjuda massa mat, glad vakentid och sedan en god sömn på det, innan hon blir övertrött. Det är faktiskt ALLT!
:?: Ska jag bestämma tider, eller gå efter 2-2 beroende på när hon vaknar på morgonen?
Du ska inte bestämma nått. När hon vaknar så börjar ni, och håller ut så länge hon pallar, knappast 2 timmar. Men kanske en, eller en och en halv. Och på det sova 2-3 timmar. Och så får dagen fortgå. Det blir ett rättesnöre på 2-2, men få pass blir det i verkligheten ännu.
:?: Idag har hon vaknat efter mellan 2 och 2,5h. Kan jag låta henne sova klart? Så hon orkar vara vaken sen menar jag. Ska jag ta upp innan hon vaknar, alltså när hon börjar knorra och jag märker att hon är nära att vakna, eller ska jag vänta på första skriket?
Låt henne sova klart. Och ta upp när hon hör av sig, efter att ha sovit minst två timmar, men låt henne komma sig lite först, så man inte somnar om bums. (Om hon inte är ledsen, såklart!)
:?: Storebröderna sover kl 19. Jag vill ju så klart ha samma tid för henne, ska jag vänta med det och ta det i samband med att jag sätter schema, eller ska jag sträva dit redan nu? Idag somnade hon "tidigt" nu kl 21 (och man vet ju aldrig, hon kanske vaknar till ordentligt och natten infaller kl 23 igen...), men är kl 21 ok?
21 är ok. 19 är lite tidigt ännu, det kanske hon klarar vid två-tre månader. Du märker hur det funkar. Är man ytterst middagstrött som mina små så blir kvällen senare eftersom man behöver sin långa middagssömn. Förstår du?
:?: Jag ska alltså vagna nu? Är det då slut med att somna buffad i rumpan på axeln? Och hur lång tid får det ta tills hon somnar vagnad? Jag menar om hon ska sova t ex kl 12 och det tar 30 min, ska jag räkna sovtiden därifrån eller från kl 12?
Det spelar ingen större roll. Låt henne sova klart. Och lita på att hon kan själv också. Barn kan det, om de får chansen! Hjälp henne bara om det verkligen behövs, jag lovar att du kommer att bli förvånad över hur mycket hon kan själv!
Anna! Jag skulle vilja ha dig här och att du sa: "gör si" "gör så". Mycket enklare!!! :D
Lustigt, det är mitt tredje barn, men jag är lika nervös som första gången nu, när jag ska lyckas från början :shock: :D
[/quote]

Som sagt! Bort med tankar som "lyckas" och "prestation" och allt sånt! BORT! BUH! :twisted: :lol: Du ska erbjuda henne ett liv att njuta av och en tillvaro med god mat, delaktighet och skön sömn innan man blir övertrött. Det är allt. Och det är ju rätt lätt, om man tänker efter! :thumbsup:
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Hej Sara!
Jag såg först nu att du svarat.
Jag har såna där jobbiga tankar om att lyckas. Men då blir ju minsta avtramp från "det perfekta" ett misstag... :roll:
Som sagt beror det på att jag vill inte hamna där jag var med storebröderna.

Men ok. lugna ner sig som sagt....

Sara som du skriver i Alexanders schema: på kvällen har han där två "vilor" på 20 resp 45 min. Väckte du då?

Igår somnade ju min dotter kl 21, sen vaknade hon efter 45 min och åt mer, sen efter ännu en timme och åt lite till. Det är som att hon är för trött för att äta, och därför vaknar och avslutar måltiden. Så hon somnade för natten ca halv elva i alla fall. Hon var inte vaken däremellan, bara vaknade och åt och somnade om. Är det fortf ok?

Jag har inte riktigt koll på vad kvällstrassel är. Det känns som om våra kvällar (bortsett från igår och en enda kväll innan) varit ett enda långt trassel... Inte ledset hela tiden, eller varje kväll, men att hon inte kommer till ro. Hon kan vara vaken läääänge som sagt.

Idag vaknade hon kl 6.45 och åt, sen bytte jag på henne och lade henne att sova igen. Och så tog jag upp henne kl 8.30. (Helt krasst för jag inte orkade gå upp så tidigt.) Då hade hon redan vaknat kl 01.30 och 03.30 och ätit halvdant... Sen på morgonen kan hon både sova och somna om efter massa knorr utan problem, men inte under natten....

Idag var hon vaken från kl 8.30 sen lade jag henne vaken i vagnen strax innan kl 10. Jag var lite generös med vagningen i början, sen bara när hon började gnälla. Allt som allt 3 vagningsomgångar (men jag tror jag håller på lite länge bara). Så kör jag Nancystilen och skakar i handtaget.
Hon somnade själv!!! (jag trodde faktiskt inte att det skulle gå, men nu är självförtroendet och attityden på topp vad gäller somna själv) Får se hur det går på de andra sovpassen. Hon är helt klart minst missnöjd på fm.

Under vakentiden vill hon vara uppe i famnen och hänga på axeln. Det är få och korta stunder jag kan lägga ned henne. Igår låg hon ett litet tag på köksbänken och kikade på den mycket spännande ketchupflaskan. Men det var ett litet tag som sagt.
Kan jag lära henne att ligga själv mesta tiden? Även om hon har sällskap alltså, men att man inte behöver bära?

Tack för att ni finns och stöttar och hjälper!!
/Kram
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Vår kära, skickliga TorpSara :heart: är kemiskt fri från prestationsångest. Hon kan konsten att njuta av sitt lilla Skräp (nåja, "lilla"... Alexander den Store och Fete :lol: ). Innan du kan följa hennes utomordentliga råd behöver du nog bli så lätt på handen som du inte är :cry: Du behöver först och främst bli fri från din prestationshispa och skrapa ihop lite mammavänlig självkänsla. Du behöver känna att du har grepp om saker och ting. I det lilla - som snart blir till det stora :wink: :lol:

Så jag ger dig lite basala förhållningsorder som förhoppningsvis gör livet enklare:

:arrow: Ta klockan till din bästa vän. När du lägger henne, "ska" hon sova 2 tim. Varken mer eller mindre. Stryk henne över huvudet och ta upp henne efter exakt två timmar. Följ då Standardmodellens alla programpunkter.

:arrow: Håll henne vaken med alla tricks och metoder undet "målet", som ska omfatta förrätt, varmrätt, dessert och kaffe med kaka. Fyra "rätter" ska hon alltså trugas i. Därmellan skas det umgås och skötas och visas Världen. Det klarar du :lol: 1,5 tim är strålande, 1 tim och trekvart är briljant, 2 tim lysande.

:arrow: Kolla klockan när du lägger henne igen - två tim sömn :!: Hjälp henne i ro om och när det behövs men ta inte upp.

:arrow: Bestäm när det ska vara natt (inte för sent) och låt henne då få sina sex timmar sammanhängande, utan påfyllning. Det är ingen risk att du hamnar i något vagningsträsk annat än tillfälligt. Här gäller det att göra det enkelt för sig HÄR och NU.

:arrow: Efter de sex timmarna ger du ett snabbt nattmål (20 - 45 min max) och lägger henne igen. Hon kommer då snart att klämma 3 tim till. Efter det kör du på som vanligt, se ovan, och dagen bestäms efter det: 2 tim sömn i stöten, 6 på natten, nattmål och 2,5 - 3 tim sömn till, och så vaken så länge som möjligt under vakenpassen.

:arrow: Hon ska inte hänga hösäck, det gör ingen människa glad. Lägg henne vaken på mage, gärna på bord och höjder (under passning förstås). Visa henne världen från famnen (utåtvänd), ljus, lampor, speglar, fönster. Ska hon alls hänga över axeln ska det vara för att rapas effektivt, vare sig det behövs eller inte. Hon ska buffas då så pass energiskt i lilla rumpan att hon inte kommer på tanken att somna / sova då. Sedan är det dags för nya äventyr / nytt trugande / nytt umgänge / blöjbyte / vad som helst som håller henne alert :wink: :lol: Glöm inte att prata högt, och glöm inte att bjuda på hög rejäl musik då och då!

Läs gärna "Marie och Samuel - en mailkorrespondens" för vidare inspiration :wink: :lol: Finns i BB 2008 under "Bekymmer? Sömn" och här på forumet under SHN-fliken ("Så kan det gå till").
:heart:
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Hej!
Ok, jag gillar ordning och så här lite "regler". Det passar mig. TorpSaras go with the flow har jag inte kläm på, nybörjare som jag är. Det här blir lättare.

Nu blev det så här: Jag väckte kl 8.30 sen var hon vaken till kl 10 ca innan jag la henne i vagnen. efter 20 min sov hon. Och vaknade efter 45. Åt färdigt.
:arrow: Här är problemet: hon äter inte alla 4 rätter under 1,5h. Jag får inte till det. Inte ens när hon rapar... Sen var hon vaken ca 30 min innan jag la henne igen och hon somnade nu kl 12.10.

Jag väcker nu 14.10, men (ett men också :roll: ) hittills har hon bara klarat 1,5-2h vaken om hon sovit 2,5-3h...
Men ok, vi gör så här, hon är ju lite lite lite större nu.

:arrow: Natten blir inkl matning och skötning ca 10h? Så om jag ska väcka kl 7 då blir det natt kl 21?

:?: Hon brukar äta oftare under natten. Ska jag vagna förbi det även om hon blir ledsen? Är det slut på "mat vid misnta pip"?
Det känns lite som att kura här nu, och det är ju inte meningen... Det är väl "prestationshispan" Anna talar om :roll:

Ok, jag gör så här och försöker ta det lugnt under tiden. Och så ska ju den lilla njutas och njuta själv också, eller hur? :wink: :heart:

Tack!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Ummusab skrev: Här är problemet: hon äter inte alla 4 rätter under 1,5h. Jag får inte till det.
Snälla söta rara. Du får visst till det. Du MÅSTE lugna ner dig :cry: :!: Minns att allt med små barn tar tre dagar. Ge det tre dagar, lugnt och metodiskt.

:heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Salaam aleikum kära syster!

Jag hör dig framför mig nu när jag läser dina ord. :)

Ville bara (utan egen erfarenhet av SM) tillägga att jag VET att det inte kommer bli som med gossarna. Nu vet du att barnet inte somnar lättare av att sitta och gunga i babyskyddet och leka mitt i natten :) eller hur? Du vet hur man lugnar ett barn där det ligger eller hur :) ? DET visste du inte förut... NU skulle du aldrig drömma om att göra på samma sätt som du gjorde med gossarna oavsett hur mycket hon vaknar på natten. Ta det lugnt! Du KAN det här egentligen det vet jag. Är det inte fortfarande viktigast med attityden även om det inte är en SHN-kur? Jag vet att min bäbis Y kunde sova från början men det var min bristande attityd som med TIDEN förstörde hans sömn. Och du har ju redan bevisat att du kan vagna :) henne!

Stor kram gumman och det ska bli så roligt att träffa er i sommar insha´Allah och se på underverket.
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Hej alla! Och salaam aleykum Nimrah, vad kul att du hittat mig!

:!: Jag håller på att lugna ner mig. det tar väl sina tre dagar + uppföljningsvecka :wink: men jag är i alla fall på väg.

När jag skrev att jag inte får till det, var det ett konstaterande, mer som att jag tänkte högt.
:!: Men nu behöver jag kanske inte tänka högt mer, det har gått jättebra på em. Det gick ned 4 rätter och när hon sov och jag blev tvungen att vagna mitt i, kom i alla fall inga matvargar tassandes!
Hon sov sina 2h och nu har vi 20 min lur i kvällstrasslet (som idag eg är trötthet, men det är lite tidigt att göra natt nu har jag förstått) så hon ska strax vakna för bad innan natten börjar på riktigt.

Jag måste tänka ut hur jag ska göra under denna lur i fortsättningen (nu tänker jag högt) eller snarare var hon ska ha sin kvällsvila... Jag testade att buffa henne på soffan (just det: jag testade) och eftersom buffattityden sviktade, somnade hon inte.
Det är en ny dag imorn!

Tack alla som peppar mig!
Och barakAllahu fikum Nimrah, visst är det så: jag kommer inshaAllah inte ta samma väg som de förra 2 ggr, och som du säger: mashaAllah, jag kan ju tydligen vagna henne till sömns. =D>
Som TorpSara skrev: jag blev förvånad över hur mycket hon kan själv!!

Nu har jag en helt annan känsla än i morse. Det här kommer att gå bra! InshaAllah!

Fast jag är ändå lite fundersam över hur det ska gå i natt: 6h sömn känns långt för oss som bara ett par ggr fått ihop 4h.

Kram!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

pssst... även natten tar tre dagar att komma på plats... 8)
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Hallå! Nu behöver jag tänka högt igen :D Gärna med lite synpunkter på mitt tänkande.
Det blev kanske lite mycket vakentid under gårdagen: ca 7,5h innan 20 minluren på kvällen och den tänkta timmen kvar innan natt. Det skulle ha blivit 8,5h. Så mycket orkar hon ju inte!

Igår fick hon alltså 20 min lur på kvällen. Hon vaknade och var hungrig så jag gav mat, men hon åt inte ens en full portion (borde jag ha gett fullt här? jag ville spara tills nattslurken och trugade inte alls). Sen var hon TRÖTT. Jag försökte att ha henne på köksbänken och kika på massa roligheter där (hon gillar det på dagen) men igår kväll var det ingen succé, så vi gick raskt till badbaljan. Nähe inte det heller. En jättetrött, jätteledsen lite tjej hade jag här.
Så jag bestämde att natten infaller nu med en gång! Kl 20.30. Så jag stoppade ned i vagnen och vagnade. I ca 2h. :shock:
Hon somnade nästan in efter vagning och skak i handtaget och vaknade efter typ 1 eller 2 minuter. Eller vaknade och vaknade, hon hade nog inte somnat riktigt. Så höl det alltså på under 2h
Jag tog upp henne flera gånger och nästan varje gång kom en rap upp. Det är som att hela dagens rapar samlas och ska upp precis när det blir natt. Jag försökte också fylla på med mat eftersom hon åt kl 20 och inte en hel portion, men det gick inte ned pga raparna (eller pga att hon fick massa småportioner under hela kvällen i princip). Matvargar!! [-X
Kl 23.15 slocknade hon på min axel medans jag buffade upp rapar. (och då var det inget mysbuff, utan rejält och stadigt)

Resultat 1: hon vaknade kl 01.30 på natten och åt ordentligt. Sen kl 04.30 och åt ordentligt. Sen kl 06.15 och grät till så jag tog upp men hon somnade om med en gång, sen sov hon till kl 9. Jag försökte inte alls få till någon 6h natt, inte ens 4h.
Jag vill ta det när jag själv känner mig säker på att hon ätit ordentligt innan hon somnar för natten och när natten inte infaller kl 23 :( utan snarare runt 21. (för att inte matvargarna ska komma smygandes)

Resultat 2: Sedan hon vaknade kl 9 i morse har hon orkat 2x1h vakentid. Det har inte gått mer än så. Helt omöjligt, hon blev bara ledsen av att vara mer vaken. Hon var nöjd på min axel, men nu ska vi ju öva på att somna själva så jag vill inte riskera att hon hänger där och slumrar. På morgonen somnade hon på min axel utan att jag ens märkte det när hon ätit omgång nr 2. Nu lade jag henne kl 13.30 och vagnade av och till i ca 15 min innan hon somnade.

:arrow: Om det blir fler kvällar då hon är supertrött som igår tänker jag lägga henne då när hon är jättetrött (som igår vid 20tiden). Annars blir det bara massa övertrötthet och supersen natt.
:?: Eller blir risken då att hon vaknar typ 22 och är vaken? Vad tror ni?

Jag höll mig stenhårt till 2-2 igår: hon sov 2h, och orkade 2x2h vakentid, 1x1,5 och en liten timme på fm då hon eg skulle sova.
Jag hade nog inte riktigt koll på vakentimmar faktiskt. Och därav all övertrötthet på kvällen. Får se hur det går här på em, nu är kl 14 och hon har orkat 2h vaken (+lite tid innan hon somnade in).

Jag tänker högt här nu, jag känner mig inte orolig eller stressad, och jag har inte ångest alls! O:)

Det var perfekt för mig att få ett "schema" eller vad man ska kalla det, struktur kanske passar bättre. Nu har jag en tydlig väg till att min älskling ska kunna somna själv och sova gott hela natten. Jag känner mig inte lika stressad och orolig som förut. Tack Anna!
Och tack för inputs!

/Umm Musab
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"