Nu har vi bestämt oss!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Självfallet. :P Inga förklaringar eller motiveringar behövs.
:wink:
Kram /Luvis
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Gabriella84

Inlägg av Gabriella84 »

:D :thumbsup: :heart: :sleep:
Mamma till Adela 090530 Kurades 9/3-10
Gabriella84

Inlägg av Gabriella84 »

Hej hej! Här hemma knatar det på ganska bra. Sover väl ganska ok daglurarna även om det går långsamt med vagningen men det ger sig nog när vi får in själva dygnsrytmen men hon vaknar alltid innan sju på mornarna.

Runt kl 06.20 och bajsar och sen slappnar hon inte av igen... :( Min man har provat att byta i sängen men det hade ingen effekt utan hon står där och gapar innan vi kommer in och väcker henne vid sju. :roll: (försöker hitta en lugn stund när vi kan gå in så vi inte kommer när hon skriker som värst)

Finns det nåt tips för att få små morgonpigga att sova lite längre eller i alla fall hålla sig hyfsat nöjd därinne tills vi kommer. Hon är ju oftast nöjd i typ en kvart innan hon börjar gapa men det är ju ändå förtidigt för att ta upp henne även om vi tar till en marginalkvart. :?
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej :D ! Småstrul på morgnarna är vanligt, Anna skrev nyss:
Oroa dig inte för morgnarna. Läser du runt ser du hur forumet mer eller mindre översvämmas av detta "vårtecken" - att de små barnen vaknar tidigt på morgonen, liksom sångfåglarna, de kvittranda vårtidiga... Någonting händer med oss människor, stora som små, när våren kommer, precis som med fåglarna och hundarna och marskatterna... Man får tacka och ta emot Ljuset kommer och saven stiger

Mörkläggning är naturligtvis oerhört viktigt nu - man kan, om man har tur, lura lila barnahjärnan att tro att det verkligen fortfarande är natt. Natt = svart mörker.

Annars ska du bara precis ta det alldeles utsökt lugnt - som du gör - och besinna att du ju faktiskt inte kan sova åt barnet, inte heller hänga upp dig på att han sover varenda minut han "ska". Är han glad och nöjd är det bara att njuta Det viktigaste är att han har FÖRUTSÄTTNINGARNA för att sova så gott - och dem ger du honom ju. Mer varken kan eller ska du göra
.

Det vi brukar säga här på forumet är: mörklägg, pangramsa vid första pip i vargtimmen (men jag gör inte det för då måste man ligga och vara så alert :wink: ), mycket utevistelse och spännande saker dagtid, massor med mat. Och en stor portion tålamod... Lycka till!

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Gabriella84

Inlägg av Gabriella84 »

Jag vet precis när hon vaknar. Samma varje morgon 06.15 så jag kanske ska ställa kl några mornar för att pangramsa... Hon är ju rätt sur på mornarna så det känns som en så tråkig avslutning på en fin natt men det går väl över det med. Hon sover ju bara en daglur hittills oxå. Endera förmiddag eller eftermiddag men men jag kämpar på.

Rom byggdes inte på en dag men vi är mycket mycket tacksamma för den fina nattsömnen!! Helt underbart! :heart: :mrgreen:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Vi nötte bort vår vargtimme, tog typ 2 mån...Men det gick! Sedan har han en och annan "dålig" morgon men det kan ju vem som helst ha... :wink:

Hoppas er dagslur sätter sig snart [-o< Hon behöver ju sin lilla vila. Nu börjar det bli varmt så när min gosse sover inne i vagnen lägger jag nu bara en tunn filt och tar bort alla kläder utom bodyn. Verkar funka :P

Kram och grattis till fina resultat!! Mkt bättre än mina egna i början :wink:

//Luvisen
SM rookie
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vi nötte också. Jag pangramsade i två månader kanske, precis som Luvisen. Det var dessutom också på våren, vilket kan ge ännu lite mer uppförsbacke. Men jäklar vad ramsan sitter sedan! :lol:
Gabriella84

Inlägg av Gabriella84 »

Ja jag vaknar ju ändå oftast innan henne på mornarna så jag kan nog smälla in en pangramsa... :D Bra ide! :wink:

Hade en rätt tuff läggning idag men jag tror jag påminde lite väl mycket så för imorgon har vi en annan strategi som innebär att inte stå och lyssna utanför dörren när vi ramsat ut utan gå ifrån och komma tillbaka inom 5 minuter och påminna om det krävs... man stressar ju upp sig själv när man står där och lyssnar. :roll: Så nu ny strategi. Vill ju inte fastna utanför dörren! :shock:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Kanon! Just precis så ska ni göra :thumbsup:

Goa hälsn /Luvisen
SM rookie
Gabriella84

Inlägg av Gabriella84 »

Tack tack Luvisen! Kanon med respons. Va kanon säker på hur jag skulle göra med kuren men nu när vi är inne på uppföljningsveckan känns det lite mer luddigt... typ inte påminna för ofta (men vad är för ofta) och sånnt men känns grymt med ett forum där alla besvarar enns frågor :D
Tack än en gång!! :D :heart:

Många kramar!/ Gabriella, Benny och en nannande Adela :sleep:
Gabriella84

Inlägg av Gabriella84 »

Hej hej alla glada!

Nu är vi hemma från vår underbara resa. Har jobbat hårt på att hålla rutinerna fasta fast vi vart i annat land och det har funkat riktigt bra med hela nätters sömn och sköna soliga dagar! :)

Några konstiga dagar har det så klart blivit i och med att dit och hemresa var mitt i natten men lillaskrutt har sovit bra trots störsmoment och annat. På det hela taget har allt funkat riktigt bra och Vi är fortfarande väldigt tacksamma för vår nyfunna nattsömn! :D
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Nämen, se där! :P

Bravo! =D> =D>

Och vad härligt positiv du låter! Det gör nog sitt :wink:

Värme/Luvisen
SM rookie
Gabriella84

Inlägg av Gabriella84 »

Ja det är lätt att vara positiv nu när man har en sånn underbar unge att njuta av!! :lol: :heart: :D
Gabriella84

:)

Inlägg av Gabriella84 »

Här sovs det som aldrig förr!! :lol:

Inga fler frågor! Inte enns vid läggning! Inte så mycket som ett rop enns!!

Helt underbart! :lol:

Tack Anna för denna underbara metod och tusen tack för all hjälp!!
Massa Kramar till dig från oss!! :heart:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Wow! Det är ju fantastiskt! =D> =D> =D>

Vilket fint arbete ni gjort :-({|=

Kram till var och en av er! :heart: /Luvisen
SM rookie
Skriv svar