Scheman för snart 7 månaders pojke

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Dalkullan

Scheman för snart 7 månaders pojke

Inlägg av Dalkullan »

Hej,
Vi har tänkt att börja kura våran lilla pojke snart och jag har några frågor innan vi drar igång.

Vi har tänkt oss natt mellan 19-7, vilket fungerar ganska bra idag. Han somnar utan problem vid sjutiden, men sen vaknar han för att äta 12, 3 och sen runt 5 tiden, men sover vidare om jag ammar honom. Vi har tänkt sluta med både napp och nattamning när vi sätter igång :D
Sen någon vecka tillbaka så får jag i honom ganska så bra med mat. Jag följer nästan ett schema som jag såg i sova hela natten boken, han somnar bra på förmiddagen och sover också ganska så bra vid lunch, men sen har jag svårt att veta när han behöver sova på eftermiddagen, någongång vid 3, 4 tiden brukar han bli trött. Jag tänkte skriva ett schema här nedan som förslag, jag vore jättetacksam om någon kunde hjälpa mig med förslag på när och hur han ska sova på eftermiddagen (oftast brukar det vara svårast att få honom att komma till ro då.

7. God morgon med gröt
8.45-9.30 Sova förmiddag
10.30 Lunch
11.30-13.00 Sova middag
14.00 Mellanmål
Sova?
17.30 Kvällsmat( i dagsläget gröt, kanske ska byta mot mera mättande välling?)
18.00 Bad
19.00 God natt

Tacksam för all hjälp och stöd vi kan få. Jag och min man har pratat mycket om det här och vi vill köra igång båda två. Han får däremot ta första nätterna då jag är rädd för att jag är för snabb på att ge honom tröst och är orolig för att han ska vara hungrig på natten, men 7 månaders bebisar ska väl klara natten utan mat?

Kram kram
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej! :P

Vad roligt att ni vill kura er lilla älskling. Tänk att ni alla kommer få sova sååå gott...Lyckans ost!

Bra jobbat med mer mat :thumbsup:

Nu måste det till lite till på dagen så litens magge är riktigt proppis :wink:

Schemat är fint. Du behöver bara en liten justering. Så här tror jag:

7. God morgon med gröt el välling
8.45-9.30 Sova förmiddag
10.30 Lunch
11.30-13.00 Sova middag
14.00 Mellanmål
16-16.20 Sova
17.30 Kvällsmat-gröt + smakportioner
18.00 Bad
18.40 Välling- det viktiga nattslurken :!:
19.00 Skratt till go natt (2 min räcker bra ) och God natt

Återkom med tankar .

Värme :heart: :heart: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Glömde svara på din sista fråga. Om 7 mån klarar av att sova 12 tim utan att amma.

Det gör de små liven alldeles gärna!
:!: Det är även vetenskapligt bevisat om du önskar ha mer råg i ryggen: Se Stanford University Infant Sleep Laboratory.

Välkommna tillbaka med tankar, frågor eller bara härliga rapporter! :P

Värme/Luvisen
SM rookie
Lin

Inlägg av Lin »

En fråga. Är välling mer mättande än gröt? och i så fall varför?
Lin
Tre Söner
04 06 09
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Nja. Gröt har ju inte lika mkt vatten så det ligger i sakens natur att det är mer stabbigt än välling men välling är ju ngt som de små liven sätter i sig fortare och mer av så på det sättet är det mer mättande.

Men jag antar att man kan köra gröt dubbelt upp...om älsklingen äter ordentligt av det vid morgon o kväll...

Gör det som funkar :wink:

De flesta kör dock både och som du ser i fr schemat. Jag med. Fortf och min son är 10 mån...

Besvarade det din fråga eller blev det bara krångligt ? :lol:

Värme /Luvisen
SM rookie
Lin

Inlägg av Lin »

Jag har tidigare givit gröt plus amning till tidigare barn, de har inte fått välling alls. Nu har jag just börjat med smakportioner och ammar således mest fortfarande.
Jag har ammat barnen länge (15 resp 13 månader) och när jag fick första barnet läste jag noga på förpackningarna i affären och vad jag kunde se så innehöll välling och gröt exakt samma saker fast i olika konsistens. Jag kände varför välling om jag fortsätter amma? och gav således gröt vilket för mig kändes naturligt, de ska ju ändå snart äta all mat från tallrik.

Ursäkta att jag frångått det första ämnet. :)
Lin
Tre Söner
04 06 09
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Verkar som du svarat dig själv... :?

Varför välling om man ammar...? Som jag förstått det så behöver de små älsklingarna ganska rejält mkt mer i den här åldern och att amning inte täcker det- men vad vet jag- du kanske har massor av fet mjölk :lol:

För mig gjorde iaf all skillnad när det gällde att få en glad krabat som sover så gott hela sin 12 tim natt.

Kanske finns andra som kan bolla sina tankar...

Värme/Luvisen :heart: :heart:
SM rookie
Dalkullan

Första natten avklarad

Inlägg av Dalkullan »

Hej,
Nu har vi klarat av första natten och det gick så mycket bättre än vad vi hade kunnat ana. Läggningen gick bra, tog 20 minuter, han somnade utan napp. Sen sov han ända till kl 23, somnade typ på 5 minuter efter buffning och ramsa. Sen vaknade han vid 3 tiden och 5 tiden (det är då jag brukar amma honom) men somnade om supersnabbt med buffning och ramsa, över färväntan. Det var på morgonen det blev lite trixigt...han vaknade ca 6 och vi försökte lugna honom, men det blev bara värre och värre, jag kan misstänka att han var rätt hungrig vid det laget eftersom han sovit i princip hela natten. Jag fick inte i honom någon välling på kvällen, utan ammade honom istället.
Tyvärr tog vi upp honom vid halvsju, och då var han lite ledsen...

Några tankar om hur vi gör imorgon, så att vi inte tar upp ett ledset barn, det är ju inte meningen har jag förstått. Men överlag är vi förvånade bägge två över att det gått så bra. Min man förstår däremot inte hur han ska klara sig utan buffningen i natt, alltså att mer eller mindre bara ramsa. Tips eller pepp?

Nu håller vi tummarna för att dagsschemat fungerar =)

Tack för all hjälp =)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Du backar efterhand med buffningen, jag tror att du kommer att märka själv hur det ger sig. LYSSNA på honom, så vet du!

Jag tycker inte du behöver ge välling förresten. Får man bara tillräckligt med mat och gröt räcker amningen galant i övrigt! Men du kommer att vara förvånad över hur mycket som går ner! :D
Dalkullan

morgonen

Inlägg av Dalkullan »

Ni tror inte att vi "förstörde" alltför mycket genom att ta upp honom ledsen imorse? Tips på hur man får honom nöjd på morgonen så att vi inte gör samma sak imorgon =)

En gång är ingen gång ;)
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej!

Roligt att det gick väldigt bra ändå :D

Ta upp barnet för tidigt...är nog inte god idé. Då vaknar liten ännu tidigare nästa dag.

Mitt barn var ledsen länge på morgonarna... :cry: Det var mkt svårt, tycker jag själv. Men jag då gjorde jag så att jag såg till så långt det gick att HELA dagen var rolig rolig rolig. På morgonen kvittrade jag extra mkt när liten grät vilket kändes konstigt och ibland inte så bra. MEN bara jag verkligen kände glädje, ja då hakade liten på och då blev helt plötsligt morgonen verkligen rolig- nästan jazzig \:D/

Så det är mitt tips- jazza loss \:D/
Värme/Luvisen
SM rookie
Dalkullan

svårt på morgonen

Inlägg av Dalkullan »

Hej igen Luvisen,
Ja det är inte lätt när de är ledsna och man vill ta upp dem...:(
Ett förtydligande bara, kvittrade du på utanför dörren medan du ramsade för den ledsna lilla bebben i sängen, eller hur menar du?

Jag förstod inte riktigt :?

Dagen går bra hittills, vi håller tiderna :D
Dalkullan

jobbigt

Inlägg av Dalkullan »

Hej,
Dagen gick som på räls fram tills eftermiddagsluren, som ska vara 16-16.20. Buffade och ramsade i 40 minuter :( :(
Vet ej vad jag gjorde för fel, det fungerade bra på de andra lurarna över dagen.
Hur gör jag om det tar så lång tid att få honom att sova, blir det en 5 minutare då eller skulle jag ha gett upp efter 20 minuter, det blir ju också fel...

I övrigt är det tänkt att man ska väcka dem när de sovit sina minuter? Även om de sover tungt?

Ser fram emot en bra natt :D

Kram Dalkullan
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag hade erbjudit den sista luren i vagn på promenad. Bara just den. Den är kort, och den ska, när man är så stor, vara en förutsättning för sömn, men den kommer kanske inte alltid att sovas.

Iövrigt heter det som vanligt: Tålamod, min vän. Det är en process! :D
Dalkullan

hjälp...igen

Inlägg av Dalkullan »

Hej, tack för snabbt svar! Antar att ni är vana vid villrådiga föräldrar här inne :wink:

Jag tror på det här, innerst inne. Jag har läst och förberett mig i veckor nu, men när ens barn är ledset är det så himla lätt att ifrågasätta sig själv...
och det är ju så mycket enklare för mig att bara ta upp honom när han är ledsen...:cry:
men nu tycker jag att han har varit lite kinkigare än vanligt idag, tycker också att han har ätit sämre...jag behöver lite pepp och bekräftelse på att det är normalt och övergående från någon erfaren kurare :oops:

Tack för all hjälp och stöd, det uppskattas :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"