Hur gick resten av natten?
Nu har vi bestämt oss!
-
TorpSara
-
Gabriella84
Hon är superlugn! När jag buffar... Jag riskerar att buffa henne till sömns om jag fortsätter buffa... Är det ok att göra det ibörjan???
Har några frågor?? Är det meningen att jag som tog nätterna ska ta dagarna oxå för jag är jättetrött och nära samanbrott om jag måste lyssna på mer skrik... Första dagluren sov hon inget... Skrek hela tiden...
va tyst precis när jag buffade.... men såfort jag slutade började hon om!! Ska det vara såhär?? 
Har några frågor?? Är det meningen att jag som tog nätterna ska ta dagarna oxå för jag är jättetrött och nära samanbrott om jag måste lyssna på mer skrik... Första dagluren sov hon inget... Skrek hela tiden...
Mamma till Adela 090530 Kurades 9/3-10
Hej Gabriella!
Du har precis börjat. Det låter som när jag gjorde min kurning...uppförsbacke... MEN INGEN fara! Det kommer gå bra!
Först: Ska du ta dagarna oxå? Nej, helst inte. Som du märker är man rätt slut. Har du ngn som kan hjälpa dig?
Jag gjorde ALLT själv. Jag var så trött att jag höll på att stupa men jag hade inget val. MEN det gick ju bra ändå!
Tillsist
Lyssna på gråt och skrik ÄR SVÅRT. MEN du måste finna ett sätt att lyssna- MKT viktigt!!
Visst är det viktigt att inte visa sin stress för bebisen men ännu bättre är att inte känna ngn stress. Som novis, är det just detta moment som sätter en del käppar i hjulet för kurningen...tyvärr.
Så jag skulle nog om jag vore du ta om det...så att säga.
Buffa första gg, avsluta med solfjäder, litet tryck och ramsa ut. Om hon somnat- GÖR det INGET. Ramsan går in bakvägen. Nästa gg markeringsbuff och solfjäder, lyssna på TUNG andning, ramsa ut. Nästa gg kanske du inte ens behöver buffa utan bara solfjädra+ ramsa. Det är när ditt barn lägger sig ned och blir lugn så fort du går in som du börjar backa rejält med att sluta att gå in och "bara" ramsa i dörrspringa. Hänger du med?
Mkt skrik och gråt? Ja då forts du ramsa. Ramsa högt, lågt, mjukt, bestämt. Så fort lilla älsklingen svarar med att går ner i tonläge då svarar du med att ramsa lägre och lugnare så hon följer med dig ner. När hon sedan kanske bara muttrar, suckar djupt ska du ramsa bekräftelsen. Tystnar hon helt väntar du en stund och ger bekräftelsen. Var beredd på att det kan ta ny fart och gör om processen. Inte vara rädd att ge bekräftelsen!
Det var jag. När han väl somna var jag så rädd om den lilla sömnen att jag inte gav bekräftelse men då blev det bara pankaka nästa natt... Tillsist satte jag mig utanför dörren och gav mig dän på att han skulle ta emot bekräftelsen och då- vips! Sov han längre och längre pass... jag med
När du har ork och känslor i schack då ska du ta dig tid att LYSSNA på hur HON låter och hur DU låter när ni möts...så du hör dialogen.
Då kan du ge henne besked på "hennes språk".
En liten illustration. En gg skrek han som en tok i vagnen. Av ngn anledning tyckte jag verkligen att jag kunde höra hur han yrade om vargar och blev då lite full i skratt. Så jag hoppsade fram till vagnen och gjorde skak, sida sida och ramsade glatt, medans jag tänkte- nähä du, här finns inga vargar, med skrattet i tonen och han somnade tvärt och sov som en gris...
Är detta till ngn hjälp?
Kram och massor av värme/Luvisen
Du har precis börjat. Det låter som när jag gjorde min kurning...uppförsbacke... MEN INGEN fara! Det kommer gå bra!
Först: Ska du ta dagarna oxå? Nej, helst inte. Som du märker är man rätt slut. Har du ngn som kan hjälpa dig?
Jag gjorde ALLT själv. Jag var så trött att jag höll på att stupa men jag hade inget val. MEN det gick ju bra ändå!
Lyssna på gråt och skrik ÄR SVÅRT. MEN du måste finna ett sätt att lyssna- MKT viktigt!!
Visst är det viktigt att inte visa sin stress för bebisen men ännu bättre är att inte känna ngn stress. Som novis, är det just detta moment som sätter en del käppar i hjulet för kurningen...tyvärr.
Så jag skulle nog om jag vore du ta om det...så att säga.
Buffa första gg, avsluta med solfjäder, litet tryck och ramsa ut. Om hon somnat- GÖR det INGET. Ramsan går in bakvägen. Nästa gg markeringsbuff och solfjäder, lyssna på TUNG andning, ramsa ut. Nästa gg kanske du inte ens behöver buffa utan bara solfjädra+ ramsa. Det är när ditt barn lägger sig ned och blir lugn så fort du går in som du börjar backa rejält med att sluta att gå in och "bara" ramsa i dörrspringa. Hänger du med?
Mkt skrik och gråt? Ja då forts du ramsa. Ramsa högt, lågt, mjukt, bestämt. Så fort lilla älsklingen svarar med att går ner i tonläge då svarar du med att ramsa lägre och lugnare så hon följer med dig ner. När hon sedan kanske bara muttrar, suckar djupt ska du ramsa bekräftelsen. Tystnar hon helt väntar du en stund och ger bekräftelsen. Var beredd på att det kan ta ny fart och gör om processen. Inte vara rädd att ge bekräftelsen!
Det var jag. När han väl somna var jag så rädd om den lilla sömnen att jag inte gav bekräftelse men då blev det bara pankaka nästa natt... Tillsist satte jag mig utanför dörren och gav mig dän på att han skulle ta emot bekräftelsen och då- vips! Sov han längre och längre pass... jag med
När du har ork och känslor i schack då ska du ta dig tid att LYSSNA på hur HON låter och hur DU låter när ni möts...så du hör dialogen.
Då kan du ge henne besked på "hennes språk".
En liten illustration. En gg skrek han som en tok i vagnen. Av ngn anledning tyckte jag verkligen att jag kunde höra hur han yrade om vargar och blev då lite full i skratt. Så jag hoppsade fram till vagnen och gjorde skak, sida sida och ramsade glatt, medans jag tänkte- nähä du, här finns inga vargar, med skrattet i tonen och han somnade tvärt och sov som en gris...
Är detta till ngn hjälp?
Kram och massor av värme/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
SM rookie
-
Gabriella84
Oh Ja allt är till hjälp!
Läste lite olika foruminlägg och svar och det hjälpte lite oxå. Och på natten va jag supertaggad men på dagen pallade jag inte riktigt... Var för trött och blev uppgiven. Försökte dölja för lillaskrutt men hon märkte säkert. Dom är ju inte dumma!!
Första vilan gick åt pipan då jag försökte buffa. Kombination av att hon inte va så trött, uppgiven mig och skruttens sjuuka envishet. För detta har hon gjort sig känd för i hela släkten. Att just vara sjuukt envis
Har min man att hjälpa mig men jag trodde jag va tvungen att ta hand om all sömn första två dygnen men nu får han ta dagarna
Vila nr vagnade vi. Hade problem ibörjan för hon bara ställde sig i vagnen hela tiden och det är ju inte säkert... men jag vagnade tills hon va helt färdig. Gav en påminnelse/bekräftelse och nu sover hon som en sten så nu blir det att vagna sovsnuttarna på dagarna.
Ska nog försöka buffa liite längre inatt innan jag ramsar ut(som föreslagit ovan) utan att för den sakens skull fasta i buffträsket... Märker jag att det barkar ditåt får jag väl sluta då...
Hur låter detta??
Läste lite olika foruminlägg och svar och det hjälpte lite oxå. Och på natten va jag supertaggad men på dagen pallade jag inte riktigt... Var för trött och blev uppgiven. Försökte dölja för lillaskrutt men hon märkte säkert. Dom är ju inte dumma!!
Första vilan gick åt pipan då jag försökte buffa. Kombination av att hon inte va så trött, uppgiven mig och skruttens sjuuka envishet. För detta har hon gjort sig känd för i hela släkten. Att just vara sjuukt envis
Har min man att hjälpa mig men jag trodde jag va tvungen att ta hand om all sömn första två dygnen men nu får han ta dagarna
Vila nr vagnade vi. Hade problem ibörjan för hon bara ställde sig i vagnen hela tiden och det är ju inte säkert... men jag vagnade tills hon va helt färdig. Gav en påminnelse/bekräftelse och nu sover hon som en sten så nu blir det att vagna sovsnuttarna på dagarna.
Ska nog försöka buffa liite längre inatt innan jag ramsar ut(som föreslagit ovan) utan att för den sakens skull fasta i buffträsket... Märker jag att det barkar ditåt får jag väl sluta då...
Hur låter detta??
Det är bara precis i början. Du kan inte fastnat ännu
Passa på- he he.
Stå i vagnen - nej, det är nog inte så bra :-k . Jag har sele på min bebis. Det funkar som en slags solfjäder- väldigt praktiskt för envisa stunder.
Du låter gladare och mer taggad- JÄTTEBRA! \:D/
Stay cool 8) /Luvisen
Stå i vagnen - nej, det är nog inte så bra :-k . Jag har sele på min bebis. Det funkar som en slags solfjäder- väldigt praktiskt för envisa stunder.
Du låter gladare och mer taggad- JÄTTEBRA! \:D/
Stay cool 8) /Luvisen
SM rookie
SM rookie
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Ska och ska - barnet ska INTE skrika, det är grundbulten i SHN-kuren (i motsats till 5mm). Din uppgift är att lugna henne där hon ligger. Det kan du. Man får ta till alla tricks och metoder för att få barnet just så lugnt att den lilla är i stånd att somna.Gabriella84 skrev: Är det meningen att jag som tog nätterna ska ta dagarna oxå för jag är jättetrött och nära sammanbrott om jag måste lyssna på mer skrik... Första dagluren sov hon inget... Skrek hela tiden...var tyst precis när jag buffade.... men så fort jag slutade började hon om!! Ska det vara såhär??
Så LÄS
Din fråga här - om det är meningen att du som tog nätterna ska ta dagarna också - visar att du inte är så påläst som du kanske tycker
Ur Internationella Sova hela natten, alldeles i början av Verktygslådan, "När?" (sid 119):
Sova hela natten-kuren är händelserik nog för alla parter. Den kräver sitt helhjärtade engagemang med så lite störningar utifrån som möjligt.
De första två nätterna, då du inte kan räkna med att då sova alls (om det nu blir du som tar dem), följs av dagar som också måste skötas minutiöst, ty allt hänger samman. Din kurarpartner bör vara lika påläst som du! (Eller åtminstone vad vi att lyda order...)
De första dagarna på kuren är lika viktiga som de första nätterna. Det är nu det gamla mönstret bryts, och det nya måste vara klockrent tydligt från första stund - om vi nu ska vara så snälla som möjligt mot lilla barnet, vilket vi ska.
Tänk dig att du skulle lära ett litet barn klockan (vilket är vad du ska, kan man säga!). Förutsättningen skulle vara att visarna skötte sig som de skulle och att siffrorna satt kvar på samma ställen. Barnet skulle inte lära sig klockan särskilt fort, eller bra, eller alls - om siffrorna bytte plats då och då och visarna trillade bort med (o)jämna mellanrum. Barnet skulle snarare bryta samman av förvirring.*
O:)
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
Gabriella84
Det där vet jag ju att jag har läst nu när jag läser det igen.
Blir väl lite så när man försöker nöta in något...
Ska läsa mer om just lugnet. Jag har ju ett barn som skriker upp sig fort. Tar max nån minut. Vet att det inte är särskillt vanligt med tanke på att jag fått mycket komentarer på det i stil med; OJ vad fort det går för henne att bli alldeles otröstlig.
Men läsa mer ska jag och viljan har jag kvar...
Var kort på dagen som jag tappade den lite vid första vilan... Hon va såå lessen och blev så arg när jag slutade buffa. Men mer buff åt henne! Vet ju att jag är en novis på detta och därför är det så guld att ni finns!! Jag börjar väl om lite kan man säga. En positiv sak är i alla fall att hon sover bättre på natten än jag innan trott. Inatt sov hon i alla fall två stycken fyra timmars stötar och det är ju mycket bättre än jag trodde.
Minns fortfarande varför jag gör detta och är fortfarande beslutsam!!!
Så nu kör vi igång på natt 1,5 typ
Tack för all hjälp!!
:thumbsup: 
Men läsa mer ska jag och viljan har jag kvar...
Tack för all hjälp!!
-
annawahlgren
Gabriella84 skrev:Jag har ju ett barn som skriker upp sig fort. Tar max nån minut. Vet att det inte är särskillt vanligt med tanke på att jag fått mycket kommentarer på det i stil med; OJ vad fort det går för henne att bli alldeles otröstlig.
Ramla inte i otålighetsfällan nu
Notera de strålande framstegen. Och minns som sagt att vi talar process här. Lugnt och fint ror du skutan i land om du bara har målet för ögonen
O:)
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
Gabriella84
Hej Hej!!
Kan stolt meddela att lillaskrutt har sovit sitt första åtta timmars pass. 
Helt underbart.
Och när hon vaknade imorse så va hon nöjd i sin säng hela tiden fram till väckning. Drygt en halvtimme!!! Känns som ett mirakel!!
Den här natten va sååå mycket lugnare än den föregående. Jag var lugnare och hon kändes lugnare...
Lade henne vid 19 och sen sov hon till 03.!!
Underbart!! En morot i arbetet. Tror inte att det är över nu men det känns skönt att det är påväg åt rätt håll!!
Tack för alla komentarer. Behöver ju vägledning. Därför jag är här. Så tack för alla kommentarer! Tar tacksamt emot all hjälp jag kan få!!
Helt underbart.
Den här natten va sååå mycket lugnare än den föregående. Jag var lugnare och hon kändes lugnare...
Underbart!! En morot i arbetet. Tror inte att det är över nu men det känns skönt att det är påväg åt rätt håll!!
Tack för alla komentarer. Behöver ju vägledning. Därför jag är här. Så tack för alla kommentarer! Tar tacksamt emot all hjälp jag kan få!!
-
annawahlgren
-
Gabriella84
Ja jag ska vara jättelugn och fin. Nu när man fått en liten morot på hur det kan vara så känner man sig lite självsäkrare vilket ju gör att man får en säkrare attityd vilket gynnar arbetet!
Tror inte på några plan att jag är nån expert än men börjar kännas som om det så smått sätter sig i ryggmärgen varje gång man gör det och så läser jag emellan. Igår kväll satt jag ömsom med näsan i boken, ömsom på forum och läste! Det gav mycket!!
Tack igen för allt stöd! Vi jobbar vidare.
.
Daglurarna är lite knepigare. Dom vagnar vi. Den första vid 8.45 kämpar hon emot men tror den sätter sig när vi kommit in i det lite mer... Den vid 12.00 funkar bättre men då är hon ju tröttare så idag vagnade jag och backade med ramsa + bekräftelse och det tog inte många minuter innan hon sov gott!!
Nu har andningslarmet kommit oxå så nu blir det lite skönare för mig som va ganska orolig under det långa sov passet igår!!

Tack igen för allt stöd! Vi jobbar vidare.
.
Daglurarna är lite knepigare. Dom vagnar vi. Den första vid 8.45 kämpar hon emot men tror den sätter sig när vi kommit in i det lite mer... Den vid 12.00 funkar bättre men då är hon ju tröttare så idag vagnade jag och backade med ramsa + bekräftelse och det tog inte många minuter innan hon sov gott!!
Nu har andningslarmet kommit oxå så nu blir det lite skönare för mig som va ganska orolig under det långa sov passet igår!!
-
Gabriella84
Ja det gör jag gärna!! 
Har ett standardschema som jag tyckte passade henne:
Sova: 19-07
07.00 frukost!
08.45-09.30 Sova
10.30 Lunch
12.00-13.30 Sova
14.00 Mellis
17.30 Middag
18-19 Bad och Sovslurk.
19.00 Läggdags
Allt funkar kanon. Utom 8.45-09.30. Tänkte om den fortfarande strular om någon vecka kanske man kan senarelägga lite... Vad tror ni??
Tar som vanligt tacksamt emot tips men jag är ju bara på dag 2 (3 om man räknar dagen då jag missupfattat lite saker ur boken men det gör inte jag...
) Hon äter verkligen jättemycket nu. Roligt att se! 
Har ett standardschema som jag tyckte passade henne:
Sova: 19-07
07.00 frukost!
08.45-09.30 Sova
10.30 Lunch
12.00-13.30 Sova
14.00 Mellis
17.30 Middag
18-19 Bad och Sovslurk.
19.00 Läggdags
Allt funkar kanon. Utom 8.45-09.30. Tänkte om den fortfarande strular om någon vecka kanske man kan senarelägga lite... Vad tror ni??
Tar som vanligt tacksamt emot tips men jag är ju bara på dag 2 (3 om man räknar dagen då jag missupfattat lite saker ur boken men det gör inte jag...
Ja, men vilket fin fint schema! :thumbsup:
Åh, vad roligt att höra att hon äter på bra :-({|=
Alltihop: Jättefint , Gabriella!
Kör på det du har så kan vi ta det andra sen om den lilla forts sina protester
Värme /Luvisen
Åh, vad roligt att höra att hon äter på bra :-({|=
Alltihop: Jättefint , Gabriella!
Kör på det du har så kan vi ta det andra sen om den lilla forts sina protester
Värme /Luvisen