vi kurar lilla S, 4.5 mån, fjärde dagen i uppföljningsveckan och det går rätt så bra. MEN vid kvällslurens läggning har vi alltid bekymmer och under en av dagslurarana vaknar hon jämt för tidigt. Nu undrar jag om någon kan komma med några goda råd. Låt mig förklara. S kan sova hela nätter -vaknar inte överhuvudtaget - så för vår del handlar kuren om att hon skall lära sig somna själv samt att få en stabil dygnsrytm, med läplig mängd sömn och regelbundna mattider. Till saken hör att hon i tre månaders tid hade natt som dag och tvärtom, samt en massa luftbesvär, så läget är verkligen kanonbra i jämförelse med hur det har varit och hennes föräldrar får SOVA lång sömn och är nöjda
Så här ser hennes dag ut:
8-9.30 vaken
8.00 100 ml mjölk, 100-140ml välling
9.30-11 sover
11-12.30 vaken
11.00 150-180 ml mjölk, lite plommonpuré
12.30-14 sover ute
14-16 vaken
14.00 130-170 ml mjölk, lite fruktpuré
16-16.45 sover
17.00 ca 150 ml mjölk
18.00 ca 200 ml välling
18.45-19.30 sover
20.30 100-150 ml mjölk
21.00-8.00 Sover
Läggningarna på dagarna går hyfsat och bättre hela tiden. Jag ramsar i 2-10 min, 1-6 ggr ungefär och så somnar hon. Hon protesterar oftast högljutt först men lugnar sig sedan. Sedan kan hon skrika till i några omgångar. Min man vagnar ibland på dagen om jag inte är hemma. Han tycker det behövs ibland.
Vid förmiddagsluren vaknar hon så gott som alltid efter 45min och då är vi tvungna att vagna henne över skarven. Borde man kanske ändra denna lur till en 45minutare? Det största problemet är kvällarna, som ni ser äter hon massor innan kvällsluren, vi ger henne mat för att hon är gråtmild alltid vid 18tiden och då vräker hon i sig välling. Och sedan verkar hon trött och missnöjd efter denna måltid, vill inte leka. Och så kommer läggningen till kvällsluren. Den kan ta 25 min-1h (tidigare kunde det ta tre-fyra timmar, så visst är det bättre...) och kan kräver 1-4 vagningsomgångar. Sedan somnar hon nog själv, efter en massa lugnande. Hungrig är hon förstås inte men verkar trött och i behov av en lur. Så vad kan vara problemet? Varför vill hon inte somna. När hon sedan vaknar efter 45 min -vi låter oftast henne sova och utnyttjar marginalkvarten- så är hon jättetrött och orkar inte med nåt längre. I detta skede skulle jag gärna ge henne kvällsmassagen som hon fått sen hon var nyfödd, men hon orkar inte ligga ner och njuta av den. Ett bad kan gå eftersom vattnet alltid är lika fascinerande men påklädningen efteråt är krävande och går lätt mot gråt. Sedan får hon mjölk igen och denna matning kan också vara krånglig, hon är jättehungrig men verkar tycka det är jobbigt att äta. Sedan somnar hon kl 21 med EN gonattramsa (detta har hänt några kvällar nu) och idag somnade hon skrattandes!
S har läpp- och gomspalt och äter därför med flaska (hon har fått enbart modersmjölk i fyra månader men nu ger vi även ersättning), hon opererades, läpp och näsa, vid 3,5 mån och därför sover hon endast på rygg. Matningen kan på grund av gomspalten ibland vara svår.
Har en känsla av att vi kunde ändra i schemat, vad tror ni? Vad skulle hjälpa oss bort från de struliga kvällarna?
Mitt i livet, och S 4,5 mån