Strul mitt i uppföljningsveckan

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Maria Lundström

Strul mitt i uppföljningsveckan

Inlägg av Maria Lundström »

Hej alla,
vi kurar lilla S, 4.5 mån, fjärde dagen i uppföljningsveckan och det går rätt så bra. MEN vid kvällslurens läggning har vi alltid bekymmer och under en av dagslurarana vaknar hon jämt för tidigt. Nu undrar jag om någon kan komma med några goda råd. Låt mig förklara. S kan sova hela nätter -vaknar inte överhuvudtaget - så för vår del handlar kuren om att hon skall lära sig somna själv samt att få en stabil dygnsrytm, med läplig mängd sömn och regelbundna mattider. Till saken hör att hon i tre månaders tid hade natt som dag och tvärtom, samt en massa luftbesvär, så läget är verkligen kanonbra i jämförelse med hur det har varit och hennes föräldrar får SOVA lång sömn och är nöjda :D Men som sagt, några smärre problem kvarstår.

Så här ser hennes dag ut:
8-9.30 vaken
8.00 100 ml mjölk, 100-140ml välling
9.30-11 sover
11-12.30 vaken
11.00 150-180 ml mjölk, lite plommonpuré
12.30-14 sover ute
14-16 vaken
14.00 130-170 ml mjölk, lite fruktpuré
16-16.45 sover
17.00 ca 150 ml mjölk
18.00 ca 200 ml välling
18.45-19.30 sover
20.30 100-150 ml mjölk
21.00-8.00 Sover

Läggningarna på dagarna går hyfsat och bättre hela tiden. Jag ramsar i 2-10 min, 1-6 ggr ungefär och så somnar hon. Hon protesterar oftast högljutt först men lugnar sig sedan. Sedan kan hon skrika till i några omgångar. Min man vagnar ibland på dagen om jag inte är hemma. Han tycker det behövs ibland.

Vid förmiddagsluren vaknar hon så gott som alltid efter 45min och då är vi tvungna att vagna henne över skarven. Borde man kanske ändra denna lur till en 45minutare? Det största problemet är kvällarna, som ni ser äter hon massor innan kvällsluren, vi ger henne mat för att hon är gråtmild alltid vid 18tiden och då vräker hon i sig välling. Och sedan verkar hon trött och missnöjd efter denna måltid, vill inte leka. Och så kommer läggningen till kvällsluren. Den kan ta 25 min-1h (tidigare kunde det ta tre-fyra timmar, så visst är det bättre...) och kan kräver 1-4 vagningsomgångar. Sedan somnar hon nog själv, efter en massa lugnande. Hungrig är hon förstås inte men verkar trött och i behov av en lur. Så vad kan vara problemet? Varför vill hon inte somna. När hon sedan vaknar efter 45 min -vi låter oftast henne sova och utnyttjar marginalkvarten- så är hon jättetrött och orkar inte med nåt längre. I detta skede skulle jag gärna ge henne kvällsmassagen som hon fått sen hon var nyfödd, men hon orkar inte ligga ner och njuta av den. Ett bad kan gå eftersom vattnet alltid är lika fascinerande men påklädningen efteråt är krävande och går lätt mot gråt. Sedan får hon mjölk igen och denna matning kan också vara krånglig, hon är jättehungrig men verkar tycka det är jobbigt att äta. Sedan somnar hon kl 21 med EN gonattramsa (detta har hänt några kvällar nu) och idag somnade hon skrattandes!

S har läpp- och gomspalt och äter därför med flaska (hon har fått enbart modersmjölk i fyra månader men nu ger vi även ersättning), hon opererades, läpp och näsa, vid 3,5 mån och därför sover hon endast på rygg. Matningen kan på grund av gomspalten ibland vara svår.

Har en känsla av att vi kunde ändra i schemat, vad tror ni? Vad skulle hjälpa oss bort från de struliga kvällarna?

Mitt i livet, och S 4,5 mån
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol: Och GRATTIS till lilla älsklingen :heart:

Ni sköter henne så fint, och jag blir så glad å lilla barnets vägnar O:)

Även om ni är mitt i uppföljningsveckan skulle jag föreslå några smärrre justeringar - hon lär inte märka av dem annat än med förtjusning :lol: Ty vi har att göra med en ganska gammal dam nu. Fyramånadersgränsen är markant; lilla barnet riktigt ropar på ordning och reda (om det kan ni läsa i Barnaboken) och är ett sannskyldigt vanedjur. I ordning och reda ingår bl a att inte lägga sig så sent som kl 21 - det orkar man helt enkelt inte med.

:arrow: Mina förslag för sömnen, som här ger 15 tim/dygn:

*Natt 20 - 8.
*Förmiddagslur 45 min, kanske 9.45 - 10.30. (Ska klockas - inga marginalkvartar här!)
*Middagslur ute 1,5 tim, som nu.
*Eftermiddagslur 45 min, kanske 16.30 - 17.15. (Klockas också.)

:arrow: Mina förslag för maten:

* Kl 8: välling, så mycket som någonsin går ner under max 45 min. ("Mjölk", är det BM? I så fall kan du förstås starta - och avsluta - dagen med det och fylla på med välling, men ge inte modersmjölksersättning, det är för blaskigt nu!)
* Kl 11: vänd på steken, puré först, gärna två sorter, motsvarande 150-180 g (minst), och servera dryck som måltidsdryck, under och efter: fruktjuice eller BM eller vatten. (Helst ur riktigt litet glas.)
* Kl 14: dito, någon grönsakspuré också - en mosad kokt potatis med en rejäl klick äkta smör är inte fel :wink: Plus dessert och dryck.
* Kl 17: Gröt (havrepulvergröt?), mycket mer än du tror och i snabbare takt, och / eller välling.
*Kl. 19.30 inför läggning: nattslurk i form av välling och ev BM sist), så mycket som någonsin går ner. :wink:

Ge detta tre dygn och du ska se att de sista pusselbitarna faller på plats, alldeles utan att det förvirrar henne det minsta - tvärtom.

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Maria Lundström

Vi testar förändringarna bums!

Hej Anna och tack för ditt svar! Du bekräftade verkligen det som vi anat: Tjejen behöver MERA MAT :P och fastare sådan. En annan sak som kännats fel är den sena läggningen, dessutom sover hon så gärna på natten nuförtiden att 12h nätter inte torde vara något problem. Vi testar förändringarna direkt imorgon och så hör jag av mig när jag ser hur det funkar! Tack för specifika och nogranna råd!

Mitt i livet och S 4,5 mån.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Maria Lundström

Hej

här kommer en rapport äver vårt läge. Dagarna fungerar ok med förändringarna! Matningen är ibland svår, men det beror på gomspalten. De nya smakerna verkar hon vänja sig vid. Mangopurén får henne vid det här laget att skratta! Men på kvällen har vi fortfarande problem. Så här ser dagarna ut:

8 Mat i mängder, välling, BM
9.45-10.30 Sover
11 Äter grönsakspuréer, mjölk + efterrätt, men har ej stor aptit
12.30-14 Sover, helst ute. Sover hon inne vaknar hon efter 45min och behöver vagning. Ramsan räcker ej ännu här.
14 Äter puréer, mjölk + efterrätt. Rätt så bra aptit
16.15-17 sover
17 äter gröt, välling, mjölk + efterrätt med stor aptit.
17-18.45 Umgänge, lek o dyl
18.45 Bad/Massage + byte till pyjamas
19.30 Lite BM + Välling. Äter inte så mycket, är trött.
20 Godnatt, säger ramsan några gånger
20.45 Vaknar, gråter. Accepterar inte ramsan, accepterar inte vagning. Har provat med mat och hon vill gärna äta en stund, glupskt. Men sedan övergår det i gråt och svårigheter med att svälja... Försöker sedan lägga henne på nytt. Och idag har jag backat rejält, kom på mig själv med att vyssja i ett dunkelt sovrum, stundvis försöka mata, lugna osv. Gråt, skrik, förtvivlan. Insåg plötsligt vad jag sysslar med och gjorde nåt ännu sämre bröt det hela med att föra ut henne i lägenheten där alla lampor var på. Stackarn blev helt skrämd. Jag hade tänkt försöka få henne att skratta till lite vid badrumsspegeln. Funkade förstås inte, en gråtande unge vill inte se sig i spegeln... Och då förstod jag -Vad sysslar jag med egentligen HON SKALL JU SOVA!! I vagnen med henne, tillrättaläggande, solfjäder, ramsa ut. Ramsade en extra gång efter en stund. Och så somnade en utmattad tjej.

Alltså - vad är problemet på kvällarna? Och hur skall jag gå tillväga när hon vaknar 45min efter Godnatt? Kan hon vara hungrig, är osäker. Tidigare åt hon i tre omgångar på kvällarna, men iom föränrdingen i schemat orkar och hinner hon bara äta två gånger innan läggningen.

Vad skall vi göra?

Mitt i livet och S 4,5 mån.
Mitt i livet
Maria Lundström

Glömde något rätt så viktigt... I och med förändringarna i schemat så har S börjat vakna -kvida, gny och gråta- på nätterna. Detta har egentligen aldrig hänt förr, visserligen vakade vi i tre månader, men när hon väl fick tag i nattsömnen 5 på morgonen så sov hon lääänge, även som spädis. Vi står alltså inför en ny situation där lilla S är orolig under sin långa sömn. Villrådiga har vi försökt ramsa, vilket inte alls funkar. Då har vi vagnat kort, så somnar hon om. detta har hänt 4-6 ggr per natt. Kanske har hon tänder på kommande eller kan förändringen i schemat faktiskt ställa till med detta? Eller drömmer hon? Märkligt, för det började exakt samma natt då vi gjorde förändringarna i schemat. Vad tror ni?

Mitt i livet och S 4,5mån.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Jag tycker inte du ska fundera så mycket. :wink: Har ni rätt antal sömntimmar och får ner så mycket mat det går på de tider ni bestämt så har hon förutsättningarna för god sömn.

Nu har jag ingen erfarenhet av gomspalt och om det försvårar matningen...Men om du nu är säker på att hon fått allt hon behöver så "testa" inte att ramsa utan ramsa med en attityd av självklarhet. Här ska sovas och inget ont finns i närheten! Håll dig sysselsatt med något så hon hör att du är i närheten och håller koll.

Tänk inte "accepterar inte ramsan"..."accepterar inte vagning". Tänk att hon SKA acceptera om det så ska ta hela natten, du bara SKA förmedla att allt är lugnt. Då kommer hon också att göra det mycket snabbare än du tror. :wink:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Maria Lundström

Tack Bea för ditt svar och att du påminde mig om attityden!! Mat får hon nog i sig och växer och blir rund så jag vet att hon är mätt när hon lägger sig. Kvällarna förlöper rätt ok nu, känns ej lika knaggligt längre. Och i övrigt rusar utvecklingen framåt nu och det är en betydligt gladare tjej -ja hon skrattar mest hela tiden! Men nätterna, vi är osäkra, är det ramsning som gäller? Det är ju nytt för oss att hon vaknar under natten. Och märkligt att det plötsligt börjat under "Sova hela natten"-kuren :wink:

Annars går det bättre för varje dag, tack vare SHN!

Mitt i livet och lilla S snart 5 mån.
Mitt i livet
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej igen!

Skönt att det går framåt. :wink: Snart är nätterna hela också. Jag skulle tänka lyssna av ifall hon behöver hjälp, ramsa först och lyssna av. Om hon behöver mer hjälp så vagning.

Kram Bea
Maria Lundström

Matningen problemet vid sista läggningen eller?

Hej,

nu är det tre veckor sedan vi kurade vår lilla S och vilken förändring, tack för kuren och verktygen Anna!

Tyvärr har vi fortfarande problem med sista läggningen. Vi har följt schemaförslaget som Anna gav tidigare i länken. Och under dagen mår vår tjej som en prinsessa, ja hon är underbart glad mest hela tiden, och allt flyter på förutom om den långa luren på dagen sovs inne, då är vi tvungna att vagna henne över skarven.

Men kvällarna då. Vi följde Annas matråd, vilket resulterade i att hon inte åt en natt"slurk" utan 200-250 ml välling.... Alltså, är hon hungrig tänkte vi. Och gav förstås henne mat. Problemet är att då vi lägger henne blir hon rabiat och gråter och skriker och precis då värsta ilskan lagt sig och hon börjar lugna sig hör jag att det rinner upp mat -hon har ju precis ätit. Detta tycker hon förstås är obehagligt och gråter ännu mer. Och så här fortsätter det ända tills det inte längre rinner upp mat. Skrik -lugn -mat upp genom halsen -skrik -lugn -mat upp genom... Och att vagna är mindre lyckat för då kommer det än mer mat upp. Vi har tagit upp henne då det varit som värst och gjort en ny läggning senare, detta har hänt två gånger.

Vi försökte också så att vi spjälkte upp Nattslurken i två och gav den ena större halvan innan badet, ca 150 ml ca 18.30 och den andra mindre efter badet ca 30 ml. Och hon kunde nog ha ätit hur mycket som helst vid 18.30. Men vid sista läggningen hade vi samma skrik-session och problem med att maten rann tillbaka upp även om det då var 1,5h sedan hon ätit.

Idag gav jag henne bestämt endast 60 ml välling innan läggdags, även om hon tiggde efter mer och inget före badet. Och hon somnade, visserligen efter ett rejält raseriutbrott då jag la henne i vagnen -1 vagning och 12 ramsor, på 22 min - DETTA ÄR ALLTSÅ KORT! Men nu sitter jag här och tänker att månne hon har fått i sig tillräckligt under dagen då..? Allt som allt ca 900ml.

S matvanor:
kl 8: 200 ml välling 20-50 BM
kl 11: 220-250 ml grönsakspurémjölk-blandning
kl 14: 220-250 ml Fruktpurémjölk-blandningar
kl 17: 200 ml Gröt + 30-50 ml välling + 20-50 ml mjölk
kl 19.30 - ??
kl 20 Gonatt

Stämmer det förresten att en femmånaders bebis inte skall äta mer än 200ml åt gången? Den rekommendationen har vi fått. Att en liten magsäck inte klarar av mer än så. Vi ger nästan alltid mer och hon håller på att bli riktigt rund...

När vi får ordning på kvällarna skall vi flytta över henne i spjälsängen och börja buffa, buffning har vi inte ännu använt oss av. Spännande tider nalkas!

Mitt i livet och lilla S, 5mån.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej!

Tycker ni ska fortsätta på Annas schemaförslag och ge så mycket mat det går ner. Tänk inte på antal ml utan mata på tills lilla magen är helt mätt. :wink:

Kom sedan på ett projekt ni bara MÅSTE göra efter läggningen. Det får gärna höras och ni ska vara upptagna "på riktigt". Ramsa som en påminnelse om det behövs och solfjädra om det behövs men ägna er sedan åt det ni måste göra. Jag tycker det luktar lite överkoncentration. :wink:

Kram Bea
Maria Lundström

Kvällarna fortsätter.

Hej, igen en jobbig kväll här hos oss.

Läggningen tog 32 min och där ingick ramsa, solfjäder och vagning -med påföljande uppstötningar som ledde till hysterisk gråt. Förstår inte vad vi gör fel... Det är som att kvällsläggningarna blir jobbigare och jobbigare för lilla S.

Bluna, vi gör varje kväll så att vi (nåndera föräldern) ramsar ut (hon skriker redan nu, högljudd protest) och går bestämt bort för att göra något, oftast köksstök. Hon får husljuden alltså och den självklara attityden. Men efter en mycket kort stund är vi tvungna att återgå till henne för då har hon redan skrikit upp sig till den grad att det är väldigt högt ramsande -ja skrik liksom- som gäller. Och sedan eskalerar situationen, svettig bebis som sprattlar hejdlöst och gallskriker sig hes och skakig.

På kvällen uppstår det ingen som helst dialog mellan S och ramsandet, vilket det ofast gör på dagen.

Jag skulle vilja påstå att vi inte är överkoncentrerade, vi är verkligen inte så super noggranna och exakta utan har gått in för kuren med mild och laid-back inställning. Och rätt så bra har det gått, ingen läggning sker med en ramsning och på två minuter. Men vi är än så länge nöjda med 2-6 ramsor på 5-15 min. Angående maten och ml, ser vi alltid exakt vad vi ger eftersom hon får allt via tuttflaska (gomspalt).

Men kvällarna är inte kul, allra minst för S. Så goda råd mottages med glädje, anybody?

Hälsningar mycket trött mamma...

Mitt i livet och lilla S, 5mån
Maria Lundström

Ah, glömde nämna att denna gång gav vi en nattslurk på 70ml välling. Och innan det åt hon sin stora grötportion kl 17. Allt som allt har hon idag ätit 1000 ml.

Mitt i livet och lilla S, 5 mån.
Mitt i livet
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Varför inte helt enkelt ge nattslurken tidigare/mindre? Tratta i så mycket mat det bara går vid de andra målen så spelar det mindre roll hur mycket mat som går ner i nattslurken. Visst kan du ge mer än 200 ml, solklart! Ge så mycket att magen är riktigt mätt.

Det man ger sist på kvällen är inte det man står sig av på natten om magen är mätt hela dagen, utan det är för välbefinnandet. Ger det inte välbefinnande så tycker jag att man kan slopa det hela, eller ge lite mindre. Man kan ju också ge nått fastare, typ banan eller gröt om det fungerar bättre.

Har hon liknande problem med mat som åker jojo på dagen?

När ni fårt bort jojomaten så kan ni se till att bryta det trista mönstret med nått mjukt verktyg nästan ända in i sömnen ett par kvällar innan ni backar, så tror jag att läggningarna blir lika fina som på dagen!
Maria Lundström

Hej igen,

vi gjorde upp en plan på basen av era råd, Torpsara och Bluna (och ett ögonkast i SHN-boken) och vips så föll allt på plats. Lilla S somnade idag på fem minuter!!!!! :D :D Hoppeligen är detta inget undantag utan verkligen LÖSNINGEN på våra kvällsbekymmer.

Alltså -har försökt hålla lilla S riktig mätt hela dagen, och det betyder MASSOR med mat minsann... Oj oj oj så hon äter. Och vid middagen kl fem åt hon 250ml gröt och 50 ml mjölk på en halvtimme! Sedan flyttade vi kvällsmålet till 18.30, i SHN boken stod att man kan ge nattslurken redan en timme på middagen, då åt hon 100ml välling. Hon kunde ha ätit mer, men jag var ändå lite försiktig, med tanke på det jag tolkat som uppstötningar. Hon verka rätt så mätt dock så jag såg ingen orsak att truga i mer. Och så försökte vi ge en extra LITEN slurk vid 19.30 inför natten, men hon var så mätt att hon inte tog nåt alls.

Torpsara, S har inte haft besvär med att maten åker jojo under dagarna, därför har jag ansett det förbryllande att det sker vid kvällsläggningen. Började till och med fundera på om hon har reflux och om vi måste uppsöka läkare.

Hoppeligen var detta lösningen, rikligt med mat men vid rätt tid!

Är så glad! Tack för era svar.

Mitt i livet och lilla s, 5 mån.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"