Det är äntligen dags!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
3mamma

Det är äntligen dags!

Inlägg av 3mamma »

Det börjar dra ihop sig!! På helgen är det äntligen dags att börja kura lillkillen som är nu nästan 7 månader!. Vi har varit med här på forumet ett litet tag och fått jättemycket hjälp i en hel rad olika frågor. Tack!! :heart:

Men, pga ett och annat och en tredje faktor har vi inte kommit till skott med själva nätterna. Tvärtom har de blivit värre och värre, som väntat eftersom han har fått mat om och om igen. :oops: Men nu på helgen är det sista helg som min man inte jobba på ett bra tag, så vi kavlar upp armarna!

Det känns nervöst...att jag komma bara att vilja plocka upp lill skrikande skruttet men jag tänker på hur Anna skriver att man ska bestämma sig för att genomför kuren inte för att prova den. Så..... here goes!!

Jag skulle vilja bolla lite med er.
1/Hur ser detta schema ut som grund tänk?

6.15 God morgon och amning
7.30 andra frukost med familjen
8.30-10.00 morgonlur
10.30 lunch
12.00-13.30 middagssömn
13.30 mellis innan vi hämtar bröderna
15.00- 15.20 lur
17.00 middag
18.15 nattslurk
18.45 godnatt!

Jag har tagit en längre morgonsömn eftersom han verkar göra det naturligt.. fast det kan beror på att han vaknar för dagen hemskt tidigt just nu(nånstans vid 5.30) :roll: . I så fall kan en 45 minuters pass räcker där NÄR (inte om! :wink:) han sover ända till 6.15. Och då en längre lunchpass? Han har också hoppat över sin eftermiddags lur några dagar och verkar klara sig bra. Som ni märker skulle jag behöva ha lite råd med detta.

2/ Ibland vaknar han några gånger på kvällen efter han har somnat 'för natten' men blir sällan jätteledsen. Jag eller min man har gått in och sjungit lite så tystnar han. När vi kurar ska vi börja med buffning redan då? Senare på natten vaknar han mer intensivt på nåt sätt..

Jag glömde säga att han sover i sin spjälsäng alla sömn. Innan det blev så här jättekallt har han haft eftermiddagsluren ute i vagnen men just nu vågar jag inte rikrigt, för kylans skull.

Ok, det var allt för nu. TACK för en underbar forum!!! :heart:
3mamma
Storkillen 9år, stor-lillkillen 6år och lillkillen 2år som dessutom är den första att få riktig hjälp med mat och sömn!
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

Här har vi en som verkligen har bestämt sig :D , det tror jag också att lillkillen kommer att märka :wink:

Schemat....Det viktigaste när man gör ett schema är att det passar familjen, du och jag kan ha ett schema för samma ålder men det skulle troligtvis se helt olika ut.

Grundpelarna eller det vi brukar tänka på, är vakentiden mellan passen,
första passet är 2,15 andra är 2 timmar och sista är endast 1,5timmar, det lättaste skulle vara att tidigarelägga första sovpasset för att sedan få någorlunda jämn vakentid under dagen, bra med det längsta vakenpasset sist.

Vid 7-9 månader brukar de flesta byta till 2 lurar och som du skriver att han hoppar över det nu, skulle jag även ta med det i beräkningen.

När det blir lite varmare tycker jag absolut att du ska lägga något sovpass ute.

När vi kurar ska vi börja med buffning redan då? Senare på natten vaknar han mer intensivt på nåt sätt..

När ni följer kuren slaviskt, är det första natten ni ska lugna vid minsta pip, sen blir det mindre och mindre ingripande ju längre in på kuren

Läs gärna denna attitydstråden:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Lycka till och fortsätt rapportera
Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
3mamma

Inlägg av 3mamma »

Hej Malin tack för svar!!

Jag ska ta en sista titt på schemat innan i morgon, tack för tankarna där. Och jag ska gripa in på minsta pip och inte låta honom trissa upp sig som vi har gjort lite, i förhoppningen att han lugnar sig själv.

Ikväll gäller det! Igår kändes det nervöst 8-[ men idag ser jag fram emot det på nåt sätt!! (det kanske var smågodisen och chipsen jag har handlat in för nattvaket, denna kurning kommer att vara kaloririk!! :lol: ) Nej, men jag ser fram emot att han får sin sammanhållen sömn, jag vet att han kan, det gjorde han så bra som liten. Det är jag som har krånglat till det med snabba icke-lösningar. :oops: Nåväl vi blickar framåt!

några sista frågor;
1/är det ok med sista (gröt) mål kl 17 och sedan nattslurken 18.15 och sömn 18.45? Han får 'bara' bröst/ersättning som nattslurken för han tål inte nåt välling ännu. (vetemjöl allergi verkar det som). Blir det bastant nog med den tajmingen för en natt utan mat?

2/Han rullar runt lite men kan inte 'rädda sig' från vissa ställningar han kommer in i. Men visst är det bara att låta honom fixa det bäst han kan efter några tillrättaläggningar? Jag hör kanske på skriket när det blir en ställningsproblem .. och då hjälpa honom ur det.. eller inte?

O tack!! Hinner ni svara innan kväll? Vi får se!!! Tusen tack för allt ni gör!! :heart: :heart:

3mamma
Storkillen 9år, stor-lillkillen 6år och lillkillen 2år som dessutom är den första att få riktig hjälp med mat och sömn!
3mamma

Inlägg av 3mamma »

Kära vänner!Jag har några frågor till! Kanske man kan gör på olika sätt men ni har så mycket erfarenhet, så jag ville höra vad ni tyckte...

1/ Mozart... ska det vara mitt på natten också (vid behov..)? Eller 'skön' tystnad just i småtimmarna?

2/ Kan det vara ljus i hallen dit man kommer ifrån och gå, eller ska allt ske i mörkret mitt på natten?

Medveten om att de möjligtvis dumma frågor, men jag går och planerar och laddar....

3mamma
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

Vi börjar med de första inlägget :D
Klart han klarar sig på en regäl portion gröt med stor klick smör i :wink: toppad med BM, mums

När han rullar runt, menar du från mage till rygg?, nu i början är du generös med tillrätta läggandet, märker du senare att det blir ett "problem" får du öva riktigt mycket varje dag så han lär sig :D

Ang Mozart så använde Anna det när vi var i Gastsjön några gånger, då hade barnet verkligen fastnat, tror inte du behöver använda det nu i början av kuren, nu får du ju gå in vid minsta pip :wink:

Ljuset, det behöver inte vara bäcksvart men inte heller upplyst, ha en liten lampa så du kan se vad du antecknar.

Inga frågor är dumma, vi finns här för att reda ut ALLT

Lycka till i kväll
Malin

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
3mamma

Inlägg av 3mamma »

Tack Malin!!!!

Nu har vi tagit första natten och jag tycker det gick bra! Visserligen var det massa med uppvak, fler än vanligt, men bara 2 som var ordentliga fragastunder, en vid 11 tiden och en vid 5. Resten gick rätt fort över (1-10 minuter kanske) och jag kände hur han lyssnade! (när han hade ro till det, vill säga) Jättehäftigt! :lol:

Nya frågor; i natt så när han varvade ner och jag trodde det var slut...gav jag bekräftelsen, men sedan snackade han eller gnölade lite till.. jag bekräftade oftast igen men ibland lät han låta lite, det var som om han redan sov... Vad tycker ni?

Men ikväll är det andra puckar, förstår jag, bara buffning vid krisläge och ramsning vid behov. Men jag är lite förvirrad över att det står i boken att ibland är det bra han låter lite och somnar utan någon ingrepp alls, men ändå väldigt viktigt med bekräftelsen. Är det om jag har ramsat nångång att bekräftelsen måste komma och viktigt att vara sista ordet?

Och återigen ger jag fler än en bekräftelse om han malar på..?? (ibland kan det vara flera minuter tyst sedan ojar han lite.

Dagssömnen har gått bra, lite protester vid läggning men inte mer än vanligt och över på ca 4-7 minuter.

Det känns jättebra!!!! \:D/

Peppa peppa att han vaknar mer sällan ikväll!!!!!!!!!!!!!!!

kram på er!! Jag kände stort stöd i natt!

3mamma
nilam

Inlägg av nilam »

Heja, heja \:D/

Smiter in snabbt, var så nyfiken hur det gått för er :D

Bra jobbat, jobba på med bekräftelsen som du gjort, det är NU den är så viktig, den ska ha sista ordet.

Malin

3mamma

Inlägg av 3mamma »

O tack Malin!!

Massa med uppvak under lunchlångluren.. jag tror han anar nåt stort på gång, :wink: men han lugnade sig vid ramsan och buffning vid ett tillfälle.

Vi håller tummarna nu för natten....

TACK igen Malin!! vilken förmån att ha en coach!! :heart: :heart:

3mamma
3mamma

Inlägg av 3mamma »

Natt2 är ÖVER!!!

Efter en lika jobbig läggning som igår (på minuten!) var jag orolig och fick ta mig i kragen att inte gå och vara stressad. Och sedan, ställde han första frågorna vid 04!!!!!! Jag fick räkna timmar på händerna många gånger innan jag kunde tro det!!! :lol: :lol:
Lite ledsenheter då, mycket snack och stön. Somnar efter 10 minuter. Jag smyger in (efter 10)för att se hur han ligger och han är helt under täcket, som är en typ dun variant. Så jag lyfter bort det för att få fram ansiktet, och stör honom såklart. :roll: Han somnar om fort, men det blir en del uppvak och snack/oj fram till 05.30. En gång så gick jag in för att gräver fram honom (långt ner på sängen, under täcket), la honom tillrätta, han var VARM från att ha haft huvudet under.) så somnar han om.

Så jag funderar över täcket. Vi har rätt svalt i rummet, 17/18 grader och täcket är varmt och lätt. När han var mindre hade jag massa med små filt men det blev så många lager och rätt trassligt. Men detta täcke blir lite som en grotta om han gräver sig bakåt. Har ni nån bra förslag? Vi har andningslarm (tack och lov, annars hade jag oroat mig mega) så det är nog inte direkt livsfarligt men känns lite olustigt.

WOW vilken natt!!! \:D/ och han somnade själv om och om under smaåtimmarna vilket jag också se som otroligt positivt även om för hans skull är det säkert skönare att sova i sträck.

Yippee!! Vilken kille! Jag är imponerad av honom och även om det är massa med bakslag som väntar oss så visar han vad han kan.. :) :heart:

3mamma
Anna-Helene

Inlägg av Anna-Helene »

Ville bara skriva en kort tanke till er!

NI ÄR SÅ DUKTIGA!!!! Wow! Visst är det underbart att vara på G? Jag kommer att följa tråden med intresse!

(Hoppas du förlåter om jag inte skriver så mycket. Är lite mycket här hemma just nu! Men du ska veta att jag 'hejar på er'! )

Stort lycka till nu med fortsättningen!

Stora kramar :heart: :heart: :heart:

//A-H
:heart: Storebror född i februari 2007 :heart:
:heart: Lillebror född 22 maj 2009 :heart:
nilam

Inlägg av nilam »

Vilken läsning, vilken Mamma och inte minst vilken son \:D/ =D> \:D/ =D>

Täcket är det nog ingen fara med, framöver ska ha ju inte ha "nattklubb"
eller hur :wink:
Läggningen tycker jag du skötte bra, du var medveten om att du stressade upp dig

stampa takten och andas djupa ,tunga, höga andetag när du ramsar/buffar/solfjädrar så hör sonen det, och ha det inte för tyst när han ska lägga sig :-s

Hoppas natt 3 blir lika bra :D

Malin

Och du personlig coach är lätt att vara till en som kan det :wink:

3mamma

Inlägg av 3mamma »

Hej på er vänner!!!

Anna-Helene; Tack för omtanke och att du hälsar och heja på oss! Jag har full förståelse att du inte kan vara inne och läsa mycket :heart: Allt gott för det du håller på med :heart:

Malin; Tack för peppningen!! :heart: Det känns bra även efter natt3. Det var annorlunda... värre tänkte jag först, men i bakspegeln inte så tokig och en del av processen är jag helt säker på. Han vaknade22.50 och trissade upp sig i några omgångar...just när jag trodde han sov kom han igång igen. En gång var han så på ledsen (som jag hörde det i alla fall; jmf Gustav i boken!) att jag gick och la till rätta och det var bra för han hade kommit ur sina sockar på händerna (han har eksem och kliar sig ibland på natten; kan väcka sig med det). Så, sockar på, tillrättalägning solfjäder och ut.. ramsa

Tyst... så plötsligt brast han ut igen.. jag pangramsade (tror jag det heter.. plotsligt typ) och han var tyst och det var allt från honom den gången. Det hela tog 20 minuter.

Just denna gång i början av passet kände jag att han inte blev lugnad av ramsan utan tvärtom, påminde av att jag var därute, och han därinne. 8-[ Också upplevde att isolerad bekräftelse störde.. Är det dags att baka in den nu? Och kan jag låta honom låta lite innan han somnar (inte klagar utan gnölar mm) utan att jag bekräfta när det är helt tyst? Det känns som en parodi ibland med dessa små bekröftelser när han ojar på.. och komma igång :wink:
Sedan var den en 2 min frågestund vid 14.45 sedan sov han tills jag väckte honom 0615! :lol: Det tyckte jag var strålande, inga vargtimmarsstrul denna gång, om väl frågor tidigare i stället.

Vi går vidare!! Det känns toppen att ha börjat denna resan! Tack för ALL STÖD OCH HJÄLP!!! :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:
nilam

Inlägg av nilam »

Tjohooo, wooww
vilken läsning, JAG här på andra sidan skärmen är så stolt över er :oops: :heart:

Mycket riktigt så kan du nu baka in bekräftelse ramsan och anledningen till att han jagade upp sig är för att han VET att han ska sova, men du slutar ju aldrig att tjata :wink:
Att låta honom gnöla lite mer är nyckeln nu för att kuren fortsätter i rätt riktning, gnöla inte vara ledsen :idea:

Fortsätt som du gör :D

Malin

3mamma

Inlägg av 3mamma »

Tack för det, Malin!!!
Jag säger det igen, vilken förmån att ha sådan hjälp, jag tackar så ödmjukast!! (får inte hjärtat att funka, här ska vara hjärtan i mängder!!)

Natt 4 började med en 10 minuters läggning, jag tänkte på vad du sa att han skulle få säga sitt lite mer utan att jag störde för mycket. Det kändes klart bättre. :) Sedan vaknade han vid 0410!!!!! :lol: Han snackade först och jag höll tyst, men sedan blev det mer och mer vi då hade en 40 minuters session där han ganska ofta var tyst ett tag bara för att komma igång igen. 2 gånger lät han riktigt upprörd, (ramsade) men lugnade sig och det var mycket gnöl och bök helt enkelt.
Jag kände på något sätt att han inte tyckte det var så farligt, mest irriterande eller något. Inte läskigt. Som om det kändes lite bekant för honom att ligga där i mörkret och låta för sig själv. (fast jag kan inte neka att han också lät ledsen/arg..) De 2 gånger jag gick in (mest för att kolla hans sockar var på händerna och det var inte det som störde) kändes det verkligen som om jag bara gjorde saken värre. :oops:

Jag bakade in bekräftelserna, det kändes bra. Men det gjorde att han hade sista ordet, det var en nertrappning och sedan tystnad, som han skötte själv. Är det OK??

Återigen, tack för allt!! (hjärta, hjärta!)

3mamma
nilam

Inlägg av nilam »

Har precis lagt alla juvelerna och passar på att smyga in här innan jag tar tag i tvätthögen :mrgreen: ,jag har ju en kur att följa :wink:

Återigen vilken mamma och vilken son =D> \:D/
Kuren går precis enl boken,
Ang sista ordet vill vi inte att han skriker --tyst, men om han går ner och gnölar när du säger bekr ramsan och något läte kommer efter, skulle jag låta det bero, nu vet han vad ramsan går ut på.

Tack för varma ord :oops:
Malin

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"