vet inte vad jag ska ta mig till...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Marialoranga! :D

Han är bara en månad än, eller hur? Då skulle jag fortfarande låta nätterna bli lite som de blir... :wink: uppstyrningens tid kommer där också, men koncentrera dig först på att få lite struktur på dagarna.

Det där med den negativa äta-sova-spiralen är en helt korrekt observtion; det är väldigt vanligt. :shock: Det du kan göra när matningen strular är att ge honom en 5-minlur mitt i vakenpasset (buffa på soffan, tex) och sedan mata halvt i sömnen igen. Det hela handlar bara om att bryta spiralen så att han kan äta tillräckligt för att sedan kunna sova gott. O:)

Eftersom han fortfarande är så liten tycker jag inte att du behöver ha nån brådska med att lägga honom vaken, heller. :D Det är OK att ge en insomningsslurk ett litet tag till ifall det passar er. Så ifall han har varit vaken 1,5-2h och somnar vid bröstet är det bara att lägga över honom i vagnen.

Överhuvudtaget tror jag att du skulle må bra av att stressa av lite mer - visst kan det vara svårt när man inte får nån struktur, men om du kan acceptera att det tar ett litet tag för en sån här liten att komma till rätta i tillvaron och lära sig hur det funkar här i världen så blir det en behagligare resa för er båda. :wink: Så ha lite is i magen, mata på så gott det går, håll vaken under vakenpassen, och sträva (men bara sträva :!:) efter rytmen vaken 1,5-2h -sova 2-2,5h.

Jag vill också be dig läsa igenom din tråd från början igen - du har i princip alla råd du behöver samlade här redan, faktiskt! :thumbsup: Det kommer att bli bra! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
chokladkaninen

PS Så här skrev Nancy för ett litet tag sedan om sitt minsta barn, kan vara värt att besinna när man överväger att vagna bort nattmål. :wink:
Nancy skrev: :idea: Lite SM-funderingar så här på årets sista dag:

Inget av mina barn har sovit 6 tim vid 1 mån. Varje gång har jag tänkt att "Nä, AW kan väl inte ha rätt här... :roll: " men så har veckorna gått och bebisarna blivit 2 mån. Då har de vips börjat sova 8 tim (precis som AW skriver är möjligt just vid 2 mån) och sen kommit sig med stormsteg. Jag har varje gång varit lika glad att jag lyckats hålla mig från att sätta igång och vagna bort nattmål utan istället avvakta och se vad som händer. Vem vet, det finns säkert fler bebisar därute som gör precis som mina, agerar nyfödda vid 1 mån (och äter var 3-4:e tim nattetid) men kommer ikapp sig vid 2 mån.
Alla Nancys trådar är f ö läsvärda, de finns under favoriter. :D
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

ja nu har jag testat det du skrivt att låta honom somna vid flaskan och det är faktiskt lättare om jag hinner få honom i vagnen då. För hinner han vakna så blir han hysterisk i vagnen.

Han är jättetrött hela tiden med knappt han kan va vaken i en och en halv timme :( han skriker upp sig till mot hysteri nästan och är jättesvår att trösta:( tips :?:

jag ska lugna mig lite med natten, jag försöker få honom att bara äta med två timmars mellanrum iaf. låter det ok :?:

ibland har jag lugnat honom i vagnen och sen tagit upp för att äta.

tack alla för svaren:D
mamma till L född 030112
och till M född 091208 :D
chokladkaninen

Det låter bra! :D

Vet du, att han är jättetrött är inte konstigt - han är både pytteliten och övertrött! :shock: Så håll i minnet att allting med små barn tar lite tid och sträva bara efter tiderna - inget tvång! du jobbar på bra och behöver bara ha lite tålamod så ska du se att ni kommer i fas vad det lider. :D

:idea: Visst har du läst i BB om överlevnadsångest? Jag tror att det fortfarande är där ni är, att han inte riktigt vågar lita på att det finns mat ALLTID, varje gång han är hungrig. Så repetera det avsnittet igen, och jobba på att visa honom 1) att det finns obegränsad tillgång på mat; 8) och 2) sambandet mellan äta och må bra (en del barn tar lite tid på sig för att greppa att det är maten som botar hungern!); och 3) att du har koll på vad han behöver (det uppnår du lättast genom att ta dig förmånen att väcka lite då och då).

Håll målet för ögonen, dämpa överlevnadsångesten och fortsätt sträva mjukt efter 1,5-2h vaken och 2-2,5h sömn. Rätt vad det är är ni där! :D
marialoranga

tack

Inlägg av marialoranga »

idag känns det lite bättre, trots att det blir mycket vagnande och en väldigt trött pojke:)

har en fråga, dygnet blir så att han lägger sig sex på kvällen, kan jag göra åtta som ett nattpass alltså att jag matar 20 min istället för 2 timmar?
mamma till L född 030112
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

frågar igen

har en fråga, dygnet blir så att han lägger sig sex på kvällen, kan jag göra åtta som ett nattpass alltså att jag matar 20 min istället för 2 timmar? :?:

har inte hunnit läsa om överlevnadsångesten än, hinner knappt kamma håret än tyvär:(
Å nu har han blivit ännu skrikigare, han håller på att jobba upp sig i hysteri, jag kan inte åka någonstans utan måste va hemma hela tiden :cry: jag lyckas tillslut få honom lugn och jag försöker hela tiden mata i honom mer mat, men detta tär på mig för jag är rädd att jag inte ska klara att lugna honom :cry: Ska det fortsätta såhär :?: finns det några konkreta råd :?:

jättetaksam för svar :roll:
mamma till L född 030112
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Halloj Loranga! Vi har inte setts så jag hälsar välkommen och gratulerar till Liten!

Jag har följt din tråd smått i det tysta och nu kommer jag med ett par ord.
Ta dem för vad de är.

Loranga, du MÅSTE tagga ner vännen :heart: Säger jag för att du smått låter som jag då det begav sig.

Du har inte tid att läsa om Överlevnadsångesten; jag säger "LÄS:!:".

:arrow: Läs för att förstå vad det är som pågår hos er. Läs för ingen utav oss kan ge dig en bättre bild än de ord som står där. Läs för din skull och för er skull.

Skrutt där hemma är knappt 1 månad, behöver käk och är så trött så trött :!:
Säger jag för att jag har varit där.

Jag kastar in Nancys tråd för att peppa dig, LÄS. Gör som det står där, skala av. SLÄPP allt vad tider, scheman heter. Just nu måste den dära ångesten stillas PRONTO! Ni vill det, tro mig.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... &highlight

Mata när Skrutt är hungrig.
Lägg Skrutt för att sova när Skrutt är trött. Håll inte stenhårt i tiderna, orkar han inte mer än 1.5 timme så orkar han inte. Ni kommer dit så småningom jag lovar lovar lovar!

Läs Chokladkaninens senaste inlägg igen. "Pytteliten och jätte trött."
:arrow:Du kommer inte att få honom att sova såvida han inte är mätt och du kommer inte att få honom att äta om han inte orkar. Just nu är MATEN prio 1. Återgå till smekmånaden och mata vid första pip, mata inom 1.5 timme. Lägg för sömn, vaknar han inom 30 minuter - mata igen och hjälp att somna.

SLÄPP fasta tider.
Eftersträva vaken 1.5-2 och sova 2-2.5.
Läs av Skrutt, vad föredrar Skrutt?

Smulan fixade inte vaken 2h alla gånger så jag la efter 1.5h. Vissa pass krävde hon (ja, krävde) sova 3 timmar, då fick hon sova 3 timmar.

Men läs på om överlevnadsångesten, sen tar vi upp det där med de andra tiderna. Ni är inte där än och då tycker jag inte att vi skall vara där och göra planer.

Capice?
//Sagt med största omtanken för er!

:heart:
marialoranga

å jag tar inte illa upp, jag är så glad för alla svar!

Inlägg av marialoranga »

Han är ändå lite mer än en månad 5 och en halv vecka, kanske är därför jag känner mig stressad över att få ordning på tider, det och sen det att storebror måste komma till och hem ifrån skolan:S
Men jag ska verkligen försöka skala av allt schema, och det alla skrivit här hjälper verkligen:)
Jag har försökt få honom att va vaken bara 1,5 timmar men oftast klarar han bara 45 min sen kommer hysterin krypande och då skriker han tills han blir hes:(
sova gör han inte längre än en halvtimme om jag inte vagnar honom, men då verkar han inte vakna för hunger. Kan jag vagna om jag vill då? eller är det bättre att ta upp och ge mat för att stilla överlevnadsångesten :?:

tack :)
mamma till L född 030112
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Stilla överlevnadsångesten :!::!::!:

Är inte den borta så blir den onda spiralen ännu ondare.
Med ALL respekt - jag säger det igen - det spelar ingen roll att han är mer än en månad snart!

Ångesten inte stillad - igen sömn [-( :(

Läs på om den.

Kram!
marialoranga

okej

Inlägg av marialoranga »

nu tror jag poletten trillat ner:P jag släpper alla tider nu i stort sett:) jag ger mat när han skriker. och jag ska ta tid från sambon för att kunna läsa!!

tack:)
mamma till L född 030112
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

nu har jag läst om överlevnadsångesten i bb (med sonen liggandes på mage, men det gick iaf) och jag försökte verkligen få honom att äta och hålla sig vaken, efter en och en halv timma la jag honom på rygg för att titta på lite roliga leksaker (som det stod i boken) när han tröttnade och blev ledsen gav jag honom mer mat och då somnade han, men det var ingen djup sömn, jag la honom i vagnen och han vaknade efter åtta minuter. då började jag om igen, med STOR möda. jag hade ändå trugat med maten hela tiden! Han gråter hysteriskt och när jag får honom lugn och trattar in flaskan blir han hysterisk igen. Han får aldrig nån djup sömn, vad gör jag för fel :?:

jag tog ut honom i vagnen, men där vaknar han hela tiden med, så kristildelningen blir små skvättar hela tiden, det kan väl inte va bra :?: Jag tycker synd om den lille som inte får sova!! Och min rygg håller på att gå av av alllt bärande och vyssande, jag kan knappt få tyst på honom och på eftermiddagen skrek han i två timmar med korta pauser och jag försökte verkligen få i honom mat, ibland äter han i några minut (vilket är länge för att va han men det slutar nästan alltid med hysteriskt skrik. det känns som jag håller på att gå under :(
Jag orkar inte med nått annat än honom, och jag hinner inte ens äta :(

Jag måste vyssa honom i famnen hur länge som helst, helst ska han nästan somna för att jag ska få honom att äta och igentligen ska dom ju inte slumra när dom äter...men vad ska jag göra :?:

Jag har verkligen läst i bb, om och om igen, men jag får det inte att funka :(
Å då kände jag mig ändå redo och hade förberett mig på att dämpa överlevnadsångesten. Men det felade ju från början då jag ska ta upp honom innan han vaknat på morgonen och eftersom han knappt sov nått på halva natten så kunde jag ju inte det :cry: vad göra :?:

hoppas på hjälp innan vi dukar under både jag och sonen :cry:
mamma till L född 030112
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

och han sover INGENTING om vi inte drar vagnen... :?:
mamma till L född 030112
chokladkaninen

Hej Marialoranga! :D

Hur går det för er nu? :D

Med överlevnadsångesten, särskilt om man kommer på lite sent att man behöver koncentrera sig på den, kan det vara så att det är mycket intensivt jobb i ett par dagar, men sedan har man igen det med råge. 8) Jag gissar att ni börjar få till några sovpass nu?

Och du, misströsta inte! :wink: Det kan vara tufft till och från, men du kommer snart att ha övertygat din pojk om att han kommer att överleva och att det finns mat i överflöd, och då kan du ta nästa steg mot en ordnad tillvaro. Det kommer att gå bra! :D
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

tack för svar!

nej vi har inte fått till några sovpass...han har sovit först en timma sen två timmar med mycket vagnande och med en liten kristilldelning efter 45 min...törs inte vagna så mycket om inte överlevnadsångesten är mättad :cry: vad göra :?:

han vill inte ha mat heller, han tuggar lite bara och sen spottar ut den och maten med. ibland tar han mat men då skriker han rätt ut efte ett tag:(

jag kan inte väcka och ge heller eftersom han nästan aldrig sover så vet jag ju inte när jag ska hinna väcka :?:
mamma till L född 030112
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Loranga!

Eftersom jag har vandrat där du vandrar just nu och kan blicka tillbaka så ser jag det så här...

Du kan köra detta på 2 sätt.

:arrow: I BB (har inte boken vid mig så jag kan inte hänvisa till vilken sida) beskrivs en "Kolikkur" där man bryter överlevnadsångestspiralen.
Läs och kör. Ge dig inte.
Följ till punkt och pricka det som står där och släpp ALLT annat. ALLT annat. KÖR helt efter det som står där.
Det kräver sin styrka, sitt ork, sitt tålamod och sitt is i magen men framför allt sin ihärdighet!

ELLER

:arrow: Släpp allt vad tider heter, allt vad vagnande heter och gör det enklare för dig genom att HELT släppa Standardmodell - den tycks just nu stressa dig till oanade höjder.

När Smulans överlevnadsångest övergick bokstavligen till kolik for real så köpte hon inte vagn eller sova lurar själv däri.
Jag, som inte fattade sammanhanget, släppte allt vad tider, vagnande hette.

Vad jag gjorde:
Matade så fort hon pep, men hon åt inte så mycket för det gjorde ju ont i magen. Hennes sömn á la längre lurar gick inte att få till så jag bar henne i sjal och där fick hon också sova. Hon sov sina lurar på mig alltså och det i 45min's pass.
Om nätterna sov hon lite längre sammanhängande men hon sov också tätt tätt intill mig och ibland på mitt bröst.
Vi gick på akupunktur med henne till slut, fick bukt på det onda i magen och kunde sen sätta en struktur följt av 2-2 rytmen.
Sakta sakta kunde jag då mata var 4e timme och nätterna började också sätta sig då hon själv valde bort nattmål allt eftersom.

Nu fick Smulan sin kolik mycket mycket tidigare men det spelar ingen roll i ditt sammanhang.

Jag vet inte hur nära ni är koliken men ni är i överlevnadsångestens träsk.
Du/ni måste komma på en strategi NU tänker jag för att bryta spiralen som ni befinner er i.

Som jag ser det så har vi i din tråd kommit på det mesta som kan kommas på. Nu är jobbet ert, förstår du hur jag menar?

Någonstans måste ni börja nysta i det hela, för det ÄR så; är de för hungriga så sover de inte och sover de inte så ÄR de för trötta för att äta. Då spelar det ingen roll hur mycket du vagnar, någon sömn kommer inte att komma och tröttheten övergår till övertrötthet som leder till ännu mindre mat osv osv.

Med min blick i backspegeln så hade jag uppbringat all kraft i världen och kört Kolikkuren som Anna W skriver om i BB. No doubt. Det är så himla värt sitt försök!

Vad tror du?

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"