Hjälp, tumbarn!!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Tessan
Kontakt:

Hjälp, tumbarn!!!

Inlägg av Tessan »

Hej

Slutade med nappen för ett par veckor sen vilket jag är lycklig över. Mitt problem nu är tummen. I tid och otid åker den in och jag tar ut den och presenterar en leksak..
I morse tyckte jag att det var ovanligt tyst under ensamleken så jag gick och kikade. Hon sov med tummen i munnen....
:( :? :shock:
Vad gör jag? När hon hade napp fick hon den ju bara när hon skulle sova, aldrig annars. Tummen finns ju där hela tiden och jag vill inte få en liten tjej som suger på tummen hela dagarna...
Hjälp och tips tas tacksamt emot..
/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hemligheten är ju just att ALLTID se till att hon har något i händerna! :wink: Båda flickornas favoritleksak i den åldern var ett rosa 1-decilitersmått, det enkla är oftast det roliga!

Om hon har den när hon sover gör väl ingenting?

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jag har två tumsugare och de anväder den bara när de verkligen behöver den! Det funkar ju t ex inte att leka med tummen i munnen :roll: så användandet av tummen brukar bli precis så där lagom! Typ när de ska somna eller är lite blyga eller så... :D
Tessan
Kontakt:

Hej

Inlägg av Tessan »

Näe hon sover jättegott med tummen i munnen och det gör inget men jag är rädd att hon ska stoppa in tummen i tid och otid när hon blir äldre också!

Nu är jag jäkligt snabb med att se till att hon alltid har något i handen...

/Tessan

Gäst

Inlägg av Gäst »

:idea: Om barnet blir överdrivet tummig/nappig så kan man notera det och därefter se vad beteendet beror på. Sedan möter man det bakomliggande behovet och vips så återgår de till ett "normalt" tumsugande. Men det behöver du inte tänka på förrän om sisådär ett år :roll: :wink: :lol: ! Ta det lugnt! :D
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Tack, kanske är det nyhetens behag av att ha hittat tummen?
Lugnar mig igen och ser om sisådär ett år då :D :P 8) :D

P.S Sen jag slutade med nappen har hon sovit sina 12 timmars natt med marginal utan att vakna en gång...
/Tessan

Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Så härligt det låter! :D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Vilken ljuvlig sömn :D Pris och beröm :lol:

Den hade du knappast fått om du skulle stoppa in nappen fem gånger i timmen.

Lilla barnet har fått korn på tummen och den finns till hands efter hennes eget behag. Missunna henne inte det :!: Hon kanske tar till den när hon är trött, håglös, allmänt uppgiven - alltså i situationer när du tveklöst skulle ha stoppat in nappen, om hon haft den kvar :!: Så vadan denna upprördhet :?: Stör det dig att hon kan åtgärda "problemet" själv :?: :evil: Naturligtvis inte.

Ha förtroende för henne. Tummen är trots allt hennes egen, inte din :wink:

Jag har haft ett bra gäng tumsugare och fingersugare och jag kan försäkra att de glömde bort hela saken i MYCKET god tid innan de började skolan :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej hej!
Det är helt ok att hon har hittat den, väldigt roligt och sött samt stillar hennes behov perfekt.
:P :P :P
/tessan

Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Tessan!

Tänkte infilka, att min lille Kejsare föredrar pekfingret. 8) Ibland åker det tre fingrar in, och efter lite intensivt sugande har han tänkt färdigt, och så är det full action igen... Jag ser det som en tankepaus. För övrigt är det sitt-upp komik som gäller här hemma; att sitta upp är spännande... en liten stund, ialla fall, innan ryggen blir trött!
kattis73
Kontakt:

Avis...

Inlägg av kattis73 »

Min store pojk tog aldrig napp (vilken tur!) och sög på tummen från tre månader. Jag har alltid tyckt att det varit toppen, särskilt när han somnade om själv med den under vargtimman. Isak har napp och den stoppar jag in tuttifrutton gånger per natt. Har verkligen försökt stoppa in tummen i munnen på honom, och han suger ju, men stoppar aldrig in den självmant. Det beror naturligtvis på att han har nappen. Så på tisdag börjar vi kura och då ska nappen bort. Jag håller alla tummar (haha) för att han snart ska ta tummen! Kanske skulle smörja den med sirap eller nåt, det har jag hört att folk gör för att barnet ska ta napp - haha! :lol: Jag trodde nog att det var kört med tummen, att om dom inte börjat med den när dom är 3-4 månader så gör dom det inte, men det finns hopp ser jag! :-)

Theo suger fortfarande på tummen när han ska sova. Han är 4 i januari, så många tycker väl att vi borde jobba på att få honom att sluta. Men mej stör det då inte. Jag tror det löser sej med tiden. Sög själv på tummen lääääänge, och jag blev rätt normal ändå. :-)

Ett tips till er med små tumsugare är att introducera snutte! I början sög Theo på tummen utan snutte, men den blev viktigare och viktigare, och snart kom vi till ett läge när han inte ville suga på tummen utan snutte. På det sättet kunde vi ändå styra lite när han skulle suga på tummen och inte. Lite bra när det blir dags för att gräva i sandlådan och sånt. Man får lite hygienkontroll. :)
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
Gäst

Re: Avis...

Inlägg av Gäst »

kattis73 skrev:Ett tips till er med små tumsugare är att introducera snutte! I början sög Theo på tummen utan snutte, men den blev viktigare och viktigare, och snart kom vi till ett läge när han inte ville suga på tummen utan snutte. På det sättet kunde vi ändå styra lite när han skulle suga på tummen och inte.
:idea: Så bra att du delade med dig av denna tanke! Jag har precis samma erfarenhet och har gjort likadant 8) !
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hrm, alltså en snutte och tummen? Men snutten används väl bara när det är sovdags?
Jag har lite motstridiga känslor emot snutte i och med att det tog jättelång tid för Flisan att slopa den.
Sen hemska tanke om man skulle glömma den när man åker på husvagnssemester :P :P fast det kanske inte händer?

Rekommenderar ni att jag alltså köper en snutte, kanske en sådan som Anna rekommenderar på förstasidan?

/Tessan

Kattis;
Lycka till och jag LOVAR att det tar max 2 veckor så är det lugnt sen. Kvällarna funkade från kväll två kan jag säga, inte ens en liten fråga, bara nöjd prinsessa som ville sova gott. Mammut har sparkat mig i rumpan massa gånger under tiden så jag till slut förstod att det faktiskt skulle gå.... :P :P :P

Gäst

Inlägg av Gäst »

:P Alltså - man får göra precis som man vill :wink: :lol: !

:idea: Men jag har alltid haft gosefilt (som vi säger i vår familj) till barnen och om vi har glömt den så har de ju alla fall med tummen :wink: :lol: ! Har man glömt så har man och det har aldrig varit några bekymmer med det! Dessutom får de själva ansvara för att gosefilten är där den "ska" ska vara och har skött det utmärkt from ca 15 månaders ålder :P !
kattis73
Kontakt:

Jaa

Inlägg av kattis73 »

Vi introducerade många snuttar på en gång (näsdukar egentligen. Dem har han sen kompletterat med sidenband!). PÅ det sättet har det aldrig varit katastrof om en viss snutte varit borta, det har funnits andra.
Det har funkat jättebra, men det är ju inte säkert att alla tycker. :-) När han va liten och vi var ute och gick, så somnade han alltid om han hade tummen i munnen. Det passade ju inte alltid, så om han inte fick snutten, så stoppade han inte heller tummen i munnen... Han kom dock snart på att på insidan av mössan fanns en liten tvättrådslapp i sidenliknande tyg. Den dög perfekt! Sen kom ett läge när han var tvungen och ha en snutte (vilket som, även om det fanns favoriter) OCH ett sidenband. Så då och då köper jag några meter sidenband och klipper i lagom långa bitar. :lol:

Tack för som uppmuntrande orden! Skönt att höra. Jag är inte lika "orolig" för hur insomningen ska gå som för hur vargtimman och dagslurarna ska funka utan nappen. Men hallå - det kommer naturligtvis att gå JÄTTEbra!!!
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"