Min store pojk tog aldrig napp (vilken tur!) och sög på tummen från tre månader. Jag har alltid tyckt att det varit toppen, särskilt när han somnade om själv med den under vargtimman. Isak har napp och den stoppar jag in tuttifrutton gånger per natt. Har verkligen försökt stoppa in tummen i munnen på honom, och han suger ju, men stoppar aldrig in den självmant. Det beror naturligtvis på att han har nappen. Så på tisdag börjar vi kura och då ska nappen bort. Jag håller alla tummar (haha) för att han snart ska ta tummen! Kanske skulle smörja den med sirap eller nåt, det har jag hört att folk gör för att barnet ska ta napp - haha!

Jag trodde nog att det var kört med tummen, att om dom inte börjat med den när dom är 3-4 månader så gör dom det inte, men det finns hopp ser jag!
Theo suger fortfarande på tummen när han ska sova. Han är 4 i januari, så många tycker väl att vi borde jobba på att få honom att sluta. Men mej stör det då inte. Jag tror det löser sej med tiden. Sög själv på tummen lääääänge, och jag blev rätt normal ändå.
Ett tips till er med små tumsugare är att introducera snutte! I början sög Theo på tummen utan snutte, men den blev viktigare och viktigare, och snart kom vi till ett läge när han inte ville suga på tummen utan snutte. På det sättet kunde vi ändå styra lite när han skulle suga på tummen och inte. Lite bra när det blir dags för att gräva i sandlådan och sånt. Man får lite hygienkontroll.

Storebror född -02

Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader

Lillebror född -09, SM från 3 veckor

Lillasyster född 120607, SM från start