Schema för 2 månaders

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
elsassa
Kontakt:

Schema för 2 månaders

Inlägg av elsassa »

Hej!

Jag undrar om någon kan hjälpa mig med ett schema för min dotter som snart fyller 2 mån? Har inte uppmärksammat SM förrän nu tyvärr :roll:

Men efter ha haft och har stora problem med hennes storebror och hans sömn så vill jag verkligen göra det lättare för henne att sova.

Är så trött och stressad att jag inte riktigt hinner plugga på om SM. Svårt att koncentrera mig och har lite tid, ska självklart läsa på om den, men vill sätta igång så fort som möjligt eftersom hon ändå är 2 mån.

Det jag inte riktigt fattar är HUR man ska få dom att äta så mycket? Amanda äter på 5 min sen är hon jättemätt. Och hur man håller henne vaken om hon blir trött? Hon sover jättemycket och sover än så länge bra på nätterna. Äter ca 3-4 ggr. Men ligger bredvid mig och vaknar om jag lägger henne i egen säng. Går bättre i vagnen där somnar hon dagtid. Men inte själv.

Jag skulle helst vilja ha att hon sover på em vid 15.30-17.30 om det är möjligt. Hon brukar vara vaken en längre tid på kvällen och äta vid 22-23, 01, 04, 06, sen vaknar hon ofta vid 7 och är vaken max 1h sen sover hon 2-3 h igen.

Om någon har nåt tips så är jag jättetacksam :)

Hälsningar Karin
Tim 080108
Amanda 091008
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej elsassa :D Välkommen hit och grattis till lillasyster :heart:
Bra beslut om att införa SM som är fantastiskt för att både förebygga framtida (eller nuvarande) sömnproblem och samtidigt tillfredställa lilla barnet!

Jag förstår att det är kort om tid för dig om dagarna att läsa på, men jag tycker ändå att det är så viktigt så du tar till dig SM på ditt eget sätt. Allra bäst är såklart att läsa i BB men vi har även lite samlad info här på forum.
Börja läs dem och så tar vi det där ifrån.
SM- sammanfattat
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

Här är en tråd om att införa SM lite senare:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9790

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
elsassa
Kontakt:

Inlägg av elsassa »

Hej och tack :D

Har läst länkarna och provat lite smått i två nätter. Tyvärr är min mjölk lite på nergång just nu och Amanda blir inte helt mätt tror jag. Har löst det tillfälligt med tillägg.

Det funkar bra att lägga henne i vagnen på natten. Somnar fort vid vagningen, men efter 4 målet vaknar hon 1 gång i timmen. Då vagnar jag bara om?

På dagarna har jag tänkt 2-2, men hon klarar inte riktigt att vara vaken 2 timmar på dagen. Sen vill hon gärna sova 4-5 timmar på fm. Hon sover överhuvudtaget mer än vad hon ska på dagarna om hon själv får välja. Jag har väckt henne efter 2 timmar, men ibland är hon så gnällig och somnar vad jag än gör.
Hur ska jag tänka där?

Såhär har våra dagar sett ut innan:

07.15 Vaknar
08.15 Somnar (lämnar på dagis, men hon somnar ofta innan ändå)
10.00 Vaknar
11.30 Somnar
Här kan hon sova 4-5 timmar om jag är ute eller äker iväg med bilen. Annars vaknar hon.
Ca 14.30 Vaknar
15.30 Somnar (hämtar på dagis)
17.30 Vaknar
17.30- 20 vaken (sover lite ibland)
20.00 Sova 1h
22.00 Sova för natten

Sen undrar jag en sak för natten. Nu lägger jag henne kl 20. Förut la jag henne vid 22 då hon åt och sen sov till 01 ungefär. Men nu när jag lägger henne 20 vaknar hon ca tolv halv ett. Ska jag väcka henne vid 22 och ge mat i "sömnen"?

Jag vet att jag är dåligt påläst. Nästa vecka ska jag läsa BB, men vill gärna sätta igång nu! Det är redan sent känner jag.

Skulle mitt schema kunna se ut såhär:

7.00 Vakna
8.30 Sova (Lämnar dagis)
10.00 Vakna
12.00 sova
14.00 Vakna
15.30 Sova (hämtar dagis)
16.30 Vakna
18.00 Sova
18.30 Vakna
20.00 Sova för natten

Styrs av lämning/hämtning på dagis då somnar hon ju i vagnen.
Svårt tycker jag...
Tim 080108
Amanda 091008
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Elassa! :D

Grattis till den lilla flickan! :D
elsassa skrev: Tyvärr är min mjölk lite på nergång just nu och Amanda blir inte helt mätt tror jag. Har löst det tillfälligt med tillägg.
:idea: Det ligger en ökningsperiod vid 7-8 veckor, när bebisen helt plötsligt vill äta mer. Att fylla på med ersättning kan behövas då, men då ökar ju inte din mjölkproduktion till hennes hungernivå lika fort. Så vad tror du om att försöka amma fler omgångar inom varje SM-mål, och (ev oftare, :shock: ge t ex en extraslurk före läggning vid dagslurarna) i ett par dagar? Det hjälper att dricka mycket vatten och luzernté, äta fet mat och försöka stressa av också. :D
elsassa skrev:
Det funkar bra att lägga henne i vagnen på natten. Somnar fort vid vagningen, men efter 4 målet vaknar hon 1 gång i timmen. Då vagnar jag bara om?

:idea: Du skriver att hon sover för mycket på dagen - satsa på att väcka henne efter 2, max 2,5h. Det lär henne att du bevakar hennes intressen, och kommer förhoppningsvis att göra att hon somnar om lättare på natten. :wink: Att vagna om är dock helt rätt vid uppvak, då hjälper du henne att somna om och visar hur det funkar här i världen.

Ang schemat så skulle jag kanske vänta ett par dagar till och se hur det går med matandet först - om det bara är en ökningsperiod går den förbi på ett par dagar och sedan kan du lugnt införa det schema du vill ha. 8)

Lycka till med läsningen! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
elsassa
Kontakt:

Inlägg av elsassa »

Hej!

Tack för tipsen :D

Hjälper det att pumpa ut mjölk också? Idag har hon blivit jättearg när hon ska amma. Svårt att få henne att ta bröstet till en början, men det ger sig.

Ska testa att väcka henne tidigare vid dagslurarna och avvakta med schemat.

Är det bäst att hon är vaken 3-4 h innan läggning? Idag sov hon till 18.30 och var superpigg till 22 då jag fick vagna rejält länge för hon skulle somna annars har det inte varit nåra problem att lägga henne 20.

Hälsningar Karin
Tim 080108
Amanda 091008
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Elsassa, välkommen och grattis säger jag som inte har hälsat än :)

Amning är inte min gebit tyvärr så den frågan lämnar jag obesvarad.
Däremot kan jag flika in att hålla en sån liten plutt vaken 3-4 timmar är som att be om en vansinnigt övertrött liten plutt till läggningen.

3-4 timmar kan du laja med när Godingen där hemma är några månader äldre.

Personligen så tycker jag att ditt tilltänkta schema ser lite hipp som happ ut där på eftermiddagen MEN funkar det för er så go for it. Det SKALL passa alla, SM gör man till sin egen modell.
30 minuter och 60 minuter är dock inga naturliga sömnpass.
18.00-18.20 där som sista tipsar jag dig om istället, då väcks/vaknar hon i en skarv.

Tills sist - STRESSA INTE! Hon är verkligen liten ännu! 2.5 månader - en liten fjärt i rymden. Du KOMMER att ha tid till att sätta ett strålande schema. En liten tröttmössa tycks du ha med!

Jag klistrar in en schematider inspirationstråd som du kan ha som underlag till ditt tilltänkta :)

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=60
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"