Uppföljningsveckan precis slut

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mariaGW

Uppföljningsveckan precis slut

Inlägg av mariaGW »

Hej Anna Wahlgren och alla andra!
Jag skrev PM till dig (AW) i förra veckan ang en artikel i föräldratidning: tack för ditt svar!(jag blev superglad!) Ska spana in Gästboken så småningom , har inte hunnit dit än...! Har helt nyligen hittat din hemsida när jag gav mig ut på nätet för att söka alternativ till 5 min metoden, som jag inte velat prova. Är inte nå´n stjärna på datorer men "lotsades" till slut fram till din hemsida via div föräldraforum där det fanns signaturer som tipsade om dig, och glad är jag för det! (tänker ge mig ut till dessa föräldra-tidnings-forum igen och själv tipsa om hemsidan och tycker ni andra som kanske känner er manade att sprida AW:s kunskaper också ska göra det!) Jag och min man beställde Sova-hela-natten boken samt larm, läste och läste och tränade och är nu inne på sista dygnet av uppföljningsveckan. Tack vare detta är nu vår lille Elias en lugn , om än ännu inte helt utsövd, pojk! Från att ha ätit varannantimme dygnet runt och vare sig blivit mätt nå´n längre stund eller utvilad, skrikattacker som hette duga hade han så han kippade efter andan och hulkade, oh inte visste vi hur vi skulle hjälpa.. ibland fick vi effekt med en slags buffning vi kom på men oftast bar vi och sjöng vi tills han utmattad tvärslocknade. Vid ett tillfälle var jag på väg till akuten med älskade ungen för han skakade okontrollerat, men så slocknade han. Så mycket förtvivlan och tårar- det känns som att du Anna har räddat våra liv, jag gråter faktiskt när jag skriver detta för jag minns hur förtvivlat mitt lilla barn bad mig lugna honom men jag inte kunde. Förstod till slut att det var sömn han behövde och med den insikten gav jag mig ut på nätet för att söka metod för sömnen. Det här blev längre än jag hade tänkt men jag fortsätter...
Elias var 5 mån när vi inledde kuren. Allt har gått som planerat och nätterna är redan sedan några dagar mellan 11½-12 timmar långa. Han somnar om helt på egen hand under natten och på morgonen ger vi en påminnelseramsa så fort han vaknar och antingen somnar han om sista kvarten eller ligger och jollrar tills vi kommer och "väcker". Daglurarna är lite svajigare, han vaknar ofta, men på det stora hela fungerar även de. Har nu några funderingar som jag skulle behöva hjälp med. Har nyss börjat bläddra i Barnaboken men har inte börjat läsa den pärm till pärm ännu.
1) Trots att Elias sover nästintill alla sina timmar så är han kolossalt trött. Ibland går det inte att hålla honom helt vaken när han diar och mitt i de två första vakenpassen gråter han tyst till och lägger sen ned sitt huvud på golvet (ligger då på mage), lägger tummen i mun, sluter sina ögon och somnar. Har gjort lite olika- ibland tagit upp honom och försökt få honom att piggna till (då börjar han gråta ordentligt men är snart lite gladare)och ibland låtit honom sova 5 min och sedan tagit upp honom. Hur hanterar jag detta? Ska Jag utgå ifrån att han behöver mer än 15 timmars sömn och ändra schemat? Eller är det för tidigt att dra sådana slutsatser?
2) Vi bor på landet och trevligaste promenaderna tas ute på åkrarna och i skogen där det är otympligt med vagn, brukar därför ha bärsele om jag tar en så´n promenad och undrar om jag vågar bära Elias i den när han sover eller om jag då förstör hans trygghet i att sömnen är hans egen?
3)Har märkt att Elias är hungrigare, jag tror inte han blir så där riktigt mätt och dessutom så har han inte gått upp i vikt som han ska enl BVC. Han är betydligt aktivare än tidigare nu när han ligger på golvet och jag misstänker Han får dia en extra omgång på varje bröst vid varje tillfälle men när det är slut så är det slut...har accepterar det så superhungrig är han inte just då men inte heller mätt. Har börjat med smakportioner för 4 dagar sedan och har gett 1/4 mosad banan innan kl 11.00-amning och kl 14.30-amning. Har du tips på hur jag ska fortsätta? Hur snabbt kan jag öka på portionerna och hur snabbt kan jag börja med t ex havregröt när han nyss börjat få banan? Har även riktat in mig på att amma morgon och kväll ett bra tag till efter sex månader men det verkar inte möjligt att bibehålla enl vad jag hittils läst i Barnaboken om lill-ungen ska kunna vara mätt och lite till? Eller har jag missuppfattat? (naturlig uttrappning av amningen).
4) Har, när jag läst ordentligt, tänkt införa soc delaktighet och ensamlek på schemat- är det smartast att vänta tills hela kurens fyra veckor är avslutade så att det inte blir för mycket på en gång?

Här följer Elias schema:
Natt: 19.45-07.45

07.45 Väckning, frukost
10.15-11.00 sova
11.00 Mat
13.00-14.30 Sova
14.30 Mat
17.00-17.45 Sova
18.00 Mat
18.30 - 19.45 Bad, skoj & mys, nattslurk, skratt och sova natt.

Många hälsningar Maria

:D
br

Inlägg av br »

Härligt! skönt att landa i en ny värld ! :D (så kändes det iallafall för oss !)
Lyfter upp ditt inlägg men ska försöka svara lite också!
1. Brukar vara så at barnen blir trötta när de äntligen får sova! :shock: Utnyttja marginalkvratar och 5 minutáre och 20 minutare, börja inte dribbla med schemat!!
2. Kan han sova ordentligt i bärsjalen?! MIna barn har aldrig gjort det! Kanske ni ska ta promenaderna i vaket tillstånd?
3. Utsövda barn brukar bli hungrigare, många här kan instämma i att deras barn började äta ordentligt när de började sova ordentligt! Min son började med smakportioner redan när han var 4 månader ( det var rekommenadtionen när storasyster föddes och de fick liksom gälla plus att sonen var mkt intresserad av vad vi hade p åtallriken) och började med lite pureér och gröt. Jag gav honom ganska mycket eftersom han gillade det och var duktig på att få is ig. Han blev dock hård i magen. Jag skulle ge honmom gröt omedelbums i en liten portion.
på 4 har jag inget svar
Hoppas ngn annan kan hjälpa dig!
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
mariaGW

Inlägg av mariaGW »

TACK för ditt svar! Ja landat i en ny värld har vi allt!
Jo, han sover bra i bärselen (en baby-björn, inte sjal; köpte en sån tidigare men kan inte ens få honom att sitta vettigt i den...) men har sedan kurningen inte vågat låta honom somna i den, men det har känts lite sorgligt att skynda hem till vagnen när det är dags att sova...Har även anammat AW tips från barnaboken att ha honom uppbullad med kuddar i vagnen på vakenpromenad och han verkar gilla det skarpt och det känns som att han får lite mer eget utrymme då så man får väl varva lite och prova sig fram.
Skönt att läsa om att det funkade med rätt mycket mat snabbt- ska prova med gröt; har redan köpt katrinplommonpuré i förebyggande syfte och det låter som att det kanske kommer väl till pass att kombinera med...!
Tack igen! :D

P.s. Hur lyfter man upp ett inlägg och när får/kan man göra det?
mariaGW

Inlägg av mariaGW »

Glömde tacka för rådet att inte ändra schemat- när jag tänker efter så borde jag ha vetat det men jag lät väl oron ta överhanden...ska ha tålamod och hålla lillen vaken och glad med alla medel, så länge det behövs! och ge honom de 5 min han vill ta sig om han är alltför slut! :D
br

Inlägg av br »

du kan lyfta upp ett inlägg när du vill. Ibland så är det väldigt mycket inlägg här och då riskerar man att ens eget ramlarlångt ner på listan och då kan man ju gå in och på tråden för att den ska hamn längst upp igen 8) så kanske ngn ser den
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Kit

Inlägg av Kit »

mariaGW skrev: Ps. Hur lyfter man upp ett inlägg och när får/kan man göra det?
:?: Länge var jag också i bryderi om detta! :-k
:!: Och så var det så enkelt :!: ](*,)

:idea: Genom att skriva det här inlägget har din tråd lyfts upp :!: Nu ligger den högst upp på listan över ämnesrubrikerna.

Det är alltså inget speciellt man gör, mer än just skriver ett inlägg och i samma sekund som man klickar på SUBMIT hamnar tråden längst upp :!:
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
mariaGW

Inlägg av mariaGW »

Nu förstår jag! Tack! :D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära du, så eländigt, jag har inte svarat :cry: och alldeles missat ditt underbara inlägg. Förlåt :!: Ibland rasar det undan häör och man hinner inte med... men då "svarar" man som sagt själv och vips :!: åker tråden upp och blir rykande aktuell :lol:

Tack för dina varma ord. Underbart att höra att livet leker, barnet sover och alla mår bra :lol: Så ska det vara :lol: Jag är så GLAD :lol: :lol: :lol: Din entusiasm är underbar och rör mig :oops: :lol: Jag lider med dig och er alla för det som var, men det är över nu :wink: :lol:

1. Nej, ändra inte schemat och ja, det är för tidigt att dra några sådana slutsatser. Han har fortfarande sömn att ta igen :!: Och det normala under kuren är en våldsam trötthet, som de små barnen plötsligt och äntligen får "råd" att ta hand om, just för att de börjat få sova. Det går förbi :wink:

2. Svårt att säga. Skulle du inte kunna promenera med honom vaken? Visa välrden, träden, löven, himlen... Risken med att sova i bärsele är ju att man vänjs vid att sova i rörelse hela tiden, och förvirring kan uppstå mycket snart.

3. Å, han är en gammal man nu och kan verkligen äta havregrynsgröt och hela purémål (och en HEL banan, om så skulle vara). Ge maten först, bröstet efter. Amma kan du göra hur länge som helst, höll jag på att säga, men du kanske menar helamma - det vågar jag påstå inte räcker för honom nu :!: I Barnaboken finner du (under hans ålder) tips på Mera mat och hur.

4. Social delaktighet kan man aldrig införa nog tidigt, det är BARA till glädje och nytta!

Ensamleken däremot tycker jag du ska vänta med tills sömn och schema sitter galant. Och då införa väldigt gradvis och efter konstens alla regler - står om det i "Bekymmer? Sysselsättning" i femte delen av Barnaboken men också under fyra månader (när det utsövda glada barnet faktiskt själv initierar ensamleken...) och så hittar du en massa här via search!

Tack än en gång - underbart var det att läsa varje ord. Pussa lilla älsklingen på näsan från mig!
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mariaGW

Inlägg av mariaGW »

Oh, tack snälla för svar! Jag är väldigt tacksam för att du tar dig tid att svara personligen så tro mig; att det tog lite tid gör ingenting!!! Skönt att höra att det funkar att fortsätta med amningen fast han börjar äta och nu ska vi allt prova om han får i sig en hel banan! Jag tror nog det, det är jag som varit orolig för att hans lilla kropp inte ska orka med...Vad gäller bärselen så känns det väl äventyrligt att låta honom sova i den efter vad du skrev så jag fortsätter nog med bara vakenpromenader i den. Maken och jag planera daglig tid för att läsa igenom barnaboken tillsammans (nu säger han att jag lovat läsa den för honom...det ska vi bli två om!) Känns hur inspirerande som helst, jag blir glad bara jag bläddrar i den för den genomsyras verkligen av glädje och värme.
Har tidigare sett nå´t om search, vad är det? En sök-funktion jag inte hittat?
Lovar att pussa älsklingen på näsan från dig imorgon bitti, nu SOVER han; det är helt underbart! TACK!!! :D
mariaGW

Inlägg av mariaGW »

Har hittat search! Förstår inte hur jag kunde missa...
Måste tillägga att vi börjat med havregrynsgröt idag och det gick galant! Om jag får fråga en sak till då: Vi är oense om när han ska få gröt, antingen som ett sista riktigt mål kl 18.00 eller precis innan nattslurken efter badet.Är oroliga att det blir ett "riktigt" mål mat där nattslurken egentligen ska vara pricken över i:t och avsluta dagen... Målet är att han ska vara mätt ända till morgonen! :D
mariaGW

Inlägg av mariaGW »

Nu är jag här och skriver igen! Är lite för otålig men har tagit mig i kragen, behöver inga fler svar just nu, har tittat i Barnaboken där du hänvisade mig och visst ska vi klara att sätta ihop ett vettigt måltids-schema till vår Elias alldeles själva, det kommer bli hur bra som helst!!! Tack igen från oss alla tre! :D :D :D
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :D Rapport med jamna mellanrum emotses :lol:
mariaGW

Inlägg av mariaGW »

Hej, här kommer lite rapport!
Daglurarna sitter nu som gjutna, så även sovtiden till natten; han har inga problem med att somna. Vi fortsätter att ramsa x4. Ibland gnäller han innan han somnar så då blir det även några bekräftelseramsor (efter varje fråga) , annars drar vi ihop första ramsandets två sista som bekräftelse.Han äter massor när han är pigg, havregröten fick vi avvakta med fast det gick så bra och vi har slagit ner på takten med nya smaker också för han är fortfarande SÅÅ trött att han ofta blir gnällig och klängig och allt nytt blir jobbigt. Sen har han vissa vakenpass där han i lugn och ro äter (ibland med en sked i vardera handen och mer mat på fingrarna än på skedarna, men mest från mammas eller pappas sked...!- Han är så söt!!!) Ammar fortfarande (efter måltid) + nattslurk.
Något nytt han börjat med är att han gråter och protesterar vilt när han läggs på skötbordet och speciellt vid på- och avklädning, framför allt när vi trär kläder över huvudet på honom - någon idé om vad det kan röra sig om? Känns lite som om vi hamnat i en ond cirkel där han blir gnällig redan när han förstår att han ska till skötbordet och mamma börjar bli nervös redan innan vilket inte direkt inger trygghet och självklarhet....skojar och försöker locka till skratt så gott det går, funkar ibland en stund.
Det har nu gått precis fyra veckor sedan vi inledde kuren och nätterna som fungerat så bra började krångla för några dagar sedan. Han vaknade from kl 02.00 och mest under vargtimmarna, vi lyckades få ner vakentiden under vargtimmarna genom att gå in och lägga tillrätta och ramsa ut så fort vi hörde honom; han vänder sig på rygg innan han hörs och vi har märkt att bara ramsande inte får honom att somna om för han vänder sig inte själv.Han har aldrig under denna tid gråtit eller varit ledsen/arg men vi kände att vi ändå måste ramsa för han låg vaken hur länge som helst Han slutade vakna innan 04. Men inatt vaknade han både 01 och 03 och grät
ca en halvtimme varje gång utan att varva upp utan helt stilla och "sjunkande" i intervaller. Vi ingrep inte inte första gången men andra gången gick vi in och lade tillrätta och då somnade han.Kan vi göra det varje gång även om det inte är vargtimme? Eftersom det verkar vara ryggläget som stör det hela...samtidigt ska han ju få klura på sina livskriser..?Har blivit lite bekymrade över detta, jag undrar om han kan vara hungrig? Han äter sig mätt under dagen men kanske behöver han mer än nattslurk precis innan läggdags? Han verkar nöjd med nattslurks-mängden men den kanske inte mättar tillräckligt länge? Han vaknar fortfarande under vargtimmarna men inte lika ofta och han somnar om när vi lagt tillrätta och ramsat ut. Gör vi rätt? Har läst oss till att det är viktigt att få honom att somna om men är ibland osäkra på om han sovit mellan våra "ingrepp" för han skulle mycket väl kunna ligga tyst i mörkret 20 min och sen vända sig och jollra igen- har vi förstört nå´t då? Är det bättre att lägga sig i endast när vi säkert vet att han sovit emellan? Vi kan inte smyga in och titta om han sover för gör han inte det vaknar han till rejält av vår lilla lampa som vi då måste lysa med...
Han vill sova ofta under båda första vakenpassen; sluter ögonen och tummen i mun, tar jag upp honom i famnen då lägger han huvudet på min skuldra och jag måste reta honom för att han inte ska somna, då gråter han hjärtskärande - det känns hemskt ibland för jag kan inte börja överaktivera honom heller känns det som(genom attträffa folk etc) bara för att han inte ska bli sömnig för då kommer smällen för honom i efterhand med en rejäl övertrötthet.Har börjat ta upp honom i famnen och vagga honom i stillhet när han är någorlunda pigg för att han ska få vila utan att sova, det har blivit riktigt mysiga stunder- har alltså fört något gott med sig; idag vaggade vi runt i köket till Leonard Cohen! Elias med tummen i mun och jag med fötterna i spinn! men jag undrar om tröttheten kan sitta i länge än? Börjar förlora modet ibland när han gråter och vill sova och frestas att låta honom göra det nu när jag vet hur...men jag ska inte, men det skulle vara skönt att få veta att detta kommer att gå över? Jag antar att det tar tid att sova ikapp så mycket förlorad sömn- så visst går det väl över men hur lång tid har det längst tagit för ett kurbarn att bli pigg, vad du vet? Nu blev det så där jättelångt igen... men kunde inte låta bli när jag såg att du skrivit igen och undrat hur det går..Tack!:D
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Du gör alldeles rätt, och du behöver inte vara orolig alls. Pris och beröm :lol:

Trött kan man vara något enormt, när man äntligen får sova, och det kan sitta i varierande. "Normalt" handlar det om en eller högst två veckor. Men jag har också haft att göra med små utbrända barn - otroligt och hemskt nog :!: - som behövt två, två och en halv eller tre månader på sig (att jämföra med utbrända vuxnas årslånga sjukskrivningar) :shock:

Nu ska vi inte tro att det är så illa alls, och det du gör när du låter honom vila en smula, utan att sova, är verkligen inte fel. Det behöver vi alla. Tänk på alla semestrar när folk bara sover som grisar... Då när de skulle vara som mest aktiva och ha riktigt jättemegakul :!: :roll:

På skötbordet kan du distrahera honom med kul (gärna nya) saker att titta på och hålla i, byta på och klä honom sittandes eller ståendes emot dig, förändra helt enkelt. Att få trånga saker dragna över huvudet är inget små barn gillar generellt, så "bänd" upp halsen först på klädesplagget och fixa snabbt :idea: Du kan också flytta hela skötceremonin någon annanstans, på en filt på mattan på golvet eller i soffan eller på stora sängen, mest för att lugna dina egna nerver och få honom att spana in något nytt, som intresserar. Man bryter mönstret som har börjat associeras till något konstigt, svårt eller fel - men man gör fortfarande det man hade tänkt från början och genomför det :idea:

Kan han inte vända sig själv från rygg till mage stör det honom onekligen och då behöver han hjälp i form av ett snabbt tillrättaläggande. Å andra sidan behöver han inte anstränga sig att försöka vända sig så länge ni gör jobbet åt honom. Låt honom träna på dagen - på mage på filt på golvet vänder han sig säkert också och då gäller det att inte ingripa, bara tindra beundrande och på det viset (tillsammans med lite frestande Saker) uppmuntra hans ansträngningar att vända sig tillbaks :wink:

De ingripanden ni gör ska vara kortare och kortare och snabbare och snabbare och genomsyras av förtroende för honom, med ett litet utmaningstänkande i botten: DU KAN :!: Minns att om han ska kunna (fortsätta) göra framsteg, krävs att ni gör "baksteg" - FÖRST, och kontinuerligt.

Tiominutersregeln är bra. När han faktiskt somnar i "fel" position, låt honom vara i just tio minuter och gå sedan in och lägg rätt och stoppa om. Det märker han inte, och era nerver blir lagom lugna :lol:

Ju mer trafik på natten, desto mer uppvaknanden kan man vänta i fortsättningen, dessvärre. Så tänk er för, läs på om ramsan och odla den :wink:
mariaGW

Inlägg av mariaGW »

Wow, han kommer med andra ord snart att faktiskt vara pigg hela dagar...i värsta fall tar det ett tag till men jag räknar med max 2 mån till; det känns skönt att ha något slags tidsperspektiv; tack!
Inatt vaknade han först 04.50 men somnade inte om efter tillrättaläggande och ramsa utan vände tillbaka på rygg och jollrade, somnade 40 min senare då jag lade tillrätta efter att han bett om hjälp. Han vaknade ett par gånger till innan morgon men somnade då om snabbt efter tillrättaläggande och ramsa. Har funderat på det du skriver om att man måste backa för att nå framsteg och lita på hans förmåga men har först nu när jag läser det du sriver förstått att vi kanske måste ge honom utrymmet att lära sig vända sig själv i sängen eller att komma på att det är det han behöver göra, även om det tar någon natt. Han kan sedan två veckor tillbaka vända sig tillbaks på mage när han ligger på rygg på golvet men vi har också varit väldigt aktiva i att vända honom tillbaka för att vi velat att han ska vara mycket på mage och ta igen "förlorad" magläges-tid, istället för att låta honom göra det i lugn och ro- men from blir det ändring! Vi har beslutat att inte gå in något mer till honom såvida han inte verkligen ber om hjälp (inatt behöver han nog inte be så mycket om hjälp men from imorgon får han kämpa lite till innan vi ev kommer osv- har vi tänkt- så att vi backar lite successivt så han får en chans att fatta poängen) Ramsan får gälla som regel och vi får nog öva upp den lite för jag kände inatt att tonvikten låg i att vända honom och jag ramsade ut rätt plant och mekaniskt, vilket jag tror var orsaken till att han bestämde sig för att inte sova! Ska också börja gå in efter tio minuter och kolla att han ligger bra; betydligt smartare än att smyga runt med lampa innan vi går och lägger oss och riskera att störa...! Ska hålla i minnet att han kan!
Tack för alla råd angående påklädningen, jag ska köra igång imorgon bitti med att han får sitta och stödja sig mot mig istället och använda stora sängen, tror det skulle kunna passa lilla herrn!!!
Fick inte med så mycket positivt i gårdagens brev så jag måste berätta att min lille plutt alltid varit en glad och nyfiken unge och nu finns inga gränser för vad han vill ta sig till- om han kunde skulle han smaka och känna på allt han såg och skrattet är sällan långt borta fastän han är så trött och det är helt underbart att se! Hans kinder är verkligen röda också, vilket är helt nytt och du skrivit att det inträffar, men jag trodde nog inte att det verkligen blir sådana rosor! Försöker göra så mycket som möjligt tillsammans med honom såsom tvätta, diska och laga mat och senast sockerkaka- citron var tydligen en höjdare för han sörplade i sig massor av en halva han fick tag i (kärnorna borttagna..) Otroligt bra sät att få honom lugn också, fastän jag trott att han skulle varva upp, man riktigt ser hur han registrerar och känner att han liksom är del på något sätt och jag har lyckats tajma in vissa saker som t ex när han tagit en gaffel ur diskstället har jag tagit förgivet att han tog den för att ge mig den och jag har tackat och lagt den i lådan: han har blivit så förvånad! Hur häftigt som helst!
Läggdags även för föräldrarna, tack så länge och på återskrivande! :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"