Jag skrev PM till dig (AW) i förra veckan ang en artikel i föräldratidning: tack för ditt svar!(jag blev superglad!) Ska spana in Gästboken så småningom , har inte hunnit dit än...! Har helt nyligen hittat din hemsida när jag gav mig ut på nätet för att söka alternativ till 5 min metoden, som jag inte velat prova. Är inte nå´n stjärna på datorer men "lotsades" till slut fram till din hemsida via div föräldraforum där det fanns signaturer som tipsade om dig, och glad är jag för det! (tänker ge mig ut till dessa föräldra-tidnings-forum igen och själv tipsa om hemsidan och tycker ni andra som kanske känner er manade att sprida AW:s kunskaper också ska göra det!) Jag och min man beställde Sova-hela-natten boken samt larm, läste och läste och tränade och är nu inne på sista dygnet av uppföljningsveckan. Tack vare detta är nu vår lille Elias en lugn , om än ännu inte helt utsövd, pojk! Från att ha ätit varannantimme dygnet runt och vare sig blivit mätt nå´n längre stund eller utvilad, skrikattacker som hette duga hade han så han kippade efter andan och hulkade, oh inte visste vi hur vi skulle hjälpa.. ibland fick vi effekt med en slags buffning vi kom på men oftast bar vi och sjöng vi tills han utmattad tvärslocknade. Vid ett tillfälle var jag på väg till akuten med älskade ungen för han skakade okontrollerat, men så slocknade han. Så mycket förtvivlan och tårar- det känns som att du Anna har räddat våra liv, jag gråter faktiskt när jag skriver detta för jag minns hur förtvivlat mitt lilla barn bad mig lugna honom men jag inte kunde. Förstod till slut att det var sömn han behövde och med den insikten gav jag mig ut på nätet för att söka metod för sömnen. Det här blev längre än jag hade tänkt men jag fortsätter...
Elias var 5 mån när vi inledde kuren. Allt har gått som planerat och nätterna är redan sedan några dagar mellan 11½-12 timmar långa. Han somnar om helt på egen hand under natten och på morgonen ger vi en påminnelseramsa så fort han vaknar och antingen somnar han om sista kvarten eller ligger och jollrar tills vi kommer och "väcker". Daglurarna är lite svajigare, han vaknar ofta, men på det stora hela fungerar även de. Har nu några funderingar som jag skulle behöva hjälp med. Har nyss börjat bläddra i Barnaboken men har inte börjat läsa den pärm till pärm ännu.
1) Trots att Elias sover nästintill alla sina timmar så är han kolossalt trött. Ibland går det inte att hålla honom helt vaken när han diar och mitt i de två första vakenpassen gråter han tyst till och lägger sen ned sitt huvud på golvet (ligger då på mage), lägger tummen i mun, sluter sina ögon och somnar. Har gjort lite olika- ibland tagit upp honom och försökt få honom att piggna till (då börjar han gråta ordentligt men är snart lite gladare)och ibland låtit honom sova 5 min och sedan tagit upp honom. Hur hanterar jag detta? Ska Jag utgå ifrån att han behöver mer än 15 timmars sömn och ändra schemat? Eller är det för tidigt att dra sådana slutsatser?
2) Vi bor på landet och trevligaste promenaderna tas ute på åkrarna och i skogen där det är otympligt med vagn, brukar därför ha bärsele om jag tar en så´n promenad och undrar om jag vågar bära Elias i den när han sover eller om jag då förstör hans trygghet i att sömnen är hans egen?
3)Har märkt att Elias är hungrigare, jag tror inte han blir så där riktigt mätt och dessutom så har han inte gått upp i vikt som han ska enl BVC. Han är betydligt aktivare än tidigare nu när han ligger på golvet och jag misstänker Han får dia en extra omgång på varje bröst vid varje tillfälle men när det är slut så är det slut...har accepterar det så superhungrig är han inte just då men inte heller mätt. Har börjat med smakportioner för 4 dagar sedan och har gett 1/4 mosad banan innan kl 11.00-amning och kl 14.30-amning. Har du tips på hur jag ska fortsätta? Hur snabbt kan jag öka på portionerna och hur snabbt kan jag börja med t ex havregröt när han nyss börjat få banan? Har även riktat in mig på att amma morgon och kväll ett bra tag till efter sex månader men det verkar inte möjligt att bibehålla enl vad jag hittils läst i Barnaboken om lill-ungen ska kunna vara mätt och lite till? Eller har jag missuppfattat? (naturlig uttrappning av amningen).
4) Har, när jag läst ordentligt, tänkt införa soc delaktighet och ensamlek på schemat- är det smartast att vänta tills hela kurens fyra veckor är avslutade så att det inte blir för mycket på en gång?
Här följer Elias schema:
Natt: 19.45-07.45
07.45 Väckning, frukost
10.15-11.00 sova
11.00 Mat
13.00-14.30 Sova
14.30 Mat
17.00-17.45 Sova
18.00 Mat
18.30 - 19.45 Bad, skoj & mys, nattslurk, skratt och sova natt.
Många hälsningar Maria