Ettåring som pratar och pratar och sjunger...

miniz

Inlägg av miniz »

Majsans skrev: Ropar eller gràter han eller ligger han där och tar det lugnt?
För det mesta ligger han och slappar, och bara låter lite (suckar, gnyr, och tjoar emellanåt) Vissa nätter är det mer prat och sång. Gråter gör han i stort sätt aldrig, och har egentligen aldrig gjort, endast när det är lite sjukdom eller annat på G.

Vad tror du om tillrättaläggning, kort solfjäder och ut med ramsan?
Nu har jag pangramsat direkt, väntat, väntat, och sen gått in och gjort just så.
Ja, du. :?

Det enda jag hade gjort annorlunda var att först gà in med tillrättalägging, solfjäder och ut med ramsan. Som pà en minukur, in första natten, visa att du är där, hàller koll och han kan sova lugnt, sedan, andra natten làta ramsan ta över mer.

En fràga till. Har du den rätta attityden, du vet, den av självklarhet?
Att du är övermamman som vet allt här i världen! :D

Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Majsans

Inlägg av Majsans »

Attityden ja... den sitter som smäck. Däremot är jag rätt groggy på nätterna, så jag skulle kunna uppfattas som lätt förvirrad, men med rätt attityd :lol: :roll:

de två senaste nätterna har han kanske sovit lite bättre eller så är det jag sopm gjort det, så jag inte hört allt som hänt.

Jag återkommer med rapport
I augusti 2008 föddes Gossen som hade SM i sig från början.

Skruttan föddes den 28 januari, fyra dagar tidigare än beräknat
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej Majsans!

Min goda väninna har alltid haft samma "problem" med sin dotter, som turvis haft riktiga partyn i sängen under vargtimmen. Vi har vänt och vridit på situationen och funderat hit och dit, men kommit fram till att hon inte kan göra så mycket åt saken. Det viktiga är ju att barnet har förutsättningarna att sova! Sedan kan man inte tvinga det att sova. Men det gäller ju att tänka på dessa förutsättningar även dagtid, så att dagen blir fylld av faktorer som befrämjar den goda nattsömnen. Dit hör utevistelse minst en timme, social delaktighet lämpligen i två pass á 20 minuter, samt mat på regelbundna tider.

Man kan också, för att förebygga eventuell trötthet under dagen lägga barnet tidigare på kvällen. Detta kan ha en gynnsam effekt på vargtimmen, så att barnet sover över sin vanliga "partytid". Och om inte så har natten i alla fall blivit lite längre :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Majsans

Inlägg av Majsans »

Wohooo! Inatt vaknade han visserligen, men han somnade om efter att jag varit inne och lagt tillrätta, superkort solfjäder och ramsa.

Själv har jag sovit som en kratta eftersom jag mår tokilla såfort jag hamnar på rygg, men det är okej... så länge jag vet att lillkillen kommer ha bra dagar

Sagalinda: han är väl ute i ca tre timmar varje dag+ ute i barnvagnen när vi handlad etc.
Socaila delaktighet får han bra mycket mer än 2 tjugominutare, och det sköter han med största allvar. Han anser nog verkligen att dammsugning, matlagning eldning och tvättning absolut inte skulle fungera utan honom (och nog skulle det vara svårt)

Jag har också en kompis som har en jämnårig som ligger och snackar på nätterna, men hon tror att hon pratar i sömnen. Det tror inte jag, eftersom han är så trött på dagarna, men ibland undrar jag...

Tack iallafall för hjälpen!! Jag återkommer imorgon med en rapport.

Majsans

Inlägg av Majsans »

Natten var väl ingen riktig höjdare. Jag var vaken i nästan två timmar och lyssnade på honom, men kanske, kanske somnade han mellan ljuden, jag tror nästan det- det var så väldigt trötta ljud, och så långt mellan dem

miniz

Inlägg av miniz »

Hej Majsans!

Jag satt och tänkte pà dig medan jag àt frukost. :D
Ta inte illa upp, men jag tycker det làter som en smula överkoncentration pà sonens gny och gnäll pà natten.

Jag har själv varit där, legat pà helspänn och väntat pà nästa gnäll och nästa gnäll och tiden gàr och ingen sömn fàr man. Jag bestämde mig för att inte bry mig sà mycket om ljud, sedan om han vaknar och behöver mig hör man det. Jag satte i en öronpropp, i det örat som làg utan kudde. :lol: När jag vände mig bytte jag propp. Jag ville inte ha propp i bàda öronen för att inte vara helt isolerad och det funkade bra för mig. Efter nàgra nätter hade jag brytit min dàliga vana och lärt mig sova hela natten.

Gjorde du nàgot i natt eller klarade han sina uppvak själv?

Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Majsans skrev: Eftersom vi la honom halv sju gick han denna natt mycket sömn och var på ett strålande humör under dagen)
:D Det är ett bra knep. Lägg honom en halvtimme tidigare. Påverkar det morgonen alls påverkar det den positivt. Du behöver ju inte hålla på med det i evigheten, men nu - under den lilla minikur som härmed anbefalles :wink: :lol:
Majsans skrev:Han var vaken ca två timmar mellan halv fyra och halv sex. Jag var inne två gånger. Direkt när jag kom in genom dörren lägger han sig tillrätta, men är på ett strålande humör. Han börjar skratta så fort jag rör vid honom (han är lite kittlig, och jag lite fumlig, innan jag vant mig vid mörkret)
Så här kan vi ju inte ha det :roll: Vilken underhållning \:D/ Och glad är han, som en annan spelevink. Tror jag det :mrgreen:

Ut med sig, lilla mamma. Ögonablickligen :!: Och gå inte in igen #-o

Det är som sagt mitt bestämda förslag: en minikur. Börja från natt 2. Det är då ramsan tar över och all trafik upphör. Då måste du lära dig att ramsa med stora bokstäver och bestämd röst (det där som kallas vänlig men MYCKET bestämd) utan skuggan av frågetecken mellan verserna. I skallen ska du ha ett enda halvargt mantra: PÅ NATTEN SOVER MAN :!:

Det är ju naturligtvis underbart att göra honom ligga där och sjunga och babbla och hålla show, men så länge ni njuter av den showen, sätter ni käppar i hjulet för hans djupsömn, och det vill ni inte [-X Han bjuder er på underhållning - och ni, eller du, bjuder på underhållning tillbaka med trafiken, som han ääälskar.

Fel väg ](*,)

För på natten sover man, ja. Sjunga och kvittra och prata med sig själv får man gärna göra när man vaknar, och precis innan man somnar, men annars sysslar man med sådant på dagen - inte på natten. PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING annat än att alla människor SOVER SOM GRISAR. Repetera :wink: :lol:

Han har väl en dörr att stänga om sig? När du ramsat klart - om och när han håller låda missinassen - kan du gott stänga dörren. Jag brukar reommendera dörren på glänt för att ramsan ska höras ordentligt och husljud etc för små barn, men i det här fallet skulle en stängd dörr markera showslut, om man säger. Dörren på glänt gäller inte gamla män :^o

Du skulle, med dörren stängd, bli tvungen att dra bort öronen från hans nattklubb (för det är precis vad det är) och han skulle stå utan publik. Precis vad han behöver :wink: :lol:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Majsans

Inlägg av Majsans »

miniz skrev:Hej Majsans!

Jag satt och tänkte pà dig medan jag àt frukost. :D
Ta inte illa upp, men jag tycker det làter som en smula överkoncentration pà sonens gny och gnäll pà natten.

Jag har själv varit där, legat pà helspänn och väntat pà nästa gnäll och nästa gnäll och tiden gàr och ingen sömn fàr man. Jag bestämde mig för att inte bry mig sà mycket om ljud, sedan om han vaknar och behöver mig hör man det. Jag satte i en öronpropp, i det örat som làg utan kudde. :lol: När jag vände mig bytte jag propp. Jag ville inte ha propp i bàda öronen för att inte vara helt isolerad och det funkade bra för mig. Efter nàgra nätter hade jag brytit min dàliga vana och lärt mig sova hela natten.

Gjorde du nàgot i natt eller klarade han sina uppvak själv

Kram
Hej Miniz, det känns skönt att ha någon som tänker på en. Jag håller med du- skulle man slå upp överkoncentration i en ordbok skulle det troligtvis vara en bild av mig där. Öronproppar GÅR bara inte- jag har provat (även innan jag fick barn eftersom jag alltid vaknat lätt och sen har ursvårt att somna) men jag tycker det susar så äckligt i öronen. Jag brukar läsa eller titta på tv, för att släppa överkoncentrationen- funkar ofta bra och gör mig gott trött. (särskilt om jag har arbetsrealterad literatur att läsa :oops: )

Nepp, han fick sig en pangramsa och det var allt.

Hmm.. hur ska jag nu gör för att citera även annawahlgen??? Nepp- det övergick mitt förnuft... Jag kopierar istället.

Han har väl en dörr att stänga om sig? När du ramsat klart - om och när han håller låda missinassen - kan du gott stänga dörren. Jag brukar reommendera dörren på glänt för att ramsan ska höras ordentligt och husljud etc för små barn, men i det här fallet skulle en stängd dörr markera showslut, om man säger. Dörren på glänt gäller inte gamla män

Du skulle, med dörren stängd, bli tvungen att dra bort öronen från hans nattklubb (för det är precis vad det är) och han skulle stå utan publik. Precis vad han behöver

Dörren är och har allitd varit stängd, ända sen han flyttade till eget rum (eftersom jag blev så störd av hans små fisar, rapar allsköns knorrande. )

Jag har ju redan påbörjat en liten minikur efter uppmuntran av någon (Miniz?) och då började jag ju med att gå in direkt och lägga tillrätta innan han ens hunnit vakna ordentligt. Andra natten, som var inatt, blev det endast en pangramsa. Men jag ramsar inte i övrigt- han är ju nöjd, och som du skriver så är det ju inte precis publik han behöver...

Hmm... inatt tar vi och sover hela natta utan att störa varandra tror jag.

Tack för hjälpen!

Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Jag lärde mig precis allt om att citera. Kolla in min tråd på Teknisk support-forumet!

(Och lycka till med sötnosen, förstås!)
Fanny, mamma till världens bästa Charlie, född april 2009.
Majsans

Inlägg av Majsans »

Fanny83 skrev:Jag lärde mig precis allt om att citera. Kolla in min tråd på Teknisk support-forumet! Jag lärde mig precis allt om att citera. Kolla in min tråd på Teknisk support-forumet!
TACK! Och nu kan jag med... livsviktig kunskap sprider sig över nätet :lol:
Fanny83 skrev:(Och lycka till med sötnosen, förstås!)
Det ska nog bli väl- han är ju trots allt en sömntuta av rang- som hamnat lite off-road

Majsans

Inlägg av Majsans »

En liten rapport:

Tja, det händer inte mycket här. De senaste nätterna har han varit vaken

2h
1½h
2h
De två senaste nätterna sov jag på övervåningen för att släppa överkoncentrationen och för att få sova- lite skönt, lite ensamt.
Fast nu visar han inte alls på samma sätt att han är trött på dagarna, han är pigg och glad- fast inte riktigt sitt vanliga jag.

Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej du, har ni fortsatt med att lägga honom 30 minuter tidigare?
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Majsans

Inlägg av Majsans »

Sagalinda skrev:Hej du, har ni fortsatt med att lägga honom 30 minuter tidigare?
Japp

emb

Inlägg av emb »

vår dotter är en morgonmänniska. Hon kan gott och väl vakna kring 5, vara vaken ibland en kort stund och ibland lite längre, men hon är nöjd och jag vet att det inte finns något jag kan göra för att tvinga henne att sova. Jag ger henne förutsättningarna, stänger själv vår egen dörr så att jag inte vaknar av hennes prat (hon skulle aldrig gråta!) och väcker varje dag vid vanlig tid 7.30 oberoende om hon är vaken eller inte. Jag skulle inte få för mig att ramsa då jag hör att hon är vaken och ännu mindre gå in i rummet! - väljer hon att vara vaken, Ja då är det hennes sak. Jag stör inte henne och hon stör inte mej. Så tänker jag!
Storasyster 2005
Lillabror 2007
Lillasyster 2008
Majsans

Inlägg av Majsans »

emb skrev:vår dotter är en morgonmänniska. Hon kan gott och väl vakna kring 5, vara vaken ibland en kort stund och ibland lite längre, men hon är nöjd och jag vet att det inte finns något jag kan göra för att tvinga henne att sova. Jag ger henne förutsättningarna, stänger själv vår egen dörr så att jag inte vaknar av hennes prat (hon skulle aldrig gråta!) och väcker varje dag vid vanlig tid 7.30 oberoende om hon är vaken eller inte. Jag skulle inte få för mig att ramsa då jag hör att hon är vaken och ännu mindre gå in i rummet! - väljer hon att vara vaken, Ja då är det hennes sak. Jag stör inte henne och hon stör inte mej. Så tänker jag!
Hejsan, och tack för inlägget!

Jo då förstår hur du tänker, och vi har gjort precis likadant tidigare. Men när det började bli längre och längre vakentider och när han knappt orkade hålla sig vaken på dagarna kände vi att något behövde göras. Vilket vi satte igång att göra- helt utan effekt. Man kan säga att det har inte spelat någon som helst roll vad vi gjort eller inte gjort- han ligger där i sin egen lilla värld och skrattar, sjunger och njuter av livet och struntar fullkomligt i oss. Så du har ju helt rätt- det är bara till att gilla läget och sluta störa varandra.

Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"