Majsans skrev: Eftersom vi la honom halv sju gick han denna natt mycket sömn och var på ett strålande humör under dagen)

Det är ett bra knep. Lägg honom en halvtimme tidigare. Påverkar det morgonen alls påverkar det den positivt. Du behöver ju inte hålla på med det i evigheten, men nu - under den lilla minikur som härmed anbefalles
Majsans skrev:Han var vaken ca två timmar mellan halv fyra och halv sex. Jag var inne två gånger. Direkt när jag kom in genom dörren lägger han sig tillrätta, men är på ett strålande humör. Han börjar skratta så fort jag rör vid honom (han är lite kittlig, och jag lite fumlig, innan jag vant mig vid mörkret)
Så här kan vi ju inte ha det

Vilken underhållning \:D/ Och glad är han, som en annan spelevink. Tror jag det
Ut med sig, lilla mamma. Ögonablickligen

Och gå inte in igen #-o
Det är som sagt mitt bestämda förslag: en minikur. Börja från natt 2. Det är då ramsan tar över och all trafik upphör. Då måste du lära dig att ramsa med stora bokstäver och bestämd röst (det där som kallas vänlig men MYCKET bestämd) utan skuggan av frågetecken mellan verserna. I skallen ska du ha ett enda halvargt mantra: PÅ NATTEN SOVER MAN
Det är ju naturligtvis underbart att göra honom ligga där och sjunga och babbla och hålla show, men så länge ni njuter av den showen, sätter ni käppar i hjulet för hans djupsömn, och det vill ni inte [-X Han bjuder er på underhållning - och ni, eller du, bjuder på underhållning tillbaka med trafiken, som han ääälskar.
Fel väg ](*,)
För på natten sover man, ja. Sjunga och kvittra och prata med sig själv får man gärna göra när man vaknar, och precis innan man somnar, men annars sysslar man med sådant på dagen - inte på natten. PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING annat än att alla människor SOVER SOM GRISAR. Repetera
Han har väl en dörr att stänga om sig? När du ramsat klart - om och när han håller låda missinassen - kan du gott stänga dörren. Jag brukar reommendera dörren på glänt för att ramsan ska höras ordentligt och husljud etc för små barn, men i det här fallet skulle en stängd dörr markera showslut, om man säger. Dörren på glänt gäller inte gamla män :^o
Du skulle, med dörren stängd, bli tvungen att dra bort öronen från hans nattklubb (för det är precis vad det är) och han skulle stå utan publik. Precis vad han behöver
O:)