Lillebror 5mån - SM från start - vad händer nu?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Popcorn

Lillebror 5mån - SM från start - vad händer nu?

Inlägg av Popcorn »

Hej AW-vänner!

i slutet av April föddes lillebror. Jag hade bestämt redan innan jag blev gravid att om vi skulle få ett till barn skulle det banne mig bli SM från start (med tanke på hur jobbig början vår första son fick, stackarn han skrek o skrek o sov aldrig, var säkert hunrig hela tiden :( ).
Lillebror sov verkligen hur bra som helst första tiden, vid ca 5veckor började han vakna till ofta på dagarna så då blev det magläge o genast bättre.
Men han liksom storebror har en svår 40minutersskarv dagtid.
Nattsömnen funkade jättebra, har i stort sett bara ammat en gång per natt sedan 1månads ålder. Trodde inte det skulle vara möjligt :o

Tanken har hela tiden varit att vid ca 4månaders ålder skulle han nog lätt sova över nattmålet, efter att vi börjat med smakisar o gröt.
Men vad händer...istället börjas det vaknas flera ggr per natt vid ca 3,5månads ålder. Jag tror att det berodde på att han var hungrig och verkligen redo för mat. Så jag matade på o efter ett tag blev det bättre.
Sedan blev det jobbig förkylning, uppvak igen och slem i halsen, så mera amning etc. Efter det fortsatte det med mera uppvak, sedan blev han sjuk igen och nu i dagsläget vaknar han 2-3ggr per natt plus att han börjat vaknat tidigt och vill inte somna om...

Ungefärligt schema
7.30 vakna o amning (vaknar nu alltid tidigare, förut väckte vi)
9.30 sova 40 min
10.45 lunch, liten burk plus amning
12.15 sova 2hr (skarvar ofta, både 40 och 1,5)
14.30 mellis, amning plus banan el tillägg '(inte så hungrig här)
16.15 sova 40min
18.00 middag, gröt plus amning
19.30 nattslurk, ersättning
20.00 godnatt

Med risk för alltför långt inlägg är mina frågor följande:
:?: Han sover i vagn idag, ska vi köra minikur och vagna bort nattmålet/n.. eller ska vi flytta över honom i spjälsäng och buffa bort det?
:?: Ramsa har vi ej infört ännu för att han alltid somnat själv på kvällen utan vagning, så vi har liksom inte behövt den. Ska man i såna fall börja ramsa vid läggning och sedan fortsätta med den vid uppvaken?
:?: Tidiga morgnar...har märkt att han alltid vaknar 2hr efter att han ätit sista nattmålet, dvs lägger jag ner honom 4.20 så vaknar han 6.20. Detta har pågått i ca 3veckor nu. Vad kan det bero på?

Har egentligen fler frågor men vi börjar såhär :lol: .

Tacksam för svar!
Storebror 061118
Lillebror 090426
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Popcorn och välkommen :D !

Jag har funderat fram och tillbaka, lite felsökning så att säga.
Min teori är att Lillebror kanske behöver ännu mer mat, vad tror du om det?
Jo för så här; de här små (stora nu) KAN/vill äta mer än man tror.

Hur gör ni när ni matar?
Allt i ett svep eller inom säg 45 minuter?

Sen tänker jag på oss här hemma, Smulan som nog räknas som en "liten tjej" sväljer massor och jag blir lika förvånad varje gång. När jag tror att hon är mätt, börjar liksom signalera det, vända bort munnen osv - om jag ger henne några minuter så visar det sig att hon ville ha mer ändå.

Frukost, hon får en stor portion havregrynsgröt (typ motsvarande 1.5 liten burk). Det får hon i 2 omgångar. En ca 15min efter väckning och resten efter 30 minuter. Inte allt för sällan sveper hon gärna en halv banan på det.

Luncherna t.ex. så gör jag iordning en hel liten burk - mat+frukt. Efter det så testar jag med en banan och inte alldeles för sällan här också sveper hon en 3/4dels banan :shock:

Så kanske "löser" sig det mesta om ni erbjuder mer matig mat så att säga och ammar som världens efterrätt istället? Vad tror du om det?

:arrow: Jag skulle således rekommendera mer mat innan ni ger er på en minikur. Minikuren kommer att fallera om Lillebror är hungrig.

:arrow: Ramsan kan ni f.o.m. idag införa bakvägen, en mjuk bekräftande ramsa när ni går ut från rummet. Som en mjuk smekning på kinden skall ramsan vara.

:arrow: Tidiga morgnar, och hela nätter, tror jag som sagt löser sig mer lite mer matig mat på dagarna.

Så, jag avvaktar dina funderingar inna jag bollar vidare :)
Popcorn

Inlägg av Popcorn »

Tack Kalaskakan!

Jo, det kan säkert vara mera mat som krävs, har haft de funderingarna också.
Men samtidigt verkar han inte speciellt hungrig på morgonen...får amma typ 4ggr för att få i honom vad jag tror är tillräckligt. Därav har jag trott att han ej behöver äta längre på natten :?
Inatt vaknade jag vid 1.30 av att han låg o sparkade o gnölade lite, jag började snabbt vagna o tänkte att nu ska det inte ätas förrän kl.4. Han var tyst ganska snabbt men fortsatte sparka och jag kom då på att han var nog inte riktigt vaken, han smygtränade nog bara på ålningen att ta sig framåt som är favoritsysslan om dagarna :) , så jag lät honom träna på o somnade om. Men sedan var han vaken strax innan 4 och då ammade jag, men han åt inte så jättemycket. Lade ner honom 4.26 och exact 6.26 tycker han att det är dags att gå upp (2hr igen....). Jag höll inte med honom om det och satte på Mozart och var även tvungen att vagna bestämt (för idag skulle vi tillsammans med Storebror till Mulle Meck parken och planen var att åka strax innan 9.30, så morgon 6.26 passade inte alls, då skulle hjärtat blivit alltför övertrött) och han somnade faktiskt om o snarkade...till 7.25 och då var det ok att gå upp :D .

Förresten hur gör alla andra när det blir så tidiga morgnar? Min plutt blir rätt lätt övertrött och om han vaknar en timme för tidigt då räcker det inte med marginalkvart...jättesvårt tycker jag.

Men ok, planen nu blir nog att försöka med lite mera mat och smyga in ramsan. Vore ju super om vi slapp minikur, men annars vill jag nog gärna ta tag i det innan vi flyttar till spjälisen och det behövs relativt snart för vagnen börjar snart bli lite trång, ialla fall på längden.

Vill passa på att tacka för detta suveräna forum!!! helt fantastiskt med alla som engagerar sig!!
Innan jag skrev denna tråd har jag nästan varje dag läst o följt andra och man får en otrolig hjälp o tips av det, finns ju inget som kan mäta sig med detta när det gäller att hitta rätt för de små från första början. Tack för det AW!
Trevlig helg!
Storebror 061118
Lillebror 090426
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Lite snabba tankar så här på lördagmorgonen.
Inatt vaknade jag vid 1.30 av att han låg o sparkade o gnölade lite, jag började snabbt vagna o tänkte att nu ska det inte ätas förrän kl.4. Han var tyst ganska snabbt men fortsatte sparka och jag kom då på att han var nog inte riktigt vaken, han smygtränade nog bara på ålningen att ta sig framåt som är favoritsysslan om dagarna
:arrow: Böka får man! Gnöla får man! Man får snacka, kackla, åla, vrida, vända.
Popcorn där, är det inte lite överkoncentration? Lite att du, mer du, har bestämt att herrn kommer att vakna? Och går till full beredskap i onödan?
Backa, tänker jag, backa. Låt Herrn göra allt det där. Föreställ dig att din man kommer och buffar, roddar och har sig när du gnyr till om natten :D Du glad då?
Men sedan var han vaken strax innan 4 och då ammade jag, men han åt inte så jättemycket. Lade ner honom 4.26 och exact 6.26 tycker han att det är dags att gå upp
:arrow: Ett tips då. F.o.m. inatt låter du honom gnöla, böka, åla och _sätter en tid_ där du bestämmer att det är matdags.
Vi backar bandet för att utröna. Säg att du ställer klockan på 03.45 för att förekomma. 03.45 ger du honom/erbjuder honom mat. Efter några nätter torde det visa sig om han verkligen är hungrig och vill ha mat eller inte.

Jag får nämligen känslan av att det är mer du som har ställt till lite nattklubb genom att vara där och hjälpa till (när hjälp egentligen inte alltid behövs). Är du med på min tanke? Jag kanske tänker tokigt å andra sidan...

:arrow: Så mata på nu under dagarna, erbjud matig mat.
:arrow: Släpp överkoncentrationen, hjälp när han _verkligen verkligen_ behöver och ber om hjälp. Du kan inte sova åt honom lika lite som din man kan sova åt dig.

Vad sägs?
Trevlig helg på er med :D
Popcorn

Inlägg av Popcorn »

Jo, du kan säkert ha rätt i överkoncentration :oops: ....
Jag vet att vi borde backa mycket mera, men det är så svårt, jättesvårt...
Bra att du pushar på för det, ska verkligen försöka, eller rättare sagt så ska jag göra det!

Idag erbjöd jag gröt på morgonen en stund efter amning och det gick ner en del, så det kändes bra. Jobbar på mera mat nu, svårast är mellis då han inte visar något vidare intresse alls för mat.

Glömde svara på din fråga angående maten, jag matar inom ca 45minuter, ej allting på en gång, funkar inte. Måste sjunka undan lite mellan varven.

Angående nattamning, jag kanske var lite rörig, men jag har klockan på ringning kl.4, har gjort det sedan månader tillbaka :wink:

Vi kämpar vidare så hoppas jag att vi kan vända tillbaka på banan igen!

Tack o hej!
Storebror 061118
Lillebror 090426
Popcorn

Inlägg av Popcorn »

hej igen!

nu har vi jobbat på ett bra tag och det har gått både framåt o bakåt.
Så sant att mera mat behövdes och backning från vår sida. Vi matade på och backade och han började sova bättre med mindre uppvak. Började sedan med välling för ca 3veckor sedan och det går sådär...Från att ha tagit flaska på kvällen sedan han föddes vill han nu inte alls ha flaskan, han blir jättearg och ledsen och skjuter den ifrån sig och öppnar inte munnen. Vissa kvällar går det ner kanske 50ml, men igår ingenting...En kväll lyckades jag truga i honom 200ml :shock: , men då "lurade" jag med lite bröst och flaska varvat och då sov han hela natten!!! men det har bara funkat den enda gången. Nu går han inte på det längre. Har även provat flaska till mellis för att se om det är just på kvällen han inte vill ha, kanske känner sig mätt redan, men det var likadant då. Har även varvat med ersättning för att se om det är välling han inte tycker om, men det är samma visa. Har även bytt flaska, har haft Dr Browns sedan födseln som funkat super, men ingen flaska verkar bättre än den andra.
Vad gör man?
Pga detta har jag ej minikurat ännu, om han kanske är hungrig på natten. Men samtidigt har han ingen hunger på morgonen, får truga o truga med gröten. Har även börjat bli ganska svårmatad i övrigt, vill gärna ha underhållning med något att pilla med.

Hans matschema idag:
ca 7.45 gröt
8.30 amning
11.00 lunch, stor burk plus 1/3 burk frukt, amning dessert lite senare
14.30 mellis 2/3 frukt med youghurt burk plus amning
18.00 gröt
19.30 nattslurk som blir mindre o mindre :(

Kan vi minikura ändå?
Hur kan man få honom att ta flaska igen?

Vill så gärna få både honom och oss att sova skönt om natten!

Tacksam för hjälp!

Ps
han har även börjat bli mera gnällig om dagarna, vilket han inte alls var när SM funkade så fint de första månaderna, gnällde aldrig. Är väl förmodligen pga för lite o dålig sömn....
Storebror 061118
Lillebror 090426
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej Popcorn!

Hur är det med ålningen? Tar Liten sig framåt något? För sådant kan man bli både gnällig och frustrerad över, att vilja ta sig fram men inte lyckas. Finns mycket att läsa om det om du söker på forumet.

Ang. flaskan, har du provat pipmugg istället? Och nappen är tillräckligt stor för välling? Det är ju inte samma napp till Ersättning som det är till välling och har man fel så går det låååångsamt alt. fort :wink:

Vad tror du om mina tankar?

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Popcorn

Inlägg av Popcorn »

Hej Johanna!

här ålas det hela dagarna, från morgon till kväll 8) han tar sig runt från rum till rum, så det borde inte frustrera honom :) Han började ta sig runt vid 5månader så det är väl om han vill något annat nu isåna fall...

Vi har napp till flaskan för välling ej samma som till ersättningen. Har även provat att bytt tillbaka till samma napp som vid ersättningen om han tyckte att det kom för mycket o snabbt. Vet att till storebror fick vi ibland byta o mixtra ett tag fram o tillbaka, men det verkar inte göra någon skillnad.
Ikväll erbjöd jag bara ersättning och fick i honom 150ml så det var ju framsteg ialla fall. Ska prova ny välling o se om det hjälper, blanda ersättning med välling, frågan är bara vilken napp som blir bäst då? :roll:

Ska prova pipmugg, det kan ju funka. Något förslag på vilken slags pipmugg jag ska köpa?
Har även en del kompisar vars bebisar ej tagit flaska förrän de slutat amma, men dessa bebisar tog aldrig flaska innan och det har ju lillebror älskat....

Kram!
Storebror 061118
Lillebror 090426
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Popcorn!

Ett annat tips om Liten inte tar vällingen i sig, för det gör inte inte inte vår dam här hemma (och då har vi testat ett gäng olika sorter och varianter) är att toppa med banan istället ;)

Ge/erbjud så mycket banan, eller annan fruktpuré som bara går.
Kan vara värt att testa!

:heart:!
Popcorn

Inlägg av Popcorn »

Tack för banantipset!
Kan vara värt att testa.

kram!
Storebror 061118
Lillebror 090426
Popcorn

Inlägg av Popcorn »

Hej!

nu har vi börjat nattmålskura! Vi började i lördags, flyttade över lille Skrutten till spjälsängen (vilket funkade jättebra, inget konstigt alls 8) ) och sedan bestämde mamma att nu ska vi inte upp o käka på nätterna längre.
Liten rapport hittill...
Natt 1
vaknade ca 23 (som han gjort ett bra tag), jag ramsade o behövde buffa en omgång, ramsa igen o sedan sov han.
Vaknade igen ca kl3 och då tystnade han först av ramsan men sedan blandades det med klagan, gnäll o sedan ledset. Så det blev buffning o ramsning i omgångar. Han ville sova men kom inte riktigt till ro, till slut gav jag lite flytande alvedon i sängen på tandköttet (första tanden är på gång) och efter ett tag somnade han o sov till 7.29!!!!
Natt 2
vaknade ca 3.30, somnade om med ramsan.
Sedan vaknade han igen ca 4.20 och fick ramsa en del o sedan buffa lite. Somnade om, men vaknade 5.15 och var sedan orolig hela morgonen, kom inte till ro och jag misstänker att det var tänderna igen som spökade, försökte ge alvedon, men funkade inget bra, så jag struntade i det för att inte störa fr mycket.
kl.6.15 var han riktigt vaken och kunde inte somna om, jag ramsade men buffade inte mera utan lät honom vara till 7.10 då jag tog upp honom.

Skulle jag ha fortsatt buffa då?
Eller ska jag bara ramsa och låta honom vara (så länge mamma står ut :( )?
Han har ju senaste månaden vaknat tidigt, så jag har nu börjat med väckarklocka de senaste nätterna.

Både igår och idag har han verkat supertrött. Vid 17.30 bara gnider han sig i ögonen och verkar hur trött som helst. Har det med minikuren att göra?

Han har ju även första tanden på g, så han gnäller ju en del och när han ska äta har han börjat "trycka bort" skeden med tungan, pågått i två dagar. När han fått en alvedon så funkar det bättre att mata.

När det gäller flaskan så har vi senaste 3kvällarna fått i honom 100ml, blandat med erättning, ikväll tom 140ml :D

Hoppas på en bra natt!
Storebror 061118
Lillebror 090426
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Popcorn! :D

Jag tycker att du verkar klara dig jättebra! :D Grattis till dig och till Skrutten! =D> När man kurar bort nattmål ska man ju ge svar på alla matfrågor, särskilt första natten, och det har du ju gjort. 8) Att han vaknar tidigt har ju mindre med kuren att göra, eftersom han har gjort det tidigare också, så jag tycker att det var rätt skött.

För oss gick det nån magisk gräns ca 45 min före morgon då det inte längre var nån idé att buffa - det gick liksom inte hem. Och för mig gick gränsen tidigare, för jag hade ju brösten och var bevisligen vaken, eftersom jag kom och buffade ](*,) - så det var helt klart effektivare när pappan tog morgontrassel.

:idea: Att han är trött är ju inte så konstigt om han får ihop mindre sömn de här dagarna. Försök att hålla schemat och inte kompensera så straightar det snart ut sig. Och så mata på så mycket mat som möjligt under dagen (noja inte över vällingen - det är mängden mat över hela dygnet som spelar roll, inte bara kvällsslurken! :wink:) och se över mörkläggningen - en vanlig bov vid tidiga uppvak.

Det här klarar du så bra! :D

PS Jag vill slå ett slag för hemmagjort mos! O:) Billigare och godare än burk, och tar inte många minuter att göra. Och så kan man ju ha några burkar hemma för krislägen. :wink:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Popcorn

Inlägg av Popcorn »

Chokladkaninen, tack för din peppning o råd!

Nu är natt 3 o 4 avklarade och det har väl gått framåt, tror jag :roll:

*Natt 3
vaknade vid 4, somande om på 2ggr ramsa.
Vaknade igen 4.45 och var jätteledsen, jag ramsade ett tag, sedan tystnar han i kanske 10-15min. Ligger sedan o snuttar lite på snuttefilt etc. Jag gör inget, men vid 5.50 blir han jätteupprörd, förmodligen för att han inte kan somna om (tror han...), jag märker att han är trött blir sedan arg och sedan ledsen, jag buffar i 2omgångar och ramsar sedan tyst. Han sover vid 6.10 och jag väcker sedan.
Natt 4
Sov till 4.50. Ligger lugn och "grejar" så jag ramsade bara när han vaknade. Sedan avvaktar jag och han är lugn. Vid 5.40 börjar han klaga och jag ramsar o buffar sedan. Ny klagan, jag buffar o håller sedan en solfjäder i kanske 5minuter, ramsar ch sedan sover han 6.10. Men vaknar igen 6.50, jag tar upp vid 7.15.

Jag blev osäker inatt hur jag skulle göra, jag tänkte att nu ska ju ramsan ta över och han var inte upprörd, men samtidigt tänkte jag sedan på vad jag läst AW skrivit till någon "en timme ska han inte ligga vaken, man ska kunna få dem att somna med verktygen" ungefär så. Då tänke jag att han somnar ju inte på ramsan, jag kanske skulle buffat direkt när han vaknade så att han lär sig sova över dessa låååånga uppvak på morgonkvisten. Samtidigt ska jag ju inte vänja honom vid buffning.
Hmmm, hur ska jag göra?

Pappa kanske ska ta över :lol: ?

Och, nej jag kompenserar ej dagssömnen 8)
Det är mörkt i sovrummet, vi har mörkläggningsgardiner.

Tar tacksamt emot hjälp! Tack för att ni finns där! :heart:
Storebror 061118
Lillebror 090426
Popcorn

Inlägg av Popcorn »

Nu har vi avverkat natt 5 o 6.
Natt 5 var lite småkatastrof...han vaknade vid 4.15 o var jätteupprörd, efter ett tag lugnade han sig, men drog sedan igång och var jättearg, ledsen o upprörd om vartannat!! Jag försökte ramsa bara men det räckte inte, buffade i 2 omgångar, solfjädra o ramsade, men kändes som inget hjälpte och att jag hade tusen vargar som stod o flämtade i nacken :( .
Han somnade till slut med lite gråt 5.40, sedan väckte jag 7.30.
Kändes nog extra jobbigt för storebror hade 41graders feber....
i rummet intill.

Men, tadaaa! inatt sov Skrutten hela natten!!!! :D :D :D inte ett pip ifrån honom, känns fantastiskt!!

Så nu hoppas vi på att detta är den nya trenden!
(och att han inte blivit smittad av storebror som förmodligen har öroninflammation :cry: )

Stort tack för hjälpen hittills! :heart:
Storebror 061118
Lillebror 090426
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Popcorn, jag har inget att tillägga. ni har ju funnit er väg på ett ypperligt vis!
Ibland tar saker lite längre tid än föreskrivet. Det är ett samspel oss och barnen emellan helt enkelt.

Jag är jätte glad över att ni finner er väg och er kommunkation :)
Congrats :thumbsup: !
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"