Tja - hur gör vi andra :-k . Kan nog variera rejält, men så här gör vi:
Jag hade min stora hemma tills han var 4,5. Tyckte det funkade alldeles utmärkt. Och han tyckte det var jättekul att få leka runt en sväng. Nu har min lilla börjat, vid 3,5, och hon har inte alls samma behov. Ser jag ju. Och säger hon. Det är verkligen ett väldigt bra dagis, med fina, trygga och trevliga fröknar, med mycket verksamhet och inte så mycket bara fri lek. Men hon hade ändå hellre varit hemma. För 10 år sedan gick inga ungar på dagis när man var föräldraledig. Själv gick jag aldrig på dagis, utan började först vid lekis. Bara som perspektiv på sakernas tillstånd.
I vår kommun gäller också 3 tim över 5 dagar. Den förutsättningen har jag, och vår familj, att ta ställning till. Jag gillar inte att stressa på morgonen. Jag tycker att den mat som serveras på förskolan (och skolan) är under all kritik. Väldigt lite näring, mycket hel- och halvfabrikat, mer socker än jag tycker barn ska få i sig, mycket snabba kolhydrater... Så för mig är det en win-win-situation att äta frukosten tillsammans först, och sedan ge sig iväg. Det innebär att de inte börjar förrän 8.30. Att de inte FÅR äta lunch är för mig något positivt eftersom jag hellre ser att de får i sig lite vettigare mat. Förut hämtade jag då kl 11 och vi begav oss hem för att äta rester från gårdagen, eller något som går snabbt att laga. Det innebar att vi då åt lunch vid 11.30, som förr. Funkade fint. Nu har fröknarna fått ok på att mina båda barn får vara kvar till 11.30 (fortfarande bara 3 timmar alltså). Det är på deras initiativ, för de tycker det är lättare när de är på gympa eller ute i skogen, att inte behöva stressa hem med dem. Det gör att vår lunch blir lite senare, men fortfarande innan 12, så det är helt ok. Så här gör vi 4 dagar i veckan. En dag i veckan vill vi ha fri för att göra utflykter och annat. Snart börjar skola och då har man inte den friheten längre, så jag passar på medan det går. Det året bara storebror gick i förskolan var jag och lillasyster ute på äventyr i naturen under de dryga 2 timmarna. Från och med hösten nu ägnar jag de här 2,5 timmarna åt mina halvtidsstudier, och det fungerar alldeles utmärkt.
Många pratar om sociala måltider. Jag vet inte, jag fattar inte vad det är. Vi har ju gäster här, vi äter på restaurang, vi är hos folk och äter - både nu och då - så någon särskild dagisträning för att äta i större sällskap ser jag verkligen inte poängen med. Tycker de båda uppför sig alldeles strålande vid middagsbordet vid stora sammanhang.
Det här är min syn på saken. Jag är fullt medveten om att jag nog är rätt ensam om den. Och du lär garanterat få helt andra perspektiv på saken också

Lokaltidningen här är full av diskussioner kring just det här "problemet", som jag själv inte just ser som ett problem.
Kram