pos/neg om 3 timmars dagis utan lunch?!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
lilla mia

pos/neg om 3 timmars dagis utan lunch?!

Inlägg av lilla mia »

hej!

jag är så otroligt upprörd! har precis varit på möte om de nya reglerna som kommer börja gälla för barnomsorgen i västerås stad from 1/1 2010.
det som berör mig är att timmarna som min dotter får gå på dagis minskar från 20 timmar/vecka till 15. detta gäller alltså för oss där en förälder är hemma och är föräldrarledig med syskon.
idag har jag fördelat 5 timmar per dag 4 gånger i veckan. skulle inte ha något emot alls att dra ner det till 3 dagar i veckan så det blir 15 timmar.
nu till problemet! det är bestämt att barnet ska gå max 3 timmar per dag och lunch ingår inte. tre timmar om dagen 5 gånger i veckan. no way!

det tar 20 minuter att gå till dagis. 10 minuter att lämna och 20 min hem. det blir 50 minuter.
rent krasst hinner jag vara hemma med min lilla tjej 2 timmar innan jag måste ge mig iväg för att hämta igen. och i dem timmarna måste jag ju också förbereda lunchen så den är klar när vi väl kommer hem.

jag tycker det är passigt med hämtning och lämning som det är idag 9-14. hur blir det inte då 8-11? och stressen på morgonen. att hinna dit till dagis till 8? finns inte en chans!

hur gör ni andra?

målar jag fan på väggen nu utan att ens ha gett det en chans? kanske kommer det funka? men jag är tveksam....

kram :twisted:
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Ewa

Inlägg av Ewa »

Tja - hur gör vi andra :-k . Kan nog variera rejält, men så här gör vi:

Jag hade min stora hemma tills han var 4,5. Tyckte det funkade alldeles utmärkt. Och han tyckte det var jättekul att få leka runt en sväng. Nu har min lilla börjat, vid 3,5, och hon har inte alls samma behov. Ser jag ju. Och säger hon. Det är verkligen ett väldigt bra dagis, med fina, trygga och trevliga fröknar, med mycket verksamhet och inte så mycket bara fri lek. Men hon hade ändå hellre varit hemma. För 10 år sedan gick inga ungar på dagis när man var föräldraledig. Själv gick jag aldrig på dagis, utan började först vid lekis. Bara som perspektiv på sakernas tillstånd.

I vår kommun gäller också 3 tim över 5 dagar. Den förutsättningen har jag, och vår familj, att ta ställning till. Jag gillar inte att stressa på morgonen. Jag tycker att den mat som serveras på förskolan (och skolan) är under all kritik. Väldigt lite näring, mycket hel- och halvfabrikat, mer socker än jag tycker barn ska få i sig, mycket snabba kolhydrater... Så för mig är det en win-win-situation att äta frukosten tillsammans först, och sedan ge sig iväg. Det innebär att de inte börjar förrän 8.30. Att de inte FÅR äta lunch är för mig något positivt eftersom jag hellre ser att de får i sig lite vettigare mat. Förut hämtade jag då kl 11 och vi begav oss hem för att äta rester från gårdagen, eller något som går snabbt att laga. Det innebar att vi då åt lunch vid 11.30, som förr. Funkade fint. Nu har fröknarna fått ok på att mina båda barn får vara kvar till 11.30 (fortfarande bara 3 timmar alltså). Det är på deras initiativ, för de tycker det är lättare när de är på gympa eller ute i skogen, att inte behöva stressa hem med dem. Det gör att vår lunch blir lite senare, men fortfarande innan 12, så det är helt ok. Så här gör vi 4 dagar i veckan. En dag i veckan vill vi ha fri för att göra utflykter och annat. Snart börjar skola och då har man inte den friheten längre, så jag passar på medan det går. Det året bara storebror gick i förskolan var jag och lillasyster ute på äventyr i naturen under de dryga 2 timmarna. Från och med hösten nu ägnar jag de här 2,5 timmarna åt mina halvtidsstudier, och det fungerar alldeles utmärkt.

Många pratar om sociala måltider. Jag vet inte, jag fattar inte vad det är. Vi har ju gäster här, vi äter på restaurang, vi är hos folk och äter - både nu och då - så någon särskild dagisträning för att äta i större sällskap ser jag verkligen inte poängen med. Tycker de båda uppför sig alldeles strålande vid middagsbordet vid stora sammanhang.

Det här är min syn på saken. Jag är fullt medveten om att jag nog är rätt ensam om den. Och du lär garanterat få helt andra perspektiv på saken också :D Lokaltidningen här är full av diskussioner kring just det här "problemet", som jag själv inte just ser som ett problem.

Kram
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Jag skulle vilja säga Amen, Ewa. Men inser att det kanske skulle tolkas som en lite märklig kommentar :lol:

Men jag tycker du har flera otroligt viktiga poänger i det du säger. Nu är ju inte dagis aktuellt för oss på ett tag, men det är precis det här jag har tänkt på. Förstår inte alls det här med sociala måltider. Att 15 månaders skall kunna äta själva med sked :shock: och att det är viktigt med gemenskapen på dagis när man äter?! För oss har det alltid varit viktigt att kunna äta tillsammans, hemma i familjen. Min man pendlar och jag jobbar skift, vilket gör att måltiderna för oss är heliga. Då vill jag vara tillsammans med min familj och sitta ner tillsammans och äta nåt trevligt. Har inte haft en tanke på att barnen skall få äta på dagis, jag är som du glad om de slipper! Vi har visserligen inte samma restriktioner kring socker i vår familj (även om vi inte äter godis...) men halvfabrikat och lättmjölk till småbarn kan jag vara utan.

Jag är heller inte lika hurtig som du, så jag hade kunnat vara ute 2 timmar varje dag :roll: men det finns ju annat som behöver göras, ärenden och liknande, som kan klaras av under den tiden. Om man inte känner för att vara ute och äventyra alltid vill säga :wink:

Som sagt, jag håller med dig till fullo, Ewa!

Kram, Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej lilla mia :D :!:

Jag hade en tråd om det här för ett tag sen:
:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=16685

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

oj, vilken lång tråd. ska läsa den vid tillfälle... hann bara till första sidan nu.
hör av mig snart igen!

har iaf skickat iväg ett mejl till enhetschefen precis. får se vad jag får för svar!

tack för ett ni tar er tid!

/maria
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!

Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Har precis samma dilemma just nu. Killarna går 15timmars fördelat på 3 dagar men efter jul är det 3 timmar per dag som gäller. Precis som du tycker jag att det blir för kort tid, jag skulle vilja ha det precis som idag! För lilleman spelar det inte så stor roll, han sover ju de sista 1,5 timmarna det kan han lika gärna göra hemma. Men storebror trivs så vansinnigt bra och har så kul! Han möter mig sällan med ett HEJ efter 5 timmar utan tittar istället upp och säger "Jag vill inte hem ännu!"

Maten känns lite dubbelt. Rent näringsmässigt håller jag med Ewa. De får hellre äta bättre mat hemma än det som serveras på dagis, för det är ruskigt dålig mat som serveras där. Däremot märker jag att för killarna är det en av dagens höjdpunkter när de är på dagis. Det är så spännande med matbilen som kommer, matsången sjungs här hemma också före varje måltid, och jag får alltid noggranna föreläsningar om ALLT som serverats, varje liten brödsmula ;-) Men det är klart, visst är det viktigaste att de får i sig bra mat!!!

Här kommer det också vara så att alla 15 timmars har inte samma tid. Antingen går man 8-11 eller 13-16. Man får önska sig tider i mån av plats men i värsta fall får man inte välja. FÖr mig skulle eftermiddagstiden innebära att jag ska väcka lilleman från sin lunchlur för att gå till dagis. NOT!!!

Nu är min förhoppning att snart ha ett jobb och då blir det förstås längre dagar för killarna på dagis, men ändå tycker jag att det är ett problem med 15-timmarslösningen. Efter lunch är barnen lite tröttare och kanske behöver varva ner lite. Då kommer det nya, pigga barn till dagis. Det blir intensiva dagar för heltidsbarnen!! Vi ska ha möte nu i veckan med kommunen för att höra hur de har tänkt. Hur verksamheten ska planeras så att varje barn får det de behöver med den här lösningen...

Summa sumarum - I don't like :-(
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Lingontuva skrev:

Maten känns lite dubbelt. Rent näringsmässigt håller jag med Ewa. De får hellre äta bättre mat hemma än det som serveras på dagis, för det är ruskigt dålig mat som serveras där. Däremot märker jag att för killarna är det en av dagens höjdpunkter när de är på dagis. Det är så spännande med matbilen som kommer, matsången sjungs här hemma också före varje måltid, och jag får alltid noggranna föreläsningar om ALLT som serverats, varje liten brödsmula ;-) Men det är klart, visst är det viktigaste att de får i sig bra mat!!!
Vi har precis samma erfarenhet - lunchen är verkligen en rolig stund på dagen och det var faktiskt största anledningen till att vi drev på om ändringarna om15-timmarsbarnen så hårt här hos oss. Nu går mina barn på schema då jag pluggar, men jag tycker det är helt vansinnigt att bryta tiden precis när lunchen ska serveras! Men jag håller med om näringen, och därför är jag jätteglad åt att vår kommun sen förra årskskiftet låter varje skolkök själva laga maten och allt blir gjort från grunden. T o m potatismoset :D :!: Där har andra föräldrar drivit frågan hårt och envetet, och TV-serien om skolmaten (med Bert Karlsson, har glömt vad serien heter...) har varit till stor hjälp. Så jag VET att det lönar sig att mobilisera föräldrarna och lägga ner tid på att förändra. För det är vi som för våra barns talan, och "tillsammans är vi starka"!

Kram och lycka till!

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tycker också att måltidsgemenskapen är viktig. Ska de vara i en gemenskap (dagis) är ju måltiden en del av det. Jag tycker att det är en kommunal snålhet som går utanpå det mesta faktiskt.
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

vad kul att fler har synpunkter... och det stöttar mig. nog sjutton ska jag kämpa!
ang lunchen så tycker jag vet är bra för min dotter att få annan mat än min. hon är väldigt försiktig med nya maträtter och äter vissa dagar knappt något alls vilket jag hoppas det blir ändring på när hon smakat tillräckligt många gånger. och vi har egen kockerska på dagis så även här är det potatismos från grunden och det är väldigt bra och näringsriktig mat som serveras. (fast jag har inte smakat den). men fröknarna säger att den är toppen och tjejen med om det inte var fisk eller potatis.

lingontuva ni har iaf möjligheten att välja fm eller em! jag har ännu inte fått reda på vad vi får för tider men troligen 8-11 eller 8.30-11.30. detta innebär att dem andra barnen måste serveras frukost tidigare pga att den ska vara avklarad när dem 3 "15 timmarsbarnen" kommer. det är 19 heltidsbarn... vad tycker deras föräldrar?

jaja. jag kämpar vidare. har mejlat kommunen nu, förskolenämnden, och fått svar att hon inte kan sätta sig över enhetschefens beslut. men att beslutet skulle ha tagits i samråd med föräldrarna och det har det verkligen inte gjorts. så nu ska jag vidarbefodra detta mejl till enhetschefen och höra vad hon har till försvar.

KRAMAR!

Grodan

Inlägg av Grodan »

Om ni inte orkar läsa hela tråden i länken ovan, så är här resultatet av påtryckningarna från föräldrarnas håll:

http://dagbladet.se/nyheter/ange/1.246934
Mamma till
Lille Elliott :heart: född 3/7 2006. Kurad vid 6 månader.
Lille Liam :heart: född 15/2 2008. Standardmodellad.
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

ha! jag fick rätt till slut! enhetschefen ringde upp mig igår och sa att vi som föräldrar har möjlighet att välja. och väljer jag tre dagar med 5 timmar om dagen så ingår givetvis lunch! (detta efter att jag varit i kontakt med ordföranden i förskolenämnden...)

YES!!!

/maria

kiki

Inlägg av kiki »

:thumbsup: Bravo

/Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

:thumbsup:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Bra jobbat!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D

Härligt! Visst kan man förändra om man ger sig sjutton på det :wink: :!:

Kram Mia
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"