Skall till att köra kur i natt men blev plötsligt

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
cajed
Kontakt:

Skall till att köra kur i natt men blev plötsligt

Inlägg av cajed »

... efter att ha läst inlägg här samt nga kapitel i Barnaboken...igen :roll:

Vi har tutat och kört hela dagen och lilla "grodan" är väl fylld. Hon är snart 3 månader och aldrig sovit 10h på en gång utan natt kl21:30, 5hsömn - kl03 påfyllning och 5h sömn till. Nu har vi lagt om läggningen till kl 20 istället för 21:30 och det har aldrig varit ngt problem MEN däremot vill hon äta oftare på natten nu, typ 01, 03 och 05. Varför jag bestämt mig för en kurning.

Min tanke var att köra vagning i 11h utan påfyllning men plötsligt blev jag ängslig och lite orolig över att bli för hård mot den lilla. Skall jag väcka henne kl 01 för påfyllning och sedan vagna vid övriga uppvaknanden ?? eller skall jag vagna rättav bara ??

Två frågor till.

Hon har aldrig behövt bli vagnad så kanske är det bästa med tanke på att de små liven växer att buffa henne? Jag är orolig över att jag kommer att blanda allt annars för att hitta det "grodan" gillar bäst vilket troligen bara blir pankaka av allt istället. Därför tas bästa tips emot för att hålla ställningarna i natt.

Skall jag ramsa om hon blir ledsen eller bara vara tyst? Jag har aldrig behövt ramsa henne.

Kram till er alla och håll tummarna för mig i natt :D
Mamma till Linnea född 050725. www.jpk.dinstudio.se
br

Inlägg av br »

Inled inte kuren om du inte vet helt säkert vad du /ni ska göra! Det är inte bra (speciellt inte för barnet) om du/ni står där mitt i natten och undrar vad ni ska göra! Läs igenom, fundera och vänta tills ni vet!

Jag kan inte driekt svara på frågorna eftersom jag inte kurade ngn så liten! Men säkert vet ngn annan!
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
cajed
Kontakt:

Inlägg av cajed »

Hej alla :D

Nu har vi kört vår första natt och oj oj vad bra det gick!

Jag bestämde mig för att om/när hon vaknar kl 01 så ger jag henne påfyllning och vid övriga uppvaknanden så vagnar jag till ro och söms igen. MEN lilla "grodan" sov och sov och sov och sov ända till kl 04:30 :o då började hon ljuda och böka en aning. Jag lät henne hållas och rätt som det var hör jag hur det brakar till i baken, ett lass baaaaaaaaaaajs i blöjan :shock: Jag blev alldeles konfys ... vad gör jag nu ??? kan ju inte låta henne sova med allt detta stora i baken, tar jag upp henne till skötbordet måste jag ju tända lampan och hon kommer garanterat att vakna till och dessutom vilja ha käk och med käk så dags är jag snart inmålad i det där hörnet igen :roll: Hm, vad göra ??? :idea: Jo, jag mörklade toaletten så mkt som bara möjligt och hämtade den lilla. Hon klagade inte men klippte med ögonen så jag la sonika en liten tvättlapp över hennes ansikte och bytte snabbt snabbt. Snacka rekord i blöjan jisses !!!
Så ner i vagnen igen och nu på mage. Små frågor men inget akut. Vagnade kanske 5 min, protester hela tiden men fortfarane bara små frågor och ganska trött faktiskt. Slutade vagna först försiktigare med vagnen och sedan lite lugnande och till sist med nga skak och sedan stilla. Linnea tystnar och väntar. Ställer efter ngn minut nga trötta frågor: ska det vara så här nu?, ska jag verkligen sova så nu igen och utan tutte? Jag väntar ut henne lite eftersom hon tystnar själv. efter ca 5min börjar jag vagna igen samma som ovan och slutar åter efter ca 5min. Samma frågor ställs igen men otroligt lugnt och nästan självrogivande. 5min går och åter börjar jag vagna. Linnea är helt tyst så strax avslutar jag och hon somnar in gott gott. 10min går och jag vänder henne till sidoläge och lägger mig själv.

Vi sover till 07:30 !!!!!!!!!!!!!!!!

Jag är helt chockad över hur bra det gick :shock: :D . Jag är HELT UTVILAD och ser fram emot nästa natt. En fråga dock. Kan det vara så att den lite trängre mjukliften i vagnen gör att hon sover bättre och att väl tillbaka i spjälsängen om nga nätter kommer att vakna oftare igen?

Kramar till Anna Wahlgren som brinner för alla små barnaliv och dess mammor. Tack för att du är fast och ståndshärdig i detta samhälle av småfamiljsliv där mor och mormors råd inte alltid finns varken nära eller hjälplig längre. Världen och utvecklingen är föränderlig men aldrig småfolkets frågor och krav på mat, stark ledsago och därmed starkt, glatt liv och trygghet.
heltor

Inlägg av heltor »

Hej,
jag "kurade" Liv när hon var riktigt liten, även om det ju inte var fråga om någon regelrätt kur på det stadiet, bara lite hjälp till god sömn.
Vi hade Liv i vagnen tills hon var knappt 4 månader om jag minns rätt och då tyckte hon det var skönt att få lite plats att röra sig på. Man kan ju alltid rulla en bomullsfilt i sängen för att mysa till det.
Glöm bara inte att öva buffning grundligt innan ni flyttar till spjälsäng. Buffningen är lite knepigare att få till och många har därför kvar barnet i vagnen tills ramsan blir aktuell, eller kör med vyssan-lull-fötter, har jag sett. Varning dock för att det senare kan leda till "slentrian-vagning". De är förresten mitt bästa tips, var återhållsam med vagningen. Vi "slet ut" vagningen, vilket var anledningen att vi flyttade till spjälsäng och buffade.
Fortsatt lycka till!
Helena
mamma till Liv 050219 och Buster 080206
cajed
Kontakt:

Inlägg av cajed »

oki doki ... buffövningar på karln nu då :lol:

Tack Helena för tips.
heltor

Inlägg av heltor »

Föresten, minns att det ibland var knepigt att hitta svar på frågor om så små knattar. Har du svårt att få svar på något så kan du alltid skicka ett PM till mig (är inte inne på forumet varje dag men ser ju om jag fått PM på min vanliga mail), så kanske jag vet.
Helena
mamma till Liv 050219 och Buster 080206
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack kära cajed för så varma ord :D Jag blir så lycklig :lol:

"Jag är HELT UTVILAD och ser fram emot nästa natt." Så ska det låta :lol: :lol: :lol:

Spjälsängen kan du "boa" till lite med ett par hoprullade bomullsfiltar och spjälskydd. Kanske en (fast, inte supermjuk) kudde på trekvart också :P

Ramsandet är hon ännu lite för liten för, så strunta i det. Eller ja - du kan förstås småramsa henne när hon somnar som just en godnattramsa - inte som verktyg i stor stil som ska lugna, utan bara som förövning :wink: Den lilla ramsan x2 eller x3 smiter in bakvägen. För framtida bruk :!: Men ta det lugnt och mjukt, och som sagt, egentligen behövs den inte än alls.

Några buffar och en enklare solfjäder kan vara allt som behövs, som lugn och glad markering. Andra ljud i huset sedan! Hög Mozart är inte fel :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
cajed
Kontakt:

Inlägg av cajed »

Hej och Tack Anna,

Jag förstår att ju äldre hon blir ju mer kommer hon att försöka tänja på gränser och försöka överlista oss föräldrar. Det skall de ju göra och jag ser fram emot det.

Har läst igenom alla verktyg och är förberedd om och när hennes frågor kommer ... :D

I natt gick det lika bra som igår natt. Lite bättre t.o.m. Linnéa vaknade lite tidigare denna gång. Kl. 03. Hon bökade och kollade läget och ville inte somna om så jag gick upp la henne på magen och vips så blev hon tyst och sov !!! Ingen vagning här behövdes utan jag gjorde en solfjäder och gick och la mig. Det kom små läten ur vagning men inte mkt inte och sedan sov hon. Efter 10min vände jag henne till sidoläge och så sov vi till 06:45. :lol: happy happy.

Hon får ligga en natt till i vagnen för säkerhets skull sedan skall vi bona om spjälsängen och fortsätta där. Tack för alla goda tips.

Carolina
cajed
Kontakt:

Inlägg av cajed »

Hej igen alla,

Vill bara fortsätta och berätta om vår 3dje natt. DET GÅR STRÅLANDE! Jag är förbluffad ... :lol: Inatt vaknade vi inte alls utan när väckarklockan ringde hoppade jag upp och första tanken var hemsk men när jag såg och hörde henne tryggt snusa sin sömn kunde jag inte sluta titta på henne och var tvungen att sniffa hennes kind och fontanell :) . Linnea skrattade jätte gott när hon sedan vaknade. Happy, happy :D

Ikväll är vi bortbjudna och väl hemma med sovande bebis skall jag bona hennes spjälsäng mysig mysig.

Tack åter igen för en super sajt etc.
/Carolina
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Härligt att du fixar detta så bra! Grattis till hela familjen! :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"