Långa middagsluren - att somna

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lisa S

Långa middagsluren - att somna

Inlägg av Lisa S »

Hej!

Jag har inte direkt kurat min flicka, hon är "inkörd" från början... :D Nu är hon ganska precis sju månader och jag har fått lite besvär med att få henne att somna på eftermiddagen.

Hennes schema ser ut såhär (jag undrar om det inte är dags att revidera det? Sover hon möjligen för mycket eller så?)

07:30 Vaknar (fast hon vaknar egentligen mellan halv sju och sju, men hon väntar på mig utan att bli ledsen.) Tar upp och klär på.
07:45 Välling (ca 150 ml)
07:50-08:10 Ensamlek (vi har precis börjat, jag siktar på en halvtimme)
09:45-10:30 Förmiddagslur
11:30 Gröt (1 dl havregryn+1/2 banan)
13:00-15:00 Eftermiddagslur (det är här insomningsproblemen är)
15:15 Purémål (två stora burkar)
18:45 Bad
19:00 Välling (ca 250 ml)
19:30 Sova natt

Jag började skämma bort henne med att vagna henne till sömns för en tid sedan, för att hon inte somnade själv (inte för att hon var ledsen). Detta endast i vagns-lurarna, dvs på dagen. Att lägga sig för natten har aldrig varit ett problem.

Alltså! Jag slutade med vagningen (för hon blev oftare ledsen innan hon skulle sova, och började också vakna mitt i och "kräva" vagning för att somna), och då blev hon ledsen förstås, vilket ledde till att jag använde ramsa och solfjäder. Då somnade hon bra, på ca 10 minuter. Det tog två tre dagar, sedan var hon inte ledsen mer utan bara glad och pigg och - icke-sovandes :?.

Nu uppstår mitt problem, för nu kan jag ju inte göra någonting alls! :roll: Eller :?:

Jag väntar ut henne, går ut ca var femte minut eller så, lägger henne tillrätta, trycker till över ryggen och går därifrån. Varje gång jag kommer möter hon mig med ett stort flin över hela ansiktet, jätteglad. Hon lägger sig följsamt och stoppar fingrarna i munnen. Ligger stilla medan jag gör solfjäder. Reser sig så fort hon hör mig ramsa (då är jag ju på väg därifrån...) och hänger över barnvagnskanten innan jag är fem meter därifrån. Berättar allt för fåglarna. Därför ramsar jag inte alltid, och ibland ligger hon kvar en liten stund längre, men hon reser sig oftast upp igen.

Idag tog det 45 minuter innan hon somnade:!: Hon låg kvar efter att jag gått ut och lagt henne ner. Ända sen jag slutade vagna henne till sömns har det tagit så lång tid för henne att somna att hon fått kvarten, så även purémålet blir förskjutet. Hon har inga problem att somna på kvällarna, men hon är bra trött vid halv sex. Femminuters är hopplöst, det är underhållning som gäller. Badet gör henne glad. Jag kanske borde spika lurarna senare, men då rubbas all mat och allting. :?:

Alla förslag och tankar emottages mycket tacksamt!

Lisa
Lisa
Love

Inlägg av Love »

Hej Lisa!
Jag hoppas att jag kan hjälpa dig lite med dina frågor.

Om ni har problem med em-luren så tycker jag att du ska senarelägga den en stund. Det är ju bara 2,5 timmar mellan första och andra luren och det kan vara lite för kort så därför är hon inte trött. Jag hade 3 timmar imellan lurana på min dotter när hon var 7 månader.

Pröva och se vad som händer om du lägger henne 13.30 istället. Väck hellre sedan efter 1,5 timmar ifall det blir för tight mellan sista luren och när hon ska sova natt. Snart räcker det ju att hon sover bara 14 timmar så det är kanske dags för en kortare em-lur.

Gällande insomningen så är mitt råd att BACKA! Du ska använda vagning resp. solfjäder då barnet är ledsen. Din dotter är glad! Man behöver inte sova hela tiden däremot så ska man HA FÖRUTSÄTTNINGEN FÖR ATT KUNNA SOVA. Så lägg henne precis som du gör på kvällen och gå ut med ramsan. Ramsa henne sedan bara om hon skulle vara ledsen. Är hon glad och står i sängen och snackar så låt henne göra det. Förmodligen beror det på att hon inte är trött så om du ändrar lite i lurarna så kommer du nog snabbt tillrätta med ert lilla problem.

Lycka till! Rapportera gärna hur det går! :D
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
Lisa S

Inlägg av Lisa S »

Hej Love,

Tack för ditt svar! Du har nog rätt i att hon inte är tillräckligt trött när hon ska sova middag. Av olika skäl har långa luren blivit senarelagd de senaste dagarna och jag tycker nog att det har blivit lite bättre nu! Det är frestande att vagna henne till sömns (det är så mycket spännande saker i och kring vagnen - handtag till liften, sele, mössa...) när man vet att hon behöver det för kvällarna, men jag ska verkligen inte göra det mer. :oops:

Kvällarna har varit faktiskt varit trevligare nu eftersom hon inte varit lika trött. Vi ska nu spika 13:30-14:30, sen får vi se hur länge hon tar sina två timmar.

Jag ska rapportera om ett tag, tack för ditt engagemang! :D
Lisa
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Love :D

:D Antar att du skrev fel, Lisa S och menar 13.30 - 15.30 :?:

Jag tror det nya schemat blir finfint.

Grattis till den så glad liten älskling! Klart utsövd, om man säger :lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar