Jag har inte direkt kurat min flicka, hon är "inkörd" från början...
Hennes schema ser ut såhär (jag undrar om det inte är dags att revidera det? Sover hon möjligen för mycket eller så?)
07:30 Vaknar (fast hon vaknar egentligen mellan halv sju och sju, men hon väntar på mig utan att bli ledsen.) Tar upp och klär på.
07:45 Välling (ca 150 ml)
07:50-08:10 Ensamlek (vi har precis börjat, jag siktar på en halvtimme)
09:45-10:30 Förmiddagslur
11:30 Gröt (1 dl havregryn+1/2 banan)
13:00-15:00 Eftermiddagslur (det är här insomningsproblemen är)
15:15 Purémål (två stora burkar)
18:45 Bad
19:00 Välling (ca 250 ml)
19:30 Sova natt
Jag började skämma bort henne med att vagna henne till sömns för en tid sedan, för att hon inte somnade själv (inte för att hon var ledsen). Detta endast i vagns-lurarna, dvs på dagen. Att lägga sig för natten har aldrig varit ett problem.
Alltså! Jag slutade med vagningen (för hon blev oftare ledsen innan hon skulle sova, och började också vakna mitt i och "kräva" vagning för att somna), och då blev hon ledsen förstås, vilket ledde till att jag använde ramsa och solfjäder. Då somnade hon bra, på ca 10 minuter. Det tog två tre dagar, sedan var hon inte ledsen mer utan bara glad och pigg och - icke-sovandes
Nu uppstår mitt problem, för nu kan jag ju inte göra någonting alls!
Jag väntar ut henne, går ut ca var femte minut eller så, lägger henne tillrätta, trycker till över ryggen och går därifrån. Varje gång jag kommer möter hon mig med ett stort flin över hela ansiktet, jätteglad. Hon lägger sig följsamt och stoppar fingrarna i munnen. Ligger stilla medan jag gör solfjäder. Reser sig så fort hon hör mig ramsa (då är jag ju på väg därifrån...) och hänger över barnvagnskanten innan jag är fem meter därifrån. Berättar allt för fåglarna. Därför ramsar jag inte alltid, och ibland ligger hon kvar en liten stund längre, men hon reser sig oftast upp igen.
Idag tog det 45 minuter innan hon somnade:!: Hon låg kvar efter att jag gått ut och lagt henne ner. Ända sen jag slutade vagna henne till sömns har det tagit så lång tid för henne att somna att hon fått kvarten, så även purémålet blir förskjutet. Hon har inga problem att somna på kvällarna, men hon är bra trött vid halv sex. Femminuters är hopplöst, det är underhållning som gäller. Badet gör henne glad. Jag kanske borde spika lurarna senare, men då rubbas all mat och allting.
Alla förslag och tankar emottages mycket tacksamt!
Lisa