Syskon som delar rum - hur lägger man smidigt??

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Lisa K

Syskon som delar rum - hur lägger man smidigt??

Inlägg av Lisa K »

Hej

Jag hoppas att jag skriver på rätt ställe...

Jag och min man har lite knepigt med att få till kvällarna här hemma. Nätterna fungerar strålande och på morgonen likaså. Barnen delar rum och vi vet inte riktigt hur vi ska göra vid läggning. Vi har provat lite olika alternativ.

- Lägga lillasyster ca 30 min före. Fungerade toppen, tills storebror började trotsa och tjafsa lite vid läggning. Då vaknade hon och var helt FÖRTVIVLAD

- Lägga samtidigt. Funkade bra även fast storebror protesterade lite, lillasyster verkade inte bry sig om ljuden och blev inte ledsen. Men trotsen eskalerade och han började ropa Buuuuuuu mm, högt. För att skrämma henne, och det funkade. Hon gallskrek efter en stund. Jag flyttade ut henne att somna i vårt rum istället. Detta gjorde jag några gånger och antar att jag då förstörde hennes fina insomnings-vana genom att ta upp... :oops: Mitt i 8-månaders ångesten också. Så hon fick svårt att somna utan skrik...

- Nu lägger vi lillasyster i resesäng i vårt rum, gjort en minikur och hon somnar utan ett pip igen :-) Storebror känns det då lättare att handskas med, förklarar att vi pratar/läser/sjunger i soffan innan. Väl i säng får vi vänta tills imorgon om man kommer på mer att säga/sjunga mer osv. Det har blivit mycket mycket bättre! Flera kvällar utan ett pip (ibland känner man att han gärna skulle vilja gnälla, men med glad och rask läggning, ramsa och ut verkar han fattat att det inte är någon idé att ropa). Lillasyster lyfter jag in till sin säng utan problem senare på kvällen.

NU, hur ska vi göra för att få till bra läggningar (vi vill ju såklart lägga henne i sitt rum). Lägga samtidigt låter ju som det enklaste, men blir orolig att storebror ska börja buuuuuua eller sparka i spjälorna, eller vad han nu hittar på för att skrämma henne... Måste tillägga att han i övrigt är en väldigt snäll storebror, de busar och skrattar mycket tillsammans, han säger då och då spontant att han älskar henne :-) och än så länge ingen "svartsjuka".

Någon som har bra tips, eller förslag på bra länkar. Jag har försökt leta lite, men hittar inga exempel på själva läggningen.

Tack på förhand!
Lisa
Mamma till
Cesar, 17 april 2007 Kurad vid 6 mån
Ingrid, 17 jan 2009 SM från början
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.
Jag tycker ni har jobbat trålande hittills. Och jag tycker det känns att ni har fått till attityden av självklarhet när det gäller båda barnen, var och en för sig. Nu gäller det att odla samma attityd för båda samtidigt.

Jag skulle lägga samtidigt (gör så med mina). Ge storebror samma förberedelse som ni gjort tidigare. Man gör allt man ska göra INNAN läggning. När man ligger i sängen så "gör man" imorgon.

Om någon vaknar, eller inte somnar, och behöver lite uppmuntrande tillrop, så skicka in en ramsa i förbifarten. Den går till dem båda och stör inte den som "inte är berörd".

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Lisa K

Inlägg av Lisa K »

Hej

Tack för ditt svar Lotta!

Justering till vintertid har gått strålande så imorgon kväll ska vi lägga barnen samtidigt, i samma rum...

Har bara lite funderingar kring hur andra gör precis vid läggning, speciellt om man är 1 person som ska lägga båda barnen samtidigt.

Jag brukar ju lägga ner, lägga tillrätta, på med täcke och direkt efter det ramsa och ut. Blir ju svårt att göra det på båda samtidigt... Undrar om jag tex lägger ner lillasyster först, då hinner hon tröttna och sätta sig upp eller i värsta fall börja gnälla medan jag lägger ner storebror. Och gör jag tvärtom får jag antagligen protester från honom, det är ramsan på väg ut som brukar sätta stopp på hans antydan till protester...

Som sagt, hur gör alla andra?? :?

//Lisa
Mamma till
Cesar, 17 april 2007 Kurad vid 6 mån
Ingrid, 17 jan 2009 SM från början
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Förvänta dig inte protester!
Nu lägger ju sig Vera själv, eftersom hon är lite större. Men jag brukar lägga Ivar. Bus-gosa lite med honom och sedan gå till Vera och göra samma sak. Det tar 30 sekunder per barn.
Skulle IVar stå upp innan jag är klar, så lägger jag ner honom igen och gör samma sak, fast ännu kortare.

Så skratta och busa med barnen innan de lägger sig coh kanske tom när de ligger, så hinner de inte bli sura och tröttna :D

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Trebarn

Tips!

Inlägg av Trebarn »

Hej!
Här kan jag komma in med ett tips!

Vi lägger tre barn i samma rum, och talar tydligt om så att de äldre vet hur det ska gå till, i vilken ordning vi säger gonatt. (Vi brukar killa dem och busa lite en efter en.) Vi tar med oss lillasyster på killrundan, så hon är med och killar och skrattar med de större, och sen går vi till hennes säng och killar henne och leker titt-ut (så dom andra ser och skrattar från sina sängar).

Det kanske egentligen inte förespråkas att man busar i sängen, som ett skrattet till gonattet. (Förmodligen inte). Man kan ju ha vilken ritual man vill, men vad jag menar är alltså att det går lättare om man förbereder de äldre på VAD man tänker göra och när, i vilken ordning och vad som blir sista ordet innan gonatt. ("Och nu ska jag killa lillasyster också och SEN är det dags att sova"). Typ. Då hänger dom med och känner sig inte oförberedda när man släcker och går ut.

Hoppas allt går bra!
Trebarn

(Jobbar på mitt håll just nu i sömntråden "Syskonens väg från bra till bättre sömn")
brorsan 0507
syrran 0703 kurad vid 11 månader
Lillasyrran 0812 vinglig SM från start...
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"