Jag hoppas att jag skriver på rätt ställe...
Jag och min man har lite knepigt med att få till kvällarna här hemma. Nätterna fungerar strålande och på morgonen likaså. Barnen delar rum och vi vet inte riktigt hur vi ska göra vid läggning. Vi har provat lite olika alternativ.
- Lägga lillasyster ca 30 min före. Fungerade toppen, tills storebror började trotsa och tjafsa lite vid läggning. Då vaknade hon och var helt FÖRTVIVLAD
- Lägga samtidigt. Funkade bra även fast storebror protesterade lite, lillasyster verkade inte bry sig om ljuden och blev inte ledsen. Men trotsen eskalerade och han började ropa Buuuuuuu mm, högt. För att skrämma henne, och det funkade. Hon gallskrek efter en stund. Jag flyttade ut henne att somna i vårt rum istället. Detta gjorde jag några gånger och antar att jag då förstörde hennes fina insomnings-vana genom att ta upp...
- Nu lägger vi lillasyster i resesäng i vårt rum, gjort en minikur och hon somnar utan ett pip igen
NU, hur ska vi göra för att få till bra läggningar (vi vill ju såklart lägga henne i sitt rum). Lägga samtidigt låter ju som det enklaste, men blir orolig att storebror ska börja buuuuuua eller sparka i spjälorna, eller vad han nu hittar på för att skrämma henne... Måste tillägga att han i övrigt är en väldigt snäll storebror, de busar och skrattar mycket tillsammans, han säger då och då spontant att han älskar henne
Någon som har bra tips, eller förslag på bra länkar. Jag har försökt leta lite, men hittar inga exempel på själva läggningen.
Tack på förhand!
Lisa