Vad duktig och resolut du var som såg till att ni fick hjälp! Folk i allmänhet har mycket vaga råd kring bebisar, det är mycket "individuellt", "olika", "fritt" hit och dit. Men märkligt nog

...när man sedan själv tagit sig på fötter och känner sig bekväm i en filosofi (läs AW) DÅ blir människor helt plötsligt väldigt tvärsäkra på sin sak och kommer med mycket fasta råd och åsikter!

Då kommer det förebråelser mest hela tiden om hur man kan väcka när de sover så sött, om att man låter dem smaka på sand etc.
Hoppas att mina synpunkter nedan kan vara till någon hjälp! Välkommen hit förresten!
NancyDrew skrev:
Vi har börjat lite med Standardmodellen och även beställt boken ”Sova hela natten” samt ett andningslarm. Innan vi sätter igång på allvar skulle vi behöva lite hjälp. Kanske finns svaren i Annas böcker men jag har lite svårt att tolka hur jag skall göra.
Du har börjat i helt rätt ände! Boken är kanon, den är lättläst och du kommer att ha stor glädje/nytta av den. Standardmodellen och magläge (med larmet) ger grunden för nattsömnen annars är det dömt att misslyckas. Jag skulle inte "börja lite" med Standardmodellen utan börja MYCKET med den. Om du med lite menar att du inte har modellen 2 tim mål 2 tim sömn så är det okej men "taktiken" kring matningen bör du införa OMG (bröst 1 - Rap - bröst 1 - Umgänge/byte/gos - bröst 2 - rap - trugning

= totalt 1,5 timme)
Ha det som mål men det är HELT OKEJ att t ex ha 1-1,5 tim mål och 1,5-2 tim sömn nu när ni börjat vänja in er mot 3 timmarsintervall med maten. Utöka sedan efterhand och det kan få ta rätt lång tid faktiskt. Huvudsaken att ni har struktur på dagen och samma rutiner.
Vår son var lite (v 35) prematur och vi satte inte schemat förrän vid 4 mån ålder (okorr) men han var väldigt regelbunden ändå med bestämd tid (3 tim) mellan målen. Vi fick den rekommendationen redan på BB för att hålla hans blodsocker i balans (kunde bli lite darrig annars) och det funkade super. Han var som en liten skalman.

Vi körde alltså 1,5+1,5 förutom på natten då han fick en nattslurk vid 22/23-tiden och sedan sov till 04.30. Vargtimmesmålet fick JAG kämpa med ett tag.

Jag inbillade mig att han var hungrig nämligen.
NancyDrew skrev:
Massa frågor som jag hoppas ni orkar svara på
1.Leia sover i spjälsäng i vårt rum. Vi bor i en tvåa och har inte möjlighet att ge henne eget rum ännu. Är det ens möjligt att genomföra programmet SHN fullt ut
Ja, det går fint om ni skärmar av ordentligt från golv till tak. Det ska vara VÄLDIGT mörkt i rummet. Personligen tycker jag att det blev lite trist miljö i sovrummet (vi reparerade sonens rum m.fl. det första halvåret) med mycket tassande, inget läsande med sänglampa etc. Men har man inte fler än ett rum, vad gör man?
NancyDrew skrev:
2.Leias ålder är svår att beräkna. Skall vi räkna henne som fyra eller två månader
Ni ska räkna henne som två månader. Lyssna sedan på er intuition, ni kommer själva att märka när "åldersskillnaderna" planas ut. Alltså ska hon sova 15,5-16 tim per dygn med 8-9 tim natt som mål. Efter 6 mån ålder tycker inte jag att våra 5 veckor märktes av i några sammanhang.
NancyDrew skrev:
3.Vi har försökt öka mängden mat per tillfälle för att hon skall kunna sova mer på natten men det har inte lyckats. Förslag
Mata enligt standardmodellen! Det ska i så mycket mat som det bara går, truga och truga. Ammar du? Om du skulle känna att mjölken inte räcker till (det kommer perioder) så finns tillägg. Vi har t ex gett NAN, det har aldrig varit några problem med mage eller annat.
Apropå mage så känner du nog till att prematurer kan vara lite känsligare just gällande magen eftersom de inte är riktigt färdigutvecklade ännu. Simon hade 2-3 veckor när han hade lite kramper och vi gav Minifom (receptfritt på Apoteket) som hjälp för att rapa/fisa. Jag tänkte aldrig "kolik" (eftersom jag läst AW) utan mer "magen är ju inte riktigt färdig, behöver tid att vänja sig" typ.

Alltså matade vi bara på så mycket som det gick i och jag lovar att de första 6 månaderna hade vi nästan inte ett enda missnöjespip i det här huset. Mat ger lugn, sömn och tillfredsställelse. Ibland kanske man mår lite tjuvtjockt för att man ätit lite för mycket, men överskottet kommer ut i endera änden som Anna brukar säga.
Tänk också på att "fylla på" de gånger som det blir större kräkningar pga t ex en underliggande rap. Mat, mat, mat! Det är lösningen till det mesta.
NancyDrew skrev:
4.Hur många timmar är det rimligt att hon sover i ett sträck utan mat

(som mest har det hittills gått sex timmar men vanligast är fem)
6 timmar är jättebra! Var nöjd med det, se det som framsteg och steg på väg mot 8 och sedan 9...Det kommer i takt med att ni får ordning på standardmodellen. Jag lovar!
NancyDrew skrev:
5.Vid 04 varje morgon vaknar hon och vill ha mat igen. Jag vaggar henne då i famnen till morgonmålet kl 6 och det håller ju inte i längden. Är det detta som är ”vargtimman”

Går det att ändra på
Varför i hela friden vaggar du henne i famnen?

Nej, här krävs beslutsamhet! När du känner att ni har fått ordning på matningen under dagen, en kväll när du är fast övertygad om att hon verkligen har ätit JÄTTEBRA idag och är så mätt som hon kan vara vid t ex 20-tiden efter badet. Lägg henne då att sova för natten men planera för en nattslurk i sömnen vid 23-tiden för att DU har bestämt det. Ta upp, även om hon sover, lägg till bröstet (om du nu ammar) och mata på. Det ska helst vara mörkt och tyst, inget prat. Hon ska helst äta i dvala. När du matat klart lägger du henne för att fortsätta sin nästan oavbrutna sömn. Ha siktet inställt på 6 timmar natt, alltså ett vargtimmesmål vid 5. Om hon vaknar så vagnar du, INTE vaggar i famnen. Sedan sträcker du bara ut tiden, fram till kl 7 när ni har MORGON, låt nattslurken vid 23 hänga kvar. Det kan krävas lite jobb vid vargtimmen, men det mesta ligger hos dig/er. På detta sätt får ni enklast ihop "en riktig natt" framöver.
NancyDrew skrev:
6.När jag ”vagnar” till ex förmiddagsluren så vaknar hon efter 20 eller 45 min. Då jag vagnar henne för att somna om börjar hon istället gallskrika, högre och mer hjärtskärande ju mer jag vagnar. Vad gör jag för fel

Hur länge skall det ta som max? (tolkar det som 20 min i Barnaboken men har läst två minuter på forumet)
Du ska vagna för att förhindra en olycka (som om vagnen var på väg utför ett stup)

Du kommer att se på DVD:n när du får boken. Skjut vagnen en ärmlängd ifrån dig och KNYCK till på tillbakavägen. Om lillan åker framåt i vagnen - BRA! (du kan rulla en mjuk filt uppe vid huvudändan). Hon ska tystna inom 1-2 minuter. Om hon inte gör det vagnar du inte tillräckligt resolut eller så kanske du vagnar henne på rygg?

Det brukar inte uppskattas...
Kanske vaknar hon för att hon är för trött för att äta rejält där vid 7-tiden, alltså av lite hunger? De flesta småttingar har svårt att vara vakna länge första passet. Sikta på 1,5 timme först och förläng efterhand.
NancyDrew skrev:
7. Det är nästan omöjligt att hålla henne vaken två timmar i samband med måltiderna. Hur långt skall jag gå för att hålla henne vaken? Är det viktigt att hon är helt vaken hela passet

(anar nog svaret egentligen men det är svårt...)
Det viktiga är att ni inte är för otåliga och inte för angelägna att nå totalt facit per omgående (kanske aldrig). Om hon bara klarar 1,5 timme till en början - kör på det! Vi är ute efter struktur och förutsägelse av dagen och inte för tätt mellan måltiderna. Det är helt okej med lite variation av facit med målet framför ögonen!

Och det är ju hursomhelst stor skillnad jmf med innan - till hennes fördel! =D>
NancyDrew skrev:
8.Är det för tidigt att genomföra kuren nästa helg (runt 22/10)

Borde vi kanske börja med att få ihop mer än 5 tim sammanhängande sömn först ("trenätterskuren")? Tycker att Leia skulle kunna klara det nu oavsett om man tänker henne som 2 eller 4 månader.
Eftersom vi körde Barnaboken redan från graviditeten så har vi inte behövt kura. Det viktigaste är att ni börjat nå er form av standardmodell skulle jag tro. FÖRUTOM att ni är PÅLÄSTA till tänderna! Ni ska kunna svara hur ni ska göra i olika situationer om man frågar er i sömnen!

När ni är säkra och beslutsamma så blir hon lättad och kommer att sova som en stock - om hon är proppmätt.
NancyDrew skrev:
9.Kan man blanda vagning och buffning

Gör vi fel som testar vagning redan? "Förstör" vi effekten av det?
Det är alltid fel att "testa"

Öva upp buffningen på er själva så som Anna beskriver. Ni kommer att ha hjälp av DVD:n även här. Man kan använda sig av både vagning och buffning parallellt, det viktigaste är att man har övat upp tekniken - innan. Personligen tycker jag ju att vagning och buffning kräver magläge, men jag har läst här på forumet att det finns sidvarianter.

Jag vet att jag varit lite generös med med matningstiden 1,5 tim för hon bör snart ned till att äta inom 1 timme. Här har Anna skrivit om matningstider.
http://www.annawahlgren.com/phpBB2/view ... highlight=
Men jag tänker att det viktigaste är att hon nu kommer in i en rutin där hon får korn på att prinsessor ska äta sig ordentligt mätt när målet serveras. När hon äter fint, blir proppmätt och sover bättre och bättre så kan du ju dra ned matningstiden (och utöka sovtiden)

När ni är ute och går med vagnen; AW brukar rekommendera att man stannar till när barnet somnar, för barn som är i kuren. De har nämligen en tendens att vakna så snart något inte är som det var när de slog igen sina ögon. Stanna till, stå och titta på omgivningen en stund, och gå sedan vidare.

Försök tidigarelägga kvällsmålet efter badet. 21-22 är sent. Ge i stället nattslurken i sömnen som jag beskrivit. Det är mitt tips. På detta sätt kommer det att bli minst förändringar när ni väl ska sova 10,11 och kanske 12 timmar natt (beroende på vad ni föräldrar väljer)!

02-målet är inte alls "omöjligt" att bli av med. [-X Särskilt inte när ni ger en slurk vid 23. Sista målet ni plockar bort kommer att vara vargtimmesmålet (4-5).

Tänk på att inte fastna i vagnandet. Du ska "inte-vagna" längre tid än du vagnar om du förstår. Alltså vagnar du 1 minut ska det gå längre tid än 1 minut när vagnen står stilla.

Läs mer här på sidan också! AW (och andra) har skrivit så mycket läsvärt.
Hoppas att det inte blev för långt.

Lycka till nu - med både standardmodellen och SHN-boken/DVD:n!