Hjälp mig göra rätt med ramsan.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

God förmiddag! :D

Ja, då var det som jag trodde då. Men det känns ju lite hemskt att itne låta henne sova liksom. Men förmodligen vänjer hon sig snart :P

Men.. en fråga till. Min lilla tös är sååå hungrig vid kl. 10.
Så här äter hon:

6:00 Ammas - massor
ca 8 Frukost - äter massor då oxå, gröt, bröd frukt m.m
11:00 Lunch
14:00 Mellanmål
17:00 Middag
18:00 Nattslurk

Men vid 10-tiden är hon såå hungrig och då har hon ändå ätit massa innan. Hon gråter och gråter tills jag ger efter och ger henne något att äta - ammar henne brukar det oftast bli. Majskrokar fungerar lite, men det märks tydligt att hon är mer hungrig än så.
Sen får hon ju sin lunch vid 11 och då äter hon duktigt iaf.
Hur ska jag göra? :?:
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Vad härligt med sådan aptit! Det har jag aldrig fått uppleva med mina. Går det att späcka maten med mer energi? Har du extra fett i maten? Vad äter hon till de andra måltiderna, lunch och middag? Tänker att allt hänger ihop.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej Emma!

Så här kan ett vanligt dagsintag av mat se ut:

6:00 Ammar båda brösten, trugar - ammar lite till. Tills dess att Freja ör proppfull med mjölk :P

ca 8:00 En portion gröt (fabriksgröt från HIPP dock, då vi vill ha extra järnet) en halv - en smörgås med smör och färskost, pytte lite naturell yoghurt bara för att hon ska vänlja sig vid smaken + frukt! Så där äter hon reält!

10:00 Tösen superhungrig så hon får 3-4 majskrokar vilket naturligtvis inte räcker :P Så jag ammar henne lite - ett "halvt" bröst :P Bara så hon ska bli nöjd för stunden.

11:00 Lunch. En burk med mat som jag själv gjort och fryst in - 2 dl mat. Tex. lamm, pasta, morot och ärtor. + Katrinplommonpuré - en burk! Hon älskar det! :D

14:00 Mellanmål. Ibland får hon gröt och ibland välling + liten macka och frukt

17:00 Middag - En sån där burk mat igen + katrinplommon, en halv burk. Ibland händer det att Freja får av vår mat om den passar och ibland får hon gröt istället.

18:00 Bröstmjölk fast ur flaska. (lättare att truga ner med flaska :P) ca 1,5 dl.

Såå... jag vet inte... :? :?:
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Vet du, jag blir alldeles full i skratt när jag läser. Så här mycket äter min lille typ på en hel vecka. Närå, nu skojar jag lite men OJ en sån aptit! Känner att min erfarenhet av just detta (som jag måste se som en enorm fördel) är begränsad men jag tänker lite med dig om det kan vara till någon hjälp. Är det dags att börja introducera lite välling kanske som komplement till amningen?

Vi på forumet brukar ju rekommendera att man glesar ut måltiderna så att de hinner få upp aptiten men det verkar inte riktigt aktuellt för dig. Men det är många som beskriver att halvårsbebisar börjar äta astronomiska mängder så du har väl haft tur att få en sån. Så kanske ändå att man ser till att ha fasta måltider på vanliga tider och inte har två mellanmål mellan frukost och lunch som ni har nu, även om hon äter mycket som det är så kanske hon kan få i sig ännu mer vid varje måltid.

Vad tror du?
Kram Emma
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen! :D

IDag hade vi samma "problem" igen. :P Freja var återigen hungrig vid kl 10. Utsvulten snarare! Jag gav hgenne då 1,5 dl bröstmjölk i flaska, bara för att se hur mycket hon skulle äta men - hon åt upp alltihop på några minuter och blev sedan grymt arg för att det var slut :o Jag gav henne itne mer dock utan hon fick vänta till kl 11, lunchen. Även den slukade hon i en hast :P Men efter lunchen var hon faktiskt nöjd.

Ja.. jag vet att jag itne borde ha två mellanmål mellan första målet och lunchen men då hon vaknar är hon utsvulten - hon stortjuter om hon inte får komma till bröstet med en gång hon blir upptagen ur sängen. Det är itne ens värt att försöka byta blöja först. :? På morgonen har jag mycket mjölk - massor av mjölk och hon äter och äter tills dess att det är "slut" Då är hon nöjd... en stund. Vid 8-tiden äter ju sambon och jag frukost och då får hon sitta med. Till en början fick hon bara pilla i sig lite bröd då vi åt men vi märkte snabbt att det inte räckte. Hon blev så arg om hon itne fick mer - mycket mer :P Så vi började ge henne gröt och frukt oxå, då vart hon nöjd... tja.. till kl 10.
Det känns svårt att proppa i henne mer mat då hon äter, för hon äter ju massor redan! Och kompletera med välling på morgonen känns ju lite dumt, eftersom jag har så mycket mjölk och hon äter tills hon storknar. Dessutom föredrar hon att dia och jag tycker det är mysigt - och bra.
På eftermiddagen äter hon dock mer "normalt" och kan lätt vänta tålmodigt mellan målen.
Det känns som om hon skulle äta igen det hon inte fick på natten på morgonen. Innan vi började kura så sov hon ju vid mitt bröst och åt jämt nattetid. Dumt - jag vet... :?
Men är det så "farligt" om hon får två mellanmål mellan amningen och lunchen? Det förstör ju inte aptiten uppenbarligen. :P Förmodligen kommer det väl bara vara så ett tag. Hon kasnke har en ökningsperiod nu? Eller? :?:

Men nu måste jag bara berätta en annan grej! :D
Idag vaknade Freja 5:40 vilket jag ju itne gick med på så hon somnade om och vaknade igen vid 6 - Duktig tjej :wink:
Sen gick vi ut med henne vid strax efter 8 och hon somnade på två minuter och sov 45 minuter - vi fick väcka henne :shock:
Därefter vid 11:30 la jag tjejen i sängen för lur 2. Hon somnade på 2 minuter igen och sov drygt en timme. Inte tillräckligt enligt mej, så jag ramswade - två gånger och hgon somnade om. Sen fick jag väcka henne igen efter att hon sovit två timmar sammanlagt :shock:
Senare valde jag att gå ut med henne för att handla. Jag tänkte att jag skulle vara tillbaka lagom till 16 för lur 3, vilket jag naturligtvis inte hann. 16:05 var vi ute ur butiken. Attans tänkte jag men valde att testa om hon itne kunde somna i vagnen, trots att det inte var "vagntid". Jag sa till Freja att "nu ska du sova" och la henne ner i vagnen. Hon gnydde lite men som tur var hade jag Gosan med mig (henes sov-snutte) så när hon fick den så tystnade hon och somnade! :shock: :shock: :shock: Efter 45 minuter fick jag återigen väcka henne :!: :!: :!:

OTROLIGT!
Jag fattar ingenting. Hur kunde det bli så här... :D :D :D :sleep:
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej och grattis! Vad roligt för er och vad bra ni jobbat på tillsammans! Så himla härligt när allt bara flyter på . Ni närmar er Njutningen minsann :D . Det verkar ju inte vara något som helst problem för er att ha det där extra mellanmålet så kör på det så länge hon äter så otroligt bra resten av dagen. Vilken härlig tjej ni verkar ha!

Kram Emma
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hellu på er!
Nu är vi tillbaka igen med ett litet problem.. Hmm Det gäller maten.
Hon har ju ätit så uktigt innan, lillfisen, men nu går det sämre. Vi har tagit bort det där extra mellanmålet på förmiddagen eftersom det började påverka lunchen. Men lill-tösen är så trött när det är dags för lnh så hon oftast brister i gråt när hon ska äta. Det märks tydligt att hon tycker det är jobbigt att äta då hon är så trött. Samtidigt känns det fel att lägga lunchen tidigare.

Ja.. så här ser schemat ut:

6:00 Upp - amma, dock rätt lite, eftersom Freja börjat ta avstånd från amningen :( Därefter ensamlek, dock på golvet.

7:00 Frukost med familjen

Ca.8-9 vila 45 min

11:00 Lunch

11:30-13:30 Vila 2 timmar, men Freja kan LÄTT sova 3 timmar om hon får...

14:00 Mellanmål (Oftast välling, eller gröt)

16-16:45 Vila 45 min

17:00 Middag

18:00 Nattslurk

Men som sagt, vid lunch-dags är hon såå trött att det omöjligen går att få ner ens i närheten av den mängd mat som hon brukade äta... Det jag har gjort nu är att jag lagt vällingen innan lunchvilan. Hon får en flaska, utan gråt vilken hon slukar i ett nafs. Sen somnar hon gott och sover lääänge, tills jg väcker henne. Men hon skulle kunna sova mycket längre, om hon fick. Sen när hon kommer upp får hon sin "lunch" och då lukas den i ett nafs. Visserligen blir det tätt mellan "unchen" och middagen, men det verkar fungera.

Har ni tips på hur vi annars kan göra?
Kram
nilam

Inlägg av nilam »

Fortsätt som ni gör, det fungerar ju för ER och det är det viktigaste :wink:
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

God kväller!

Jag förstår om flera av Er börjar tycka att jag börjar bli jobbig nu med alla frågor, men vissa delar är så svåra och jag har så dåligt förtroende för mitt eget omdömme. Jag antar att det beror lite på min barndom. Min mor var hemsk och det är det mildaste uttrycket och jag vill verkligen inte bli som hon. Jag vill inte behandla min älskade Freja på liknande sätt. Jag antar att det är därför jag har så dålig tillit till mig själv.
Ni får säga till om det blir för jobbigt.

De senaste dagarna, veckan har bara gått sämre och sämre.... Jag vet itne riktigt vad som gått på tok. Nätterna som inna gått "felfria" har nu börjat strula igen. Hon vaknar flera gånger varje natt och har så svårt att somna på kvällen. Hon gråter länge så hon blir riktigt svett. Jag ramsar men ramsan når inte fram alls, jag buffar, solfjädrar, men det hjälper inte heller. Det är itne lätt nu alltså...
Dessutom har Freja fått för sig att använda sin "Gosan" snutte-filt-gosedjur (sitter ihop) som napp. Hon tar en av djurets tassar i munnen och vill helst inte sova utan den. Ibland vaknar hon och blir så arg/ledsen för att hon inte hittar Gosan. Oftast fungerar det att gå in till henne och leta rätt på Gosan och hon somnar om, så så har jag gjort... från början behövdes inte det, utan hon somnade om utan Gosan. Jag vet inte riktigt hur det blev så här och undrar hur jag ska gå till väga nu?!

Jag vill ju inte helst ta ifrån henne Gosan då dt är hennes trygghet ju... klurigt...
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Det är jag igen :P

Jag har precis själv hittat felet till mitt problem. Jag tittade över schemat, vilket har fungerat så bra innan så jag har inte ens reflekterat över att Freja har blivit två månader äldre än hon var då vi började kura. Jag hade schemalagt 15,5 timmars sömn /dygn. Klart hon börjar att protestera. :P

Jag hittade ett annat ämne här där Anna Wahlgren hade gjort så bra schemaförslag! :D
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14303
och där fann jag svaret.

Men jag undrar över.
så här ser sömnen ut nu.
18-6 sova natt
lur 1 - 45 min
lur 2 - 2 tim
lur 3 - 45 min

och detta fungerar ju inte. :!:
Jag tänkte korta ned sista luren till 20 min, men ska jag korta ned 2-timmarsluren till 1,5 timmar eller första luren till 20 min? När jag granskade Annas schemaförslag så hade hon 45min, 1,5tim, 20min. Så det kanske är så jag borde göra? :?:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Gör det som passar er och Freja bäst. :wink:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Tack för svar :D

Då kortat jag den mittersta till 1,5 timmar. För då Freja blir så pass stor att hon bara ska ha en lur kan man väl förlänga den till 2 timmar igen? :)

Kram
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

När hon blir så stor och om ni fortfarande har 12 timmar natt så kommer hon troligen bara behöva 1,5 timmar mitt på dagen. Men man kan absolut ge förutsättningar för 2 timmar om det behövs någon gång. Så gör vi och det funkar jättebra. 8)

Kram
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Nu är jag tillbaka igen!

Här har det gått bra, förvånansvärt bra men nu är vi i behov att ändra om schemat igen då Freja hunnit bli 8,5 månader!

Såhär sover hon nu (eller borde sova):

18-06 natt
8-8:45 vila
11:30-13:00 vila
15:30-15:50 Vila

Men hon har börjat krångla igen, så jag antar att det är dags för färre sovtimmar nu.

Jag skulle behöva lite förslag på hur jag ska lägga om sovtiderna. Är det för tidigt att ta bort den sista vilan och alltså bara ha två vilor per dag?

Bianca
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tror att det mesta löser sig om du plockar bort sista luren, helt enkelt! :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"