Hej igen!
Kattklo: Jag har börjat experimentera med att inte bara försöka bekräfta att det är OK att bli "inte glad" utan också försöka säga: Du blev missnöjd, Du blev ledsen, Du blev arg etc. Får se hur det går. :-k
Annars kan jag rapportera att:
Kissolyckorna
inte verkar
vara trots utan bara en aspekt av den omtumlande förändringsfasen.

Det händer betydligt mer olyckor nu än bara för någon vecka sedan, men de verkar verkligen vara just olyckor. Igår kväll, t ex, gick Storasyster mycket ordentligt och på eget initiativ och hämtade sin potta. Hon stod och kämpade med att dra ned byxorna så jag frågade om hon ville ha hjälp, men det ville hon inte. Sedan kom kisset några sekunder tidigare än optimalt, när hon hade lyckats med byxorna och höll på att sätta sig ned.... Så lite hamnade ju i alla fall i pottan!
Jag kan också rapportera att:
Bebbo = Gnällo
inte gäller så värst ofta, och att det här med den aktiva sociala delaktigheten håller på att ge sig.

Vi har ju gjort så gott vi kunnat - ibland bättre och ibland sämre - för att ta honom i bruk innan också, men det har oftast blivit rätt krystat.

Men i morse var han till riktig, rejäl hjälp med att sortera smutstvätt, och hjälpte mycket aktivt och engagerat till med att lägga tvätten i tvättkorgen (ett svårt uppdrag för det är en hög modell så han måste ställa sig upp varje gång han ville lägga något i den

). Storasyster blev inspirerad och gav sig på en egen tvätthög, och jag tänkte: JAAAA!

Det är ju hit vi vill komma! Detta är teamwork! Sedan highfivade vi allihop varandra ordentligt.
Storasyster hjälpte också Bebbo med hans plocklåda igår, med handen om handen.

Det var fint att se (oftast brukar hon slita klossarna ur händerna på honom istället

) och fyllde även sitt syfte - efter att hon visat med handen om handen kunde han själv lägga en likadan kloss i samma hål. 8)
Till sist kan jag också rapportera att:
Storasyster och projekt inte slåss
går framåt (särskilt för mig själv

). Att tillbringa en vecka med Kusinen var nog inte bara uppbyggligt för Storasyster, utan även för Mamma Chokladkanin.

Jag började t ex inse att det ingår en del buffande och brottande i barns lekar - och att det faktiskt är OK så länge alla inblandade tycker att det är skoj.

Detta har fått mig att slappna av lite när jag iakttar Storasyster med Bebbo - och jag har lagt märke till att det rätt ofta är Bebbo som kryper fram till henne och drar henne i fötterna, klappar henne eller försöker dra henne i håret, under glada och kärleksfulla hoanden. Storasyster har då lärt sig att svara med att pipa Bebbo i magen, kittla honom eller putta undan honom. Och båda fnissar...
Fast linjen mellan kel/lek och bråk är fortfarande fin - rätt var det är tycker hon att han blir för närgången och puttar till honom lite hårdare, så att han faller bakåt och kanske slår i huvudet. Och då blir det förstås inga glada skratt.

Så jag riktar in mig på nu att försöka förebygga dåliga konsekvenser av leken (dvs att Bebbo gör sig illa) men inte själva leken - eftersom jag äntligen har fattat att det är just en lek.

Och så tänker jag mig att Bebbo blir stadigare med tiden, och att Storasyster blir mer omdömesgill och lär sig skilja på lekfulla puttar och hårda puttar.

Hon förhör sig redan - och jag försökte förklara, mot bättre vetande.

Avslutade min harang med: Förstår du? Nej, svarade hon (förstås). Så jag skylde över det hela med att säga: Det gör inget, jag visar och förklarar fler gånger.

8)