I'm back!
Det mesta har funkat helt okej sen sist. Vi har lite åttamånadersångest kvar, var som värst för ett par veckor sen, nu är det bara lite smågnöligt. Hoppas det är över snart.
I alla fall så har dagsömnen börjat likna mer ett krig än en skön vila från alla intryck. Kortluren på förmiddagen sover hon bra faktiskt, när hon väl somnat. Hon klättrar runt och kikar upp och flinar och verkar inte vilja somna riktigt så det är ett evigt tillrättaläggande, solfjädrande och vagnande. Men som sagt, har hon väl somnat brukar jag oftast få väcka henne. Långluren är betydligt värre. När hon ska somna är det samma procedur som på förmiddagen (som brukar ta bortåt 10-20 minuter båda gångerna) och sen har vi fått en otroligt envis 45-minutersskarv med samma procedur som vid läggningen. Inte är det roligt, varken för oss eller lilltjejen. Men vad ska vi göra åt det? (Fick jag bestämma skulle det bara vara att lägga ner henne säga nån liten ramsa och gå därifrån men jag vågar inte lämna henne vaken eftersom hon mycket väl kan klättra ur vagnen...)
Så här ser rutinerna ut nu:
08.00 godmorgon, välling 220ml
10.00 sova 20-30 min (men hon somnar ju senare, runt 10.15 kanske...)
11.30 ca lunch, en barnmatsburk + lite frukt/smörgåsrån
13.30 sova 1,5 timma
ca 15.30-16.00 middag, lika mycket som lunchen
18.00 mindre mellanmål med frukt el dyl
19.45 välling 220ml
20.00 godnatt
Får hon för lite mat? Är det därför hon sover så dåligt? Eller är det dags att byta till bara en lur?
Och på tal om ramsa (som vi försökte införa för ett tag sen utan att lyckas) kan man få några tips om det någonstans? I BB eller på forumet? Jag behöver konkreta råd känner jag. Visste inte när jag kunde börja använda ramsan som verktyg så det rann ut i sanden sist...
(Kan säga att hennes dåliga sömn påverkar mig rätt ordentligt just nu eftersom jag är nygravid med ett litet syskon och därmed extremt trött. Jag behöver också vila mitt på dagen! Det tär på tålamodet att vara så trött och jag är rädd att det kommer börja gå ut över Tuva om vi inte får ordning på rutinerna snart...)
Förlänga nattsömnen
Hej!
Schemat ser bra ut, jag skulle nog rekommendera att hon får mat lite mer innan hon ska sova, kanske mat runt ca 12 och sova ca 13? Om hon orkar vakenpasset på eftermiddagen. Sen har jag mellis efter långluren och middag senare men det beror ju på vad som funkar bäst för er.
Dina frågor:
Nej jag tycker hon får bra med mat. Tänk frukost, lunch, mellis, middag och nattslurk.
Det är ovanligt att man byter till en lur redan nu, de flesta byter till en runt ett år.
Visst kan du införa ramsa nu! Tillrättalägg och gå med ramsan. Lyssna av hur hon låter, behöver hon hjälp så kan du vagna eller buffa lugn, gå sedan med ramsan igen. Kanske dags att flytta över till säng under "minikuren" om hon rör sig mycket? Sedan är det dags att backa och jobba in ramsan. Dvs du ramsar mer och buffar/vagnar mindre.
Kram
Schemat ser bra ut, jag skulle nog rekommendera att hon får mat lite mer innan hon ska sova, kanske mat runt ca 12 och sova ca 13? Om hon orkar vakenpasset på eftermiddagen. Sen har jag mellis efter långluren och middag senare men det beror ju på vad som funkar bäst för er.
Dina frågor:
Och det kan du fixa! :thumbsup:Fick jag bestämma skulle det bara vara att lägga ner henne säga nån liten ramsa och gå därifrån
Kram
Mamma till solstrålen Elsa
född okt -07
och livsnjutaren Ellen
född april -11
och livsnjutaren Ellen
Tack för svar!
Problemet är att jag tycker det verkar som att hon är för pigg för att sova kl 13. Brukade lägga henne vid den tiden förut men då var det ännu svårare att söva henne. Och grejen är ju att hon inte är ledsen. Bara vaken. Sätter sig upp på knä och tittar runt, kastar ner snuttefilten, ställer sig upp med suffletten som stöd (risky!!) osv. Och säger jag nåt tittar hon bara på mig och flinar. Därför har jag tvekat med ramsan...
Och det var också för att hon verkade för pigg för att sova som jag tänkte att det kunde vara bra med bara en längre lur typ 12-14, men det kanske är feltänkt...
Angående maten så kan hade vi omvänd ordning på mellis och middag för ett tag sen men det funkade inte så vi bytte och då blev det bättre, så det behåller vi nog
Problemet är att jag tycker det verkar som att hon är för pigg för att sova kl 13. Brukade lägga henne vid den tiden förut men då var det ännu svårare att söva henne. Och grejen är ju att hon inte är ledsen. Bara vaken. Sätter sig upp på knä och tittar runt, kastar ner snuttefilten, ställer sig upp med suffletten som stöd (risky!!) osv. Och säger jag nåt tittar hon bara på mig och flinar. Därför har jag tvekat med ramsan...
Och det var också för att hon verkade för pigg för att sova som jag tänkte att det kunde vara bra med bara en längre lur typ 12-14, men det kanske är feltänkt...
Angående maten så kan hade vi omvänd ordning på mellis och middag för ett tag sen men det funkade inte så vi bytte och då blev det bättre, så det behåller vi nog
Tuva 081001 Vinglig men framgångsrik SM från början
Alvin 100218 SM-ad från början men inte lika framgångsrikt...
-
chokladkaninen
Hej Kristin! 
Jag tycker också att det verkar som att du öververktygar lite. Hon är ju stor nu, och kan somna själv.
Som Bluna föreslår skulle jag lägga henne i sängen istället, så att du vet att inget farligt kan hända, och sedan gäller så lite trafik som möjligt och så lyssna.
Leker och tränar hon? OK, i så fall - du erbjuder möjligheten att sova men kan ju inte sova åt henne. Ta konsekvent upp henne när sovtiden är slut så att hon inte kompenserar förlorad sovtid.
Är hon arg? OK, det får man vara. Men om man fastnar i sin ilska kan du ramsa utanför rummet (välj helt enkelt din ramsa och säg den när du går ut, sedan säger du den utanför rummet ifall hon behöver påminnas - på tre dagar har hon lärt sig den och vet vad den betyder, det är inte svårare än så!
)
Är hon ledsen och vill ha hjälp? Då hjälper du förstås till. Men det är det enda tillfället då du har något att göra i hennes rum! Gå in och lägg till rätta, solfjädra eller buffa några tag och ramsa sedan genast ut, lugnt och betryggande.
Håll dessa insatser till ett minimum. Den standard du sätter nu kommer du att få förhålla dig till sedan så både du och hon har allt att vinna på att hon tar hand om sin insomning själv. 
Min Bebbo är lika gammal som din flicka och sover fortfarande 12-45-1,5-20, vilket fungerar bra. Jag tänker ta bort 20-minluren och senarelägga lunchluren snart men har ännu inte kommit till skott. Vad händer om du låter morgonluren bli lite längre (45 min)? Andra saker att tänka på är förstås social delaktighet och mat mat mat. Liksom Bebbo är hon kanske intresserad av att sitta med vid bordet och plocka med maten ni äter?
Jag tycker också att det verkar som att du öververktygar lite. Hon är ju stor nu, och kan somna själv.
Min Bebbo är lika gammal som din flicka och sover fortfarande 12-45-1,5-20, vilket fungerar bra. Jag tänker ta bort 20-minluren och senarelägga lunchluren snart men har ännu inte kommit till skott. Vad händer om du låter morgonluren bli lite längre (45 min)? Andra saker att tänka på är förstås social delaktighet och mat mat mat. Liksom Bebbo är hon kanske intresserad av att sitta med vid bordet och plocka med maten ni äter?
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
Jo, jag är alldeles övertygad om att jag öververktygar och det ska bort
Hon sov ca 45 min förr men så började hon vakna mitt i långluren så jag tänkte att det kanske var för att hon sov för mycket på förmiddagen så då kortade jag ner. Kan prova att låta henne sova mer imorgon
Så när jag "kurar" henne ska jag alltså lägga henne i sängen (ska det vara mörkt?), ramsa (x4?) och gå ut. Kommer hon inte till ro och somnar så tar jag ändå upp henne när sovtiden är slut? Och om hon vaknar mitt i, ska jag ramsa (x4?) utanför rummet och låta henne somna om själv så länge hon inte är ledsen?
Vad kan vara en bra dagramsa förresten? På natten hade jag tänkt mig "Natti natti, sov så gott" men kan inte komma på nåt bra för dagen....
När detta sen satt sig efter nån vecka kan jag ta ut henne på promenad när hon sover då? När vi är ute nu vaknar hon och kan inte somna om, eftersom hon är så nyfiken och ska titta på allt som händer runt omkring, vilket gör resten av dagen mindre rolig för alla pga övertrötthet.
Visst älskar hon att plocka med maten, vare sig det är vi som äter eller bara hon. Kanske vi ska byta melliset på kvällen mot att hon får plocka med vår mat? Eller kanske komplettera är bättre...
Hon sov ca 45 min förr men så började hon vakna mitt i långluren så jag tänkte att det kanske var för att hon sov för mycket på förmiddagen så då kortade jag ner. Kan prova att låta henne sova mer imorgon
Så när jag "kurar" henne ska jag alltså lägga henne i sängen (ska det vara mörkt?), ramsa (x4?) och gå ut. Kommer hon inte till ro och somnar så tar jag ändå upp henne när sovtiden är slut? Och om hon vaknar mitt i, ska jag ramsa (x4?) utanför rummet och låta henne somna om själv så länge hon inte är ledsen?
Vad kan vara en bra dagramsa förresten? På natten hade jag tänkt mig "Natti natti, sov så gott" men kan inte komma på nåt bra för dagen....
När detta sen satt sig efter nån vecka kan jag ta ut henne på promenad när hon sover då? När vi är ute nu vaknar hon och kan inte somna om, eftersom hon är så nyfiken och ska titta på allt som händer runt omkring, vilket gör resten av dagen mindre rolig för alla pga övertrötthet.
Visst älskar hon att plocka med maten, vare sig det är vi som äter eller bara hon. Kanske vi ska byta melliset på kvällen mot att hon får plocka med vår mat? Eller kanske komplettera är bättre...
Tuva 081001 Vinglig men framgångsrik SM från början
-
ElinN
hej!
Vi har mörkt vid alla lurar, tycker det funkar bäst. Sen kan man ju ha ljusare ju säkrare sovare dom blir! Om man har en liten som har svårt att komma till ro hjälper mörkret till att stänga ute alla spännande synintryck.
Jag skulle inte ramsa på dagen om hon vaknar till, låt henne försöka själv! Ramsa VID BEHOV. Chokladkanininen beskriver så bra ovan!
Som dagramsa har vi "Vila nu och sov så gott".
Om ni kan gå ut på promenad eller kan du bara svara på själv!
Jag kan väl erkänna att min lilla inte sovit i vagnen på månader... Insomningen tog så lång tid och sovpassen blev korta. Men i sängen, i sitt mörka rum, sover hon hur länge som helst (jag menar det
)!
Vår tjej, som är på dagen lika gammal som din minsting, sitter med oss och plockar av vår mat vid middagen. Hon älskar det! ALLT från våra tallrikar är gott. Man får njuta av tiden då bönor, broccoli, morötter, rotfrukter är en delikatess!
Förövrigt så kan hon äta hur mycket som helst nu. Vi får ta till extra mellanmål för hon är ofta såååå hungrig. Det blir en liten muta då och då!
Lycka till med allt! KRAM
Vi har mörkt vid alla lurar, tycker det funkar bäst. Sen kan man ju ha ljusare ju säkrare sovare dom blir! Om man har en liten som har svårt att komma till ro hjälper mörkret till att stänga ute alla spännande synintryck.
Jag skulle inte ramsa på dagen om hon vaknar till, låt henne försöka själv! Ramsa VID BEHOV. Chokladkanininen beskriver så bra ovan!
Som dagramsa har vi "Vila nu och sov så gott".
Om ni kan gå ut på promenad eller kan du bara svara på själv!
Vår tjej, som är på dagen lika gammal som din minsting, sitter med oss och plockar av vår mat vid middagen. Hon älskar det! ALLT från våra tallrikar är gott. Man får njuta av tiden då bönor, broccoli, morötter, rotfrukter är en delikatess!
Lycka till med allt! KRAM