Förlänga nattsömnen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Kristin87

Förlänga nattsömnen

Inlägg av Kristin87 »

Hej
Lilla Tuva är nu 5 veckor och jag tror att hela familjen skulle må mycket bättre om vi kunde hjälpa henne att sova längre om nätterna. Som det ser ut nu vaknar hon med 3-4 timmars mellanrum. Jag har däremot sett att hon klarar sig utan mat i 6 timmar så rimligen borde hon kunna sova så länge. (Då hon har klarat sig utan mat i 6 timmar åt hon i början på kvällspasset som blev tre timmar och sen sov hon nöjt i tre timmar till utan nån slurk på slutet av målet).
Generellt har jag ganska stora problem att få henne att ta bröstet i slutet av målen. Hon hoppar alltså över bröst 2 i standardmodellen.
Så, jag vill alltså förlänga hennes nattsömn men vet inte riktigt hur jag ska göra. Tänkte genomföra tredagarskuren som är beskriven i BB men jag kan ju inte vagna henne till sömns första gången hon vaknar om hon inte tagit någon nattslurk. Mer än 6 timmar utan mat är väl ingen hit för en sån liten kan jag tänka mig... Ska jag mata henne då och sen vagna nästa gång hon vaknar så att det blir 6 timmar i slutet av natten?
Nu brukar hon somna mellan 21.30 och 22.30 och äter runt 02.30 och 05.30 morgon runt kl 8.
När jag har försökt lägga henne för natt tidigare vaknar hon bara kort efter och kör ett till SM-mål så det verkar inte fungera. Kvällspigg liten tös.
Ska hon alltså få äta 02.30 och så gör vi morgon 08.30? Kommer det funka? Och hur gör jag om hon tar nattslurken? Känner mig väldigt villrådig här...
En annan fundering: Lilla älsklingen är lite förkyld och täppt i näsan så det är möjligt att hon vaknar därför och så när jag hjälper med näsdroppar så kommer hon på att hon är hungrig. Hur ska jag hantera det under kuren? Ge droppar och så ner i vagnen igen eller?

Hoppas någon kan hjälpa oss!
Kram /Kristin
Tuva 081001 Vinglig men framgångsrik SM från början
Alvin 100218 SM-ad från början men inte lika framgångsrikt...
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Kritin87 och varmt välkommen till "Späda barn och små" :D Grattis till juvelen :heart:

Har du läst denna tråd? : http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887 Här sammanfattar Anna SM och där står det bla om förlängning av natten.

Vad gäller näsdroppar så skulle jag ge strax innan sovning och vid nattmålet.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
ElinN

Inlägg av ElinN »

hej Kristin!
Jag har också en dotter född den 1 oktober, och vi är i precis samma sits! :D Vår Elvira har också varit täppt och förkyld, så vi valde att vänta några dagar tills det värsta lagt sig innan tredagarskuren -som vi just nu är mitt uppe i! Kändes som det var bäst att lillskruttan var frisk då, så det är mitt tips till er.

Jag är ingen expert på något vis, men jag skulle truga på en ordentlig nattslurk när första nattmålet ska bort och göra så även fortsättningsvis. Dvs truga ordentligt runt 21-tiden så hon äter mer än nånsin, lägga vaken i vagnen och sedan inte ge mat förrän efter 6 timmar (ca kl 4), och dessförinnan vagna enligt konstens alla regler.

Hur äter och sover hon på dagarna?

Lycka till. KRAM / Elin
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Kanske truga med nappflaska och utpumpad bröstmjölk eller ersättning? Lättare att truga med flaska tycker jag.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Kristin87

Inlägg av Kristin87 »

Hej igen! Har haft problem med uppkopplingen så jag har inte varit inne här på ett tag...
Under tiden har jag grubblat på hur jag ska göra och rätt som det var sov lilla tösen 6 timmar i sträck två nätter i rad :D duktig flicka! Sen var det en natt med gamla vanor och i natt sov hon 5,5 timmar i sträck. Det verkar alltså som att hon tänker ta bort ena nattmålet alldeles själv :D Avvaktar i alla fall med kur ett tag till.
Samtidigt har jag börjat fundera lite löst på ett schema till lilla fröken. (Får man sätta det så här tidigt?) I vilket fall som helst undrar jag hur många timmar natten får vara. Jag vill att hon ska ha natt mellan 21 och 08 med mat 23 och 05, 11 timmar natt alltså. Är det OK? (Tänker mig att om jag schemalägger nätterna kanske dagarna ger sig av sig självt? Eller är det bättre med ett komplett schema på en gång? Jag vet visserligen inte hur hon vill ha dagarna... Tycker mig inte se något mönster över huvud taget...)

ElinN: vad roligt att våra döttrar är i precis samma sits :) Hur gick det med er kur?
I regel äter och sover hon bra även på dagarna men idag har sömnen varit orolig med många uppvak pga hunger. Är hon kanske redan inne i den sista ökningsperioden bara 6 veckor gammal eller är det bara en sån dag :?
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Kristin!

Se där, hon fixade detta själv :D Jag skulle avvakta med att spika ett schema tills sista ökningperioden är förbi, den kommer runt 7-8 v. Så vänta du till 2 mån. Däremot kan du ju fortsätta precis som du gör nu, dvs bestämma när natten och morgonen börjar, när du nattammar och sedan se till att fylla hennes vakentid enligt SM och räkna vakentid.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Kristin87

Inlägg av Kristin87 »

Tack Elle!
Jo, det verkar som att lilltjejen börjar fatta att man sover på nätterna! Natten till igår sov hon 7 timmar i sträck :D Jag är imponerad!
Jag avvaktar med schema ett par veckor tills ökningsperioden är över.
Under tiden kanske hon visar hur hon vill ha dagarna också så blir det lättare för mig att sätta schema sen :)
Kram
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt, superbra jobbat! =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ElinN

Inlägg av ElinN »

Kristin87 skrev: ElinN: vad roligt att våra döttrar är i precis samma sits :) Hur gick det med er kur?
I regel äter och sover hon bra även på dagarna men idag har sömnen varit orolig med många uppvak pga hunger. Är hon kanske redan inne i den sista ökningsperioden bara 6 veckor gammal eller är det bara en sån dag :?
Det gick jättebra först, men nu är Elvira superförkyld så nätterna har varit sisådär... Hon vaknar ofta, men det beror nog mer på att hon är så täppt än på hunger. För äter gör hon i mängder på dagarna! :D Och bajsar i mängder också! :D Vi avvaktar så hon blir ordentligt frisk och sen får vi nog vagna några nätter igen om det inte rättar till sig av sig självt!

Vad roligt att det går så bra för er! 7 timmar var inte illa! :D :!:

Vi får väl spåna scheman tillsammans om ett par veckor! :) Min tjej har i princip följt ett regelbundet "schema" på dagarna sedan flera veckor , men nu är allt upp och ned i och med förkylningen... Eftersom nätterna är knas sover hon gärna igen på dagen och då hamnar man ur fas... Men som sagt -det ordnar nog till sig när hon blir frisk! :)

Hoppas det fortsätter gå bra för er!
Kristin87

Inlägg av Kristin87 »

Hallå!
ElinN: Jobbigt att er tös är förkyld. Det mesta blir ju knas då... Tuva verkar inte vara förkyld men är täppt i näsan ändå (även väldigt geggig i ögonen så det kanske är ngt knas i hennes tårkanaler eller nåt...) men vi envisas med koksaltlösning och nässug och det funkar rätt bra så.
Yes, schemadags om nån vecka alltså. Vi får stötta varann :wink:

Tuva är 7 veckor i morgon och ingen ökningsperiod i sikte. Det verkar snarare som att jag har mer mjölk än hon vill ha :shock: men det kommer väl kan jag tänka mig.
Nätterna har fortsatt vara bra (förutsatt att kvällarna är mer eller mindre utan trassel. Trasslar hon vaknar hon tidigare och vill ha mat. Hon bränner väl så mycket när hon skriker kanske...) Jag behöver i regel bara amma en gång varje natt men hennes sovpass varierar mellan 5 och 7 timmar och 3 till 4 timmar efter målet.

Däremot har hennes dagssömn blivit knas. Efter första vakenpasset (ca 1,5 h) sover hon 1,5-2 timmar utan problem. Men efter nästa veken pass (2-2,5 h) blir det knas. Ofta vaknar hon efter 30-45 minuter så jag antar att det krävs mer mat och sen sova igen men hon vaknar alltid och kan inte somna om. Således är hon vaken kanske en timma och somnar sen igen men sover bara en timma eller så innan hon vaknar igen. Så blir eftermiddagarna helt upphackade med korta vaken- resp. sovpass innan kvällens maraton på 2,5-3 timmar kommer igång. Hur avhjälper jag detta beteende? Det är ju inte ovanligt att eftermiddagarna blir gnälliga eftersom hon inte sover ordentligt och det är ju inte roligt för någon.

Oj... Vad långt det blev... Lätt att skriva när man kommer igång :)
Kram
Kristin87

Inlägg av Kristin87 »

Hallå!
ElinN: Jobbigt att er tös är förkyld. Det mesta blir ju knas då... Tuva verkar inte vara förkyld men är täppt i näsan ändå (även väldigt geggig i ögonen så det kanske är ngt knas i hennes tårkanaler eller nåt...) men vi envisas med koksaltlösning och nässug och det funkar rätt bra så.
Yes, schemadags om nån vecka alltså. Vi får stötta varann :wink:

Tuva är 7 veckor i morgon och ingen ökningsperiod i sikte. Det verkar snarare som att jag har mer mjölk än hon vill ha :shock: men det kommer väl kan jag tänka mig.
Nätterna har fortsatt vara bra (förutsatt att kvällarna är mer eller mindre utan trassel. Trasslar hon vaknar hon tidigare och vill ha mat. Hon bränner väl så mycket när hon skriker kanske...) Jag behöver i regel bara amma en gång varje natt men hennes sovpass varierar mellan 5 och 7 timmar och 3 till 4 timmar efter målet.

Däremot har hennes dagssömn blivit knas. Efter första vakenpasset (ca 1,5 h) sover hon 1,5-2 timmar utan problem. Men efter nästa veken pass (2-2,5 h) blir det knas. Ofta vaknar hon efter 30-45 minuter så jag antar att det krävs mer mat och sen sova igen men hon vaknar alltid och kan inte somna om. Således är hon vaken kanske en timma och somnar sen igen men sover bara en timma eller så innan hon vaknar igen. Så blir eftermiddagarna helt upphackade med korta vaken- resp. sovpass innan kvällens maraton på 2,5-3 timmar kommer igång. Hur avhjälper jag detta beteende? Det är ju inte ovanligt att eftermiddagarna blir gnälliga eftersom hon inte sover ordentligt och det är ju inte roligt för någon.

Oj... Vad långt det blev... Lätt att skriva när man kommer igång :)
Kram
kattklo

Inlägg av kattklo »

Sover hon i vagn?
En del hugger vid första gnöl, hugger var nog fel ord, och drar lite så det inte blir något uppvak.
Sen kan det hjälpa att mörklägga sovplatsen.
Hon kanske har blivit U-båt?! :lol: (Mycket nyfiken.)

Kram katten
ElinN

Inlägg av ElinN »

Skönt att du har mycket mat!

Elvira har också börjat vakna vid 45-min-skarven på dagarna (ibland redan efter 20 min), men hon somnar alltid om tillslut. Ibland tar det en halvtimme eller så innan hon somnar om, men sen sover hon lääänge (idag blev fm-passet 4 timmar! :o). Är vi ute och går så ligger hon nöjd och kikar nyfiket (så länge hon har nappen), och sen somnar hon om efter ett bra tag. Är vi hemma sover hon i vagn i uterummet och då försöker jag vara sparsam med "verktygandet" vid 45-min-uppvaken. Hon får nappen och ett skak i handtaget. Har också fått tips om skynke över vagnen för att ta bort synintrycken, så det ska jag prova. Mitt tips är att inte ta upp för tidigt och mata -hon somnar kanske om i fall du ger henne lite tid!?

Lycka till! KRAM / Elin
Kristin87

Inlägg av Kristin87 »

Ojoj vad lite tid jag spenderar framför datorn numera... Tack för alla svar!
Lägesrapport:
Tuva (2 månader på måndag) hade några bra dagar direkt efter att jag skrev senaste inlägget (verkar som om detta forum är magiskt, så fort jag ställer en fråga löser Tuva den alldeles själ :shock: ) men sen kom vi in i ökningsperioden i alla fall och då har det varit lite knäppt igen. Nu verkar det som att produktionen har kommit ikapp och det finns mer mat igen så jag får avvakta och se hur dagarna framöver blir (Ska försöka få henne att somna om innan jag tar upp henne och ger mat som ni tipsat. Får se hur det går.)
Nätterna har varit bra men under ökningsperioden har det varit ett extra uppvak men inga konstigheter annars.
I veckan som kommer tänker jag försöka observera hennes rytm och utefter det sen spika ett schema så jag återkommer nog snart :)
Kram
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt, ser vi fram emot att kunna spika ett schema. De heta tipsen är...

11+1,5+2+1,5 eller 11(11,5)1,5+2+45+20

Återkom gärna så bollar vi lite. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"