Ny här:9,5 månader, vaknar alltid 5, snälla

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Aleakim

Ny här:9,5 månader, vaknar alltid 5, snälla

Inlägg av Aleakim »

Hej!
Först en liten bakgrund:
Har en liten herre som tills för bara en vecka sedan vaknat flera ggr per natt sedan han kom hem från BB. Han slutade äta på natten vid 7 månader. Har många gånger önskat att jag kurat för längesedan men det blev aldrig så. Vi försökte allt möjligt förutom att låta han vara ledsen, har buffat, sjungt, gett välling osv. Med andra ord alltid hjälpt honom att sova/somna...Men för en vecka sedan bestämde vi oss: Nu ska han somna in själv på kvällen. Så efter lite välling; slurp-slut sa vi Nu ska du sova gubben. In i sängen och ut genom dörren. Första kvällen ställde han sig upp 6-7 ggr, grät dock inte, ropade bara argt. Men det gick bra att lägga ner honom igen. Andra kvällen protesterade han en gång, tredje kvällen Ingen protest :shock: Helt otroligt, är så glad att vi gav honom chansen :D Trodde ju inte att han kunde...Att han krävde buffning och 10 minuters sång. Han är nog glad att mamma äntligen håller tyst :) Han sover nu så mycket bättre, från 3-4 uppvaknanden till 1 ibland 2. Då ställer han sig i sängen och gnyr tills vi kommer in och lägger ner honom.
Det har varit en pärs för oss alla att vakna så mycket på nätterna och vi är så glada att(om?)det vänt. Men....Han vaknar alltid 5. Som en klocka.Och han är pigg, vill ej somna om. Vi har försökt med välling och lugn och ro,musik osv. men nä, vill upp och leka. Hur många timmar per dygn ska en 10 månaders sova? Sover min son för mycket på dagen? Hur ska jag lägga upp det? En typisk dag kan se ut så här:
Vaknar 5, får välling 5.30
Sover 7-7.45
Gröt 8.30
Sover 11-12
Lunch 12
Sover 15-16
Middag 16
Gröt 18
Slurk Välling 19
Jag styr inte Nicolais sömn utan låter han sova när han är trött vilket oftast är efter 3 timmar förutom på morgnen, då kan det vara 2. Jag väcker honom heller aldrig. Ska jag börja göra det? Är själv sååå trött vid 5 och framåt,riktigt längtar tills han börjar bli trött och då är jag snabb på att söva honom, känns ej riktigt kul :(
Så snälla hjälp!!Kan detta gå att vända genom att styra upp dagssömnen eller e det kört tror ni? Jag och min sambo orkar ingenting på kvällarna, går och lägger oss vid 21...
Tack till er som orkade läsa och godnatt!
Hampus i Lit

Inlägg av Hampus i Lit »

Hej!
Har en son i samma ålder som är kurad så jag försöker svara som jag tror blir rätt. Hoppas att nån annan ändrar om det blir galet.
14.15-14.30min sömn per dygn +-30min
Jag tycker att först och främst ska ni fundera på ett schema över dagen och inte lägga när han nu vill. Alltså lite struktur på tillvaron! Då blir han också trygg för han vet att ni har kontrollen. Precis som du skrev om sömnen då ni bestämde er att nu får han lärs sig att somn själv.
Till hans tidiga mornar skulle jag inte göra någonting så länge han inte blir ledsen. Mottot är att på natten händer ingenting! Är han nöjd med att vara pigg och vaken så ok bara han har möjligheten att sova!
Bestäm en tid som ni tycker är rimlig morgon och ta inte upp honom innan den tiden(+-15min). T.ex morgon 07.00 läggdags 19.30
Utifrån antal timmar natten ska innehålla så lägger ni schemat för dagen.
Lyckat till!!
Vårat schema ser ut så här:
07.30 morgon +välling
10.00-11.30 sova
12.30 lunch
15.00-16.00 sova
17.30 middag
19.00 välling
Mamma & pappa till Hampus f?dd 041220 kurad vid 3,5m?n.
Och tvillingarna Klara och Charlie födda 080121
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Hampus i Lit :D

Läs och lär och fatta Beslutet, så som ni gjorde fast hela vägen - så är ni snart i hamn och får ett alldeles underbart liv :lol:

Missa inte alla introduktionerna till SHN-kuren här på sidan :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Aleakim

Inlägg av Aleakim »

Tack för era svar!
Sedan sist har Nicolai börjat vakna oftare på nätterna igen...Kan nog vara så att han drömmer mardrömmar, det gjorde han idag på dagen. Jag gick in och kikade för att se vad som hände då han lät så mycket; till slut så skrek han till och började gråta i sömnen. Eftersom jag stod där kunde jag snabbt hjälpa honom med tröstande buffning, det lugnade honom men så snabbt han somnade igen kom drömmen tillbaka och han blev jätteledsen...

Hur som helst, för att komma till rätta med hans tidiga mornar gjorde vi ett test i går kväll, han fick lägga sig 20 istället för 19. Det gick bra, var inte övertrött utan "som vanligt".
Han vaknade dock 5.30 som vanligt. Eftersom han inte är nöjd att vara vaken ensam i sängen, börjar gråta om vi ej kommer samt ej somnar om har vi börjat ge ny blöja och välling med en gång utan för mycket prat och annat. Ner i sängen igen och sova. Om det funkat har det max varit 30 min-1 timme. Men i morse sov han till 8!!! Det har aldrig hänt i hans 10 månaders liv. Och han vaknade nöjd, ville leka i sängen och ville ej gå upp!
I och med detta tog jag tillfället i akt att styra hans annars ibland 3 lurar till en lång. Han sov mellan 12.45 och 15. Litet avbrott dock då mardrömmen väckte honom. Jag tog upp honom då men han visade tydligt att han ville sova vidare så det gjorde han ca en halvtimma.
Och ikväll lade vi honom 20 igen. Så nu får vi se hur det går inatt och imorgon bitti, hoppas så att nätterna och mornarna blir bättre nu!
God natt!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"