Först en liten bakgrund:
Har en liten herre som tills för bara en vecka sedan vaknat flera ggr per natt sedan han kom hem från BB. Han slutade äta på natten vid 7 månader. Har många gånger önskat att jag kurat för längesedan men det blev aldrig så. Vi försökte allt möjligt förutom att låta han vara ledsen, har buffat, sjungt, gett välling osv. Med andra ord alltid hjälpt honom att sova/somna...Men för en vecka sedan bestämde vi oss: Nu ska han somna in själv på kvällen. Så efter lite välling; slurp-slut sa vi Nu ska du sova gubben. In i sängen och ut genom dörren. Första kvällen ställde han sig upp 6-7 ggr, grät dock inte, ropade bara argt. Men det gick bra att lägga ner honom igen. Andra kvällen protesterade han en gång, tredje kvällen Ingen protest
Det har varit en pärs för oss alla att vakna så mycket på nätterna och vi är så glada att(om?)det vänt. Men....Han vaknar alltid 5. Som en klocka.Och han är pigg, vill ej somna om. Vi har försökt med välling och lugn och ro,musik osv. men nä, vill upp och leka. Hur många timmar per dygn ska en 10 månaders sova? Sover min son för mycket på dagen? Hur ska jag lägga upp det? En typisk dag kan se ut så här:
Vaknar 5, får välling 5.30
Sover 7-7.45
Gröt 8.30
Sover 11-12
Lunch 12
Sover 15-16
Middag 16
Gröt 18
Slurk Välling 19
Jag styr inte Nicolais sömn utan låter han sova när han är trött vilket oftast är efter 3 timmar förutom på morgnen, då kan det vara 2. Jag väcker honom heller aldrig. Ska jag börja göra det? Är själv sååå trött vid 5 och framåt,riktigt längtar tills han börjar bli trött och då är jag snabb på att söva honom, känns ej riktigt kul
Så snälla hjälp!!Kan detta gå att vända genom att styra upp dagssömnen eller e det kört tror ni? Jag och min sambo orkar ingenting på kvällarna, går och lägger oss vid 21...
Tack till er som orkade läsa och godnatt!