mammigt och gnälligt!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Anni

mammigt och gnälligt!

Inlägg av Anni »

Hej hopp!

Nu är jag i stort behov av goda råd :( Min lilla dotter är snart 9mån. Hon är oftast en riktig liten solstråle men på sista tiden har hon blivit väldigt mammig. Om pappa tar henne och jag är i närheten blir det stora protester. Jag jobbar på torsdagarna och då är ju pappa hemma med henne. Det går oftast bra men när jag kommer hem är det precis som hennes värld rasar. Hon blir gnällig och klängig. Nattningarna både på dagen och kvällen har blivit klart svårare. Hon vaknar också tidigare på morgonen än innan. I dag hade jag bestämt mig för att hon skulle somna om och efter ca1 timme somnade hon faktisk. Det är mycket som händer just nu: hon är riktigt förkyld, ska få tänder och är väl mitt inne i sin 8mån. ångest och just med tanke på aalt detta känner jag att jag behöver få lite kloka råd. :!:

Tack på förhand :D
Anni
Mamma till en son f?dd 23 mars-01 och en dotter f?dd 4 januari-05
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Det är nog inte så väldigt mycket mammighet som allmän osäkerhet; hela hennes inre värld har ställts på ända. Läs gärna i Barnaboken: "Åttamånadersångest. Född till ett jag" så förstår du hur hon känner sig och vad hon går igenom nu.

Allt kan man inte ta bort från henne så hon slipper det okända nya inom sig, men man kan hjälpa henne genom att ha så lugna rutiner som möjligt, inte visa minsta oro själv, hjälpa henne som du gjorde till den sömn hon behöver kanske mer än någonsin nu (så hon slipper våndas på nätterna åtminstone) och i övrigt varsamt skydda henne från det hon tycks frukta, i möjligaste mån.

Och, inte minst viktigt: se till att hon får sig åtminstone ett riktigt gott skratt varje dag, utöver skrattet-till-go'nattet :!:

Och att hon är socialt delaktig och får känna att hon behövs, faktiskt, praktiskt och konkret. Med minsta lilla, men varje dag.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"