Vardag med Ivar
Jo 
Nya kladdiga och hoppiga bilder finns på hemsidan
/LO
Nya kladdiga och hoppiga bilder finns på hemsidan
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Alltså, i vår familj är vi friska. VI är pigga och glada och inte sjuka. Vera har inte varit mycket sjuk, med undantag för förra vintern. Men nu börjar det bli trist.
Ivar har haft två dagar med 40 graders feber hosta och snor. Jag har ringt sjukvårdsupplysningen som säger att den förkylning som härjar just nu helt enkelt beter sig såhär
Inget att göra mer än alvedon, ipren, nässpray och SÖMN.
Han sover en hel del, men det gör tyvärr att natten havererar. Eller så kan han inte sova för att han inte kan andas ordentligt eller att han helt enkelt blir orolig av den höga febern på natten.
I eftermiddag har det varit lite lugnare. Vi har varit ute på promenad och han somnade inte ens i vagnen. SÅ lite piggare är han. Hoppas det är vändningen
Idag såg jag honom åla framåt för första gången
Han försöker krypa, men vågar inte, så jag hoppas på ålningen ska komma igång på rikitgti nu 
/LO
Ivar har haft två dagar med 40 graders feber hosta och snor. Jag har ringt sjukvårdsupplysningen som säger att den förkylning som härjar just nu helt enkelt beter sig såhär
Han sover en hel del, men det gör tyvärr att natten havererar. Eller så kan han inte sova för att han inte kan andas ordentligt eller att han helt enkelt blir orolig av den höga febern på natten.
I eftermiddag har det varit lite lugnare. Vi har varit ute på promenad och han somnade inte ens i vagnen. SÅ lite piggare är han. Hoppas det är vändningen
Idag såg jag honom åla framåt för första gången
/LO
Lotta, mamma till
Vera
Ivar
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Hm, jag har nog skrivit lite i annan tråd om läkarbesök och kräksjukor. Men nu skriver jag lite här 
Läkaren konstaterade att han inte tål mjölk. Vi ska köra mjölkfritt i 8 månader så får vi komma tillbaka sedan.
Efter läkarbesöket blev alla sjuka - vi åkte på besök till farmor och farfar. Maken, kusinerna, faster med make, farmor med make och farfar med man. Ivar var lite kräkig när vi åkte dit. Men han har alltid kräkts och dessutom håll han på att få en tand, så jag tänkte inte på att han kunde vara magsjuk. Vet fortfarande inte om han var det, men alla andra blev i alla fall. Utom Vera. Inte ett symptom.
Själv fick jag ont i magen, inget mer. Detta var förra veckan. Magen är fortfarande uppsvälld och konstig, men det verkar vara så med denna sjukan som härjar.
NUUUU! Ålar han
På riktigt! Framåt, målmedvetet! Han står och gungar på alla fyra, men när han inser att han måste ta sig framåt, så landar han på mage och tar sig iväg.
Det är inte lätt och det går inte fort, men det går
Lossnade gjorde det på riktigt i fredags när en polyesterplastig prasslig tygleksak hamnade under magen på honom. Det blev mycket bra glid och då var det kul. Idag ålade han t.o.m på strävaste mattan.
Igår ställde han sig upp också. Första gången som han drar sig upp i stående när jag håller i hans händer. Känns som Vera gjorde det jättetidigt, men han har haft annat för sig. Nu står han rätt stadigt och släpper en hand i taget. Blir skitarg när han tappar balansen och hamnar på rumpan.
Fick några riktigt söta bilder när han står lutad mot spegeln och pussar på sig själv. Lägger ut dem på hemsidan snart.
/LO
Läkaren konstaterade att han inte tål mjölk. Vi ska köra mjölkfritt i 8 månader så får vi komma tillbaka sedan.
Efter läkarbesöket blev alla sjuka - vi åkte på besök till farmor och farfar. Maken, kusinerna, faster med make, farmor med make och farfar med man. Ivar var lite kräkig när vi åkte dit. Men han har alltid kräkts och dessutom håll han på att få en tand, så jag tänkte inte på att han kunde vara magsjuk. Vet fortfarande inte om han var det, men alla andra blev i alla fall. Utom Vera. Inte ett symptom.
Själv fick jag ont i magen, inget mer. Detta var förra veckan. Magen är fortfarande uppsvälld och konstig, men det verkar vara så med denna sjukan som härjar.
NUUUU! Ålar han
Det är inte lätt och det går inte fort, men det går
Lossnade gjorde det på riktigt i fredags när en polyesterplastig prasslig tygleksak hamnade under magen på honom. Det blev mycket bra glid och då var det kul. Idag ålade han t.o.m på strävaste mattan.
Igår ställde han sig upp också. Första gången som han drar sig upp i stående när jag håller i hans händer. Känns som Vera gjorde det jättetidigt, men han har haft annat för sig. Nu står han rätt stadigt och släpper en hand i taget. Blir skitarg när han tappar balansen och hamnar på rumpan.
Fick några riktigt söta bilder när han står lutad mot spegeln och pussar på sig själv. Lägger ut dem på hemsidan snart.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
Ivar
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Nu är vi friska, men dagmamman sa idag att magsjukan fortfarande härjar bland andra dagmammor och dagbarn.
Ivar ålar på och tar sig fram snabbare och snabbare. Han börjar bli ganska frustrerad över att han inte kryper. Det känns som han fattar att han borde kunna.
Idag matade han mig med sin gröt. Han var SÅ lycklig när han räckte över sin sked till min mun. Mmm, sa jag, Tack!
I helgen matade han Vera med korv. Så att dela med sig är stort och vad kan vara bättre än mat, det är ju det bästa som finns. Måste ju alla tycka 
Pratar gör han också. Vi är rätt övertygade om att han säger tack. "Tata" kommer det lite för ofta i rätt ögonblick för att helt kunna räknas som slump. Mamma säger han när han är arg
Men mest babblar han - fast han kan vara tyst och koncentrerad länge också.
Nyfiken i en strut, älskar att undersöka och utforska. Tittar, klämmer och känner - vad glad jag är att han får det
Och iakttar människor. Tittar och tittar - hur gör man egentligen här i livet?
/LO
/LO
Ivar ålar på och tar sig fram snabbare och snabbare. Han börjar bli ganska frustrerad över att han inte kryper. Det känns som han fattar att han borde kunna.
Idag matade han mig med sin gröt. Han var SÅ lycklig när han räckte över sin sked till min mun. Mmm, sa jag, Tack!
Pratar gör han också. Vi är rätt övertygade om att han säger tack. "Tata" kommer det lite för ofta i rätt ögonblick för att helt kunna räknas som slump. Mamma säger han när han är arg
Nyfiken i en strut, älskar att undersöka och utforska. Tittar, klämmer och känner - vad glad jag är att han får det
/LO
/LO
Lotta, mamma till
Vera
Ivar
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej, åh vad skönt att ni är friska igen, tråkigt när de är sjuka tycker jag.
Håll på ålningen nu så länge ni bara kan, det är det viktigaste. Uppmuntra inte till krypning genom att ha honom på mattor och dyl. ålningen vill man behålla så länge man bara kan, GRATTIS Ivar du ÅLAR! =D> \:D/
Håll på ålningen nu så länge ni bara kan, det är det viktigaste. Uppmuntra inte till krypning genom att ha honom på mattor och dyl. ålningen vill man behålla så länge man bara kan, GRATTIS Ivar du ÅLAR! =D> \:D/
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Han har inte fått vara så mycket på mattor, för vi har nästan inga. Men idag kröp och kryper han
På hala köksgolvet. Det är kämpigt, men han är nöjd.
Vet inte om han blev inspirerad av lilla rörliga granntjejen. Hon är tre veckor yngre och klättrade lätt upp för vår utetrappa som är 17 steg. Hon hade häromnatten klättrat ur spjälisen
, som var inställd på mittenläget.
/LO
Vet inte om han blev inspirerad av lilla rörliga granntjejen. Hon är tre veckor yngre och klättrade lätt upp för vår utetrappa som är 17 steg. Hon hade häromnatten klättrat ur spjälisen
/LO
Lotta, mamma till
Vera
Ivar
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
-
Johanna w.
/LO skrev: Vet inte om han blev inspirerad av lilla rörliga granntjejen. Hon är tre veckor yngre och klättrade lätt upp för vår utetrappa som är 17 steg. Hon hade häromnatten klättrat ur spjälisen, som var inställd på mittenläget.
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Vera är femJohanna w. skrev:/LO skrev: Vet inte om han blev inspirerad av lilla rörliga granntjejen. Hon är tre veckor yngre och klättrade lätt upp för vår utetrappa som är 17 steg. Hon hade häromnatten klättrat ur spjälisen, som var inställd på mittenläget.
Vad coolt! Karisma är två och har fortfarande aldrig klättrat ur sängen!
/LO
Lotta, mamma till
Vera
Ivar
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Oj, det är en månad sedan jag skrev något.
I onsdags började jag jobba och i torsdags blev han 10 månader.
När jag kom hem på onsdag eftermiddag skulle jag kunna trott att jag varit borta i en månad. Han hade rest sig mot soffan (har han bara gjort i sängen och mot våra händer) och gått, vänt sig om och sedan gått längs bordet.
Nu vill han bara gå och stå. Dansa och sjunga tillhör också favoritsysselsättningarna. Han har olika toner när han gör ljud när han sjunger. Klappa händerna och vinka kan han också
Jag har två funderingar som någon kanske kan ge mig tipstill hur jag ska göra. Han vill ju som sagt ställa sig. Det gör att jag är rädd att lägga honom i vagnen ute. Men jag vill ju att han ska sova ute. Hur har ni andra gjort?
Det andra är att mina små sötisar väcker varandra på morgnarna. Vera går på toa runt kl 6 varje morgon. Ofta har IVar vaknat till då och blir riktigt arg när hon går ut ur rummet och nr hon kommer tillbaka. Rummet är litet, så det går inte att möblera på annat sätt. Hans säng är precis vid dörren.
Önskemålet vore ju givetvis att hon sov till kl 7 och inte gick upp. Men jag kan ju inte hindra henne att gå på toa.
Jag har oftast ramsat Ivar när Vera har lagt sig igen, för innan är det ju ingen idé. Jag vill ju inte tjata.
Gormar han inte gör jag inget, men jag vill ju att han ska vara tyst så Vera har chansen att somna om.
Kvällarna kan också vara lite bökiga. Där han ju just har lärt sig att ställa sig. Då vill han ju göra det och gör det
Men hon kan ju inte somna när han står där och snackar. Det är kolsvart i rummet, men det hjälper inte.
Ibland har hon fått somna i min säng (vi bär över henne när vi går och lägger oss) men jag vill ju att de ska somna och sova tillsammans.
Någon som har några konkreta tips på hur jag kan lösa detta, både morgon och kväll.
/LO
I onsdags började jag jobba och i torsdags blev han 10 månader.
När jag kom hem på onsdag eftermiddag skulle jag kunna trott att jag varit borta i en månad. Han hade rest sig mot soffan (har han bara gjort i sängen och mot våra händer) och gått, vänt sig om och sedan gått längs bordet.
Nu vill han bara gå och stå. Dansa och sjunga tillhör också favoritsysselsättningarna. Han har olika toner när han gör ljud när han sjunger. Klappa händerna och vinka kan han också
Jag har två funderingar som någon kanske kan ge mig tipstill hur jag ska göra. Han vill ju som sagt ställa sig. Det gör att jag är rädd att lägga honom i vagnen ute. Men jag vill ju att han ska sova ute. Hur har ni andra gjort?
Det andra är att mina små sötisar väcker varandra på morgnarna. Vera går på toa runt kl 6 varje morgon. Ofta har IVar vaknat till då och blir riktigt arg när hon går ut ur rummet och nr hon kommer tillbaka. Rummet är litet, så det går inte att möblera på annat sätt. Hans säng är precis vid dörren.
Önskemålet vore ju givetvis att hon sov till kl 7 och inte gick upp. Men jag kan ju inte hindra henne att gå på toa.
Jag har oftast ramsat Ivar när Vera har lagt sig igen, för innan är det ju ingen idé. Jag vill ju inte tjata.
Gormar han inte gör jag inget, men jag vill ju att han ska vara tyst så Vera har chansen att somna om.
Kvällarna kan också vara lite bökiga. Där han ju just har lärt sig att ställa sig. Då vill han ju göra det och gör det
Ibland har hon fått somna i min säng (vi bär över henne när vi går och lägger oss) men jag vill ju att de ska somna och sova tillsammans.
Någon som har några konkreta tips på hur jag kan lösa detta, både morgon och kväll.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
Ivar
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Jo, jag hade ju en liten 10-månaders som i ett obevakat ögonblick lyckats ta sig ur vagnen och som, när jag kikade, hade krypit bort till jordgubbarna och satt och mumsade kart 8). Så det känns igen. Jag fick rådet att ha vagnen på backen. Och det kunde jag ju ha. Men urkrypandet fortsatte ju förstås. Så hon fick sova inne. Och då sov hon - för trött var hon ju. Hade jag haft resesäng hade jag absolut nappat på förslaget att lägga i resesäng ute istället. Men någon sådan hade jag inte. Kanske ni har det? God idé isf./LO skrev: Jag har två funderingar som någon kanske kan ge mig tipstill hur jag ska göra. Han vill ju som sagt ställa sig. Det gör att jag är rädd att lägga honom i vagnen ute. Men jag vill ju att han ska sova ute. Hur har ni andra gjort?
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
Tack Ewa, jo jag sa just det till maken idag. Vi ställer resesängen på altanen, som har tak. Där kan han sova på förmiddagen. På em blir det för varmt, men då brukar han ju å andra sidan sova inne eller i bilen för att vi är på väg någon stans och ibland i rullande vagn.
Och OJ
. Jag har ju ingen klättrare. Bara en nyfiken kille som just har lärt sig att ställa sig upp. Så han skulle troligen inte klättra ur vagnen, utan snarare falla ur den i så fall - från stående
.
Jag funderar fortfarande på hur jag ska göra kväll och morgon med de två som väcker varandra.
/LO
Och OJ
Jag funderar fortfarande på hur jag ska göra kväll och morgon med de två som väcker varandra.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
Ivar
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
-
chokladkaninen
Hej LO! 
Vi har lite samma problem som ni, med en lite större och en lite mindre. Vi har löst det så att Storasyster får gå och lägga sig en timme senare och sova 11 timmar medan Bebbo sover 12 timmar. Då funkar det nämligen att de tar en gemensam 2 timmars lunchvila.
Detta innebär att om Bebbo vill väsnas när han läggs - fast det vill han oftast inte - så gör inte det nåt. Det innebär förstås också att Bebbo ibland vaknar till när vi lägger Storasyster - hon kan vara rätt högljud ibland när hon resumerar dagens händelser för sina nallar - men eftersom han eg verkligen vill sova funkar det oftast att ramsa honom medan hon tjattrar, fast vi kanske är kvar i rummet osv.
Så om jag hade haft ditt morgonproblem hade jag nog ramsat så fort han vaknade till, även om Vera inte är tillbaka igen, för när man slumrar lätt så märker man ju inte om det går flera timmar mellan dina båda ramsor eller bara två minuter.
Och så kanske börja mixtra lite med att ge Vera ett glas vatten tidigare på kvällen, eller senare, eller hur det nu kan ändras, så att hennes kissnödighet på sikt kan infalla kl 7 istället.
Vi har lite samma problem som ni, med en lite större och en lite mindre. Vi har löst det så att Storasyster får gå och lägga sig en timme senare och sova 11 timmar medan Bebbo sover 12 timmar. Då funkar det nämligen att de tar en gemensam 2 timmars lunchvila.
Och så kanske börja mixtra lite med att ge Vera ett glas vatten tidigare på kvällen, eller senare, eller hur det nu kan ändras, så att hennes kissnödighet på sikt kan infalla kl 7 istället.
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och