så fort kan det gå att rasera!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
JH

så fort kan det gå att rasera!

Inlägg av JH »

Åhhhhhh!!! :(

Måste be om lite råd.... Elsa kurades vid 4 mån (är nu snart 14 mån). Sömnen har funkat superbra nattetid, det enda som "stört" har varit att hon med jämna mellanrum vaknat lite för tidigt på morgnarna.

För en vecka sedan började hon vakna på natten och verkligen "skräckskrika", ja det lät som att något fruktansvärt hemskt förfärligt hände henne där inne i rummet. Jag som inte var van att höra henne mitt i natten blev jätterädd - något måste ju vara hemskt fel! Så jag störtade in och lugnade. Ut igen, men då börjar "skräckskriket" igen. Kortfattat så slutade detta med att jag fastnade vid sängen och klappade ungen till sömns (tog nästan 1,5 timme - helt sjukt, jag vet! Varje gång jag tog ett steg från sängen så började hon om och arbetade upp sig själv till total hysteri :( )

Detta hände igen 4 ggr på en vecka och jag och pappan har turats om att stå med värkande ryggar vid sängen. Som alla förstår är detta en så dålig idé så att det inte är sant :x :evil: :oops: , men ändå gjorde vi luttrade SHN-föräldrar på detta sätt. I slutet av veckan började Elsa vakna efter 45 min sömn (något som aldrig hänt efter kuren!) och sedan 1-2 ggr till under natten.

Vi insåg att vi gjort så fel man kan, och igår bestämde vi oss för att inte gå in när hon vaknade utan ramsa utanför och bara gå in snabbt vid kris. Det var inte roligt, men det tog "bara" 20 min (och vi gick inte in) och sedan sov hon.

Idag är alltså andra natten av "omkurning" och jag känner mig inte så säker som jag borde (när jag kurade var jag bombsäker på ALLT, men inte nu.... :oops: ) Pappan är stencool 8) och säger att det som vi själva har förstört måste vi såklart rätta till, för allas skull, och jag VET att han har rätt, men när hon börjar gråta där inne så känns det så hemskt. MYCKET värre än när vi kurade första gången. Nu är hon ju stor och förstår så mycket mer känns det som....

Alltså, jag VET vad som gäller, men skulle kanske behöva lite egen "bekräftelse", hur fånigt det än må låta :roll: :oops: Hur har ni andra gjort som kurat/omkurat äldre barn? Buffning funkar nog fortfarande, men jag är orolig att fastna i det med. Meningen är ju trots allt att barnet inte ska vara ledset, men det ÄR hon ju (eftersom jag :evil: har lärt henne att jag kommer in och står vid hennes säng...). Visst, hon somnade igår utan att vi gick in, men det kändes inte bra att hon låg där själv och var ledsen så länge. Jag hör själv hur "fel" jag tänker, men ändå känns det så när jag står där...

Alla råd och tips mottages tacksamt!
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

Hej!! :D

Vill bara skicka en stor peppkram till er !!! Är helt övertygad om att ni egentligen vet som behövs göra, nämligen BACKA!! :D Något som jag själv sysselsätter mig lite med i dessa dagar då Alva fått för sig att morgonen startar tidigare än vad vi övriga i familjen tycker! :wink: :D
Förstår också din känsla av att det känns jobbigare när de gråter nu än när de var mindre men tyck inte synd om henne utan tänk bara hur mycket du hjälper henne med att få tillbaka sin trygga och lugna sömn!!!
Det här fixar ni!

puss o kram :heart:
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Ja, ni vet vad ni gjort för fel, och ni vet vad ni ska göra för att rätta till det igen, det är bara att köra på!
Eftersom pappa-stencool 8) är så säker på handen, så låt då honom fixa det! :D Du kanske t.o.m kan sova över någon annanstans en natt?
Eller ha lite musik i öronen :wink:

Buffning är nog kanske inte det rätta till en så stor tjej, ni bör ramsa.
Och vid fullständig kaos-skrik, lägga tillrätta med en solfjäder, men tänk er för NOGA innan ni ev. går in, behövs det verkligen? Lyssnar hon verkligen inte på ramsan?.
Men, det funkade ju igår på ganska kort tid, så natten nu blir säkert ännu bättre!
Inga dumheter nu bara!! :twisted: :wink:
Ni vet ju så väl vad som gäller! :D

Rapportera imorgon!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
JH

Inlägg av JH »

Tack för bra svar! :D

Klockan är 23 och hon har ännu inte sagt ett pip (somnar 19) - känns bra!

Vaknar hon senare i natt så vet vi ju vad som gäller, och ja - pappa får gå upp då och ta hand om det! 8) :D

Återkommer!
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
JH

Inlägg av JH »

Liten rapport :D

Efter vår lilla "miniomkurning" (som verkligen var mini, 20 min bara!) så har Elsa sovit som en prinsessa! :D :heart: Hon sover t om längre på morgnarna än hon gjorde innan, dvs minst tills dess att det är morgon - häääärligt för oss alla!

Jag som stod och grinade när Elsa skrek inne i sitt rum den där kvällen, och som började tvivla på att man verkligen kunde "lämna" henne där helt ensam, har verkligen insett hur otroligt viktigt det är att man ger rätt svar när barnet börjar fråga :roll: :oops: (och frågar gör nog de flesta barn lite då och då, om jag har förstått det rätt....)

Nu ska vi vara ännu bättre på att ta vara på den goda sömnen, och besvara Elsas eventuella frågor med en lugn och säker attityd! :D
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Vad otroligt duktiga ni varit allihop!! :D :D :D
Vad SKÖNT att det funkar igen!
Nu vet ni ju VERKLIGEN vad det är som gäller om det händer igen!
Vad man gör...och INTE gör... :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
JH

Inlägg av JH »

Japp! :D :D

Tack snälla för svar och stöd!! :D
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
marie-d

Inlägg av marie-d »

Hej!

Vår son är också 14 månader.
Han vaknar ibland på natten och skräckskriker låter det som. Det händer inte ofta men det har hänt. I de fallen har vi kört vår egen variant. Vi tar upp honom så han lugnar sig(Ibland har vi bytt blöja som en grej bara) sen kör vi samma procedur som innan han lägger sig tar ca. 10-15 s och lägger honom igen. Denna variant har funkat på honom och som sagt det händer inte oftare än ett par gånger i månaden.Oftast räcker det att bara lägga på täcket men ibland behövs mer. I detta fall bryter vi lite mot "aw-regler".
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
JH

Inlägg av JH »

Intressant.... Min man ville att vi skulle göra så. Alltså, "bryta" hennes "hysteri" genom att byta blöja och natta om. Jag var emot det.

Nu sover hon ju som hon ska igen, men om det skulle hända igen, och vi känner att det bara inte går att inte gå in, så kanske det vore en variant...
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
marie-d

Inlägg av marie-d »

Hej!
Vi funderade lite hit och dit och kom fram till "en gång är ingen gång men två gånger är en vana" Det har visserligen hänt fler än 2ggr men inte efter varann. Det går så pass snabbt för honom att somna om och han vaknar säkerligen någon gång varje natt och somnar då om av sig själv utan problem.
Kör på er egen känsla!
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
JH

Inlägg av JH »

Japp! :D
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"