Lillfis är här-SM från start-lite hjälp tack!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

Tack snälla för alla uppmuntrande tillrop och pepping.

Ska verkligen försöka ha ett litet delmål istället för DET STORA framför ögonen.

vat ju att alla i familjen måste lära om, nya roller mm. Storfis och inte minst hans kära paranteser. JAG VET JU DETTA men känslorna styr man ju liksom inte över.

Tack igen.

Ibland underar jag om det inte är lättare att bara köra "ad hoc" i 3,5 månad för att sedan köra KUREN med stort K :?: (':shock:') FAST MAT MAT MAT är ju det som gäller.
SM känns bara så fördjä..a stressande för tillfället. :)
Storfis 060622 (41+0). Kurad okt-06
Lillfis 090408 ( 38+6), SM-tänk från start
miniz

Inlägg av miniz »

Hej!

Du har fatt sa manga fina kloka svar.

Ville bara tillägga att jag sag SM som mat innan och efter lur. Sa här i början iallafall, sedan blev SM till schema, men inte förrän länge.

Och välkommen in pa barnafostran om du vill lufta dina tankar om storfis. :wink:

Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

Nu sover lillfis på mage MED larm. Han är ju visst en magsovare....även om han sov rätt gott på rygg och sida också. Vi har ju haft så varmt nu i några dagar så han "fick" för mycket kläder på sig och sov nog därför rätt oroligt.

Ser sååå gott ut nu, kryper ihop som en liten boll med ena handen under runda kinden.

Hur gör ni andra med larmkonsollen? Vart lägger/hänger ni den i vagnen? Storebror skall ju inte gärna komma åt den.

:sleep:
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

glömde en fråga (':roll:')

Det står på larmbeskrivningen (babysenseII) att vinddrag kan härma andningsrörelser. HUR gör ni nä bebben sove rute, man går på prommenad mm ( inget larm på promenaden kanske?)
ElinN

Inlägg av ElinN »

Jo, så är det, under promenad kan larmet "vaggas in i falsk trygghet" i och med vinden och även rörelserna som blir när man går.

Jag hänger konsollen längst ned i vagnen fast på insidan, om du förstår.

KRAM
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

OK. Dagarna börjar flyta riktigt bra. Nätterna får jag ingen rätsida på. Första passet 22-0030 (ibland ca 01) År väl ok. men sedan är det uppvak och ätandes från ett bröst somna som en sten resten av natten. HUR GÖRA?? Vaknar EJ vid bjölbyte mm och skulle han mot förmodan göra det så somnar han INTE igen. I natt vaken från 03-06 med fis på tvären. (JAPP JAG HAR MAGDROPPAR eftersom han står på antibiotika profylax)

Kvällstrasslar gör han med och stackarn måste bli helt förvirrad av sin ömma moder som försöker med både bröst och flaska om vartannat. 19-22 håller detta på, får honom INTE att ta en 20 min nap.......vara i härdigare? Vagna redan?

1 månad på onsdag är han. Börjar somna själv i vagnen på dagtid. Går riktigt bra.

Lite tips??
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej :)
Vad fint det går framåt för er :D
Kvällstrasslet ( det inte alls ovanliga) är nästan alltid för att liten blivit för trött dvs. övertött. Då måste man få en liten break på 5-20 minuter antingen eller, men exakt.
Hinner man bli övertrött så är man vanligen också svårsövd. Försök med att ge luren lite tidigare och hjälp till om det behövs. Jag skulle vagna för att jag tycker att det är lättast.
Jag har inte gett luren i soffan, utan i vagnen i eget rum eller mörklagt runt. Hos oss är den nämligen alldeles för full rulle på kvällen för att någon människa skulle kunna ta sig en liten lur där, mitt i allt :roll:

Ang. natten: vad händer om han endast äter från ett bröst på natten? Vad jag förstår dig så sover han gott på det...

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

Tack johanna w :)

jo att det beror påövertrötthet är jag övertygad om. Några morgnar nu har jag låtit lillfis gå upp 0730 (liten påfyllnad vid 06) istället för 06.30 som tänkt. det innebär att han som regel sover 18-20 +/- 30 min och således sover ÖVER kvällstrasslet. Sover gott resten av natten.

mitt förra inlägg blev lite rumphugget: jag menade att han äter var till varannan timme efter 00.30. Inga 3 h pas här inte. fis och bajs problem i vargtimmen gör också det svårt (vaken eller krånglar i sömnen i timmevis i bland).
löser sig kanske själv nu när dagarna flyter bra??

jo och så det här med larmet. När bebisen sover ute, hur gör ni?. totalt lä är ju omöjligt och det står ju på Babysense II att vinddrag kan ge falskt andningsmönster. Tips??
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Peppar :) !

Angående andningslarmet, jag förstår inte riktigt hur vinden skulle ge falska larm. Menar man att vinden skulle skaka till vagnen som i sin tur "vaggar" som ett andetag?
Iaf, jag har larmet precis som vanligt, med monitorn hängandes på sidan.
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

rapport:

Dagarna går som smort. Lillfis äter och sover ( 2-2,5, vagnas ngn enstaka gång). Nätterna organiserat kaos men jag börjar kanske skönja ett mönster. Vargtimmen är värst efetrsom han har sådana gasbekymmer. ligger och pustar och stånkar så hans ömma moder är i princip vaken från 03.30......börjar bli riktigt TRÖTT!

Råd ang fisar emotages tacksamt.

Trodde att de blev mer vakna vid den eg födelsen vid 3 v-HÄR är det precis tvärtom. En riktig tröttis. Svårt att hålla vaken i 1,5 h. Vi får verkligen kämpa och att natten börjar 22 är nog inte att tala om för denne lille man, tidigare (bra mycket) verkar det som.

SKA jag göra ngt här? 0en jag letar väl problem där de inte finns??? (':wink:')

Ska tillägga att storfis har varit magsjuk med feber hela veckan.....kanske ngt sådant som spökar för nu blir maken också kass, och jag har mjölkstockning-först vä sedan hö+feber. Puh!!
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Har du Sempers magdroppar? Äter du själv kanske mycket "gasig" mat som bönor och linser?
Tänker lite högt tillsammans med dig här :wink:

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
ElinN

Inlägg av ElinN »

...och så "prutt-te"! Dvs amningste som är bra både för mjölkproduktion och för bebismagen, dvs minskar gasighet! Finns många sorter: Yogite -himalaya, Weledas amningste och min favorit -Minimundus eget amningste. Man kan även koka själv (0,5 l vatten + 1tsk anisfrön + 1 tsk fänkålsfrön + 1 påse kamomillte). Drick ca 1 liter om dagen! Hjälper bebismagen! Funkade jättebra för oss, och många andra. Vi hade väldigt pruttigt i vargtimmen och framåt innan teet!

Och JA -Magdropparna!!! TOPPEN!
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Super ElinN :heart:
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Pepparkakan ! :D

Jag ville bara säga blä :( för mjölkstockning, hoppas det går över snart. Samt ett stort GRATTIS till vad som låter som övervunnen överlevnadsångest! Hurra! =D> =D>
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
ElinN

Inlägg av ElinN »

Nä usch jag missade att du har mjölkstockning! :( Det är såååå jobbigt. Jag har haft mjölkstockning så många gånger att jag tappat räkningen och för mig har stoppet ALLTID suttit i bröstvårtan. Ibland har jag kunnat se de som små vita prickar ("white spots"), som ibland går att pilla bort, ibland har dom inte synts men det är ändå där stoppet suttit. Och då hjälper det inte att massera, det blir bara värre. :( Om det skulle vara så för dig, kan jag tipsa om att lägga på en kompress med olivolja och nån droppe citron (går utan citron oxå, det är bara för att hålla svamp borta!) på bröstvårtan 15-30 min före amning. Min allra envisaste white spot lossnade efter bara några gånger och vips var stockningarna borta! Jag äter även ett kosttillskott som heter lecithin som förhindrar bildning av nya spots. Ibland har jag skrapat bort spotsen i duschen med nagel eller tom med nål. Min egen teori är att mjölkstockning alltid beror på stopp i utförsgången i bröstvårtan, men jag har inte bedrivit nån omfattande forskning på det. :wink: Har i alla fall lyckats hjälpa många genom dom här tipsen. Prova kompress med olivolja är mitt tips! I vilket fall som helst så skadar det ju inte. Man behöver inte torka av innan amning. Duscha gärna varmt och amma direkt efter (underlättar tömningen). STOR KRAM. Jag VET hur jobbigt det är!

När man har mjölkstockning och feber går tyvärr mjölkproduktionen ned, så man kan behöva komplettera bebiskosten om man är sjuk länge.

Krya på dig! :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"