Nä usch jag missade att du har mjölkstockning!

Det är såååå jobbigt. Jag har haft mjölkstockning så många gånger att jag tappat räkningen och för mig har stoppet ALLTID suttit i bröstvårtan. Ibland har jag kunnat se de som små vita prickar ("white spots"), som ibland går att pilla bort, ibland har dom inte synts men det är ändå där stoppet suttit. Och då hjälper det inte att massera, det blir bara värre.

Om det skulle vara så för dig, kan jag tipsa om att lägga på en kompress med olivolja och nån droppe citron (går utan citron oxå, det är bara för att hålla svamp borta!) på bröstvårtan 15-30 min före amning. Min allra envisaste white spot lossnade efter bara några gånger och vips var stockningarna borta! Jag äter även ett kosttillskott som heter lecithin som förhindrar bildning av nya spots. Ibland har jag skrapat bort spotsen i duschen med nagel eller tom med nål. Min egen teori är att mjölkstockning alltid beror på stopp i utförsgången i bröstvårtan, men jag har inte bedrivit nån omfattande forskning på det.

Har i alla fall lyckats hjälpa många genom dom här tipsen.
Prova kompress med olivolja är mitt tips! I vilket fall som helst så skadar det ju inte. Man behöver inte torka av innan amning. Duscha gärna varmt och amma direkt efter (underlättar tömningen). STOR KRAM. Jag VET hur jobbigt det är!
När man har mjölkstockning och feber går tyvärr mjölkproduktionen ned, så man kan behöva komplettera bebiskosten om man är sjuk länge.
Krya på dig!