Hej!
Jag ger lite mer riktade lästips, om jag får. För det här är en liten raring du har att göra med. Och han ska absolut inte förvisas in på rummet. Det är han på tok för liten för. Han ska VISAS - om och om igen - hur man gör. Och visas VAR man får bita. Nu när man ju inte bitar folk så där hur som helst, här i världen. Däremot får man GÄRNA bita i äpplen, skorpor, morötter... "Varsågod, HÄR får du bita

! Här (på mamma eller vem som är i fokus för bitningen) pussar man. Så här

" och så visar du. Överhuvudtaget så förslår handling långt mycket mer än ord. Även på betydligt större barn. Så fokusera på att VISA, LEDA, LÄRA, HJÄLPA liten hur man tar sig fram här i världen. Ett positivt förhållningssätt där man visar HUR man gör, istället för att fokusera på en massa inten och nej och hindra barnen. Då slipper man också den stora frustrationen - som till mångt och mycket beror på att barnen blir hindrade i sin upptäckariver.
Förtrots-trådarna i Susanne*s länk kan du säkert ha nytta av, men jag vill också rekommendera trådarna Gå i pakt och Börja alltid meningen med ett ja, som ligger under förhållningssättet i samma länk.
Kram Ewa