Min 16 mån kille biter!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Nyponros

Min 16 mån kille biter!

Inlägg av Nyponros »

Hej kära ni!

Min kille är 16 mån och har nu helt plötsligt börjat att bita mig. Bitandet inträffar när han blir frusterad och inte får som han vill. Naturligtvis så accepterar vi inte detta utan vi säger i från och visar att han kan kramas eller klappa oss i stället. Han blir bara mer tokig då och slänger sig ner på golvet och gråter :( Min lilla kille brukar inte bete sig så här... är det förtrots? Han har helt plötsligt svårt att acceptera ett nej, det räcker med att jag säger till honom en gång och han flippar ut. Vad ska jag göra när detta sker? Jag behöver tips och råd! Han känns instabil och så är inte min kille i vanliga fall.

Han sover 11 h natt och en middagslur från 12-14.30. Inga problem vid mat eller sovrutiner.

Tacksam om svar. Trodde inte trots kunde börja nu :?

Kramar Karin
:heart: Mamma till Colin född 071206
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D

Japp, förtrots eller "den stora frustrationens tid" som jag hellre vill kalla det.

I all hast ger jag dig här länk till favoriter där du hittar massa om både bita och förtrots.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=18665

Börja med att läsa igenom och kom tillbaka med fler fungeringar och frågor som du känner att du inte får kläm på. Eller bara dela med dig av dina tankar.

Kram
Susanne :heart:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Nyponros

Inlägg av Nyponros »

Tack för svar å länken!

Igår fick han 2 raseriutbrott och det ena höll säker i sig 10 min. Tillsut somnade han som en stock :( När han dock vaknade igen efter sin sovstund så var allt som vanligt igen- go å glad.
Jag har skummat igenom länkarna och det har gett mig lite mer kött på benen. Det jag undrar över är om jag ska sätta honom inne på hans rum när han har bitit och gå in när han tystnar eller om det räcker med att säga till och visa att han ska klappa istället? Läste ett kapitel i Barnaboken om detta. Svårt för ibland markerar han bara som en hund att han vill bita när jag säger till honom. Måste få stopp på detta beteende! Han har inte hållt på så här förut utan har accepterat tillsägelser utan problem. Bör tilläggas att i natt vaknade och gallskrek, verkade vara jätterädd. När jag gick in till honom tog han tag i min hand jättehårt och ville inte släppa :( Det verkar vara en riktigt utvecklingsfas han kommit i, min älskade lilla kille.

Ja det var lite funderingar. Ska fortsätta läsa på länkarna nu.

Kram
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Jag ger lite mer riktade lästips, om jag får. För det här är en liten raring du har att göra med. Och han ska absolut inte förvisas in på rummet. Det är han på tok för liten för. Han ska VISAS - om och om igen - hur man gör. Och visas VAR man får bita. Nu när man ju inte bitar folk så där hur som helst, här i världen. Däremot får man GÄRNA bita i äpplen, skorpor, morötter... "Varsågod, HÄR får du bita :D ! Här (på mamma eller vem som är i fokus för bitningen) pussar man. Så här :D " och så visar du. Överhuvudtaget så förslår handling långt mycket mer än ord. Även på betydligt större barn. Så fokusera på att VISA, LEDA, LÄRA, HJÄLPA liten hur man tar sig fram här i världen. Ett positivt förhållningssätt där man visar HUR man gör, istället för att fokusera på en massa inten och nej och hindra barnen. Då slipper man också den stora frustrationen - som till mångt och mycket beror på att barnen blir hindrade i sin upptäckariver.

Förtrots-trådarna i Susanne*s länk kan du säkert ha nytta av, men jag vill också rekommendera trådarna Gå i pakt och Börja alltid meningen med ett ja, som ligger under förhållningssättet i samma länk.

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Nyponros

Inlägg av Nyponros »

Tack!

Ja jag förstod nästan att det här med rummet är för större barn. Han är ju så liten fortfarande trots att de växer så det knakar :wink: .

Vi har kört på hela veckan och helgen med att visa, visa, visa, pussa, pussa, pussa. Vi märker redan en förändring och det är så skönt att få råd och tips från er här! Det här med att visa var han får bita är ju ett jättebra tips. Det ska jag verkligen ta fasta på. Han vill så mkt men har inte börjat prata än med ord så vi förstår. Blir nog bättre när han kan göra sig mer förstådd.

Tack för ditt ingående svar med konkreta förhållningssätt!

Kram Karin
Ewa

Inlägg av Ewa »

:thumbsup: Och att visa VAR och HUR man FÅR göra (i motsats till mindre lämpliga val) kommer du att stå dig gott på låååååångt upp i åldern. Härligt att du redan nu har koll på det då :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Lysande Nyponros. :thumbsup: Och lysande Ewa som kom till undsättning när jag i all hast gav länkarna. :thumbsup: :heart:

Kram :heart:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"