Vad gör jag här, kan man undra, sonen har ju haft schema sedan han var åtta veckor, och nu nästa vecka blir han 16 veckor... Men, men det finns en del saker som jag fortfarande undrar över/inte får bukt med, så då är jag här igen...
Alltså: sonen flyttade till spjälsäng förra veckan, och sedan dess har det varit si och så. Ibland jubel, andra gånger inte. Förra veckan hade vi tre oroliga nätter, som jag reparerade med mera mat, förra helgen hade han dopfest, och det blev som det blev, med att sova i föräldrarum med spjälsäng, och sedan söndagkväll flytt tillbaka till eget rum, som kort historik.
Det har varit så lätt att vifta bort de omkringhopande molnen med;
"Jaja. Han fick ju ny säng. Klart att han frågar lite."
"Jaja. Det var ju dop. och massvis med nya intryck, samt släktingar här. Klar att det tar några nätter innan han är tillbaka i det vanliga."
Men vad skall jag nu, en hel vecka senare skylla på, tro..? Förslag, någon..
Gårdagsnatten var ju inte så jätterolig:
Det ropades och mumlades och gnölades och pustades och stånkades och gråt var det, för första gången på evigheter...
Jag ramsade som jag tyckte vid behov, och tyckte ett tag att det tog. Men han vaknade igen och igen och igen... Till slut vid fem tog jag till min kristilldelning - sista utvägen - flyttade över honom till vagnen vid tyst ögonblick - och så somnade han där efter kort vagning. Överflyttning pga ledsen kille. Men han vaknade igen vid sex, somnade om, vaknade, och så där höll det på tills marginalkvart 06.45
Idag har jag sett över hans schema - han har ju själv förlängt natten till 12 timmar - så som det har varit nu, har han sovit:
07.00: upp
08.30-10.00 sova
11.15-12.00 sova
13.45 - 15.15sova
16.45-17.30sova
19.00 natt
Det blir ju faktiskt 16,5 timma (!) vilket är lite väl mycket nu när han skall bli fyra månader och sova 12 timmar natt. Efter att noga ha funderat bestämde jag mig för att flytta fram den sista 1,5-timmesluren till 14.00-15.30, samt slopa den sista 45-minutaren, och ge en kvart i stället vid behov. Maten har jag utökat till 210 ml, eftersom han har under veckan lämnat bara en liten slatt kvar i sina 180-flaskor. Så planen är ännu mera mat plus schema-revidering.
Han var ju rätt så trött nu vid 17.30, eftersom han inte hade sovit den där vanliga 45-minutaren, men fick en kvart i stället just mellan 17.30-17.45.
Vidare har jag övat under dagen när han har sovit ute ännu mera på ramsan här inne... Jag är ju musiklärare så man tycker att det där med magstöd och olika tonlägen borde inte vara något problem.
Så får vi hoppas att allt detta är åtgärd nog. Vi får se hur natten går. Ni som finns där ute med kloka ideér, kommentera gärna, om ni kommer att tänka på något som jag har missat. Han har svalt i rummet och en pyjamas på sig.
Tidigare idag öste det ner då vid två när han skulle sova, och jag lade honom här inne - i hans rum - istället. Han somnade utan problem, men vaknade redan efter 45 min. Jag ramsade. Han blev tyst. Tio minuter senare grät han igen - han som aldrig brukar så mycket som pipa under dagspassen! Jag spelade Chopin för honom - det gillar han - och det blev tyst. Efter ett tag gråter han igen, argt. Den gången hjälpte ingen Chopin... Nehej.
Jag har boat in honom i spjälsängen - så han inte har för mycket plats... Är det något med spjälsängen, kan jag ju inte låta bli att undra..
Så. Långt mail. Men som sagt: nu kan jag inte längre skylla på en massa olika saker, det är jag som måste städa upp efter mig - vad jag nu har gjort.. Har du förslag på en sopborste som jag har glömt i garderoben så som sagt, påminn gärna om den!