Ramsa/spjälsäng/skjut vargynglet, tack.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Gäst

Ramsa/spjälsäng/skjut vargynglet, tack.

Inlägg av Gäst »

God kväll alla visa...

Vad gör jag här, kan man undra, sonen har ju haft schema sedan han var åtta veckor, och nu nästa vecka blir han 16 veckor... Men, men det finns en del saker som jag fortfarande undrar över/inte får bukt med, så då är jag här igen...

Alltså: sonen flyttade till spjälsäng förra veckan, och sedan dess har det varit si och så. Ibland jubel, andra gånger inte. Förra veckan hade vi tre oroliga nätter, som jag reparerade med mera mat, förra helgen hade han dopfest, och det blev som det blev, med att sova i föräldrarum med spjälsäng, och sedan söndagkväll flytt tillbaka till eget rum, som kort historik. :roll:

Det har varit så lätt att vifta bort de omkringhopande molnen med;

"Jaja. Han fick ju ny säng. Klart att han frågar lite."

"Jaja. Det var ju dop. och massvis med nya intryck, samt släktingar här. Klar att det tar några nätter innan han är tillbaka i det vanliga."

Men vad skall jag nu, en hel vecka senare skylla på, tro..? Förslag, någon.. :roll:

Gårdagsnatten var ju inte så jätterolig:

Det ropades och mumlades och gnölades och pustades och stånkades och gråt var det, för första gången på evigheter...

Jag ramsade som jag tyckte vid behov, och tyckte ett tag att det tog. Men han vaknade igen och igen och igen... Till slut vid fem tog jag till min kristilldelning - sista utvägen - flyttade över honom till vagnen vid tyst ögonblick - och så somnade han där efter kort vagning. Överflyttning pga ledsen kille. Men han vaknade igen vid sex, somnade om, vaknade, och så där höll det på tills marginalkvart 06.45

Idag har jag sett över hans schema - han har ju själv förlängt natten till 12 timmar - så som det har varit nu, har han sovit:

07.00: upp

08.30-10.00 sova

11.15-12.00 sova

13.45 - 15.15sova

16.45-17.30sova

19.00 natt

Det blir ju faktiskt 16,5 timma (!) vilket är lite väl mycket nu när han skall bli fyra månader och sova 12 timmar natt. Efter att noga ha funderat bestämde jag mig för att flytta fram den sista 1,5-timmesluren till 14.00-15.30, samt slopa den sista 45-minutaren, och ge en kvart i stället vid behov. Maten har jag utökat till 210 ml, eftersom han har under veckan lämnat bara en liten slatt kvar i sina 180-flaskor. Så planen är ännu mera mat plus schema-revidering.
Han var ju rätt så trött nu vid 17.30, eftersom han inte hade sovit den där vanliga 45-minutaren, men fick en kvart i stället just mellan 17.30-17.45.
Vidare har jag övat under dagen när han har sovit ute ännu mera på ramsan här inne... Jag är ju musiklärare så man tycker att det där med magstöd och olika tonlägen borde inte vara något problem.
Så får vi hoppas att allt detta är åtgärd nog. Vi får se hur natten går. Ni som finns där ute med kloka ideér, kommentera gärna, om ni kommer att tänka på något som jag har missat. Han har svalt i rummet och en pyjamas på sig.

Tidigare idag öste det ner då vid två när han skulle sova, och jag lade honom här inne - i hans rum - istället. Han somnade utan problem, men vaknade redan efter 45 min. Jag ramsade. Han blev tyst. Tio minuter senare grät han igen - han som aldrig brukar så mycket som pipa under dagspassen! Jag spelade Chopin för honom - det gillar han - och det blev tyst. Efter ett tag gråter han igen, argt. Den gången hjälpte ingen Chopin... Nehej.
Jag har boat in honom i spjälsängen - så han inte har för mycket plats... Är det något med spjälsängen, kan jag ju inte låta bli att undra..

Så. Långt mail. Men som sagt: nu kan jag inte längre skylla på en massa olika saker, det är jag som måste städa upp efter mig - vad jag nu har gjort.. Har du förslag på en sopborste som jag har glömt i garderoben så som sagt, påminn gärna om den!
Gäst

Inlägg av Gäst »

P.S. Den här rödluvan bär på en helautomatisk i barnvagnen, så ni behöver bara peka ut detet så skjuter jag direkt... D.S.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Go'morgon!

Ja, det var ju igen en lugnare natt. Första öh-et vid fyra, ramsa x4 och tyst. Samma sak vid fem. Kvart i sex lite längre pipande och försök till gråt, men ändå omsomning efter att hönsmamman vart och stoppat om...

Så då fortsätter vi så här: 210 ml-flaskor samt nyrevidering av schema där sista 45-minutaren ej längre ingår. Vargen flodd, skinnet hänger på väggen. Ha! :twisted:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Snyggt jobbat :D Får jag skinnet :?: :lol:

Jag tror förklaringen var så enkel som att schemat behövde revideras en smula precis som du gjorde. 16,5 tim behöver han ju inte längre, och hur ska han kunna tala om det :?: Precis :!:

Röra på nätterna är ju aldrig bra men håller man bara tiderna benhårt ska det inte behöva ställa till någonting, dop eller ej :wink:

En 20-minuters är bättre än en kvart - 29 min är ett s k naturligt sömnrytmpass efter vilket det är ltt att äcka barnet, om det skulle behvöas, och lilla älskligen bryter inte samman och är trött länge efteråt. Men kanske blir din kvart tjugo min i praktiken :?: Håll ett öga på klockan :D

Ramsan gäller; läs på i Verktygslådan om du behöver känna dig styrkt :!:

God smak har han hur som helst. Chopin :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Anna, tack Anna... :)

Åhå, så det var 20-min. som var det naturliga sömnrytmspasset! Jag hade för migatt det var 15 min... Men det blir ju ingen större skillnad om han sover 20 minuter mot tidigare 45 - fast det var ju det där "vid behov"!

Jag känner att ramsan sitter bättre nu! Jag har läst på i både boken och här på forumet!

Nu skall vi lyssna på visan om draken Anselmus - ni vet, han med de silvriga ögonen och de solfärgade vingarna... :wink:

Skall be sonen rita en fin bild om vargen som mamma jagade ut ur hans sovrum sen när han blir äldre - så får du den istället för ett mögligt skinn... :wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Go'morgon!

Lite fler funderingar: ramsa har jag ju kunnat använda så kort tid aktivt - så just nu har jag jobbat enligt "mota Olle i grind" - mentaliteten, dvs ramsat förebyggande innan han hinner vakna på riktigt. Så i natt exempelvis såg det ut så här, enligt mina anteckningar:

03.20: lite oroligare öhande: ramsa x4 mjukt: tyst

04.30: håller på att vakna: ramsa x4 mjukt: tyst

05.05 gråt, trött: ramsa x 7: tyst

06.06: oroligare öhande: ramsa x4

Detta betyder att jag har varit uppe några sekunder en gång/timme under småtimmarna! Dags att börja backa tror jag. Men: det jag undrar över är - vaknar han inte då "på riktigt"? Nu har jag ju kommit lätt undan med att han inte hunnit vakna ordentligt förrän jag har ramsat honom i djupare sömn.

Bekräftelseramsa:

Som ni ser har jag inte ramsat när det blivit tyst! Borde jag ha gjort det? Jag tycker det är lite förvirrande med tanke på att han ju inte har kurats på riktigt med tre kurnätter under vilka ramsan har introducerats.

Vi är i slutet av vecka sju nu. Jag längtar till den natt då jag inte behöver springa upp alls - så jag är angelägen att göra rätt! Hans natt har ju förlängts medan tiden har gått - när jag tittar på mina första anteckningar inser jag att han har vaknat tio över fyra, och det har tagit sin modiga halvtimme att få honom att somna igen - och så vaknade han igen halvsex, och jag har fått jobba i köket med diverse skrammelaktiviteter tills marginalkvart...

Så det händer saker! Nu frukost! Hon är fem över sju!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Suck... vet ni vad jag tror? Det finns en till gråpäls som jag får headhunta ner. Den sitter helt fräckt i Hugos spjälsäng och flinar. Innan spjälsängen sov han hel natt, struntade i vargtimman utan så mycket som ett pip fram till ungefär halv sex, kvart i sex, sedan till sex, då vi hade morgon. Frid och fröjd, lugna nätter. Sedan... åå fasa! Pojken växte ur den trygga vagnen! :roll: Vad händer nuuuuuuuu..? Och med det: spjälsäng! Den kan jag ju inte vagna! Sitter ramsan verkligen nu då? (läs: Kan det verkligen fungera..?)

Så länge som jag inte tittat åt den, varit som om den inte alls var där (det är den - vargen/späjälsängen - vilken..?), så har jag ju inte kunnat göra något åt den heller. Så då; lite allmän exorcism, tror jag. Bevisligen fungerar ramsan! :twisted: :D Så nu backar vi, ett två tre - imorgon natt. Ve den som mesar sig, som min gamle körledare brukade säga.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Rätt tänkt. Backa och exorcera :!: :lol:

Inte måste du upp :roll: Hör han dig inte lika bra från sängen :?: Så börja med det: mindre trafik, mer magstöd :wink:

Mer skinn i sikte, alltså :?: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

Anledningen till att jag har tassat ut i korridoren är, att jag inte velat väcka mannen... (Åååh, titta! Detet är ju en dräktig hona! :D :D :D Snart har jag en hel flock med nya spännande husdjur!) Hös!
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Ett tips:
Köp öronproppar till mannen!
Tänk vad skönt att ligga kvar i varma sängen.
Så småningom kommer även du att sova igenom öhande..

Sov gott!

:D
Gäst

Inlägg av Gäst »

paivihyv skrev: (Åååh, titta! Detet är ju en dräktig hona! :D :D :D Snart har jag en hel flock med nya spännande husdjur!)

8) Ibland förstår jag de som som ser sekttendenser här på forumet :P :wink: :lol: :lol: :lol: !
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vaddå, Mammut..? :roll: Menar du att man måste behärska en viss vokabulär för att klara sig i den Wahlgrenska urskogen? Så du säger!
Men jag har inte tid att sitta här! Mannen håller på att skriva ner sonens släktträd, och på min sida har vi papper på folk ändå till 1680-talet - de skall skrivas ner och med. Det är spännande grejer det. Där står saker och ting som "dödad av en björn" som dödsorsak. Hur skulle det se ut om det stod "uppäten av en varg" på en nittonhundrasjuttiotalist?! Mina karelska urfäder skulle ju klart skämmas ögonen ur sig!

Till jakten!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:lol: :lol: :lol: God jaktlycka!

:shock: Min make är ute och jagar harar - känns inte lika spännande :roll: :wink: :lol:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vi kan lika gärna göra en enda lång tråd av detta, istället för att skapa en massa nya...

Hur gick det sen? Tja, sen kom mannens morbror med en massa äpplen och jag började ivrigt planera äpplemos. Mellan varven läste jag på om ramsor och vargar och pojkar i fyramånaders-ålder.

Klockan tio gick jag till sängs utrustad till tänderna med Attityd samt en rolig bok av Paasilinna, för att dämpa eventuella premiärnerver; här skall ramsas från sängen!

Han skippade både klockan tre och klockan fyra öh-et inatt. Klockan fem öh-et kom, lyssnades av och besegrades. När han började låta grinig fick han sig en ramsa x 4 från min säng. Han varvade ner till almänt öh-ande och mannen i mitt liv började prata i sömnen samt snarka. Sonen fick öh-a vidare, mannen fick sig en tydlig tillrättaläggning samt en liten påminnelse-buff enligt father-of-a-sons instruktioner. :twisted: Båda männen nöjde sig med detta. Nu är klockan halv sju, och jag har inte hört något från någon av dem.

De säger att vintern skall bli kall och svår. Det gäller att hålla sig varm. Vargskinn skall tydligen värma gott, har jag hört. Nu skall vi bara se till att detta underbara håller i sig!

Och förresten, Grimalkin har inte tagit in levande byte på evigheter. Det är säkert också tacka vare alla kloka forumister här! Nu skall jag värma mat åt gossen, den tysta...

P.S. Skall vi inte ta och fixa världefreden också, när vi ändå håller på... D.S.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"