Hjälp! Desperat mamma till Stella 1.5år.

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:idea: glöm inte ta med er svarta sopsäckar och silvertejp så ni kan mörklägga ordentligt.

Ha det så trevligt och fortsätt med attityden ni har hemma så kommer det gå bra.

Härligt jobbat i natt. Lycka till! :D 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Vad fint att läsa hur bra det har gått för er!

Mitt tips angående svärmor är: Berätta och pakta! Du ger henne helt enkelt chansen att vara med på tåget genom att du förklarar hur det här går till. Be henne sedan om hjälp och stöttning.

Lycka till!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

MEN vad roligt, helt fantastiskt bra jobbat!

Jag är säker på att ni kommer att fixa bortasovning galant, en idé kan vara att låta henne sova dagluren i nya rummet, alternativt att ni är i rummet under dagen och leker lite där innan natten.

Bra att du tar med datorn :wink: så du kan hålla oss à jour!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
LouiseW

Bakslag

Inlägg av LouiseW »

Hej

Inatt hade vi ett bakslag men känner oss inte knäckta för det. Stella har blivit jätte förkyld.... Väntat eller? Så inatt var vi uppe en gång i timmen 4h i sträck och sedan varannan... Men men, hon har hostat massor så det är väl inte så konstigt då kanske. Hoppas förkylningen drar över snabbt så vi ser resultatet snart igen.

Tack för tips ang bortanätterna. Kommer förmodligen att hänga här inne en hel del då för support.

KRAMAR
LW
Stella 070919
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Bra attityd du har - bakslag får man räkna med, jag ser det som et ypperligt tillfälle att vässa verktygen och ge klara besked!

Tyvärr är det vanligt att bli förlkyld och hängig när sömnen kommer - det är precis som att lilla kroppen har ork nog att bli dålig när den får sova...

Underlätta med svalt rum, en skål med hett vatten och röd hackad lök under sängen, höjd huvudända och lite vicks på bröstet.

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
LouiseW

Inlägg av LouiseW »

Hej Mia

Tack för dina alltid så bra tips!

Hett vatten med rödlök hade jag ingen aning om. Vad menar du med vicks på bröstet?? Är det något man smörjer med???

KRAM Louise
LW
Stella 070919
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Vicks köper man på apoteket och kanske t o m på vanliga varuhus. Man smörjer in sig på bröst och rygg och det är friskt att andas in.

Jag tror de ändrat rekommendetionerna så att de gäller för barn över två år nyligen, men jag har alltid använt det till mina barn från det att de varit små. Fast då har jag smort salvan på pyjamasryggen och inte direkt på huden. Jag tycker den är suverän!

Sen vet jag att vanlig alvedon hjälper mot rethosta.

Hoppas hon blir bra snart!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hur går det för er?

:heart:
LouiseW

Inlägg av LouiseW »

Hej!

Nu är vi hemkomna från fjällen. Allt har gått över förväntan! En av nätterna sov hon 11h i sträck!!

Hon har varit svår att få att somna på kvällen. Det har i snitt tagit en dryg timme. Tyvärr fanns det ingen dörr att stänga till där hon sov, på ett sovloft, så det var väldigt lyhört. Hon är inte van att somna till både tv och högljutt prat. Men när hon väl somnade vaknad hon som mest 3-4ggr och var då lätt att få att somna om med TL och R.

Det som har varit svårt är att få henne att sova 12h. Hon har somnat vid 20 och inte gått ha hålla kvar i sängen längre än 07.

Nu ikväll la jag henne kl 19 och hon verkar ha tystnat nu efter femtioelva ramsor och ca 5 TL+SF. Är så ljust i hennes rum!! Vi har svart markis, svart rullgardin + en filt över också men ändå ljust. Både väggar och golv i hennes rum är vita så jag tror knappt det går att få mörkare. Hon vänjer sig förhoppningsvis. I fjällen var det jättemörkt så det var toppen.

Nu fortsätter vi att visa henne var skåpet ska stå och förhoppningsvis blir både läggningar + morgnar lättare. Ska verkligen försöka att ha kvar henne i sängen till 07 imorgon så får se hur det går.

Kramar och trevlig kväll!!
LW
Stella 070919
LouiseW

Inlägg av LouiseW »

VIll tillägga att jag fortfarande är lyrisk och svävar på små moln över mitt nya liv! Det var längesedan jag såg framemot att lägga mig på kvällen utan en klump i magen.

TACK! :heart:
LW
Stella 070919
Stellasforaldrar

Samma sits!

Inlägg av Stellasforaldrar »

Hej Louise W!

Nyregistrerad på sidan för att komma i kontakt med andra i samma situation. Både jag och min fästman delar på användarnamnet så det kan vara både han och jag som svarar.

Jag kände igen mig i detalj i det du skrev i ditt första inlägg här. Vi har en 13 månaders liten flicka, Stella :) där nätterna är mardrömslika med uppvak 10-20 ggr/natt. Precis som du skrev får vi oftast henne att somna om med hjälp av välling och en bra natt är också att hon vaknar mellan 2-5 ggr.
På kvällarna har vi ångest inför natt och vi börjar känna hopplöshet, vilket är skrämmande.

Har beställt boken, Internationella sova hela natten men jag har inte läst den än (min sambo Herman är halvvägs igenom).
Önskar så innerligt att det ska fungera men undrar hur man ska hitta orken (tålamodet!) att sätta igång då man sover så uselt.

Kanske vi kan följas åt och se hur det går?

/Tina
Stellasforaldrar

Missade några sidor

Inlägg av Stellasforaldrar »

Missade visst några sidor så jag såg att ni, Louise, kommit bra mycket längre än vad vi gjort.
Känns dock uppmuntrande och peppande att det gått bra för er- det ger mig en puff framåt i tron om att det ska fungera!
LouiseW

Inlägg av LouiseW »

Hej Stellasföräldrar!

Ni har hittat helt rätt!!! Vi har ett helt annat liv nu än vad vi hade för några veckor sedan och för att inte tala om hela det senaste 1.5året sen Stella föddes.

Ni kommer att klara det. Vi kände oss helt hopplösa, hade provat allt och jag framförallt, hade ingen kraft kvar. Grät både på dagarna och kvällarna och mitt humör var uselt, arg, ledsen, sur. Läs gärna igenom tråden om lille Viggo, finns länk till den även i min tråd. Är bra att läsa igenom någon annans upplevelser och resultat för att själv bli peppad och förstå att det verkligen funkar.

Sedan nr 1: beslutsamhet. Min man sa: ja ja detta kan vi väl prova... Nej sa jag, inte prova, genomföra. Så kände jag det, det är nu eller aldrig och jag tror att det är oerhört viktigt att den känslan infinner sig.

Läs boken båda två, noga och gör anteckningar. Skriv ner ett schema som funkar dagligen med sovtider, mat osv. Bestäm ett startdatum och ladda! Här kan du få massa stöd och hjälp. Jag är så tacksam över att detta forum finns, lite ledsen över att jag inte hittat hit tidigare dock.

Nu har vi kört kuren i 2v och vi har nått otroliga resultat. 3 nätter har hon hittills sovit 11h i sträck och andra nätter har vi fått gå in snabbt 1-3ggr. Jag har fått ett nytt liv med en helt annan livsglädje.

Ni kan också!! Någon här inne sa något klokt till mig.. när man väl bestämt sig för att genomföra kuren så har man kommit halvvägs och det stämmer verkligen.

Lycka till!!! KRAM!!
LW
Stella 070919
LouiseW

Inlägg av LouiseW »

Skulle behöva lite råd. Nu är det iofs bara 2 kvällen sedan vi kommit hem från 4 dagars bortavistelse.

Stella är jättesvår att få att somna. Igår tog det iofs bara 25 min men ikväll har det tagit över en timme. Jag har fått gå in massa gånger och hon har bara skriktigt och skriktigt. Reagerar knappt på ramsan utan skriker så fort jag lämnar rummet.

När kan jag förvänta mig att det ska gå framåt med läggningen, bättre resultat. Kan det ta lång tid? Hon har väl som snabbast somnat på 15min. Samtidigt känner jag mig knäpp som ens gnäller. Vi har ju nu en dotter som somnar i sin egen säng och sover där hela natten.. Det är konstigt hur snabbt man börja ställa allt högre krav på både sig själv och på henne.

Kanske bara ska tagga ner och låta det ta sin tid och köra på som vanligt.

Har ni några tips tar jag tacksamt emot.

Kram och trevlig kväll!!

/Louise
LW
Stella 070919
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej Louise!

Jag tycker inte det är knäppt att du vill ha mer av det goda. Klart att ni vill att hon ska somna utan att vara ledsen. Det kommer hon oxå göra tids nog.

:arrow: Jag tycker ni ska anstränga er till det yttersta vad det gäller skrattet till gonattet. Det är verkligen viktigt. Det är lätt att man slarvar lite där. Så kom på lite nya grepp som får henne att kikna. :lol:

:arrow: Det andra är att ni nog behöver backa nu. Ni måste lita på att hon kan komma till ro själv. Hur lång tid hon tar på sig att somna spelar ingen roll. Ju äldre ett barn blir desto längre stund ligger de och småpratar med sig själv innan de somnar. Inget konstigt med det och inget som ni ska bekymra er för. Spring inte in och ut ur sovrummet vid läggningen. Det fördröjer bara hennes insomning. Hon vet nu att när hon skriker sådär så kommer ngn av er och lägger henne tillrätta. Det ska räcka med en gång nu vid läggningen. Resten kan hon sköta själv.

Jag tycker att ni ska försöka ha lite mer ljud i huset så att ni inte bara koncentrerar er på hennes ljud. Husljuden är oxå för hennes skull. Enklare för henne att komma till ro när hon hör att ni har annat för er och inte oroar er för henne. :wink:
Jag minns själv att jag tyckte det kändes tryggt när man låg i sängen och hörde föräldrarna pyssla runt därute.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "