Redo för kurning nr 2 men behöver lite schemahjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
grisen

Inlägg av grisen »

Här är schemat, med modifiering på 15 min per dag, från idag inför sommartiden! :D

07.00 vakna & breast delight 7.15
08.30-09.15 Sova 8.45-9.30
10-10.30 gröt + breast delight part I 10.15-10.45
10.45 breast delight part II 11.00
11.00-13.00 sova 11.15-13.15
13-13.30 breast delight 13.15-13.45
13.30 lunchsmakis 13.45
15-15.45 sova 15.15-16.30
16.00-16.45 breast delight 16.15-17
18.00-18.45 sova 18.15-19
19.00 gröt 19.15
19.30-20 bada, breast delight, skrattet innan go’nattet 19.45-20.15
20 sova 20.15

Vad tror du om det? Jag har alltid haft svårt att lägga henne på sista vilan, känns som den är så nära nattvilan!
Princess B- född nov 08, kurad mars -09
Prins D- född juli (110715), något sånär SM från start
nilam

Inlägg av nilam »

Hej
Jag tycker också att sista vilan är lite för nära inpå, jag hade valt att endast ha 3 lurar på dagen, tösen är ju snaart 5 månader :wink:

Här är en jättebra tråd om attityd
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Tror att du kommer att komma tillrätta med daglurarna om du sprider ut dem på 3, tror att hon i många lägen inte är trött

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
grisen

Inlägg av grisen »

Hej hej!

Jag tror du har helt rätt att vi har för många dagslurar!
Vi har nu snickrat ihop ett nytt schema, och tänkte att det kanske är lika bra att börja med det imorgon, då sommartiden också infaller.
Alla nyheter på en gång liksom.
Vi har försökt marginalkvarta oss mot 'rätt' tid redan.

Här är det nya schemat, fördelat på 11.5 h natt och 3 h 45 min dagslurar (15 h, 15 min):
7.30 vakna!
7.30-8 äta breast delight
9-9.45 sova frukost
10.15-10.45 äta frukost+breast delight
11.00-12.30 sova lunch
13.30-14.00 lunch+breast delight
15.30-17.00 sova eftermiddag
17.00 äta middag+breast delight
19-19.30 bada, leka
19.45 äta nattslurk
20.00 sova natt

7.30 har vi valt för att kunna umgås på morgonen, få lite bättre tider på helgen :) och sova natt kl 20 för att pappa ska hinna hem och busa lite.
Hur funkar det med sekvenserna vakentid 3 h? Vi har ju högst 2h 30 min i dagsläget.
Har lagt henne nu och fortfarande inte lyckats få henne att somna (eller pappa har lagt henne) 30 min senare... Vi har verkligen inte det här problemet t någon annan vila! Däremot känns det som att hon äter superbra nu, riktig glupande aptit. Tror du hon klarar mellanrum på 3.5 h mellan matpassen som schemat ovan?
Jättetacksam för svar så snart som möjligt. Bra om vi kan införa schemat redan imorgon med tanke på sommartiden...

Nervös kram!
nilam

Inlägg av nilam »

Inte ska du vara nervös :wink:

3,5 timmar mellan maten är väl det bästa :D

Lite funderingar:

:arrow: Mellan vila 1 och 2 endast 1,15 tim vakentid :?

:arrow: Sista vilan 1,5 timme,
av erfarenhet vet jag att de flesta har problem med så lång vila så sent, inte sagt att det behöver bli så för dig, men nu när chansen finns vill jag göra dig uppmärksam.

Fundera vidare, jag finns här :D

Malin

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
grisen

Inlägg av grisen »

Ok... vad tror du om:

7.30 vakna!
7.30-8 äta breast delight
9-10.30 sova frukost
10.45-11.15 äta frukost+breast delight
12.30-14.00 sova lunch
14.15-14.45 lunch+breast delight
16.30-17.15 sova eftermiddag
17.30 äta middag+breast delight
19-19.30 bada, leka
19.45 äta nattslurk
20.00 sova natt

Ser det bra ut? Har du annars något du föreslår själv?
Vi måste ju liksom börja köra på nytt schema imorgon... :shock:
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

Ser jättebra ut, det viktigaste med ett schema är att det passar den som gjort det :wink: Sen kanske man får lite hjälp :lol: , men ska man verkligen tro på ett schema är det ett man gjort själv.

Det enda som jag tänker på är sista vilan, den kan tom med vara kl 16-16,45, (16,15-17) så blir det en vakentid på 3,15 (3) timmar det sista passet, tror du hon skulle klara det??

Malin

grisen

Inlägg av grisen »

Nu har vi börjat med nya schemat.

Det har snarare varit:
7.30 vakna, frukostmjölk
9-10.30 sova
10.45 äta frukostgröt+mjölk
12-13.30 sova
14 äta lunchsmakis+mjölk
16-16.45 sova
16.45-17 (lite rörlig start) äta mjölk
19.15 gröt
19.30 bada
19.45 mjölk
20 sova

Vilorna fungerar sååå mycket bättre, hon är dock rejält trött till lunchvilan, därför är den en hel halvtimme tidigarelagd (då hon somnade tidigare i vagnen 2 dar på raken trots ihärdiga försök att hålla henne vaken! :shock: )
och resten av vilor+mat 15 min tigidarelagda.
Detta är schemat som använts sen första dan, då hon helt enkelt DÄCKADE dessa tider. Vi fortsätter på det :D

Däremot har jag en fråga om tidiga uppvak. Hon vaknar ofta 10-15 min för tidigt på sina vilor, och somnar inte om innan hon ska upp (inom marginalkvarten). Borde jag ändå låta henne ligga kvar? Känns som vilorna annars tenderar bli kortare och kortare, å andra sidan får jag aldrig väcka henne, vilket gör att hon är ledsen när jag tar upp henne.
Supersvårt också att lugna henne INNAN jag tar upp henne. Hur ska jag gå tillväga? :?:
På kvällen är hon så trött att hon bara snuttar på slutet av amningen, och nästan sover. När jag lägger henne i sängen somnar hon bums. Inget skratt innan godnatten alltså. Borde jag göra annorlunda på något sätt?

Sen till natten... hon har vaknat tidigt senaste dagarna, sen sommartiden och nya schemat, redan 5-6 och håller sig vaken nån halvtimme. Trots att det aldrig blir någon kris så vill vi ju verkligen att hon ska klara sig förbi vargtimmarna! Vi har det mörkt och svalt. Hon får mat innan läggdags för att vara så mätt som möjligt. Har någon ett förslag?
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Vad skönt att dagslurarna fungerar bättre! Om hon är nöjd är det inga problem att låta henne ligga var tycker jag, vad hon gör med sin sovtid är upp till henne. Men nu verkade det inte som att hon låg nöjd kvar? Behöver uppenbarligen den där sömnen eftersom hon var så trött på kvällen. Du har helt rätt i att vilorna riskerar att bli kortare om du tar upp henne tidigare varje gång. Kan hon sova bättre någon annanstans? Vi har långluran i spjälsängen i kolsvart rum. Jag spelar musik utanför. Kanske något sådant skulle få henne att sova mer?

Ang. vargtimmen:
Tidiga uppvak (Elle har skrivit)
Bestäm en av följande strategier och håll er till den:
1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropparna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".

Efter en sådan här "minikur" så backar man sedan och låter dottern ta hand om ev uppvak själv dvs man är tyst ända fram till klockan ringer, DÅ stormar man in och gör GLAD morgon! Snart trillar poletten ner hos dottern och hon kopplar klockan ringer=mamma och pappa kommer=jag kan sova gott fram tills dess.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
grisen

Inlägg av grisen »

Hej Emma,

Tack för svaret!
Ja, det är skönt att det går framåt.
Idag var hon tröttare än någonsin, redan vid 19 var hon grinig och övertrött, en direkt reaktion på att hon bara sov 30 min på sista vilan (somnade 16.15, vaknade 16.45). Gick inte att söva om henne! Problemet är att det tar 10-20 min att få henne att somna om, och att man inte har den tiden under dagen, då resten av schemat blir påverkat.

Hon sover i spjälsäng under långa vilorna, eller ute i vagn. Tycker hon sover något bättre hemma om musiken är på HELA vilan.
Dock sover hon aldrig hela passen under dagen. När jag kan lägger jag alltid på en marginalkvart så det blir fullständiga sömnrytmpass.

Vargtimmen är knepig, vi gör som taktik 1, dvs. bara ramsar vid något tillfälle, och det fungerar bra. Det är ju bara det att hon vaknar! Hon ska ju sova på natten!!! 8)
Proppar henne full med mat, speciellt på em. Hon får ju mat 17 (mjölk) och sedan 19.15 (gröt) och 19.45 igen (mjölk) så hon borde ju klara natten på det! Rekommenderar du välling eller gröt på kvällen? Har dock hört att det är från 6 mån.
Dessutom är så många välling-motståndare. Jag är kluven! :shock:

Kramar
Iris
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Jag är inget matproffs... Min lille får gröt vid 17 och sen ersättning 18.10 som han oftast inte vill ha. Idag köpte vi en välling från 6 mån som vi tänkte börja ge. Jag har ingen aning om vad som är bäst. Någon annan?
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
grisen

Inlägg av grisen »

Sover han på gröten hela natten? :D
nilam

Inlägg av nilam »

Jag är en vällingmamma :shock: :lol:
Rekommendationen är 6 månader p g a WHO, det har inget med oss i Sverige att göra, samma välling rek från 4 månader på 80 talet.

En grej man kan tänka på är om man ger välling kanske man kan ge gröt utan gluten typ ris/majs, det är de en del säger just om det, om det massiva glutenintaget.

Ang lurarna, vaknar han inom marginalkvarten försök att förekomma honom så det blir DU som väcker, sen har du margnalkvarten att ta till vid läggning också, tom en halvtimme som inte ska påverka morgonen.

Malin

grisen

Katastrofläggning!!!

Inlägg av grisen »

Nu är vi inne på vår13 dag och jag ska lägga henne för den vanliga 9-10.30 sömnen och hon skriker FORTFARANDE! :(
Har ramsat, buffat vid ett tillfälle, lagt till rätta, satt på musik och dammsugare. Hon är JÄTTELEDSEN och svarar förvisso på ramsan, men övertygas ändå inte!
Attityd har jag!!! :x

Även igår vaknade hon 45 min för tidigt i lunchvilan i vagnen, och gick inte att söva om, var rasande!
Vad är detta? Äntligen hade det börjat gå bra, vilorna hade 'satt sig' och i förrgår sov hon hela natten med endast en ramsning kl 7 (hon ska vakna kl 7.30).
Inatt vaknade hon dock flera gånger (ont i magen?) och sov oroligt.

Vad är det som händer? Vad kan jag ta till för åtgärder? :shock:

/förvirrad
grisen

Inlägg av grisen »

Alltså, hon har varit ledsen, arg en timma!!!
nilam

Inlägg av nilam »

Så här vill vi inte ha det [-X

Hur har resten av dagen varit?

Bra att du har attityd, nu ska vi jobba ännu mer på den, stampa takten när du ramsar, sjung när du ramsar, mantra dig själv HUR BRA DU ÄR \:D/ :wink: när du ramsar.

Ibland kan en kvart hit eller dit göra susen, testa att lägga henne 15 min senare imorgon.

Mat..... vet att många behöver ge extra mat innan "lång" vilorna, kanske lite fruktpure/mosad banan är vad som krävs :?:

Ro nu hem det här, du är så nära och har gjort ett fantastiskt arbete så här långt, snart är ni i hamn :D

Malin

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"