Standardmodellad som slutat sova

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
ElinN

Inlägg av ElinN »

Jag tänker att det kan vara motorisk frustration som spökar!? Ålar/kryper han? Innan det lossnar kan det ju vara ordentligt frustrerat och gnälligt! Träna, träna, träna! :D

Och gör dig tillgänglig på golvet -gör golvet till din arbetsplats och ta Gustav i bruk ordentligt! :wink: Och så lite utevistelse i vaket tillstånd om tiden räcker till. Och massa bus förstås!

Hoppas det lossnar med mat och välling! Mycket hänger ju på maten trots allt...

KRAM och lycka till! :heart:
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Tack Elin!

Ja, det kan du ha rätt i! Han har inte fått till det där med ålning/krypning ännu fast han har gjort sina små försök. Han har lyckats dra sig framåt med armarna på golvet några gånger men har nog inte själv fattat att han lyckats för han försöker inte igen. Om han får grepp om något, ett stolsben eller så, drar han sig så klart fram... annars inte. Han är upp på alla fyra ibland och gungar men ingen krypning i sikte. Förut kunde vi öva på golvet gnom att jag satte handen bakom hans fot och han fick skjuta ifrån men nu gör han inte det längre utan han vänder sig bara runt på magen för att se vad jag gör bakom hans rygg :wink: Finns inget som är så spännande som mamma :D
Mamma till Adrian, född 3 april 2007
och Gustav, född 30 juli 2008
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Här kommer en uppdatering av läget och lite nya frågor :)

Gustav har nu börjat dra sig fram med armarna och igår började han även försöka skjuta på med benen. Det går fortare och fortare och han tycker det är jättekul! :D

Vi kämpar även på med maten här och jag tycker Gustav har varit lite nöjdare de senaste dagarna så jag tror det ger resultat. Men jag är väldigt osäker på mitt schema nu och mattiderna så jag skulle vilja ha lite kommentarer där.

Och så har vi problem med tidiga uppvak :( Adrian har också börjat vakna tidigt på morgonen eftersom Gustav brukar väcka honom och han har blivit van vid en tidigare morgon än tidigare. Ibland är det t o m Adrian som vaknar först fast han tidigare kunde sova både till 8 och 8.30... Jag har läst i tråden om tidiga uppvak och fått lite idéer där som jag ska försöka tillämpa så får vi se om det ger resultat...

Så här ser schemat ut:
07 Vakna (amma) (men det blir ju oftast redan kl 06 nu)
07.15 Ensamlek 30 min
08 Gröt
09-9.45 Sova
10.30 Lunch 1 barnmatsburk
12.15-13.45 Sova
13.30 Mellis med lite fruktpuré
15 Middag 1/2 barnmatsburk
16-16.30 Sova
18 Gröt + amning
19 Sova

Problem med schema:
:arrow: Tidiga uppvak vilket gör att jag får lägga in extra sömn på förmiddagen
:arrow: Har precis lagt in extra middagsmål eftersom det blir så gnälligt på eftermiddagen. Men jag vet inte om han behöver det eller om det ligger på rätt ställe. Han äter ju men så småkräks han hela kvällen sedan av denna mat. Känns som om det blir för mycket i magen...
:arrow: Vill inte ha kvällsgröten. Är nog för mätt??
:arrow: Hinner aldrig få honom i säng i tid för han strular så mycket med ätningen på kvällen och så måste han rapas och det tar tid. Så klockan blir nästan alltid närmare 19.30 innan han sover. Att somna tar nästan alltid högst 5 min. Tror han är väldigt trött det sista passet.
ElinN

Inlägg av ElinN »

Kan tänka mig att Gustav tycker det är roligt att ta sig fram! :D Hoppas han blir sitt glada jag igen nu när det lossnat!

Angående schemat så kan det tyvärr straffa sig att bjuda på extra sömn på fm efter tidiga uppvak. Jag vet att det behövs mer sömn då, men det kan lätt bli en vana med kortare natt och mer dagssömn. Tror du får vara lite hård och följa dagschemat som det är tänkt för att komma på banan igen. Bestäm dig för en strategi för att hantera tidiga mornar och följ den.

Angående maten så tycker jag att det ser lite "duttigt" ut med många mål. Det blir lite tätt mellan vissa mål. 4 ordentliga mål och så en kvällsslurk på det tycker jag. Kan man slå ihop frukostarna så gröten kommer direkt efter amningen och sen ensamleken på det? Så magen får vila och aptiten ta sig till lunchen? På em ligger mellis, middag och gröt för tätt tycker jag. Jag skulle fundera på att plocka bort ett av dom.

Skulle kunna se ut nått sånt här?
07 Vakna
amma + Gröt
Ensamlek 30 min
09-9.45 Sova
12.15-13.45 Sova
14 Gröt eller barnmatsburk
16-16.30 Sova
17 Gröt eller barnmatsburk
18.30 kvällsslurk amning + flaska?
19 Sova

KRAM och lycka till! :heart:
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Tack Elin för dina kommentarer till schemat! Såååå värdefullt!

Ja, du har rätt att det blir duttigt med alla mål och jag blir galen av allt matande och haklappar och kladd :(

Jag ska fundera över dina förslag och känna mig för vad som kan fungera. Jag är rädd att Gustav inte ska klara sig på bara amningen inför natten (han tar inte flaska) om han äter sista målet kl 17. Men har funderat på att lägga sista målet 17.30 eller 17.45. Ska också göra nytt försök med gröt före amning och dra ihop frukostarna till ett mål. I morse vägrade han gröten och gnällde och skrek sig igenom hela förmiddagen tills lunchen serverades lite tidigare än vanligt :(

Läggningen ikväll blev också katastrof efter att jag bestämt att i kväll ska ungarna i säng kl 19 prick! En del av min strategi för att komma åt tidiga-mornar-problematiken. Det slutade med att jag fick ta upp en skrikande bebis efter 1 timmes försök att få honom att somna :oops: :x och sedan rapade han 4 gånger och bajsade... efter det somnade han nöjt och lugnt i sin säng. Men vi gör ett nytt försök imorgon 8)
ElinN

Inlägg av ElinN »

En liten tanke: Rinnig gröt i pipmugg som kvällsslurk? Kanske gjord på BM? Jag ger ersättning med lite Nestles Havregröt som sista slurk efter amningen-då blir ersättningen godare tycker Elvira och mer mättande också! Det är ju så svårt att få till ett riktigt mål med skedmatning när dom är för trötta!
ElinN

Inlägg av ElinN »

...och i morgon är en annan dag! :wink: :heart: KRAM :heart:
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Tack Elin för ditt svar!

Idag har vi haft en jättebra dag med en mycket nöjd Gustav :D Hans tider har sett ut så här

07 Gröt + amning
07.30-08 Ensamlek
09-09.45 Sova i vagnen ute
09.45-10.05 Vaken och ute
12.45-14 Sover inne i sängen (tog en evighet innan han somnade)
14.20 Middag 1/2 barnmatsburk, lite fruktpuré + amning
16.15-16.50 Sover ute i vagnen
18 Gröt
18.30 amning
20.30 Somnat för natten

Det tog tid innan han somnade på lunchen vilket sällan tar mer än någon minut annars. Han var lite ledsen men mest låg han och pratade. Somnade utan annat ingrepp än ramsan vid ett tillfälle. Lät honom sova till 14 istället för 13.45 eftersom han somnat så sent.

Han är alltid svår att söva på sista luren och vi får gå ut och dra vagnen flera gånger innan han somnar. Samma sak idag. Jag väckte efter 35 min eftersom han verkar ha ett naturligt sovpass på just det. Men imorgon får han inte sova mer än 20 min högst.

Vi har nämligen haft en skitjobbig läggning till i kväll. Och i kväll väntade jag verkligen tills han hade rapat ordentligt flera gånger så det borde inte varit det som var problemet. Det känns som om han inte är trött kl 19 men det kommer ju så plötsligt. I förrgår somnade han ju utan problem på några minuter och helt plötsligt bara skriker han och vill vara vaken så mycket längre. I kväll hade jag inte tänkt ta upp honom men efter en stund blev Adrian ledsen när han inte kunde sova för att Gustav lät. Så då blev jag tvungen att låta Adrian somna först i alla fall. Men sedan upprepades samma sak igen och efter att jag låtit Gustav skrika i 20 min så tog jag upp honom igen och då kom 2 små rapar till. Jag lade honom och även nu började han skrika men tystnade och somnade på 1-2 min.

Så nu är frågan:

:arrow: Är det dags att ta bort en av dagslurarna? Eller är detta bara en period som vi ska igenom? Känns så tidigt att minska ner till bara två lurar. Och mattiderna fungerade så bra idag och om jag ska dra ner till två lurar måste jag ändra mattiderna igen :(

Som det känns nu är det första jag ska göra att minska ner sista luren till 20 min och se om det går bättre i morgon. Och förhoppningsvis kan han somna lite snabbare på lunchluren så att inte den luren strular i morgon också...
ElinN

Inlägg av ElinN »

Jag tycker du ska börja precis som du skriver, korta sista luren till 20 minuter. Med min äldsta dotter hade vi bara 2 lurar vid den åldern, men hon var en riktig piggis och inte Standardmodellad. Jag tror att de allra flesta bebisar mår bäst av 3 lurar ett tag till!

Jobbigt det där med att behöva "rädda" storebror från lillebror så han kan få somna. Vi fick flytta vår lilla till vårt rum igen, när hon skulle sluta med nappen för ett par veckor sen. Det är ju så mysigt för dom att dela rum, men svårt om den lilla stör den stora... Men det är ju en övergående period, snart är våra små stora dom också! :heart:
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Har kört på ett tag nu med mina strategier för att få Gustav att sova till 07 på morgonen och inte vakna vid 6 varje morgon. Går inte så bra... ingen förändring ännu. Men resultatet har blivit en väldigt trött kille :( Tidigare har jag kompenserat honom lite på förmiddagen för den tidiga morgonen och gett honom 15-30 min extra sömn då vilket han inte får längre. Dessutom tar det vissa dagar lång tid för honom att somna på lunchluren eftersom han har börjat vända sig i sängen och strula på och då blir den luren också vissa dagar kortare. Sista luren blir sällan mer än 15 min trots att jag tänkt mig 20 min eftersom han då alltid håller på 15-20 min innan han somnar. Oftast får vi vagna för att han ska somna till slut.

Vårt mål är att barnen ska ligga i sina sängar kl 19 men det är sällan eller aldrig som vi lyckas med det. Mest beror det på att Gustav behöver en evighet på sig att rapa maten innan han är redo att sova annars skriker han och jag får plocka upp honom igen. Även på kvällen vänder han sig ibland till rygg när jag lagt honom och jag måste gå inte och vända honom tillbaka så även då kan det ta 20 min innan han somnat.

Allt detta innebär att Gustav sover 10,5-45-1,5 (oftast) - 15 vilket innebär 13 timmar per dygn och inte rekommenderade 14,5. Vore en dröm om jag fick honom att sova till 7 på morgonen för då skulle vi där ha räddat 1 hel timme för honom men det känns rätt långt borta just nu.

Varje morgon vid 6 börjar han småprata och jag pangramsar och sedan är det tyst ( i alla fall tills Adrian vaknar och börjar snacka han också). Jag kör med väckarklocka och den ringer strax före halv sju. Somna om gör han ju aldrig... men efter ca en halvtimme brukar han bli ledsen och det är strax innan det som jag kör igång väckarklockan. Det tycker båda är jättekul :) Fast jag hade ju varit gladare om jag fått göra det när de sov...

Hur ska jag göra? Ska jag fortsätta min strategi och låta honom sova så här lite eller vad ska jag göra? Vet inte om han lider av det egentligen. Han är fruktansvärt grinig på dagarna nu. Har inte tålamod men någonting utan ska sysselsättas hela tiden. När jag måste hjälpa Adrian med något, t ex byta blöja eller ge honom mat så är det oftast skrik från Gustav hela tiden. Försöker göra mer av mina sysslor till social delaktighet men jag tycker det är svårt. Han känns lite för liten ännu för att kunna vara med ordentligt. Och det som passar som social delaktighet för Adrian fungerar ju inte för Gustav och tvärt om.
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Hmm... ingen som hade någon idé alltså...

Ja, jag fortsätter på den inslagna vägen så får vi se om det blir någon skillnad. I morse sov Gustav lite längre men då vaknade Adrian i stället och han somnar inte om på någon pangramsa :( så han väckte Gustav ganska snabbt med sitt högljudda snack.

Har kommit fram till att mycket av Gustavs skrik/gnäll under dagarna beror på Adrian. Jag tror att Adrian är inne i en rejäl period av trots nu och han slåss och sparkas och då särskilt på Gustav som han antagligen tycker tar för mycket utrymme. Gustav är ganska rädd för Adrian nu och blir ofta ledsen bara han kommer i närheten. Dessutom ville inte Adrian gå och sova i kväll utan skrek sig igenom hela den mysiga stunden på skötbordet innan läggdags. Han lugnade sig en stund när jag sjöng och gjorde rörelser med honom men blev ledsen igen när vi släckte och lade honom i sängen. Jobbigt med trots!! Tur det går över...
ElinN

Inlägg av ElinN »

Snart får ni hjälp av sommartiden i alla fall! Hoppas du kan få fler tips av andra.

KRAM :heart:
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Haha... ja tänk! Sommartid, det har jag inte tänkt på :D Ett bra sätt att komma på rätt spår. Fast jag skulle nog behöva flytta klockan 1 timme varje dag i en veckas tid för att få ordning på mina småttingar :roll:
Elle

Inlägg av Elle »

Hej enigmia!

Kanske det är 8-månadersångest i antågande? Läs om detta i BB. Hur är det med maten, sociala delaktigheten och utevistelsen? Är det beckmörkt i rummet? Angående Storebror så rekommenderar jag att du tar fram BB och läser trotskapitlet.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Hej alla!

Nu var det länge sedan sist men det är bara för att allt flutit på så bra. Men nu har vi fått ett rejält bakslag eftersom hela familjen åkt på magsjuka. Gustav var den andre som insjuknade och han kräktes oupphörligt under ca 3 timmar men sen tog det stopp och vi lade honom att sova för natten. Detta var i torsdags kväll. Han vaknade efter att ha sovit 45 min och vi försökte få honom att somna om på ramsan. Han sov kortare stunder men låg mest och smågnällde. vid 23-tiden tog jag upp honom och började mata i honom vätskeersättning med sked. Han somnade till i famnen efter ca 2 timmar men när jag lagt honom sov han bara 20 min. Så här höll jag på hela natten! Från 03 varvade jag även med välling. På förmiddagen efter lyckades han somna i vagnen och sov 3 timmar men annars var det svårt att få honom att sova några längre stunder.

Nu har det gått några dagar och han har tillfrisknat på så sätt att han inte kräkts mer och diarrén har gått över men han äter och dricker jättedåligt. Det har blivit så att han inte kissar på hela dagen och på natten vaknar han och behöver vätska. Senaste natten vaknade han första gången kl 4 så kanske vi är på väg mot hela nätter igen men jag är rädd att han ska vänja sig vid att få vatten när han vaknar på natten men hur ska vi göra när han börjar bli uttorkad. I kväll vägrade han vällingen (som vanligt) och åt bara lite banan. Något vatten ville han inte ha men till slut tvingade vi honom att dricka genom att helt enkelt hälla i honom. Känns så grymt men vad ska man göra??

Mitt i allt detta har första tanden också dykt upp så det gör säkert också att han tappar aptit :(

Är det någon som har tips på vägen?
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"