Vi har tänkt att starta kurningen ikväll om vi får svar på våra sista frågor. En vanlig natt sovar han allt mellan 20 min-pass till 3 timmar. Vanligast är att han sover 1 timma och 25 min till 1 timme och 40 min. De två senaste nätterna har han vaknat minst en gång i timmen, men natten innan sov han 3 timmar och 45 min och där efter 3 stycken 2 timmarspass (BRA!
Nu är dett slut med detta och nu till mina frågor:
1. Läggningstid?
Oftast somnar Gustav mellan 20.00 till 21.00. Helst vill jag att han somnar 19.30. Skall vi satsa på det eller ska vi välja 20.00 som har är lite van vid?
2. Fösta natten?
När han läggs i sängen blir han oftast väldigt glad och står och hoppar och pratar. Ibland gör han så även på nätterna. Vid läggningen fattar jag det som att jag skall lägga honom tillrätta och solfjädra lugn. (Tror inte buffningen kommer att fungera. Han är större än många 1,5-åringar vi känner, men vi får se vad som fungerar bäst i kväll.) Sedan ramsa mig ut och sedan upprepa tills han somnar med bekräftelsen. Likadant vid andra uppvaknanden om han vaknar och är ledsen fast solfjädra kortare, men vad skll jag göra första natten om han INTE är ledsen när han vaknar? Om han bara är arg, glad, gnyr? Troligtvis står han upp i sängen och gör detta. Skall jag invänta tills han blir ledsen eller skall jag ramsa direkt eller skall jag lägga tillrätta och soljädra kort direkt?
3. Dagsschemat?
En vanlig dag ser ungefär ut som följande:
7.30 Vaknar (ligger hos mig sedan kl ca 6.00 annars alltid i egen säng under natten)
Ammas
8.30 Frukost
10.15 sover (i vagnen ute somnar alltid på mindre än 15 min ofta inom 5 min när man har fällt ryggstödet. Sover alltid minst 1,5 timmar stilla på verandan ibland upp till 3 timmar, men oftsat runt 2 timmar. Visar mycket tydligt när det är dags att sova och mycket punktligt.
12.30 mat
15.15 Eftermiddagsvila ( sover mallan 40 min till 2 timmar oftast lite drygt 1 timme) Också i vagn ute och han är ofta mycket punktilg och lättsövd.
16.30 mellis
18.00 kvällsmat därefter lek, bad, amning
20.30 sover
Nu frågorna:
När han blir runt 1 år försöker man införa en längre eftermiddagsvila. Borde jag redan nu korta ner förmiddagsvlian och införa längre eftermiddagsvila och borde jag lägga den vilan tidigare?
Förslag:
7.30 vakna
10.00 sova 45 min
13.30 sova 1,5 timmar
19.30 sova
Totalt 12 + 2 timmar och 15 min
Tacksam för svar