Gustav 10 månader, stor, stark och stående kurstart 090309

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Gustav10

Gustav 10 månader, stor, stark och stående kurstart 090309

Inlägg av Gustav10 »

Nu är det Gustavs tur. Han är 10 månader och en stor och glad kille som ställer sig och går längs med möbler obehindrat och sätter sig ned igen.

Vi har tänkt att starta kurningen ikväll om vi får svar på våra sista frågor. En vanlig natt sovar han allt mellan 20 min-pass till 3 timmar. Vanligast är att han sover 1 timma och 25 min till 1 timme och 40 min. De två senaste nätterna har han vaknat minst en gång i timmen, men natten innan sov han 3 timmar och 45 min och där efter 3 stycken 2 timmarspass (BRA! :D ). Vanligast ammas han till sömns och läggs tillbaka i sin spjälsäng bredvid vår säng.

Nu är dett slut med detta och nu till mina frågor:

1. Läggningstid?
Oftast somnar Gustav mellan 20.00 till 21.00. Helst vill jag att han somnar 19.30. Skall vi satsa på det eller ska vi välja 20.00 som har är lite van vid?

2. Fösta natten?
När han läggs i sängen blir han oftast väldigt glad och står och hoppar och pratar. Ibland gör han så även på nätterna. Vid läggningen fattar jag det som att jag skall lägga honom tillrätta och solfjädra lugn. (Tror inte buffningen kommer att fungera. Han är större än många 1,5-åringar vi känner, men vi får se vad som fungerar bäst i kväll.) Sedan ramsa mig ut och sedan upprepa tills han somnar med bekräftelsen. Likadant vid andra uppvaknanden om han vaknar och är ledsen fast solfjädra kortare, men vad skll jag göra första natten om han INTE är ledsen när han vaknar? Om han bara är arg, glad, gnyr? Troligtvis står han upp i sängen och gör detta. Skall jag invänta tills han blir ledsen eller skall jag ramsa direkt eller skall jag lägga tillrätta och soljädra kort direkt?

3. Dagsschemat?
En vanlig dag ser ungefär ut som följande:

7.30 Vaknar (ligger hos mig sedan kl ca 6.00 annars alltid i egen säng under natten)
Ammas

8.30 Frukost

10.15 sover (i vagnen ute somnar alltid på mindre än 15 min ofta inom 5 min när man har fällt ryggstödet. Sover alltid minst 1,5 timmar stilla på verandan ibland upp till 3 timmar, men oftsat runt 2 timmar. Visar mycket tydligt när det är dags att sova och mycket punktligt.

12.30 mat

15.15 Eftermiddagsvila ( sover mallan 40 min till 2 timmar oftast lite drygt 1 timme) Också i vagn ute och han är ofta mycket punktilg och lättsövd.

16.30 mellis

18.00 kvällsmat därefter lek, bad, amning

20.30 sover

Nu frågorna:
När han blir runt 1 år försöker man införa en längre eftermiddagsvila. Borde jag redan nu korta ner förmiddagsvlian och införa längre eftermiddagsvila och borde jag lägga den vilan tidigare?

Förslag:

7.30 vakna

10.00 sova 45 min

13.30 sova 1,5 timmar

19.30 sova

Totalt 12 + 2 timmar och 15 min

Tacksam för svar :)
sova snart

Gustav 10 månader
Kurstart 090309
Lua

Inlägg av Lua »

Hej och varmt välkomna hit :!:

Vilket klokt beslut :thumbsup:

1. Det kvittar tycker jag! Gör det som passar er familj bäst.

2. Solfjäder blir nog bra. Första natten solfjädrar du till ordentligt sömntung, hela natten igenom. Om han bara gnyr kan du avvakta och kolla om han bara gör lite sovljud. Men var på alerten. Han ska inte behöva funder länge :wink:

3. Jag tycker schemat ser bra ut. Vi har alltid haft långa luren först och kort på eftermiddagen, men ni ska göra som det passar er!

/Lua. :heart:
Gustav10

kurstart ikväll 090309

Inlägg av Gustav10 »

Tack så jättemycket!!

Jag känner mig så himla laddad!! Gustavs mormor är här, (brukar vara här en stund måndagar och torsdagar och se till att jag får lite avlastning, lyckliga jag :D ) så jag ska försöka vila lite nu (Gustav har sitt eftermiddagssovpass i vagnen) inför kvällen. Det blir nog svårt för jag vill bara att klockan ska bli 19.30 så vi får sätta igång.

Gustav har nog förstått att det inte ska bli så mycket sömn inatt för han sov 2 timmar och 50 minuter på förmiddagen. Han gnydde lite och skrek till ett par gånger, men somnade om.

Tack igen för snabbt svar!!
sova snart

Gustav 10 månader
Kurstart 090309
Lua

Inlägg av Lua »

Ni rapporterar väl hur det går :wink:

Kram Lua. :heart:
Gustav10

Det fungerar!!!

Inlägg av Gustav10 »

:D :D :D :D :D

Gustav sover!!!

Vi kom igång lite sent med läggningen, men 19.45 låg han i sängen. Tyckte att det var bäst att läggningen var lugn och rolig än stressig. Vi busade med honom ända in till sängen. Sedan fick han en smärre chock. Lampan släcktes och han lades tillrätta. Jag började med att solfjädra. Han grät, hostade och snörvlade. Det var tufft!! Började buffa. Det gillade han. Ganska snart kom han till ro. 20.30 kom jag till dörren första gången, men fick vända direkt. 20.55 sov han efter buffning, solfjäder, ramsa och bekräftelse. Han somnade inte medans jag buffade. Möjligen höll jag soljädern lite länge.

21.50 vaknade han igen. Buffade några få gånger solfjädrade, ramsade och bekräftade. Det fungerade direkt!!! Underbart!!!

Nu väntar jag med spänning :roll: !!

Tack för stödet!!
sova snart

Gustav 10 månader
Kurstart 090309
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

\:D/ =D>

Heja heja!!
Glöm nu inte att skriva anteckningar om hur natten går.. det är så kul att ha dom att gå tillbaka till under kurtiden!! *kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Gustav10

Första kurnatten 090309

Inlägg av Gustav10 »

Då var natten avklarad :) .

Det gick förhållandevis bra tycker jag. Själv har jag inte sovit mycket, men det är inte så stor skillnad mot annars :wink: .

Jag skrev lite om hur det började igår, men så här var hela natten:

19.45 Gustav i sängen (mycket glad efter massor bus. Han hade tyvärr inte ro tid att äta/amma så mycket igårkväll, men jag kunde inte tvinga honom.

20.30 Kom jag till dörren första gången efter att ha lugnat honom med först solfjäder (bet inte) sedan buffning. Det var toppen tyckte han. Ramsade och han blev ledsen igen.

20.55 Gustav sover :sleep: !!!!

21.50 vaknar, skriker
21.55 sover, efter buffning, solfjäder, ramsning, bekräftelse

23.50 vaknar, skriker
23.08 sover, efter buffning, solfjäder, ramsning, bekräftelse

23.15 vaknar, skriker
23.20 sover, efter buffning, solfjäder, ramsning, bekräftelse

23.25 vaknar, skriker
23.29 sover, efter buffning, solfjäder, ramsning, bekräftelse

00.00 vaknar, skriker
00.04 sover, efter buffning, solfjäder, ramsning, bekräftelse

00.14 vaknar, skriker
00.34 sover, efter buffning, solfjäder, ramsning, bekräftelse

01.34 vaknar börjar prata, är inte alls sugen på att sova. Försöker klappa händerna, spela på läppen, åla runt, gnissla tänder (det kan ju ändå inte mamma sätta stopp för) blir ledsen när en bra stund har gått. Efter det börjar han komma till ro. Hela tiden har jag buffat honom.
02.28 sover han efter ett antal buffningar, solfjädrar, ramsor, och bekräftelse.

03.43 vaknar, skriker
03.51 sover, efter buffning, solfjäder, ramsning, bekräftelse

04.31 vaknar, skriker
04.50 sover, efter buffning, solfjäder, ramsning, bekräftelse

05.10 vaknar, skriker
05.32 sover, efter buffning, solfjäder, ramsning, bekräftelse

06.33 vaknar han. Det är ganska ljust i rummet. Rullgardinen släpper in en del ljus på sidan. Jag buffar. Han skriker helt hejdlöst. Det finns inte en chans att jag kan lugna honom. Håller på 15-20 min. Brösten på mig håller på att gå sönder. Jag har trott att han inte får i sig så mycket mat på natten, men det måste han få. Jag har haft värk i flera timmar. Det känns som att det värker lika mycket i Gustavs mage efter mat. Jag lägger över täcket över huvudet på honom (han tycker att det är roligt när vi leker tittut). Gustav blir lugn. Jag går ut och hämtar pappan. Vi stormar in med buller och bång 06.55. Vi skojar och leker. Gör sådant han brukar kikna av skratt av, men det går så där. Efter 5 min börjar jag amma honom sittandes. Han äter som han aldrig har sett mat förut. Ingen tendens till att somna. Efter en stund kommer leendet tillbaka och Gustav är precis som vanligt. Våran jättgoa, glada, busiga och mysiga kille :D .

Vi försökte att ge honom gröt 08.00, men det ville han inte ha. Förmodligen fortfarande mätt efter amningen. Vi får nog skjuta fram grötfrukosten lite.

Nu sover Gustav i vagnen. Det tog inte lång tid coh han somnade exakt 10.15 efter det spikade schemat.

07.30 vakna
? gröt
10.15 sova 1.5 timmar
11.45 vakna
12.30 lunch
14.45 sova 45 min
15.30 vaknar
16.00 mellis
18.00 gröt
lek, bad, ammas, leka
19.30 sova

Förhoppningvis vill han amma bättre i kväll, så han klarar sig lite längre på morgonen, om vi är riktigt hårda på tiderna.

Det blir även svarta sopsäckar tejpade för fönstret i natt för att det inte ska bli ljust för tidigt på morgonen.

Det som var svårt i natt tyckte jag var att veta när man skulle ramsa. Ramsade jag förtidigt vakna han upp direkt och satte sig. Annars kände det som att jag ramsade försent att han redan hade somnat innan jag släppte solfjädern. Vad tror ni :?:

Det jag också undrar över är om han är så där pigg i natt som han var mellan 01.30-02.30, skall jag då bara ramsa eller vad gör jag :?:

Annars är det bara :!: :?: att göra som i natt eller vad tror ni :?:

De gånger han vaknade i 5 min var det buffning, solfjäder och en ramsa+bekräftelse.

10 min uppvaknandena vaknade han vid första ramsningen och jag fick buffa igen.

Vid de längre vakenperioderna var det ett antal avbrutna ramsningar som blev avbrutna och jag fick börja buffa igen.

Nu måste jag väcka Gustav!!!

Tack igen för det fantastiska stödet :!: :!:
sova snart

Gustav 10 månader
Kurstart 090309
Gustav10

mera ramsa mindre buffning

Inlägg av Gustav10 »

Var lite trött på morgonen när jag skrev. Jag menar att jag ska gå mer mot ramsning och bara buffa i nödfall i alla fall mot slutet av natten :idea: .
sova snart

Gustav 10 månader
Kurstart 090309
Gustav10

läggning andra natten

Inlägg av Gustav10 »

Gustav sover :sleep: !!!

19.37 Lade vi honom efter mycket bättre kvällsamning, glad och tillfreds.

När lampan släcktes och jag lade honom tillrätta började protesterna. Jag började buffa.

19.47 började han lugna sig. (pappan antecknar).

19.49 blir de lugna stunderna längre. Jag solfjädrar och börjar ramsa. På tredje försöket går ramsan in. Väntar lite med bekräftelse.

19.52. Sover Gustav. Ganska många föräldrar har längre läggningsprocedur än 15 minuter och detta är ändå bara andra kvällen :!:
sova snart

Gustav 10 månader
Kurstart 090309
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Bra jobbat! Lycka till i natt!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

Vad bra det gått :D
Jag menar att jag ska gå mer mot ramsning och bara buffa i nödfall
Precis, jobba med ramsan och använd hellre solfjädern om du måste gå in, sen är det inte förbjudet att buffa i natt.

Ang frukost, så tycker jag att du kan äta samma tid (det gör du säkert) så ge han lite plockmat och låt honom äta det han vill, ge ev lite mellanmål innan han ska sova .

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Gustav10

lite frågor

Inlägg av Gustav10 »

Jag har lite frågor inför natten som jag inte har fått svar på.

Det som var svårt första natten var att veta när man skulle ramsa. Ramsade jag förtidigt vakna han upp direkt och satte sig. Annars kände det som att jag ramsade försent att han redan hade somnat innan jag släppte solfjädern. Vad tror ni :?:

Det jag också undrar över är om han är så där pigg i natt som han var mellan 01.30-02.30, skall jag då bara ramsa eller vad gör jag :?:

Gustav har vaknat en gång ikväll. Han grät lite. Jag gick in, men då hade han redan somnat om. Jag råkade nog väcka honom i stället. Han började skrika lite. Solfjädrade, men då vaknade han mer och jag fick buffa lite. Det gick fort. Solfjädrade, ramsade och bekräftade. Allt gick på 4 minuter, men det känns efteråt som jag inte skulle ha gjort någonting. Ska jag börja med ramsan nu direkt när han börjar vakna :?:

Tack för att ni hjälper till :D :!:
sova snart

Gustav 10 månader
Kurstart 090309
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Solfjädern ska ju släppas precis i det sömntunga läget så det är faktiskt svårt ibland att veta om man hinner få med bekräftelsen.. Nu bör det ju räcka med att ramsa om han vaknar till inatt, snabbt och elegant så bör den sätta sig snabbt.. *kram* och lycka till..
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

Det lättaset tycker jag är att lyssna på hur det låter. Lätt att säga :wink:

Men låter han lungt, vejlande, går lite upp, lite ner så kan du avvakta, blir skriket högre eller annorlunda ska du ramsa,

ramsa som han låter, låter han mjukt, ramsa mjukt, låter det som höga protester så ramsa högt, så du kommer fram, var inte rädd för att ramsa x6, x8, x12,

När han var pigg inatt, lät han eller var han tyst :?:

Säger han inget kan du inte "tvinga" honom att sova, men du ger förutsättning, då skulle jag inte göra något, ibland kan man faktiskt störa mer :shock:

Hoppas några frågetecken blev utredda :D

Fortsatt lycka till

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Gustav10

andra natten

Inlägg av Gustav10 »

Det går framåt!

19.37 lägger vi Gustav. Efter tillrättaläggningen blir det protester. Jag buffar lite.
19.47 börjar han lugna sig
19.49 lugn långa stunder
19.52 sover Gustav efter bufning, solfjäder, ramsning, bekräftelse på första försöket :!: :D .

20.26 vaknar (här skulle jag egentligen inte gjort något för han sov igen när jag kom in och jag väckte homom och fick därför hjälpa honom till ro igen.
20.29 somnar igen

22.13 vaknar skriker, jag ramsar, men Gustav ökar bara. Jag går in lägger tillrätta, försöker solfjädra, men måste buffa några få gånger.
22.18 gnyr han lite och jag solfjädrar bara. Därefter ramsar och bekräftar.
22.21 sover

22.23 vaknar Jag ramsar, men Gustav går igång mer och mer. Lite buffning, mest solfjäder. Därefter ramsar. Behöver gå tillbaka tre gånger till honom. Vid fjärde försöket somnar han efter ramsning och bekräftelse.
22.47 sover

23.13 vaknar Jag ramsar, men Gustav går igång mer och mer. buffar + solfjädrar om vart annat. Somnar vid första ramsan + en bekräftelse
23.18 sover

00.00 vaknar Jag ramsar, men Gustav går igång mer och mer. buffar + solfjädrar. Somnar vid första ramsan + en bekräftelse
00.04 sover

01.23 vaknar Jag ramsar, men Gustav går igång mer och mer. buffar + solfjädrar om vart annat. Somnar vid första ramsan + en bekräftelse
01.36 sover

02.34 vaknar Jag ramsar, men Gustav går igång mer och mer. Nu är han lite glad. Försöker med att bara ramsa men blir ledsen. Jag får buffa lite och solfjädra. Somnar vid första ramsan + en bekräftelse
02.44 sover

03.16 vaknar Jag ramsar och väntar ramsar och väntar ramsar och väntar, men Gustav går igång mer och mer. Jag får buffa lite och solfjädra. Somnar vid första ramsan + en bekräftelse
03.26 sover

04.25 vaknar Jag ramsar, men Gustav går igång mer och mer. Jag får buffa lite och solfjädra. Somnar efter två läggningsförsök med uppvak vid ramsningen. Ramsar + en bekräftelse
04.45 sover

Här är jag lite osäker på om han har vaknar en gång till efter det. Förmodligen har jag bara drömt det. Känns konstigt om jag har varit uppe och varit inne i hans rum och sedan bara lagt mig utan att skriva. Nog för att jag är väldigt trött, men jag borde inte missa att skriva. Så han sov för modligen till 06.09 som är nästa tid.

06.09 Vaknar Ramsar direkt. Är rädd att han tycker att han har sovit färdigt och att han är hungrig. Verkar ändå ganska lugn. Jag får buffa och solfjädra om vart annat. Somnar med ramsan vid andra utgångsförsöket.
06.37 somnar

07.23 Gustav börjar gny. Vi stormar in som om att vi skulle ha väkt honom. Han verkar ganska trött, men vi får honom att skratta. Är hungrig och börjar amma efter 5-10 min. Sedan är han superglad :D !!

Jag tror att ni tycker kanske att jag har buffat och solfjädrat för mycket, men det har känts som att han behöver hjälp. Det känns som om att han vill ha hjälp att komma tillrätta. När jag kommer in far han inte upp som en fjäder och stäcker upp armarna, som han alltid gjorde tidigare när han vaknade i vårt sovrum. När jag stäcker ner armarna hjälper han till att lägga sig. Det tycker jag är stort framsteg på bara två nätter. Han har också legat i sin säng 10,75 resp. 11.5 timmar. Det tycker jag är jättebra!! Det är heller inte knutet till att det måste vara jag som nattvakar, som det var tidigare när det bara var amning för att komma till ro.

I natt är det pappans tur. Vi får ser hur det går. Han ska försöka att fokusera på att ramsa och att inte gå in. Vi får hjälpas åt att avgöra vad som krävs.

Kom gärna med synpunkter på vår natt :!: . Det är bra med lite feedback :!: :!:
sova snart

Gustav 10 månader
Kurstart 090309
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"