Hjälp med Arvids dagslurar!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Gäst

Hjälp med Arvids dagslurar!!

Inlägg av Gäst »

Hej!
Jag har skrivit några gånger om Arvid 11 mån. här, som vi började kura för 3 veckor sen med fantastiskt resultat. Jag skulle behöva hjälp med dagslurarna, som han sover i rätt mängd men på fel sätt, om man säger. Sedan länge länge somnar han i rullande vagn, sover 30-40 minuter, börjar vrida sig, jag går nån minut, han somnar om, han vaknar till ytterligare nån gång tills de 1,5 timmarna är färdigsovna. Han vaknar nästan alltid av sig själv 5 minuter innan luren är slut. Jag skulle istället vilja vagna ute och sen dra in honom på balkongen för att kunna göra saker hemma, och vagna där när han vaknar till. Nu sitter jag ute i parken med uppsikt över honom, jag vet när han kommer vakna och sätter då snabbt in stöten. Tyst måste det vara, annars vaknar han direkt. På balkongen kommer han bli störd av div. bilar och barnskrik på gården, så det kan bli svårt men jag känner att det är nödvändigt för jag är TRÖTT på att serva honom min parkutflykt vareviga dag...
Tycker ni att jag ska vagna ute först, rulla in honom, vagna på balkongen de gånger han vaknar till?? Ska jag ramsa?? Han ställer sig upp blixtsnabbt i vagnen. :? :? :?
Med kuren har han börjat sova stabilare även på dagarna, men som ni ser är det inte perfekt.
Det är dags för sista avsnittet i vårt lilla kuräventyr!!
Och en sista sak: kan man få en vuxenkur?? Jag vaknar 4.45 varje dag fortfarande och börjar lyssna efter Arvids pip. Skulle behöva lite rumpbuff :wink: tror jag, hur sjutton blir man av med egna sömnproblem???
Kram på er alla,
Åsa
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Mammut Maria skrev för ett tag sedan att hon la alltid de långa lurarna inomhus från det att barnen var 6 månader. Helt enkelt för att de sover ytligare i vagnen och de vaknar lätt efter 45 minuter, då den inte ger samma rörelsefrihet som en säng. 45-minuterslurar kan man fortsätta ha i vagn länge.

Fundera på det i alla fall. Mörklagt rum i spjälsäng även på långlur på dagen, kan vara en lösning.

På dina egna sömnproblem kan jag rekommendera skratt till godnatt, totalt mörklagt rum (lätta att glömma sitt eget, men det funkar). Sedan finns det en nattlig (eller inte nattlig) aktivitet som är mycket avslappnande och har lugnande effekt och som klart gynnar sömnen (om det inte görs mitt i natten). Den får du lista ut själv :wink:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ähum, vad kan det vara för aktivitet?? Menar du tennis?

Tack för tipsen! Men tror du det GÅR att lära denna kille som alltid sovit i vagn på dan att acceptera sänglur? Vi ska överväga det, helt klart.

Men OM vi väljer att ha kvar vagnen, (jag vet många större barn som klarat att sova länge i vagn, inklusive vår Hugo som sov 2-3 timmar på dan i vagn tom sittande), ska jag då bara vagna kort som Anna skriver, ramsa dagramsan och gå därifrån? Han hoppar upp och ner säkert 20 gånger innan han somnar på dan numera, trycks brutalt på plats så fort han poppar upp. Hur funkar det med vagningen? Har nån erfarenhet av det??

Tacksam för tips, känner mig villrådig :!:
hej från Åsa
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej igen
Om du väljer att ha honom kvar i vagnen så gör som Anna säger. KORT vagning och gå därifrån med ramsa. Ha gärna en sele på honom så att du kan gå därifrån utan att behöva övervaka att han inte trillar ur. Det kan vara mycket störande att ha en mamma som kolla en hela tiden.

Så om du inte tar så stor notis om att han poppar upp hela tiden utan förväntar dig att han ber om hjälp när han behöver det, så tror jag att han kommer att somna och sova bättre.

Om vagning står det beskrivet i tips på vägen eller verktyg (kommer inte ihåg vilket).

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack för tipsen!
Vi ska fundera lite och så kör vi. Jag återkommer lite senare!
Åsa
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"