alltid krispåfyllning? och rapar?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Vad mysigt!
Hoppas ni får en trevlig middag :D

Kram!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej hej!

nu är det jag igen. håller som bäst på att förbättra vår vardag och lägga upp en ny strategi för nätterna men jag behöver bolla några saker.

hon har sedan 2 veckor nu sovit sina daglurar (om vi varit hemma) i spjälsängen i storasyters rum för att vänja henne inför flytten dit när dem hela nätterna började sitta. nu blev det ju inte så. dock känner jag att vi behöver flytta över till spjälsängen iaf pga att hon nu börjat kika över vagnskanten och även slänger ut armen ibland. det lämpligaste blir väl då att flytta in sängen till oss tills vi fått in hela nätter?!

något jag måste få bukt med är hur jag ska lugna henne i spälsängen. OM jag inte hinner väcka utan hon vaknar själv så skriker hon alltid. hon vaknar aldrig lugn och glad :cry: . oftast hysteriskt skrik och jag får inte lugn på henne. försökt med buff, solfjäder, pratat lugnande, skickat in storasyster, speldosan, vänt henne till ryggläge men det slutar med att jag tar i princip alltid upp ett hysteriskt/ledset barn.... :oops: det ända som lugnar henne då är bröstet som hon hugger hungrigt efter. vilket resulterar i att mattimmen då blir en halvtimme tidigare än planerat. (egentligen ska hon va vaken 30 min innan mat.) idag har vi bestämt att köra benhårt på tiderna! får se om det ger resultat.

igår morse vaknade hon halv sju (första natten med nattamning igen). hon var nöjd! :D pratade för sig själv och när hon började tröttna lägligt till 06.45 gjorde jag morgon. idag vaknade hon 06. nöjd! roar sig själv i 10 min och blev sen arg/ledsen/frustrerad- ja ni förstår. testade med pangramsa samt påminnelseramsor x flera. efter 30 min blev det till slut vagning- då tystnar hon tvärt men börjar skrika så fort vi slutade. god morgon 06.45! :cry:

hur ska vi hantera detta nu när vi byter till spjälsäng?

kramar!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ang. maten så skulle jag om jag var du lägga den i direkt anslutning till att hon vaknar istället. Kanske även försöka förekomma henne och ta upp halvsovanded bebis och bara tratta in bröstet och amma. Den enda måltiden där man kanske kan ha henne väntandes blir den innan långluren.

Så hade jag med Tor, vad tror du om det? Har du börjat med lite smakisar inför lunchluren än? Kanske är det lite dags.

Ang. barn som vaknar arga, ledsna skikandes.... Där burkar man få vara duktig på skådespeleriet. Man skall skratta i 10 min innan man läggs och tänk sen att när du skall ta upp henne så tar du upp henne som om det är hennes födelsedag, särledes glad. Beklagningar m.m. det HÖR du inte helt enkelt.
Men om jag vore du skulle jag se till att ta mig några dagar kanske 1 vecka och vara den som VÄCKER! Det är en superviktig del i just BB filosifin att vara den som väcker, det visar att du har ledningen och kontrollen, inte hon. 8) :lol:

Sen har vi det där med spjälsängen, här kan en minikur vara på sin plats... Dels kura in sängen, få in ramsan som verktyg, för den verkar inte ta för er. För detta ändamål börjar man från natt 2 i lathunden och backar därifrån. Läs gärna mycket under SHN fliken. :wink:

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... /lathunden
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej och tack! :D

vi har kört stenhårt på schemat idag och hon har somnat på 2 minuter och blivit väckt!

håller helt med om att vi bör få in buffen och ramsan! vi ska köra igång med minikur när vi flyttar över till spjälisen- ikväll kanske. men kan vi köra minikuren nu trots att jag fortfarande tar upp och ammar kl 04? borde ju iofs inte vara några problem. hon somnar ju alltid om smidigt och vaknar mycket sällan innan vargtimmen. det blir väl så då att "kuren" kommer att prövas för oss just under vargtimmarna.... men om vi då kör en pangramsa och hon inte svarar så måste vi väl ta till buffen våran första natt? och sen backa med ramsan till andra natten? förstår inte riktigt det där att vi ska gå in på kuren i natt 2?

en fundering igen kring spjälsängen. är det lämpligast att flytta in den till oss? jag har ingen möjlighet att skärma av. eller ska jag flytta ut storasyster från deras rum och ha selma där inne under "kuren".
är hon inne hos oss så blir det ju inget ramsa sig ut ur rummet? iofs kan jag ju lägga mig i vardagsrummet på soffan eftersom jag räknar med att strulet inte kommer börja förrän runt 6.... och maken kan väl sova kvar i rummet även om jag buffar och ramsar med selma?

typiskt att jag lånat ut shn-boken men det går nog ändå?!

/lilla mia
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!

ElinN

Inlägg av ElinN »

hej!

När ni kör in ramsa och spjälis, så tycker jag ni ska buffa vid kris första natten.

Jag flyttade ju över Elvira till spjälsäng i storasysters rum innan vi hade hela nätter. Nu är hon som du vet tillbakaflyttad till vagnen i vårt rum, pga sjukdom och nappbortagande. Ramsan tar inte hos oss heller ännu. Innan jag flyttar in lillan i storasysters rum denna gång vill jag att hon ska vara en säker sovare som sköter sina uppvak i princip helt själv och sover hela natten ut mat. Jag kommer att vänta med hela nätter tills Elvira är helt frisk och äter lite större portioner till lunch och kvällsmål. Jag kommer att vagna bort nattmålen (som i PM för 4 månades barn jag länkade till tidigare), sen får hon flytta till spjälsäng. Jag tror att vi kommer flytta in spjälsängen till oss under en period för att storasyster ska slippa eventuell trafik och störningar. Men med mig vet man ju aldrig... jag får ju mina infall och handlar därefter direkt... :oops: Med ATTITYD dock! :wink: Jag kommer att ramsa från vår säng i samma rum. Hennes spjälis är helt täckt av täcken på sidorna, så hon ser inte oss, och vi har helt mörkt.

Trevligt att följas åt mot hela nätter (och allt annat som komma skall!).
KRAM :heart:
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej! :D

jag körde igång igårnatt. har flyttat in spjälsängen till oss.
två nätter har alltså gått och första gick väl som jag tänkt. hon vaknade första gången vid 6 tiden och tystnade vid buff och några påminnelseramsor. jag vakade då utanför dörren. vaknade igen 06.50 och där valde jag att buffa igen för att nå fram till kl 7... fick buffa i 15 minuter och ändå ta upp en ledsen bebis men iaf något lugnare...

inatt hade hon många fler uppvak iaf 3-4 stycken. det var länge sedan hon vaknade under natten. (före vargtimmen).det är svårt att veta när jag ska lägga in ramsan tycker jag. oftast fixar hon uppvaken själv. men jag försökte lyssna av och körde ramsan ibland. fick upp och buffa vid halv sex sen sov hon faktist till 06.53! då började hon skruva på sig så jag rusade upp och gjorde glad morgon!

kan inte säga att jag tycker ramsan tar riktigt ännu men vi kämpar vidare och jag är noga med att bekräftelseramsa varje insomnande. så smoningom borde ju poletten trilla ner! hon har iaf somnat mycket bättre under helgen. två minuter oftast. ev lite gnöl- men så mycket bättre än tidigare iaf. vi har varit noga med tiderna. och alltid väckt henne. jag har utnyttjat marginalkvartarna mycket mer tidigare. nu får hon bara en om dagen på sista 45 minutersluren.

det är så mycket lättare när maken är hemma. då kan man hjälpas åt under vakenpassen och underhålla henne när hon börjar tröttna... vilket hon alltid gör sista halvtimmen. när jag är själv tappar jag tålamodet. och då åker hon kanske i säng 10 minuter före utsatt tid... men nu ska jag försöka ändra på det!

när hon vaknade inatt så upplevde jag att det var magknip dem flesta gångerna. många gånger kom det pruttar efter ett häftigt skrik. känns inte bra att bara ramsa henne då, hur hantera detta?

och jag har valt att amma direkt hon vaknar. även om jag tycker det blir lite tight mellan mål 1 och 2 och mål 3 och 4. och sen nattslurk på det men hon äter ju iaf så hon verkar ju acceptera rytmen. hon äter ungefär en halv liten barnmatsburk plus katrinplommon till mål 2 (efter amning) och 1-2 dl gröt på mål 4 (efter amning).

kram kram!

Elle

Inlägg av Elle »

Hej!
Hur gick natten?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

jo, natten var bättre. fortfarande har hon uppvak ett par gånger per natt. men hon somnade om själv/alt med ramsa. behövde alltså inte buffa någon gång. dem här uppvaken är alltså något nytt sedan jag började denna minikur. men jag tänker/ hoppas att det är frågor hon ställer. snart är vi tillbaka i dem gamla gängorna igen utan uppvak. :wink: kanske är det också tänder på g. tycker mig skönja ett litet veck i underkäken där tanden ska upp. hon vaknade halv sju och låg och småpratade och tittade runt i spjälsängen till kvart i. då vågade jag inte vänta mer utan gjorde glad morgon! (vi har inte lyckats få det helt mörkt trots mörkläggningsgardin.)

dagen har också förflutit väl. hon sover sina pass och jag väcker alltid! :lol:

sov gott allihopa!!! hörs imorgon!

Elle

Inlägg av Elle »

Härligt! Det går ju kanon för er! Nästa steg blir att backa med ramsan under natten för att se om hon klarar uppvaken själv.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
ElinN

Inlägg av ElinN »

Vad duktiga ni är! :heart: KRAM :heart:
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

gomorron!

inatt hade hon bara två uppvak som hon fixade själv! sen hade jag ställt klockan fel så den ringde kl 06 istället för 07. då vaknade hon. jag ramsade och hon somnade faktist om på den! första gången jag kände att den tog!
hon vaknade 06.45 och låg och jollrade fram till sju då klockan ringde... igen!

visst går det framåt!

idag måste jag iväg på hennes långlur men jag hoppas det ska gå bra.

kram kram!

Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Å vad kul och peppande att läsa :D

Ni jobbar på jätte bra och det märks att du har attityden :thumbsup: =D>

Kram!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

inte ett pip förrän 03.58. då tyckte hon det var dax för mat och mamma också. sen sov vi vidare till 06.45!

dock lite ledsnare läggningar på daglurarna de senaste passen.... men vi jobbar vidare med det!

kram!

ElinN

Inlägg av ElinN »

lilla mia skrev:inte ett pip förrän 03.58. då tyckte hon det var dax för mat och mamma också. sen sov vi vidare till 06.45!
Slutade ni inte med nattmat eller förstod jag fel? :-k Ni kanske flyttade till spjälsäng men behöll nattmålet eller? Skönt att slippa en massa uppvak i alla fall! Spjälisen är inkörd med andra ord! Bra jobbat! :thumbsup: Dags att återinföra den för oss också snart. Och få ramsan att ta i samband med det! Inväntar att hon ska bli frisk nån gång!

KRAM till er!
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

väckning kl 07! :D :D :D \:D/

vilken bra morgon det blir bara man får sova fram till bestämd tid! och väcka!

jo, vi har infört nattmål igen (04) sedan nån vecka. och numer sover hon alltså i spjälis inne hos oss.

kramis!

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"