Sätter sig upp och vägrar sovmna om!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
jenny_ebba

Sätter sig upp och vägrar sovmna om!

Inlägg av jenny_ebba »

Hej!
Det har fungerar alldeles ypperligt med min nu snart 1-åriga sons sömn.... ända tills för ett par veckor sedan. Han började vakna ca 1 timma innan det var morgon för honom och man kunde höra hur han pratade och lekte för sig själv. (Han är dock nästan aldrig ledsen utan grinar bara till lite då och då.) Jag har försökt att ramsa när jag hör att han vaknar men eftersom han inte skriker så är det lite svårt att veta vad jag ska göra. Eftersom jag inte vill öppna dörren och titta in till honom (har gjort det en gång och då blev han vansinnig när jag sedan stängde) så vet jag ju inte vad han gör. Somnar han om, lekar han eller vad gör han.... Till saken är den att bara efter det att han varit uppe i en timma så märks det att han börjar bli trött, grinig och gnuggar sig i ögonen. Efter det känns det som om hela dagen har blivit fel....
Eftersom han snart är 1 år så tänkte jag att det kanske hjälper med om jag nu tar bort förmiddagsluren på 45-min och bara har kvar 1,5 timmas middagslur. (Han har 12 timmar natt.) Har gjort det i några dagar nu men han vaknar ändå och bökar omkring i sin säng ca 1 timma innan det är morgon för honom. Vad ska jag göra när jag hör att han vaknar :?: När jag går in och gör morgon för honom sitter han nästan alltid upp i spjälsängen, ska jag gå in till honom, lägga honom tillrätta och ut snabbt eller vad ska jag göra!!!
Ps. Det här händer även på middagsluren att han sätter sig upp och vägrar somna om fast han ska sova i en halvtimma till. Vad göra!?!
stolt mor till Viggo :heart: , f?dd 040911 - Kurad 050221
Nu 2-barnsmor till lilla Ebba, kuren påbörjad 8/6-07
jenny_ebba

Inlägg av jenny_ebba »

Är det någon erfaren där så hade jag tacksamt tagit emot ett svar ikväll så att jag vet vad jag ska göra imorgon när .. OM han nu vaknar en timma tidigare imorgon också. Ska jag gå in och lägga tillrätta eller ska jag bara ramsa. Om han nu har satt sig upp lägger han sig själv om jag bara ramsar då :?: :?: :?:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Det viktiga är inte att han sover varje minut han "ska" sova. Det viktiga är att han har förutsättningarna. Så ge honom dem och håll fast vid dem - inklusive tiderna, alltså.

Det låter inte som om han skulle orka skippa fm-luren ännu, särskilt inte som han ofta tydligen skär bort en halvtimme på middagsluren. Jag tycker du ska vänta med den förändringen.

I Tips på¨vägen kan du läsa om morgnarna. Du ramsar alltså uppysningsvis s fort du hör honom vaken (glad). På så vis talar du om att det inte är morgon än (för honom). Sedan är det upp till honom att hantera den upplysningen som han tycker - somna om eller inte. Det är ingen brott att sitta upp :!: Det som är förbjudet är att bli riktigt, riktigt ledsen. Då ska du ingripa och till det har du verktygen. Men inte om han bara muttrar någon gång ibland. Och respektera vad det nu är han håller på med - du behöver inte veta vad han gör och inte gör, så länge han inte är olycklig :wink:

Att han blev "vansinnig" ( :?: :!: :?: ) när du kom och gick berodde på att han trodde det var morgon när du kom och kände sig lurad när du gick. Därför ska du akta dig noga för att - faktiskt - störa.

Och snälla - ett litet barn som inte somnar om VÄGRAR inte somna om. Han somnar bara inte om. Det kan hända oss vuxna också. Vi kanske vill sova jättegärna men inte kan, alltid, genast, pang. Utgå inte från att han vägrar, krånglar, testar, trotsar... Också små barn har ett eget liv, och alltid är det inte så insyltat med oss och vårt som vi så gärna behagar tro :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
jenny_ebba

Inlägg av jenny_ebba »

Tack snälla du för ditt svar! Går och lägger mig i kväll med en fast övertygelse om att det kommer gå perfekt imorgon :lol: Rätt attityd hittas snabbt bara genom att läsa ditt svar. Tror att vi ska låta honom få en 20-minutare på förmiddagen några veckor till innan vi tar bort fm-luren helt. Tack för hjälpen!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, vad glad jag blir :lol: Hur kändes det och gick det nu i morse :?:
jenny_ebba

Inlägg av jenny_ebba »

I morse gick det hur bra som helst. Han vaknade 08.15 (morgon är 08.30) och pep till lite, slängde då ur mig en ramsa och han var tyst ända tills jag gick in och gjorde glad morgon 08.30. Min man tycker att jag nu ska hålla fast vid beslutet jag har tagit att ta bort fm-luren och ge det några dagar till innan jag förkastar det. Så idag fick han ingen fm-lur och blev ganska grinig och trött men höll sig ändå vaken ända till 13.30 då han skulle få sova. Nu har jag precis lagt honom och det ska bli spännande att se om han tar till vara på hela 1,5 timma. Fungerar det inte får vi väl utnyttja en 5-minutare på förmiddagen ett tag. Tack än en gång för all hjälp! :D
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Se där, utmärkt :D Pris och beröm :lol:

Ger den ömme fadern helt rätt, har du börjat så ge det åtminstone en vecka. Men kanske kan man flytta fram middagsluren en kvart eller rentav en halvtimme :?:

Det här fixar ni galant - grattis till lilla älsklingen och hans lugna, coola, "självklara" föräldrar :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"