alltid krispåfyllning? och rapar?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

natt 2 avklarad. hon vaknade ett par gånger som hon fixade själv på förnatten. kl 04.30 alltså en timme tidigare än gårdagen var vi (läs maken) tvugna att gå in och hjälpa till. han satte igång med vagning och ramsa. hon var mer arg inatt. fick skrika upp sig mellan varven och vi testade att bara ramsa också.
kl 05 somnade hon faktist med ramsan. :D efter tio minuter var hon igång igen. nej. så här kan vi inte ha det til kl 7 insåg jag. dessutom spände och läckte brösten en massa så jag var på vippen ett par gånger att ta till dem.

:idea: mozart! vad menar du säger maken. ska jag ut i vardagsrummet med henne och sätta på skiva? japp! (han är inte så påläst utan litar på mig och gör som jag föreslår :wink: )

och minsann. hon somnade om på direkten! sov en timme till 06.30. mozart åkte på igen och hon somnade om på ett par minuter. 06.50 gjorde vi GLAD MORGON!!!

:arrow: kan det inte bli så att hon vänjer sig vid att mozart ska finnas med i bilden för att somna om i vargtimmen?

:arrow: ska vi avvakta när hon vaknar och invänta att hon riktigt skriker upp sig och inte fixar det själv och då ramsa? eller är det pangramsa som gäller vid minsta pip? lyckas inte den så måste vi ju ändå upp och vagna/ramsa för att lugna henne.... kanske bättre då att avvakta, eller?

vi håller nu samtidigt på att sätta daglurarna inne i spjälisen för kommande flytt. hoppas det inte blir för mycket för henne. där har vi fått lov att ta till buff och solfjäder ibland och det är ju också nytt för henne.

lilla skruttan. vi kämpar på!

kram!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej igen!

nu när jag ändå har er på tråden! en liten schemateknisk sak.

att jag har en tröttis har ni förstått. största problemet är att hålla vaken mellan 14-16. vid 15.15-15.30 så är hon redan trött. vad skulle ni göra? jag har lagt in en femminutare i princip varje dag men tycker att det påverkar henne när hon ska somna sen igen kl 16. då tar det ofta upp till 15 minuter innan hon somnar.
idag var vi ute och hon somnade i vagnen 15.25. var i valet och kvalet om jag skulle ta upp henne efter 5 minuter eller låta henne fortsätta sova. tog iaf upp men hon blev så himla ledsen. klädde av ytterplaggen och eftersom hon fortfarande var ledsen efter det så valde jag att lägga henne inne igen. hon somnade bums. jag tänker om jag nu tar upp henne 16.30 istället alltså sova en timmme så får hon 2,5 timme vaken innan godnatt. tror det är lättare att hålla henne vaken då.

nu är frågan om jag ska göra detta som standard ha vaken bara 1,5 h mellan 14-15.30 tills hon visar att hon orkar längre och sen sjkuta fram det till 16 igen.

7 godmorgon
9-10 sova ska vara 45 min men hon behöver 1 h
12-14 sova
16-16.45 sova
19.00 gonatt

så undrar jag igen. när jag utnyttjar marginalkvartarna ska man utnyttja hela 15 min eller går det lika bra med 5, 10 eller 20? :roll:

kram!
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!

Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Vad duktiga ni är :thumbsup:

Jag har använt mig flitigt utav klassisk musik i perioder. Det har aldrig varit några problem för oss. Såååå kul är det ju inte :wink: Mera avledande ifall man fastnat i sitt klagande tänker jag.

Pangramsa vid första pip har jag använt vid uppvak mellan 04 och 06.30. Efter 06.30 ( morgon 07) har jag låtit tystnaden tala sitt tydliga språk.

Inatt är natt tre för er, då hade jag gjort som du skrev dvs backa vid uppvak och avvakta- Hur låter det? Behöver hon påminnas? Eller är det mest gnöl?

Ang schemat så kan jag inte låta bli att undra om inte dessa tider skulle passa er bättre?

19-07 natt
08.45-09.30 sova 45
11.30-13.30 sova 2h
15.30-16.15 sova 45

Vad sägs?
Fortsätt att rapportera!

Kramar Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!!!

åh, mitt internet har legat nere i ett dygn... panik! forumberoende-yes! iaf nu när man är mitt i en förändring.

har faktist anamat ditt schemaförslag johanna. tror det kan funka riktigt bra. fast hon får 60 minuter till 16.30 på sista luren ett tag till. nu började det inget vidare eftersom hon vaknade kl 13 redan idag. magknipsskrik och då har jag inte hjärta att fortsätta buffa. hon har börjat reagera på grönsakspureerna hon får vid lunch igen så imorgon återgår vi till majs som hon haft lättast att klara av.

ang nätterna så börjar man ju tvivla. jag vet tålamod.... mina 3 nätter som jag hoppades på är förbi och vi kämpar fortfarande med mozart mellan 5-7. skriker upp sig mellan varven. vagnas någon gång och gnyr däremellan. men hon har iaf alltid sovit vid 07 när vi gjort godmorgon! ramsan tycker jag inte tar men jobbar vidare med den också. bekräftelseramsar alltid när hon somnar in nu.

när hon vaknar för tidigt i spjälisen måste jag använda mig av buff för att lugna. är det ett ok verktyg på så här små? kan jag fortsätta med det en tid framöver eller måste jag försöka backa även där??

kram kram

lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

nu behöver jag hjälp!!!

vi håller ju som bäst på att få bort nattmålet. nu har jag suttit och läst lite på kurbarn 4-12 månader. om vrgtimmens ninikur. kan man likställa borttagandet av nattmålet och vargtimmesstrul? det handlar ju iaf om samma tid! jag hade ju tänkt få henne att sova hela nätter i vagnen först och sen in i spjälsängen till storasysters rum. nu när det här börjar dra ut på tiden (5:e natten har precis börjat) så börjar jag fundera kring att vi kanske måste göra om hela proceduren igen när vi sen flyttar över till säng. och det känns ju inge vidare. börjar som ni förstår redan tröttna på de här vargtimmarna. :cry:

:?: min fråga är alltså om vi ska ställa in spjälisen i ett eget rum kanske redan nu ikväll- och flytta över henne och köra ramsa, buff och mozart i 4-5 nätter om det nu skulle behövas och när det sedan fungerar flytta in sängen till stora systers rum. så tar vi bort vagnen på samma gång! känner mig sugen nu när jag tänker på det....

hoppas på snabbt svar!!!!!!

lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

ursäkta mina något förvirrade inlägg. jag vill bara få allt att fungera på en gång. :roll:

satt igår kväll och läste på i bb om 3-4 månaders bebisen. enl aw så kan sista nattmålet vagnas bort. det står inget om ramsor och mozart i dessa lägen. vagna upprepade gånger första natten vid minsta pip. andra natten lite färre vagningar och 3:e natten ska friden sänka sig.... jag hade ju läst det förut och visste att det var detta jag hade tänkt från början. men nu känner jag att jag blandat in alla möjliga verktyg i detta utan htt ha någon direkt startegi. mozart bara flög upp i huvudet när inte ramsan tog och så ville jag backa från vaagningen efter första natten. vilket kanske inte varit helt nödvänidt kan man ju tänka så här efteråt.

iaf körde vi på vagning vid minsta pip inatt (mellan 5-7). det blev ett par omgångar men hon lugnade sig mycket snabbt.
06.45 vaknade en utsövd och jollrande tjej! jag plockade upp ett litet solsken! vilken härlig dag på en vacker vinterdag! :D

kramar!

Sköldis

Inlägg av Sköldis »

Kanon bra :lol:

Då får man väl säga; God morgon på er alla.
kram

:wink:
Mamma till Alfred - April 07. Kur september 07.
Och nu även mamma till Majken född den 8 oktober 08. Vecka 40 plus 3 SM från start
Det blir bara roligare och roligare
ElinN

Inlägg av ElinN »

Toppen! :thumbsup:

Här du läst den här? Det är väl ungefär samma som BB, men slänger in länken ändå!
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... aders-barn

:heart: KRAM :heart:
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Mia, jag förstår frustrationen över det där med nätterna som bara tickar iväg... Jag hade också BB som min främsta källa, och när jag började vagna (för att vi skulle få till 8 timmars natt, när Bebbo var knappt tre månader) såg jag också en tre-nätterskur framför mig. Och fick väldigt svårt att hålla modet och motivationen uppe när det började gå mot 10 dagar, två veckor... och därför har vi också haft en del återfall och nätter när vi inte har klarat- orkat- velat tillräckligt starkt :roll: , vilket ju i sin tur har gjort att nästa "satsning" har börjat med en riktigt uppslitande "fight-natt" när man vagnar och vagnar och Bebbo protesterar och protesterar :evil: . Dessa känns desto värre eftersom vi VET att det är vårt fel - om vi hade pallat att vara 100% konsekventa (och inte 85% konsekventa, vilket ju inte skjuter så värst många harar!) hade inte Bebbo behövt fråga så mycket, eftersom svaret ju ALLTID hade varit det samma.

nåja, det jag ville säga med denna långa harang var: gör de förändringar du har tänkt göra samtliga på en gång, så att de är gjorda. Då får du ju motivera dig/er så att ni pallar att genomföra, men å andra sidan är allt gjort sedan, och du behöver bara gå igenom det en gång.

Lycka till!
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej Mia!

Jag har inte tagit bort Havanas nattmål ännu men jag kan berätta om hur jag tänkt göra.

Jag tror att det är super viktigt att ha en strategi så man inte undrar vad och varför medans eller under tiden man gör det. Det är lättare att hitta och behålla attityden då är min tro.

Hur som, jag kommer köra som en liten minikur. Räknat från natt 2 i SHN. Eget rum, ramsa och spjälis införs på samma gång som nattmål tas bort.

Karisma kommer få flytta in i vårat rum med sin säng och sambon på soffan och jag på en härlig madrass utanför tjejernas rum.

Jag väljer att göra så istället för att vagna för att få in ramsan ordentligt, jag tycker att det är ett ovärdeligt verktyg!

Och ja, du kan absolut buffa nu, dom är inte så små längre- våra små :wink:

Kram :heart:
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

tack för alla peppande svar!!! jag kör på nu enligt bb. måste ge det här med vagning i 3 nätter en ärlig chans. aw-brukar ju ha rätt. :wink: läste också i bb idag att det är lämpligt att flytta ut barnet från föräldrarnas sovrum vid 5 månader. så nu tänker jag att till dess borde vi ju fått till hela nätter och då flyttar jag över till spjälsäng och storasysters rum då. hon sover ju sina daglurar i spjälsängen nu om vi är hemma. så då tycker jag inte det borde vara något större problem att få henne att sova i den hela natten. HOPPAS!!!!

(funkar inte detta med vagning inom en vecka så går jag nog på spjälsängen då istället. kan ju va bra att ha en plan b tänker jag.)

jaja. bara att hoppas på att natten som kommer blir ännu bättre än inatt.
vi jobbar föresten på med nya schemat också johanna. alla förändringar i ett bräde- var det inte så! :wink:

fortfarande är hon jättetröttis nu efter långpasset. får ta till marginalkvartar lite här och där. även om jag försöker in i det längsta att hålla vaken med tanke på att vi ska sätta nätterna.

kram till er! hoppas våren kommer snart så era prinsessor blir friska!!!

Elle

Inlägg av Elle »

Här är en som tog bort nattmål vid 4 mån mha av att vagna, gick kanon! Vi införde ramsan i och med detta. Sedan när natten var stabil så flyttades hon in till Storebror och spjälsängen och ev frågor besvarades med ramsan. Det gick TOPPENBRA!

Lycka till!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

ele det var härligt att höra att det gått bra för någon!!! jag vet faktist inte hur jag ska göra nu. vi har hållt på i en vecka. natt 3 är över i min nya strategi att vagna bort nattmålet.
det fungerar inte- här!!!

natten till igår vaknade hon som vanligt runt 5 och jag tror faktist maken bara var upp 2-3 gånger och vagnade. sen sov hon till 6. därefter vagnade jag i 45 minuter-(i princip) till glad morgon 06.45. hon somnade inte om alls. började skrika så fort jag släppte vagnen.

nu var det samma visa inatt. maken fick vagna under säkert 30 minuter innan hon somnade om och från 06 har jag sedan vagnat. tröttnade och gick ut och satte på musik. hon lugnade sig då. men ligger fortfarande vaken i vagnen.... ska göra glad morgon nu till en tjej som varit vaken sedan kl 6.

strategi? jag har tröttnat. bättre att amma 10 minuter kl 4 och sen sova lugnt.

????? hjälp. kanske försöka igen om ett par veckor? i samband med spjälisflytten???

Elle

Inlägg av Elle »

lilla mia skrev: strategi? jag har tröttnat. bättre att amma 10 minuter kl 4 och sen sova lugnt.

????? hjälp. kanske försöka igen om ett par veckor? i samband med spjälisflytten???
Jag tycker att du besvarar dig själv :wink: Det är inte ett måste att ta bort nattmålet vid 4 månader, utan om ni hellre vill vänta ett tag så gör det. Du vet, den där kända attityden är ju A och O.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

vad skönt! att man för en gång skull kan ge upp! det händer ju inte så ofta upplever jag. man kämpar och kämpar- strävar alltid efter att förbättra något. nu ska jag backa. får se hur länge jag hålller mig till tåls innan jag ger mig på ett nytt försök.

hoppas bara nu att hon somnar om gott igen efter maten inatt så inte den här veckan strulat till det för henne onödigt i vargtimmen nu.

jag lär ju återkomma. har redan lite nya funderingar i huvudet som jag måste bolla.

nu ska jag ut och roa mig på egen hand. äta middag med en vän på stan! vad lyxigt!

kramar och sov så gott!

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"