Lite frågor om ramsan...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
maernsp

Lite frågor om ramsan...

Inlägg av maernsp »

Hej hej allihopa

Har tidigare skrivit inlägg om min Wille, åtta månader, som vi precis har kurat, har precis avslutat uppföljningsveckan. Nu undrar jag lite hur man gör när han vaknar till på natten. Ibland gnölar han några gånger, men somnar om. Ska jag ramsa då eller inte? Som det är nu så springer jag upp ur sängen, har läst nånstans att man ska finnas där direkt o inte vänta ut dem tills de blir hysteriska, o ställer mig utanför dörren o känner av om jag anser att jag behöver ramsa eller inte. Ibland ramsar jag x4 o sen därefter bekräftelse, om han låter nästintill vaken, men ibland så säger jag ingenting. Vet inte hur jag ska göra då, ska jag ramsa, eller ska jag låta honom somna om själv? Hur gör jag då om han skulle skrika igång sig o vakna till?
Undrar även om kvällarna, för nu lägger vi ner honom o sen snabb solfjäder o sen ramsa x4 o oftast följer då några minuters gråt. Sen bekräftelse när han håller på att somna. Gör vi rätt då?

Vargtimman är det stora problemet för oss, han kan bli riktigt förbannad då, men vi tar inte upp honom före 07, som är morgon för oss. Hur är det då, får man ta upp honom när han är ledsen då vid sju, eller måste man försöka lugna honom i sängen o sen ta upp honom?

Dagslurarna får vi inte att bli så långa som vi vill. Enligt schemat så ska han sova 2,5h fördelat på två gånger, men han sover bara 45 min per gång. Ska man då lägga till tid på nattsömnen eller funkar det inte så?

Lurigt med det här med sömnen! :)

Tack på förhand, o tack för alla svar på förra inlägget!
Marita Eriksson
mamma till Wille, åtta månader
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra jobbat :D Men lugn, lugn :D

Om ramsan kan du läsa i Verktygslådan. Styrk dig också beträffande morgnarna med Tips på vägen :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej hej

OK, av det svaret tolkar jag som att jag inte behöver rusa dit varje gång han gnölar utan jag kan avvakta o se om han somnar om själv.

Har en annan fundering oxå, när det gäller dagslurarna som vi bara inte får till så långa som vi vill. För att han ska få ihop sina timmar sömn per dygn, ska man då inte låta honom sova lite längre på morgonen? Som vi har lagt upp det nu så är ju schemat som följer:
19-07 natt
07,30 frukost
09-10,30 sova (men vi får aldrig till så länge, max 45 min)
12 lunch
13,30-14,30 sova (samma sak här, bara 45 min)
15 Mellis, typ frukt eller välling
18 gröt
19-07 natt

Dels är det svårt att få honom att somna vid niodraget, känns som att den luren ligger lite för tidigt. Men min fundering är då, eftersom jag alltomoftast får väcka honom vid sju, så kanske det vore bättre om han fick sova typ en timme till då o flytta fram fm-luren motsvarande tid? Han är ju ofta styrig vid fem-sexdraget, men när han väl somnat om så får man ju väcka honom vid sju o det känns lite fel när han ibland på dagarna verkar himla trött. Hur göra? Vi vet ju i o för sig inte heller om han skulle sova nå längre på morgonen om vi inte väckte honom, men ska man testa? Om han fick en timmes längre sömn på morgonen så skulle han ju få ihop sina 14,5 h sömn på ett dygn.

Inatt blev Wille sjuk oxå, så han var extra styrig, men det kändes så himla skönt att ha ramsan att ta till, för vi behövde inte göra nåt mer än att ramsa, han somnade om själv efter alla nysningar o hostningar. Förut när han varit sjuk har man ju fått springa som en tätting mellan hans säng o sin egen o ammat massor. Skööööönt att man har kurat!

Marita Eriksson
mamma till Wille, 041217
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

Hej!

Vad bra det går för er! :D :D Verkar ju som morgontrubblet lagt sig eftersom du får väcka honom! :D :D

Jag är ju ingen expert men här kommer ändå lite av mina tankar: :wink:
Tror att du har dina sömnpass lite för tidigt. Jag hade nog fortsatt att ha 12 timmar natt och sedan lagt honom vid 10-11.30 och på eftermiddagen även lite senare, kanske runt 15 tiden och sova i 45 minuter eftersom 1 tim inte är något naturligt sömnpass. Vi hade tidigare 1 timme på eftermiddagen men efter råd från Anna ändrade vi till 45 minuter och det funkar toppen.

Ja det var lite funderingar från mig, hoppas något kan vara till nytta! :D :D

P.S Om han vaknar på natten och gnölar men somnar om själv, utan att du gör något, är det ju verkligen vad hela kuren går ut på! :D :wink: Bra jobbat!! :D :D
Mamma till en liten underbart go tjej, Agnes f?dd p? julafton 04!
SHN kur startad 20/5

Bild
maernsp

Ny fråga... förkylning o han vaknar massor varje

Inlägg av maernsp »

Hej hej

Jag har oxå tänkt på att ändra dagslurarna, men inte kommit så långt än. Tänkte testa det här riktigt först, enligt vad jag förstår så ska man inte vara för snabb att ändra, men det blir nog en förskjutning av sömnen som det känns.

Det är inte direkt så att vargtimman har löst sig, utan det är snarare styrigt o han somnar o vaknar om vartannat o till sist så sover ju han när klockan närmar sig sju o jag får väcka honom. Men jag fortsätter att göra så, tills vidare.

Nu till min fråga: Wille har varit förkyld o haft feber i tre dagar nu o han är jättestyrig på nätterna. Han vaknar minst tio gånger per natt, säkert mer, men man tappar räkningen. Springer upp till dörren o står där o påminner vid behov o är som en zombie! Vad gör man när det är såhär? Finns det nåt tips eller knep som man kan ta till? Nu har inte jag lusläst allt, men jag har fått känslan av att barnen ska sova sig igenom nätterna även om de är sjuka, men jag har nog missupfattat. Det känns som att man går åt fel håll nu när man nästintill fick till en heeeel natts sömn o sen blir han sjuk! Vet ju att det ofta kan bli så, men blir det så att han börjar vakna såhär mycket igen då o man får börja om eller?
Känns motigt just nu, man har återgått till den där färglösa varelsen som inte får tillräckligt med sömn! :( Nu när man fått smak på det här med att sova hela nätterna så vill man ju fortsätta med det...

Bara som ett exempel, nu vaknade han till för en halvtimme sen o jag var där med påminnelse o bekräftelse o så somnade han, vaknade igen fem minuter senare o somnade om efter påminnelse o bekräftelse, gnölar till igen o jag börjar om. Vi har hållt på såhär de senaste tre kvällarna, frustrerande! :cry:

Tacksam för alla tips o svar!

En TRÖTT Marita Eriksson
mamma till Wille, 041217
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"