Har tidigare skrivit inlägg om min Wille, åtta månader, som vi precis har kurat, har precis avslutat uppföljningsveckan. Nu undrar jag lite hur man gör när han vaknar till på natten. Ibland gnölar han några gånger, men somnar om. Ska jag ramsa då eller inte? Som det är nu så springer jag upp ur sängen, har läst nånstans att man ska finnas där direkt o inte vänta ut dem tills de blir hysteriska, o ställer mig utanför dörren o känner av om jag anser att jag behöver ramsa eller inte. Ibland ramsar jag x4 o sen därefter bekräftelse, om han låter nästintill vaken, men ibland så säger jag ingenting. Vet inte hur jag ska göra då, ska jag ramsa, eller ska jag låta honom somna om själv? Hur gör jag då om han skulle skrika igång sig o vakna till?
Undrar även om kvällarna, för nu lägger vi ner honom o sen snabb solfjäder o sen ramsa x4 o oftast följer då några minuters gråt. Sen bekräftelse när han håller på att somna. Gör vi rätt då?
Vargtimman är det stora problemet för oss, han kan bli riktigt förbannad då, men vi tar inte upp honom före 07, som är morgon för oss. Hur är det då, får man ta upp honom när han är ledsen då vid sju, eller måste man försöka lugna honom i sängen o sen ta upp honom?
Dagslurarna får vi inte att bli så långa som vi vill. Enligt schemat så ska han sova 2,5h fördelat på två gånger, men han sover bara 45 min per gång. Ska man då lägga till tid på nattsömnen eller funkar det inte så?
Lurigt med det här med sömnen!
Tack på förhand, o tack för alla svar på förra inlägget!
Marita Eriksson
mamma till Wille, åtta månader